snap01
Aktiv medlem
Ser bra ut! Undrar om man törs testa med 150-450 monterad också ;-)
//Lars
Något jag saknar för interiör är just en sådan skärm finns tyvärr inte till nikon d800 o inte heller till uppföljaren d810 heller.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ser bra ut! Undrar om man törs testa med 150-450 monterad också ;-)
//Lars
Med en tullsats på 6,4% och moms på 25% plus 250 kr i frakt och postens avgift för tulldeklaration (tror den ligger på 125 SEK) blir $500 för kameran 6265:-. Inte långt från vad du får ge i Sverige.
Köper du kameran i USA får du bara ett års garanti, om jag inte är helt felunderrättad.
I sverige 2 års garanti.
Tvivlar dock på att de svenska distributörerna privatimporterar från konsumentbutiker i USA.
Ser att nya budgetzoomen 28-105 kostar $500 i Amerikat och 6690 i Svedala.
Vilka enorma påslag, på en budgetzoom. Inte utan att man surnar till.
Lägg därtill att priser i USA ofta är exklusive sales tax som Amerikanerna ofta får lägga till i kassan.Med en tullsats på 6,4% och moms på 25% plus 250 kr i frakt och postens avgift för tulldeklaration (tror den ligger på 125 SEK) blir $500 för kameran 6265:-. Inte långt från vad du får ge i Sverige.
Köper du kameran i USA får du bara ett års garanti, om jag inte är helt felunderrättad.
I sverige 2 års garanti.
Just så. Moms och tull betalas av alla som importerar, inte bara privatpersoner.Jag räknade bara vad du som konsument får betala i verkligheten när fotoutrustning kostar $500 over there. Det hade inget med vad importören betalar.
Just så. Moms och tull betalas av alla som importerar, inte bara privatpersoner.
Såg på youtube bara några dagar efter att dom hade kommit ut med det officiella datumet för kameran ett klipp på youtube.
Denna kille hade fått en förhandsvisning på K1:an före många andra.
Han visade även upp en liten adapter som skulle tydligen följa med.
Denna skulle i sin tur göra alla med 645 objektiv kompatibla med kameran.
Har inte sett det någonstans mer, eller läst om det heller att det skulle ingå.
Nu hittar jag inte klippet längre, även kollat min historik utan resultat.
Någon som kan bekräfta detta?
Men som sagt, Focus nordic (antar jag) betalar naturligtvis inte tull och moms på Amerikanska konsumentpriser. I dom ingår ju redan frakt till usa, deras tull samt de amerikanska distributörernas och återförsäljarnas vinster. Så focus nordic startar naturligtvis betydligt lägre än så, men lägger på desto mer.
K1'ans pris däremot känns mer "rättvist".
Moms finns inte i USA, och den lokala försäljningsskatten ingår normalt inte i priset som annonseras till konsumenter. Momsen utgör 25% av priset i Sverige, så det är knappast en betydligt lägre nivå som den svenska importören startar från.Men som sagt, Focus nordic (antar jag) betalar naturligtvis inte tull och moms på Amerikanska konsumentpriser. I dom ingår ju redan frakt till usa, deras tull samt de amerikanska distributörernas och återförsäljarnas vinster. Så focus nordic startar naturligtvis betydligt lägre än så, men lägger på desto mer.
K1'ans pris däremot känns mer "rättvist".
Om en adapter till 645 objektiv skulle följa med så skulle min haka ramla ner på knäna.
Möjligen 5% av köparna av K1an har 645 objektiv, så mycket osannolikt.
Slutet på April har jag för mig att K1an ska finnas att köpa, beror nog mest på transporter på dom stora haven. Att Pentax skulle vänta på ett visst datum med försäljningen på alla marknader verkar osannolikt.
Jag har väl inte läst på ordentligt, men vad menas egentligen med 5 axlig bildstabilisering.
Menas det med 1a, upp och ned, 2a vänster höger, 3e rotation. I så fall vad är 4 och 5, tilt?
Eller är det 1 uppåt, 2 nedåt, 3 åt vänster, 4 åt höger och 5 medsols.
Två av dubbelpilarna beskriver samma rörelse. Rotation runt den optiska axeln.