Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax FF officiell!

Produkter
(logga in för att koppla)
Han visade även upp en liten adapter som skulle tydligen följa med.
Denna skulle i sin tur göra alla med 645 objektiv kompatibla med kameran.

Det finns en 645 adapter till Pentax K-fattning som gör att 645 objektiv går att montera, det är inget nytt adaptern har funnits sedan 80-talet. :) Objektiven med autofokus blir manuella och det finns begränsningar i ljusmätningen. Men visst man kan montera dem men det är väl egentligen ingen större poäng om man inte nu råkar ha flera stycken. :)
 
Det finns en 645 adapter till Pentax K-fattning som gör att 645 objektiv går att montera, det är inget nytt adaptern har funnits sedan 80-talet. :) Objektiven med autofokus blir manuella och det finns begränsningar i ljusmätningen. Men visst man kan montera dem men det är väl egentligen ingen större poäng om man inte nu råkar ha flera stycken. :)

En kool grej Pentax skulle kunna göra är en adapter lite som Hasselblads HTT 1.5
http://www.hasselblad.com/accessories/medium-format/hts-1-5-tilt-and-shift-adapter

Jag vet inte hur stor skillnaden i registreringsavstånd är mellan Pentax K och Pentax 645, men det är ju inte omöjligt att de skulle ha utrymme för en adapter med liknande funktioner som HTS 1.5, men som inte behöver vara lika mycket telekonverter - eller rent av inte alls. Och med tanke på bildcirkeln hos 645-objektiv lämpar de ju sig bra för tilt/shift.
 
Någon får fixa en Facebook sida med rubriken "Vi som gillar att fota med PENTAX K-1" eller nått liknande.............Är nämligen nyfiken på STORA bilder tagna med den här kameran :).
 
Vi får väl börja med en bild på K-1 i mina händer. Det är 28-105 som sitter på.

/Mats
 

Bilagor

  • IMGP7597.jpg
    IMGP7597.jpg
    107 KB · Visningar: 94
Instämmer med att det är ett bra val. Vi var där i maj förra året också, http://www.lundgrens-hemsida.se/albums/kokar_2015/kokar_2015.html. Jag fungerar som reseledare. Jag har en koppling till Kökar då min mormor kom därifrån.

När man har sett bilder på K-1 får man lätt intrycket av att det är en stor kamera men när man håller i den känns den inte alls särskilt mycket större än K-3.

/Mats

Är det Källskär som har en konstnärsstuga?
K3 är väl aningen större än K5, men K1 är flera mm större än K3.
Storleken har jag inget emot, men vikten har gått upp ordentligt, 5-600gr tycker jag är optimalt för en kamera.
 
En kool grej Pentax skulle kunna göra är en adapter lite som Hasselblads HTT 1.5
http://www.hasselblad.com/accessories/medium-format/hts-1-5-tilt-and-shift-adapter

Jag vet inte hur stor skillnaden i registreringsavstånd är mellan Pentax K och Pentax 645, men det är ju inte omöjligt att de skulle ha utrymme för en adapter med liknande funktioner som HTS 1.5, men som inte behöver vara lika mycket telekonverter - eller rent av inte alls. Och med tanke på bildcirkeln hos 645-objektiv lämpar de ju sig bra för tilt/shift.

Adaptern som finns i citatet ser ut ungefär som Hasselblads i tjocklek:
http://www.pentaxforums.com/lensreviews/Pentax-K-Adapter-for-645-Lenses.html

Men begränsad sensorshift finns redan i kamerorna och möjligen att sensortilt kan göras i framtiden, så då kanske Pentax inte är intresserade av en adapter (Samyang har ju en 24mm tilt shift oxå).

Kom att tänka på att adaptern är gammal, så en uppdatering med autofokus kan komma och då kan dom lika bra lägga till tilt shift för några extra riksdaler.
 
Senast ändrad:
K-1:an besökte Västerås igår (Eggeborns) tyvärr visste jag inte om det :-( :-(. Angående vikten, dom "riktiga" männen har tunga kameror ;-).
 
Jodå det finns ett hus för kulturella gärningar på Källskär, den kan lånas/ hyras av landskapet. Källskär är ett mycket speciellt ställe väl värt ett besök. Det även funnits ett hus i Hellsö för kulturella gärningar.

/Mats
 
Men begränsad sensorshift finns redan i kamerorna och möjligen att sensortilt kan göras i framtiden, så då kanske Pentax inte är intresserade av en adapter (Samyang har ju en 24mm tilt shift oxå).

Kom att tänka på att adaptern är gammal, så en uppdatering med autofokus kan komma och då kan dom lika bra lägga till tilt shift för några extra riksdaler.

Det låter som en kul sak att ha ifall man har 645 objetkiv. Shiftfunktionen i kameran verkar inte vara till någon större praktisk nytta eftersom den är så begränsad, så att man skulle välja att inte göra en tilt/shift adapter på grund av den inbyggda funktionen låter underligt. Möjligheterna med de båda lösningarna är inte jämförbara.
 
Tillägg: Jag ser att vi var två som tog upp samma invändning samtidigt :)

Men begränsad sensorshift finns redan i kamerorna och möjligen att sensortilt kan göras i framtiden, så då kanske Pentax inte är intresserade av en adapter (Samyang har ju en 24mm tilt shift oxå).

Pentax har varit kreativa och smarta med att utnyttja sensorstabiliseringen till mer än stabiliseringen. Men tilt-/skift på det sätt man uppnår med objektiv tror jag blir svårt - man brukar kunna skifta den typen av objektiv typ +/- 10-12 mm i vardera riktningen (totalt 20 mm och uppåt) och vinkla dem +/- 7-8 grader (totalt ca 15 grader) och så mycket tror jag det blir svårt att flytta/vinkla sensorn :)

Kom att tänka på att adaptern är gammal, så en uppdatering med autofokus kan komma och då kan dom lika bra lägga till tilt shift för några extra riksdaler.

Då får de nog göra en av vardera, en med tilt-/skift och en med AF. Tilt/skift har ingen lyckats kombinera med autofokus - att vinkla objektivet sätter AF helt ur spel och jag undrar om inte skiftning kan nog förvirra en AF en del.
 
[ ........

Pentax har varit kreativa och smarta med att utnyttja sensorstabiliseringen till mer än stabiliseringen. Men tilt-/skift på det sätt man uppnår med objektiv tror jag blir svårt - man brukar kunna skifta den typen av objektiv typ +/- 10-12 mm i vardera riktningen (totalt 20 mm och uppåt) och vinkla dem +/- 7-8 grader (totalt ca 15 grader) och så mycket tror jag det blir svårt att flytta/vinkla sensorn :)

Jag vet inte hur mycket det går att skifta, men det gör en del. ...om inte fel objektiv sitter på.

Då får de nog göra en av vardera, en med tilt-/skift och en med AF. Tilt/skift har ingen lyckats kombinera med autofokus - att vinkla objektivet sätter AF helt ur spel och jag undrar om inte skiftning kan nog förvirra en AF en del.

Tänkte inte så långt, men med Samyang 24 bör man komma långt, fast kantskärpan är väl inte den bästa.
 
När i butik?

Hej
Är det någon här som vet mer exakt när K-1an kommer till Sverige. Ska på fotoresa den 20 april och hinner jag få den innan det vore det kanon.
 
Hej
Är det någon här som vet mer exakt när K-1an kommer till Sverige. Ska på fotoresa den 20 april och hinner jag få den innan det vore det kanon.

Antar det, men jag vet inte säkert, Jorden kanske inte finns då. ....
Enligt FocusNordic för exakt en månad sen = April.
Asien och USA får först enligt ett rykte, en i Norge har fått kameran redan, sent April osv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.