Annons

Pentax FF officiell!

Produkter
(logga in för att koppla)
Nån som vet om smc FA 35mm F2 AL kan vara nått bra objektiv att satsa på till K1?

Här finns några tester (testade på sedan länge utgångna kameramodeller):

http://www.lenstip.com/254.1-Lens_review-Pentax_smc_FA_35_mm_f_2_AL.html

http://www.photozone.de/pentax/123-pentax-smc-fa-35mm-f2-al-photozone-review--test-report

Och här lite omdömen på Pentax Forums (dessa omdömen kan man ta med en nypa eller näve salt):

http://www.pentaxforums.com/lensreviews/SMC-Pentax-FA-35mm-F2-Lens.html

Jag själv har ingen erfarenhet av objektivet men jag tror att det är väldigt prisvärt då man kan köpa det för 2 lakan på EBay. Den finns även i en Samsung Schneider version som fanns när Samsung använde K-bajonetten på sina kameror.
 
Generalagenten för PENTAX verkar ha en hel del bra objektiv på lager till K1:an, lite tunnare med den varan ute hos handlarna. Men förhoppningsvis kommer kamerahuset att sälja bra så att handlarna breddar utbudet.
 
Funderar lite på en Samyang 24mm f1.4 för landskap och lite astrofoto.

Jag har inte tittat på Samyang tidigare så är lite grön på vad de kan och inte kan ihop med en Pentax. Men om jag fattat det rätt så fungerar de bättre ihop med Pentax än vad de gör till Canon och Nikon. Det finns i alla fall en viss koppling till kamerans automatik.

Så någon får gärna rätta mig här men är det inte så att de fungerar fullt ut förutom att det är manuell fokus som gäller? dvs bländarautomatik och P-läget fungerar som vanligt. Eller?
 
Nån som vet om smc FA 35mm F2 AL kan vara nått bra objektiv att satsa på till K1?
Själv har jag den på K3 och det är ett alldeles utmärkt objektiv där. Om det blir sämre på K3? Troligen inte. Det är snorskarpt redan från bländare 2,8. Jag har använt det stora delar av de bilder jag har på FS och nästan alla mina panoraman. Det är ett grymt objektiv enligt mina erfarenheter.
 
Funderar lite på en Samyang 24mm f1.4 för landskap och lite astrofoto.

Jag har inte tittat på Samyang tidigare så är lite grön på vad de kan och inte kan ihop med en Pentax. Men om jag fattat det rätt så fungerar de bättre ihop med Pentax än vad de gör till Canon och Nikon. Det finns i alla fall en viss koppling till kamerans automatik.

Så någon får gärna rätta mig här men är det inte så att de fungerar fullt ut förutom att det är manuell fokus som gäller? dvs bländarautomatik och P-läget fungerar som vanligt. Eller?

Hej!

Samyang för Pentax har bländarring med både A-läge och bländarsteg. Med objektivet i A-läget ställer du in bländare via kameran, antingen genom att ställa kameran i Av, TAv, P eller M-mode, eller så sköter kameran det om du har valt Sv eller Tv-mode (="dvs bländarautomatik och P-läget fungerar som vanligt").

Du kan använda Catch-in-focus (focus-trap), och du har fokuskonfirmation (Spot) på fokuspunkten i centrum.
 
Hej!

Samyang för Pentax har bländarring med både A-läge och bländarsteg. Med objektivet i A-läget ställer du in bländare via kameran, antingen genom att ställa kameran i Av, TAv, P eller M-mode, eller så sköter kameran det om du har valt Sv eller Tv-mode (="dvs bländarautomatik och P-läget fungerar som vanligt").

Du kan använda Catch-in-focus (focus-trap), och du har fokuskonfirmation (Spot) på fokuspunkten i centrum.

Så bra, tack för det. Då är de med andra ord riktigt användbara.
Det blir till att surfa vidare efter mer tester angående bildkvalitet.
 
Själv har jag den på K3 och det är ett alldeles utmärkt objektiv där. Om det blir sämre på K3? Troligen inte. Det är snorskarpt redan från bländare 2,8. Jag har använt det stora delar av de bilder jag har på FS och nästan alla mina panoraman. Det är ett grymt objektiv enligt mina erfarenheter.

Så in i Norden fina bilder du tar. Fantastiskt! Alltid kul å se begåvade fotografer som använder Pentax.
 
Nån som vet om smc FA 35mm F2 AL kan vara nått bra objektiv att satsa på till K1?

Jo, den är fin men jag har inte använt den så mycket på APS kameror. 35mm gillar jag på småbildskameror, men det är en moderat vidvinkel, naturfotografer brukar ofta använda 20mm.
Den är inte digitalanpassad, men verkar funka bra ändå, den är lätt och smidig och gillar man inte motljusskyddet i plast så finns det billiga i gummi med gänga.
 
Mjo, tänkte mig 28-105 + nån fast vidvinkel med bra ljusstyrka för nattfoto/natur/ödehus/bilvrak som är mina huvudobjekt.....................
 
Mjo, tänkte mig 28-105 + nån fast vidvinkel med bra ljusstyrka för nattfoto/natur/ödehus/bilvrak som är mina huvudobjekt.....................
Du kan alltid frossa lite på denna sida som har både fördjupade tester och läsares omdömen på i stort sett alla objektiv tillverkade av Pentax:
http://www.pentaxforums.com/lensreviews/
Själv skulle jag föreslå att du försöker hitta begagnade

SMC Pentax-FA 20mm F2.8
eller
SMC Pentax-FA* 24mm F2 AL [IF]

Själv har jag en gammal SMC Pentax-M 20mm F4 från 70- eller 80-talet som jag är riktigt nöjd med. Inte riktigt 100%-ig skärpa som 35 f/2 AL eller 77 f/1,8 Ltd, men tillräcklig för riktigt bra resultat. Syns para om man pixel-peepar.
 
Funktioner

Pentax Forums rapporterar från WPPI att det finns en beta version för Lightroom tethering.

Vidare så finns det en funktion som heter Star Stream i K-1: "This mode makes shooting star trails easy by only stacking the bright star portion of each successive frame. Artifacts will be kept to a minimum and foreground exposure should remain constant. The end result can be a JPEG, RAW, or both."

http://www.pentaxforums.com/articles/trade-shows/pentax-qa-wppi-2016.html
 
Angående star stream så har funktion funnits i en tidigare Pentax modell och skapade då filmer av det mest löjliga slag (personlig uppfattning). När jag såg de filmerna så kändes det verkligen som en totalt meningslös funktion, får hoppas att det var en missupfattning.

Edit, Pentax k-s2 har tydligen en version av "star stream", se video:
https://www.youtube.com/watch?v=xQf0VHchQkQ

Användbart? njaaaeeee.
 
Senast ändrad:
Angående star stream så har funktion funnits i en tidigare Pentax modell och skapade då filmer av det mest löjliga slag (personlig uppfattning). När jag såg de filmerna så kändes det verkligen som en totalt meningslös funktion, får hoppas att det var en missupfattning.

Edit, Pentax k-s2 har tydligen en version av "star stream", se video:
https://www.youtube.com/watch?v=xQf0VHchQkQ

Användbart? njaaaeeee.

Kan tyvärr bara hålla med. Förhoppningsvis finns det någon som ser nyttan med "star stream".
 
Det verkar vara en väldigt speciell form av multiexposure.
Särskilt när resultatet blir en video, där stjärnorna blir kvar en längre stund och bildar sträck, med sedan tonas bort.

Hur många sådana videos vill man se?
 
Lång väntan

Nu kommer väntan på K-1 att kännas ännu längre, idag hade jag möjligheten att klämma och känna på en K-1 med grepp och 28-105. Intrycket motsvarar mina förväntningar så nu är det bara att hoppas på att dess ankomst sker före den 13/5 för då bär det iväg till Kökar i Ålands skärgård på fotoresa. Jag har "lurat" dit några ur fotoklubben.

/Mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.