** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Pentax FF officiell!

Produkter
(logga in för att koppla)
Mitt svar är egentligen inte direkt riktat till just dig, mer en allmän reflektion kring själva frågeställningen :)

Ungefär samma fråga, lite olika formulerad, ställdes vid oräkneliga tillfällen bland Nikon-människor under 2012 och i ett par år efter det ... I början var debatterna ofta intensiva och det postades oräkneliga skärmdumpar av MTF-diagram. Bilder av tegelväggar och delutsnitt i 100 % av hus och andra föremål från världens alla hörn granskades och debatterades ...

Idag har diskussionen i stort sett dött ut bland Nikon-folk. Det kommer små ryckningar ibland, men det blir sällan några långa trådar. En liknande, men mindre, utbrott kunde ses bland Canon-människor för något år sedan, men det verkar aldrig nått riktigt samma fart, förmodligen för att många deltagare där redan deltagit i Nikon-diskussionerna.

Enkelt svar: Ja, alla objektiv "klarar" 36 megapixel. Allihop. 100 %.

Det innebär givetvis inte att alla objektiv presterar lika på 36 megapixel. Enkel tumregel: Presterar ett objektiv sämre än andra objektiv på en lägre upplösning så lär den skillnaden bli ännu tydligare på 36 megapixel. Och med 36 megapixel kan det bli lättare att se skillnader mellan objektiv som förefaller prestera lika vid lägre upplösningar.

Men alla objektiv, även den sämsta gamla glappiga och billiga tredjeparts 70-300 du kan hitta i byrålådan kommer att prestera bättre på 36 megapixel än det gjorde på 24 eller 12 megapixel. Inte mycket, men fortfarande bättre. Men ju sämre ett objektiv är, ju mindre fördel får man av att köra 36 megapixel jämfört med en lägre upplösning. Och ju bättre ett objektiv är, ju större fördel får man av 36 megapixel jämfört med en lägre upplösning. Bra objektiv är ju fortfarande bättre än sämre, och med 36 megapixel märks den skillnaden tydligare än med en lägre upplösning.

Självklarheter? Jovisst, men de är värda att hålla i minnet :)

Huvudfrågan för äldre Pentax-objektiv (eller några äldre objektiv) är inte upplösningen. Utan hur bra hörn och kantprestanda visar sig vara nu när de delar av bildcirkeln som ligger utanför aps-c-sensorn blir exponerade för digitalvärldens obarmhärtiga förmåga till 100-procentiga förstoringar. Många gamla optiska synder som inte märktes så mycket under filmtiden kommer nu dras fram i ljuset :)

Kort sagt: Jag skulle säga att den stora frågan inte är om objektiv klarar 36 megapixel. Utan hur bra de sköter sig i de delar av bildcirkeln som hittills hamnat utanför aps-c-formatet.

Min misstanke utifrån oräkneliga Nikon-diskussioner under åren efter 2007 (där D3 dök upp) är att i synnerhet en del äldre vidvinklar och normalzoomar kommer att visa sig ha lite mediokra kant- och hörnprestanda. I synnerhet om de är ljusstarka. Medan många äldre teleobjektiv, telezoomar och närbildsobjektiv kommer att klarar sig mycket bra.

Helt på din sida där. Hellre att objektivet är begränsande än att man har begränsningen i sensorn (blir snyggare 'oskärpa' :) Vad jag egentligen menade var att vissa objektiv inte levererar så bra på sensor när de varit gjorda för film. De problemen har minskat betydligt numer, men jag är helt beredd på att några av favoriterna under filmtiden kanske inte funkar digitalt, åtminstone med dagens krav. Men upplösningskraven är ju lägre med småbild än med APS-C så skall bli spännande att se.

Är det samma pixeltäthet i 16mp APS-C som i 36mp FF? Om det är så borde väl strukturen i bilden vara ganska lika mellan K5/II och den nya K1:an eller.....................................?

K-1 croppar ju till 15 MP för APS-C så 15 MP APS-C och 36 MP småbild har samma pitch. Men det som kan påverka hur den faktiskt blir är flera saker.

1) FF objektiv som var gjorda för film kan låta ljuset träffa filmen i stora vinklar. Film var väldigt matt och sög år sig det mesta av ljuset ändå. De första generationerna av digitalkameror kunde ha problem med vissa objektiv. Sedan dess har det utvecklats nya digitalanpassade objektiv, och sensorerna har också blivit bättre på att suga in ljuset.

2) En sensor är en tunn skapelse, medan en film hade mer tjocklek som bilden avbildades på. Större chans att det någonstans i filmen var skarpt än att ett objektiv lyckas lägga skärpan exakt på sensorn i kanten på bilden. Jag vet inte hur mycket det påverkar i verkligheten, men finns i alla fall en liten teoretisk skillnad.

3) När vi pratar DA-objektiv som tecknar hela bildcirkeln (ev med vignettering) så måste man också se till hur skärpeplanet ser ut utanför APS-C cirkeln. Dels kan skärpan helt försvinna, dels kanske upplösningen blir betydligt sämre. I en del fall kanske detta till och med kan vara en fördel, men inte alltid. Som alltid gäller det att välja rätt objektiv för det man vill uppnå. Objektiv som DA 40/2.8, DA 55 och till och med DA 10-17 (från 15mm) sägs teckna hela cirkeln, men med vilken kvalitet återstår att se.

Jag hoppas det kommer en liten blixt som kan styra andra blixtar, bättre men besvärligare än inbyggd.

Ok, "tyst" det uppskattas.
+ att 35mm innebär 35mm osv. med APS har inte hjärnan koll jämnt....

Intressant att trots att jag helt ställt om att tänka APS-C så sitter de gamla måtten i de också.

Det ska bli intressant att se hur FA 20-35/4 och FA 24-90/3.5-4.5 presterar på en K-1. På K-3 fungerar de bra, FA24-90 lite känslig för motljus av vad jag har sett. Jag har provat med min MZ-3 men där blir det en ganska kraftig vinjettering.
/Mats

Köpte upp mig på en av de sista 20-35 för många år sedan i väntan på småbild... Har inte använt den jättemycket på APS-C.

5 nya D FA planeras!!!

Fem nya D FA objektiv planerade: fast ultravidvinkel, standard och telefoto med stor bländaröppning samt en fast vidvinkel och en fish-eye zoom (källa: Pentax Forums).

Nu har CP+ öppnat och det finns massor att läsa på olika ställen.
Roadmapen har inte uppdaterats, men kommande objektiv är;
Vidvinkel, troligen en uppdatering av FA35/2 eller kanske 28/2,8 eller f2.
Normal med stor öppning, troligen en uppdatering av FA50/1,4.
Ljusstark "medium" tele, kanske en uppdatering av FA135/2,8 eller 100mm.
Ljusstark ultravidvinkel, kanske en uppdatering av FA20/2,8 eller K18/3,5.
Fish-eye zoom, hoppas på inbyggt polfilter och gråfilter.

Andra grejer kommer oxå, Ricoh WG-M2 med 4k och mycket vidvinkligt;
https://www.youtube.com/watch?v=MjK3J0mRRjY

Andra kameror som var tidiga med rörliga/vridbara skärmar ( ej så rejält gjord som Pentax K1 ) har vad jag uppfattat sällan gått sönder, man går ju inte liksom omkring med skärmen utfälld samtidigt som man klättrar i berg eller slår sig fram med machete i någon djungel.

//Bengt.

Jag hoppas det kommer en liten blixt som kan styra andra blixtar, bättre men besvärligare än inbyggd.

Pentax AF201G är en liten och vädertätad blixt, vet inte om den just kan styra andra blixtar men den är iaf P-TTL och är liten och smidig med vinklingsbart huvud. Finns också en liten variant med fast huvud... men den är inte vädertätad.

En obesvarad fråga är hur det fungerar med de två "nya" axlarna som SR ska stödja. Dvs. att kameran flyttas/skaka i sid och höjdled.

För att det ska fungera behöver kameran veta avståndet till motivet, vilket borde betyda att det endast fungerar ihop med nyare objektiv. Äldre manuella objektiv lämnar inte denna information och får då nöja sig med samma gamla vanliga 3 axliga SR.

Alla Pentax AF-objektiv skickar distansinformation till kameran, alltså även Pentax första serie autofokus F-objektiv från 1987.

Men huruvida 5 axlarna fungerar med manuella objektiv, det vet jag inte. Ändå - den har iaf funktionell SR med manuella objektiv, även om den kanske inte är lika funktionell som med AF objektiv så är det ändå bättre än många andra erbjuder.

Fungerar t.ex. DA* 55? 200, 300 etc, lär inte vara några problem, men hur är det kombinerat med konverter?

DA Star 200 och 300 används på K-1 i 24x36 läge, K-1 ställer om sig automatiskt till 24x36 med dessa objektiv monterade. I grunden är de ju samma som de tidigare FA Star versionerna, så även om de heter DA så är de också för 24x36. Är inte omöjligt, snarare troligt, att de snart uppdateras och får namnet D FA och då även den nya HD-behandlingen. Även DA 560 AW-objektivet kör på 24x36 i K-1...

DA Star 55 är inte för 24x36, men fungerar nedbländad två bländarsteg.

Teleförlängaren verkar vara APS-C. men det görs nog en ny för 24x36.

Jag hade tyvärr inget K,M eller A objektiv tillgängligt så jag kunde testa objektivfattningen. Kan den läsa bländarring eller inte?

K-1 fungerar här på samma sätt som APS-C kamerorna i K-serien - dvs centrumvägd mätning genom nedbländning med knapptryckning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar