Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Detaljer om nya kameran läckta! Kameran kan förbokas redan nu! (Officiell tråd)

Produkter
(logga in för att koppla)
Va fiffigt, är det någon slags filter? Skydd till objektivet typ?
Javisst, silikongummi är ett väldigt elastiskt material så det är bara att spänna ut och spänna över hela kamerahuset inklusive ett långt objektiv, batterigrepp och blixtaggregat och man har ett vattensäkrat kamerapaket. Man lämnar helst ytteränden av objektivet i öppningen eftersom de optiska egensklaperna inte är så optimala för silikongummi. Man får bara vara försiktig ifall det är en variant med glidmedel eftersom kameran då kan bli ganska hal att hålla i. Sen är det tveksamt ifall man vill att kameran ska lukta jordgubbar.

I och för sig hade jag för mig att den här nya kameramodellen redan var inte bara vädertätad utan ska tåla 100m vattendjup.
 
Javisst, silikongummi är ett väldigt elastiskt material så det är bara att spänna ut och spänna över hela kamerahuset inklusive ett långt objektiv, batterigrepp och blixtaggregat och man har ett vattensäkrat kamerapaket. Man lämnar helst ytteränden av objektivet i öppningen eftersom de optiska egensklaperna inte är så optimala för silikongummi. Man får bara vara försiktig ifall det är en variant med glidmedel eftersom kameran då kan bli ganska hal att hålla i. Sen är det tveksamt ifall man vill att kameran ska lukta jordgubbar.

I och för sig hade jag för mig att den här nya kameramodellen redan var inte bara vädertätad utan ska tåla 100m vattendjup.
Låter ju bra, men nu ser jag ett problem med den nya kameran, min klocka klarar ju 1000 meter och hur går det då när jag vill utforska jättebläckfiskar till exempel? Tillverkaren måste ju lyssna på oss användare som vet bäst.
 
Låter ju bra, men nu ser jag ett problem med den nya kameran, min klocka klarar ju 1000 meter och hur går det då när jag vill utforska jättebläckfiskar till exempel? Tillverkaren måste ju lyssna på oss användare som vet bäst.
Det ryktas redan om en Mk II som ska komma om något år eller så där detta är en av förbättringarna, så håll ut.
 
  • Gilla
Reaktioner: s20
Med återkoppling till den här trådens inledning, sid.#1, vill jag tillfoga en sedan läng närd önskan om ett slags revolverfäste för objektiv på den nya kameramodellen. Jag såg något sådant för länge sedan på en smalfilmskamera, så tanken tycks inte vara helt främmande. Då kan man ha ett större antal fasta objektiv på huset med olika brännvidder på samma gång och bara vrida in det som för tillfället är aktuellt. En s.k. sexskjutare kunde vara lämpligt. Man skulle kunna säga att man då äntligen får en kompromisslös superzoom på kameran.
 
Med återkoppling till den här trådens inledning, sid.#1, vill jag tillfoga en sedan läng närd önskan om ett slags revolverfäste för objektiv på den nya kameramodellen. Jag såg något sådant för länge sedan på en smalfilmskamera, så tanken tycks inte vara helt främmande. Då kan man ha ett större antal fasta objektiv på huset med olika brännvidder på samma gång och bara vrida in det som för tillfället är aktuellt. En s.k. sexskjutare kunde vara lämpligt. Man skulle kunna säga att man då äntligen får en kompromisslös superzoom på kameran.
Nu snackar vi utveckling, kan man få den ena i kaliber 308 så man efter bilderna kan lägga ner exempelvis älgen med ett välriktat skott är framtiden här på riktigt
 
Jag har hört att detta kommer väl till pass för att sätta fokus på stjärnor, vilket verkar vara ett stort bryderi i en annan tråd.
Det ställer ju till problem om man vill fotografera helt vanliga människor. Men vanligen är det förstås så att allt fokus ligger på stjärnorna.
 
Med återkoppling till den här trådens inledning, sid.#1, vill jag tillfoga en sedan läng närd önskan om ett slags revolverfäste för objektiv på den nya kameramodellen. Jag såg något sådant för länge sedan på en smalfilmskamera, så tanken tycks inte vara helt främmande. Då kan man ha ett större antal fasta objektiv på huset med olika brännvidder på samma gång och bara vrida in det som för tillfället är aktuellt. En s.k. sexskjutare kunde vara lämpligt. Man skulle kunna säga att man då äntligen får en kompromisslös superzoom på kameran.
Ja, det var väl före zoomarnas tid - BZ som man säger.

Till objektiv-revolver borde det också finnas sensor-revolver. Som nummerplåten på James Bonds DB5. Rotera fram den plåt du vill använda.
 
Ja, det var väl före zoomarnas tid - BZ som man säger.

Till objektiv-revolver borde det också finnas sensor-revolver. Som nummerplåten på James Bonds DB5. Rotera fram den plåt du vill använda.
Där ser man, den ena innovationen leder tveklöst till den andra. När man nu är inne på sensorer kanske man kan göra dom cirkelrunda i framtiden. Dom skulle då passa bättre ihop med optikens klassiska runda form och dessutom utnyttja materialet hundraprocentigt, ända ut i kanterna.
 
VARNING: Denna tråd kan innehålla spår av ironi och parodi. Är du överkänslig mot dessa ingredienser så bör du avstå.

Inofficiella rykten har sipprat länge, och nu har det officiella ryktet läckt ut:
Det har kommit till min kännedom att jag ska köpa en ny kamera. Jag har hört det från en pålitlig källa i min omedelbara närhet.

Kamerans specifikation och prestanda är än så länge knapphändiga. I nuläget kan jag avslöja följande:
  • - Kameran kommer att ha jättemånga pixlar
  • - Den kommer att ta många bilder i sekunden
  • - Man kan sätta många olika objektiv på kameran (dock bara ett objektiv i taget)
Kamerans fabrikat och modellnamn är fortfarande okända. Det är inte heller klart när jag kommer att köpa kameran. Det kan bli nästa vecka eller om några månader. Eller senare.

Kameran är inte prissatt ännu. Jag kommer att offentliggöra mitt pris längre fram, i samband med köpet. Det enda jag kan berätta nu är att det blir ett väldigt bra pris.

Fler detaljer om min nya kamera kommer att läcka ut efter hand. Bevaka gärna utvecklingen på ackerumors.com och ackewatch.com.

Meddelande till alla leverantörer:
Jag öppnar redan nu möjligheten att förboka kameran. Missa inte möjligheten att sälja denna kamera till mig! Säkra er plats i kön idag! Tillgången är starkt begränsad. Nästa säljtillfälle till mig kan ligga flera år bort.

Larv!
 
Där ser man, den ena innovationen leder tveklöst till den andra. När man nu är inne på sensorer kanske man kan göra dom cirkelrunda i framtiden. Dom skulle då passa bättre ihop med optikens klassiska runda form och dessutom utnyttja materialet hundraprocentigt, ända ut i kanterna.
Detta ger implikationer på tv-, datorskärmars och fotoramars framtida utformning. För att inte tala om fönstren på våra hus. Cirkelrunt är det nya! De riktigt fina fönstren får en röd ring runt karmen.
 
Detta ger implikationer på tv-, datorskärmars och fotoramars framtida utformning. För att inte tala om fönstren på våra hus. Cirkelrunt är det nya! De riktigt fina fönstren får en röd ring runt karmen.
Och det är bara de allra största av de finaste fönstren som får ha vita fönsterkarmar, alla andra måste vara svarta.

Kommer det förresten att finnas adaptrar för fönsterramar köpta på Bauhaus ifall man från början monterat fönster från ByggMax? Tänker mest på gångjärnen, öppningshandtagen och gardinfästena. Och går det att montera fönster gjorda för hus med stora hål för fönstren i hus med små hål? Jag tänker att det kan bli lite trångt och så utnyttjar man inte hela fönsterytan, men en del vill göra det, (och en del vill sätta en passepartout i sitt stora fönster för att maska bort kanterna). Och kommer rullgardinerna så småningom att ersättas av elekrtisk dimning av genomsiktligheten?
 
Senast ändrad:
Och det är bara de allra största av de finaste fönstren som får ha vita fönsterkarmar, alla andra måste vara svarta.

Kommer det förresten att finnas adaptrar för fönsterramar köpta på Bauhaus ifall man från början monterat fönster från ByggMax? Tänker mest på gångjärnen, öppningshandtagen och gardinfästena. Och går det att montera fönster gjorda för hus med stora hål för fönstren i hus med små hål? Jag tänker att det kan bli lite trångt och så utnyttjar man inte hela fönsterytan, men en del vill göra det, (och en del vill sätta en passepartout i sitt stora fönster för att maska bort kanterna). Och kommer rullgardinerna så småningom att ersättas av elekrtisk dimning av genomsiktligheten?
Rullgardin låter gammaldags. Det blir variabla ND-filter på fönstren
 
  • Gilla
Reaktioner: s20
Detta ger implikationer på tv-, datorskärmars och fotoramars framtida utformning. För att inte tala om fönstren på våra hus. Cirkelrunt är det nya! De riktigt fina fönstren får en röd ring runt karmen.
Jovars, vissa bryderier kan det leda till men man kanske kan ha kvar möjligheten att beskära. Många gillar ju det!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.