Per Hesselgren
Aktiv medlem
Skoj vore det men vem betalar för allt jobb som montering av en kamera betyder? Ser man på tex LP Auktioner är det inte Leica-priser på någon Pentax....Framtiden för Pentax ser ut att vara nya filmkameror
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Skoj vore det men vem betalar för allt jobb som montering av en kamera betyder? Ser man på tex LP Auktioner är det inte Leica-priser på någon Pentax....Framtiden för Pentax ser ut att vara nya filmkameror
Det vet jag inte, de har bara publicerat de där två klippen. Man får väl förmoda att de gjort en marknadsundersökning, och bedömt att underlaget finns där, om de nu drar igång projektet.Skoj vore det men vem betalar för allt jobb som montering av en kamera betyder? Ser man på tex LP Auktioner är det inte Leica-priser på någon Pentax....
Jag spekulerade inte när jag skrev att intresset bland unga ökat, det är vad de själva säger i videon. Man kan också surfa över till lomography.com och bläddra runt en stund för att kolla på alla analoga foton.Frågan är om de unga vet nog om film. Det var många år sedan digital passerade film. Mellanformat är betydligt intressantare än småbild. Bildytan är oerhört mycket större. Frågan är hur mycket mer det kostar att montera en 645 eller 67mark2 jämfört med Pentax K.
Sen kan det ju hända en del på scanner-sidan också tex pixel-shift....om de inte vill köra 100% analogt.
Glöm EF-M. Den fattningen är inte direkt framtiden. För APS-C finns numera objektiv för EOS R och alltså även APS-C-kameror för R-fattning. Det är den fattningen och de objektiven som Canon kommer att fortsätta med.Jag kollade på vad Canon erbjuder och får bara huvudvärk. De har tre fattningar och fyra objektivserier (EF med EF 24x36 och EF-S APS-C), R (spegellöst 24x36) och M (spegellöst APS-C).
Pentax har redan gjort spegelfria kameror: Pentax Q-serien och Pentax K-01.Pentax skulle göra spegellöst så är det mest logiska en K fattning anpassad för spegellöst men i grunden samma KAF vi har idag.
Glöm EF-M. Den fattningen är inte direkt framtiden. För APS-C finns numera objektiv för EOS R och alltså även APS-C-kameror för R-fattning. Det är den fattningen och de objektiven som Canon kommer att fortsätta med.
Pentax har redan gjort spegelfria kameror: Pentax Q-serien och Pentax K-01.
Det är populärt bland unga överallt, inte bara i Japan. Pentax (Ricoh) såg en nischmarknad de kunde förse med en produkt, och gjorde det, som enda kameratillverkare just nu. Det har väl inte varit prat om att ersätta det digitala systemen, men om man pratar om Pentax framtid så är det ingen nackdel om företaget tar marknadsdelar där de kan.Pentax gör en filmkamera eftersom det är populärt bland unga i Japan och skulle de göra en ny analog spegelreflex kommer den använda K-fattningen. Det är nischprodukter som inte ersätter det digitala systemet.