Annons

Pentax DSLR 10 Mp

Produkter
(logga in för att koppla)
Som jag skrev ska den även innehålla en helt ny processor, vilket man väl stoppar i för att fixa till bland annat snabbheten.
 
raskolnikov skrev:
jo, trevligt med mer färg o så, men, jag är väl den enda som oroas att all denna hyperteknik kommer dra ner prestandan rejält på K10D.

Säkert inte men det beror väl i hög grad på vad
man plåtar. För min del är inte 3 bilder/sekund ett problem men en lite buffert kan var det.

Vi får väl hoppas att K1:an blir ännu snabbare eller att det kanske går att välja ett high speed option eller nått på K10....
 
Kameran blir snabb, det utlovade KD Torigoe vid PMA mässan. Har jag inte citerat honom tidigare i den här tråden där han säger att kameran kommer ha den prestanda som är en förutsättning för en kamera som ligger i en högre klass än *ist D. 3 bps är mer än dagens *ist serie och jag tror absolut den har en större buffert och snabbare skriv/lästider och så vidare. Den nya brusreduceringstekniken gör kameran långsammare än den skulle ha varit utan brusreduceringstekniken, men den kommer absolut inte att vara seg!

Det pratats mycket om sensorn i dessa tider och min kvalificerade gissning är att det är en utvecklad variant av Cypress 9Mp CMOS, men troligen med 12Mp. Den sensorn är i APS-C storlek och ingen tillverkare har släppt en kamera med den, men Cypress själva påstår att en japansk kameratillverkare kommer använda sig av den. Knappast Sony och Canon, för de gör sina egna. Knappst Nikon för de har ju visat 10Mp Sony i D80. Knappast Olympus för de kör med Panasonic och Kodak. Kvar är Pentax.

Den nya kameran har även en nyframtagen bildprocessor med högre prestanda än tidigare.

Jag räknar med att Pentax nya "värsting" kommer att erbjuda den bästa bildkvaliteten i klassen, bättre än D200 och Canon 30D, till ett pris som kommer liggga runt 9 - 10 000 SEK inkl paketobjektiv (DA 18-55), troligen 12 000 SEK med DA 16-45.

Den som lever får se...

Hälsar
R
 
Betyder detta att det släpps två kameror i höst från Pentax (K1D och K10D) och då skulle isåfall K1D ha denna nya sensor?
I nya Kamera&bild nämns nämligen att Pentax kommer med en kamera i höst som bygger på Sonys 10MP-sensor.
 
Roland Mabo skrev:
Jag räknar med att Pentax nya "värsting" kommer att erbjuda den bästa bildkvaliteten i klassen, bättre än D200 och Canon 30D, till ett pris som kommer liggga runt 9 - 10 000 SEK inkl paketobjektiv (DA 18-55), troligen 12 000 SEK med DA 16-45.

Den som lever får se...

Hälsar
R
Hoppas att det blir som du skriver Roland, då får jag ett alternativ om Sony klantar till det när det är dags för mig att byta min D7D (ganska långt dit dock).

Jag har köpt min optik så billigt så jag har inga problem med att byta märke, är van då jag gjort så i alla tider men det var länge sen jag körde Pentax nu & det var inte på AF-tiden...

Måste dock tillägga att jag föredrar min D7D ergonomiskt gentemot kompisens IstD, den är ju i & för sig rejält gammal idag med digitalkameramått mätt. Att kameran är liten kan jag nog leva med bara ergonomin är rätt.

//Larsa
 
Är det nån som vet när "K10D" ska dyka upp?
Har en fundering vad gäller Pentax, har nämligen kollat lite på Tamron SP AF17-50mm F/2.8 XR Di II LD men när man kollar på den så står det ju bara fattning för Canon AF, Konica Minolta AF-D, Nikon AF-D. Men tror ni det dyker upp med fattning för Pentax oxå?
 
En gissning att det kanske tar en a tva mander efter lanseringen i mitten av september. Lite orovackande med forsaljningsframgangarna for K100D dock.

En till gissning ar att aven Tamron 17-50/2.8 kommer med Pentaxfattning sa smaningom men det finns ju aven andra bra alternativ med Sigma 18-50/2,8 och Pentax 16-50/2,8.
 
Senast ändrad:
K10D är i förproduktion nu (fabriken intrimmas) och de går snart upp i full produktion. En kvalificerad gissning är att den börjar skeppas i slutet av september - början av oktober, vilket innebär svensk lansering i början av november. Det brukar ta en månad efter skeppningsdatum till svensk butik. (den mellanlandar i Tyskland först som är distributionscentralen i Europa och från tyskland till Sverige tar det typ 5 dagar och sedan måste den packas upp och distribueras i Sverige från svenskt lager vilket ger ytterligare en vecka, själva skeppandet går på två veckor).

Strunta i Tamron. Pentax eget DA 16-50 f/2.8 AL ED är vad du ska ha. På grund av samarbetet med Konica-Minolta/Sony så har Tamron begränsat göra objektiv för Pentax. Tokina, som samarbetar med Pentax, gör detsamma mot Konica-Minolta/Sony. Tokinas objektiv för APS-C storlek (som har tagits fram tillsammans med Pentax) görs ej till Sony. Känns som en intern uppgörelse mellan Pentax/Tokina och Sony/Tamron "Om ni inte konkurrerar med oss, så konkurrerar vi inte med er".

Hälsar
R
 
Så när kommer man att kunna se dom första bilderna på den då? Även data om den vore ju intressant o tester.
 
Har precis kört in min K100D. Nu blir man ju sugen på att skaffa en Pentax till när K10:an kommer.
Blir som på den gamla goda tiden med en kamera på varje axel och en på magen. Skulle det komma en modell till senare i höst eller nästa år?
 
De bilder som florerar ute på "nätet" är på den handbyggda prototyp som visades på PMA mässan i februari (den har även visats runt på andra mässor världen över sedan dess). Kameran finns inte officiellt än, utan Pentax kommer att släppa en pressrelease om cirkus två veckor. Några tekniska specifikationer finns inte heller tillgängligt. Allt är väldigt, väldigt hemligt enligt klassiskt god Pentax tradition.

Dock, fabriken tillverkar en förserie nu och förproduktionsexemplar finns hos några distributörer. Kameran har även visats upp inofficiellt på hemliga visningar för särskilt inbjudna återförsäljare, journalister och andra viktiga personer. De har dock skrivit på ett avtal om att inte avslöja några detaljer om produkten innan Pentax egen officiella pressrelease.

Detta blir en semi-professionell kamera i D200 och 30D klass men till D80 pris. Pentax arbetar även med en "top-of-the-line" som kommer vara helprofessionell state-of-the-art, den kommer ligga i D200:ans prisklass men erbjuda prestanda som tangerar 5D. Troligen släpps den till PMA mässan februari nästa år, Pentax resurser är för små för att lansera den just nu, vilket delvis beror på den enorma framgången med K100D som tar mycket produktionskapacitet.

Hälsar
R
 
Nja, jag har inte en län så där...
Det är mer så att jag har samlat ihop massa information från olika ställen.

Vi har intervjun med KD Torigoe, chief executive Pentax Imaging Busines Corp, som gjordes i februari i år. Jag har citerat den tidigare i tdenna tråd, leta bakåt! Där han "hintar" om uppdaterad objektivfattning, lågt brus vid höga ISO nivåer och en prestanda som man förväntar sig av en toppresterande kamera (stor buffert, snabb och så vidare).

Vi har sedan Pentax nya patent för högre bildkvalitet, som det har snackats om här tidigare och där finns även länkar. Har snackats mycket om det på Dpreview.

Sen så har vi den ryska distributören av Pentax (de heter Pentar) som är lite väl öppen med information än vad Pentax tycker om... och de har hintat en hel del..

Sen har vi ett meddelande från Jostein Östein på www.pdml.net listan där han skrev ett mycket kryptiskt meddelande i vilket han hintade om ny teknik för lågt brus (han måste vara kryptisk för han har faktiskt sett kameran på en specialvisning av Pentax Norge och han har skrivit under ett papper att han inte får släppa ut information).

Sen har jag även privata källor från Japan som läer den japanska Pentax listan, där tekniker från Pentax har en tendens att anonymt läcka information.

En intressant sak senast, är detta...

http://www.digitalfotonetz.de/PentaxNews/pentaxnews.htm

K100D har täckplast över kraftkontakter, kontakter som Pentax inte har använt sedan power zoom tiden under tidigt 90-tal. På kamerorna från senare delen av 90-talet och även *ist digitalerna, så är detta område *helt*. Nu på K100D så har den en urgröpning, en extra plastbit. Detta hintar om att Pentax faktiskt kommer använda dessa kraftkontakter. I patetentet för KAF3, från sent 90-tal, så används kraftkontakterna för att ge ström till autofokusmotorer i objektivet. Kombinerar vi denna information med KD Torigoes löfte om utveckling av K fattningen, så får vi fram bilden att Pentax nu kommer lansera motorer i objektiven. Nu har inte K100D denna uppdaterade objektivfattning, utan den kommer introduceras i K10D. De första objektiven med autofokusmotorer kommer senare i höst. Det är troligt att de kommer inehålla dubbelt AF system för att vara kompatibelt även med K100D, men det kan också vara så att Pentax lanserar två versioner. En med objektiv motor (enbart för K10D) och en utan (för de billigare och de äldre kamerorna).

Canon har ju haft dubbla serier av sina objektiv, med USM motor och billigare med endast DC motor.

Hälsar
R
 
Läste just på DP om en person som beställt K10D i USA. Enligt affären som sålde kameran förväntades de första leveranserna ca 2 veckor efter lanseringen. Tydligen fanns också en broschyr med viss info om kameran i butiken:


Some of the features listed on the flyer were:
· 10.1 mps
· Li-ion battery
· ISO 100 to 3200
 
Ja, jag läste det också...
Och en intressant sak till som står...
* dammrensare *

Just det, en "dust removal" funktion. :)
Var inte en särskilt informativ lapp i övrigt... "broschyr" är nog att ta i. Ett papper med ett par bilder och lite text.

Uppenbarligen designad för att försälja in kameran hos distributörer och butiker, före den riktiga annonseringen. Vilket iofs är bra.
Verkar som Pentax verkligen försöker få upp intresset för kameran redan innan den är officiell, och det är ganska unikt för att vara dem.

Jag tror på en ljus framtid för oss kära vänner!
R
 
Senaste infon om K10D:

10.2 Mpix
3FPS Streeming JPG (no info about the RAW)
Li Ion Battery
Full metal body. DUST AND WEATHER sealed
DUST AND WEATHER SEALED battery pack.
capable of 2 different batteries in the body and in the battery pack.
USM like lens motors.
16-50 f/2.8, 50-135 f/2.8 USM driven
22bit ADC + engine. !!! Incamera RAW convertor.
SDHD
RAW+JPG

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=19821532

Hälsar
R
 
Länk till Pentax patent för dammborttagning:
http://v3.espacenet.com/textdoc?DB=EPODOC&IDX=JP2005354330&F=0

Om jag har fattat patentet rätt, så är det inte som Olympus, Sony och Canon's variant där dammet vibrerar loss och fastnar på en tejpbit, utan här kommer istället inspirationen från en dammsugare som suger bort dammet ut ur kameran. Det torde vara betydligt mer effektivare!

Hälsar
R
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.