ANNONS
Annons

Pentax DSLR 10 Mp

Produkter
(logga in för att koppla)
Från forumet på DP så det just inget annat än rykten. Men tittar på på Pentax objektivkarta 2005-2006 så känns det som en lätt gissning med nya telen för aps-c formatet. Kanske man kan hoppas på en ny karta 2007 och framåt nu i september?

Jo, det skulle ju lösa mina bekymmer i alla fall ;o)
(om prislappen är i samma klass som Canons motsvarighet)

papi skrev:
Från forumet på DP så det just inget annat än rykten. Men tittar på på Pentax objektivkarta 2005-2006 så känns det som en lätt gissning med nya telen för aps-c formatet. Kanske man kan hoppas på en ny karta 2007 och framåt nu i september?

Redan i Pentax första objektivkarta för det digitala system så aviserade de en högpresterande telezoom, upp till 250mm. Det är därifrån DA 60-250 f/4 ED ryktena kommer från. Jag är bombis på att nya fasta telen kommer 2007 också, jag skulle föredra DA optik men det är ju fullt möjligt de tar FA optiken och justerar om lite till D FA. FA* telena är ju erkänt fantastiskt bra. Ett 200 f/2.8 och 300 f/4 eller f/4.5 är högst troligt.

Hälsar
R

raskolnikov skrev:
när kommer jag att kunna köpa en K10? Releasedatum i sverige?

Det är ingen som vet det eftersom den inte är släppt officiellt än. Det ryktas om att det kommer ett pressmeddelande i slutet av andra veckan i september. Troligen skeppas kameran i början av oktober, vilket torde innebära att den landar i Sverige i slutet av oktober - början av november.

Hälsar
R

falke skrev:

Detta innebär nog att om löftena om lågt brus på höga ISO i Pentax K10D infrias, är det nog avgjort för min del..... ;o)

Pentax har utvecklat en hårdvarulösning för att ta bort bruset, men tyvärr innebär dessa extra kretsar en sänkning av kamerans hastighet. Senaste ryktena talar om 3 bilder per sekund, det sägs att sensorn klarar mer, men de nya kretsarna hänger inte med då. Fast det kanske finns en möjlighet att välja? Brus och snabbhet eller inget brus och något långsammare?

Pentax målsättning är att göra den brusfriaste 10Mp APS-C kameran på marknaden, och jag är övertygad om att de har lyckats med det.

Hälsar
R

Det hoppas jag verkligen inte... Neato tar ju liksom inte bara bort brus..... ;o(

Den sortens lösning har vi redan sett implementerad i andra märken, om jag har förstått det rätt handlar det Pentax har på gång om en stor dos nytänkande. Vi får förhoppningsvis se om 4 veckor....

Roland Mabo skrev:
Pentax målsättning är att göra den brusfriaste 10Mp APS-C kameran på marknaden, och jag är övertygad om att de har lyckats med det.

Snart är det nästan så att man börjar våga tro att det kan vara möjligt!

Tre bilder per sekund räcker utmärkt för mig bara det också finns en buffert som kan ta hand några stycken .

raskolnikov skrev:
men bara 3bilder/sek även på K10? Surt!

Surt? Surt att få brusfri ISO 1600???
Jag säger bara, Canon kan slänga sig i väggen med sin 5D och fullformatssensor som enda vägen till brusfria bilder. Pentax har något riktigt häftigt på gång och då kan jag definitivt ta att det "bara" är 3 bps när resten är så helt amazing så man faktiskt knappt tror på att det är sant, men det är det.
Vi talar ny teknologi här, implenterat i hårdvaran. Ingen annan tillverkare har det.

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
Surt? Surt att få brusfri ISO 1600???
Jag säger bara, Canon kan slänga sig i väggen med sin 5D och fullformatssensor som enda vägen till brusfria bilder. Pentax har något riktigt häftigt på gång och då kan jag definitivt ta att det "bara" är 3 bps när resten är så helt amazing så man faktiskt knappt tror på att det är sant, men det är det.
Vi talar ny teknologi här, implenterat i hårdvaran. Ingen annan tillverkare har det.

Hälsar
R
har kikat lite på patentet som folk snackar om på dpreview, och som skulle vara revolutionerande,

som jag fattar det så gör Pentax det Canon gör fast med hjälp av hårdvara utanför själva sensor-elektroniken, canon har ju funktioner direkt på sensorn för att reducera effekter av "bakgrundsbruset" hos sensorn,

så hoppas inte för mycket..
men visst, hamnar dom i klass med canons brusprestanda så är det helt ok,
men tekniska framsteg är sällan speciellt stora eller revolutionerande...dom tas stegvis..sakta..

jo, surt, 3 bilder är oftast för långsamt vid sportfoto. Men buffertproblemet lär väl vara löst hoppas jag, nu fixar min ist*ds 5 RAW i rad. Missat många bra bilder för att kameran står o laddar. Känns som om den hade en 486 till processor.

På lite omvägar har jag fått en del fakta(?):

22 bitars AD-omvandlare (där det brukar vara 12 tror jag). Det ger betydligt större färgdjup, högre dynamik, lägre brus mm. Förklaringen ligger i helt ny hårdvara med nya AD-omvandlare. Själva processorn är visst också ny.

Heja Pentax!

falke skrev:
På lite omvägar har jag fått en del fakta(?):

22 bitars AD-omvandlare (där det brukar vara 12 tror jag). Det ger betydligt större färgdjup, högre dynamik, lägre brus mm. Förklaringen ligger i helt ny hårdvara med nya AD-omvandlare. Själva processorn är visst också ny.

Heja Pentax!

det låter sensationellt..för att vara DSLR...
liknar ju mer prestanda för ett digital bakstycke..

fuji använder sig av 14-bitars i sin lösning, teoretisk i alla fall, och en helt annan konstruktion, alla andra kör 12-bitar,

då lär det inte vara nån CCD sensor i alla fall,
utan nån nyare CMOS Pentax använder i K10D,
En CMOS med hög fillfaktor och utan microlinser vore hyperintressant..

för att det skall vara nån idé med fler bitars upplösning i A/D-omvandlare så måste sensorn hänga med, det gör inte 10MP CCD sensorerna från Sony i så fall,

Alla har verkligen stora förhoppningar på K10D - hoppas att vi inte blir besvikna när skynket faller i september (?).

Tills dess få vi hålla till godo med mer eller mindre välgrundade rykten. För min del får jag svårare och svårare att behålla mitt källkritiska öga öppet. Jag VILL att kameran ska vara precis så bra som alla säger!

/Jimmy
Ps: Skulle inte förvåna mig om någon snart ser K10D komma gående på vattnet ;)

jido skrev:
Alla har verkligen stora förhoppningar på K10D - hoppas att vi inte blir besvikna när skynket faller i september (?).

Tills dess få vi hålla till godo med mer eller mindre välgrundade rykten. För min del får jag svårare och svårare att behålla mitt källkritiska öga öppet. Jag VILL att kameran ska vara precis så bra som alla säger!

/Jimmy
Ps: Skulle inte förvåna mig om någon snart ser K10D komma gående på vattnet ;)
[/QUOTE

obekräftade uppgifter vittnar om att det var Pentax som var första kamera på månen och inte Hasselblad,
men nu e ju filmen förstörd så det får vi nog aldrig veta om det stämmer..

jo, trevligt med mer färg o så, men, jag är väl den enda som oroas att all denna hyperteknik kommer dra ner prestandan rejält på K10D. Jag behöver en ny o bättre kamera, sitter på massa pentaxprylar och har inte råd att byta system. Vill därför inte bara att bildåtergivningen ska bli vass (klart jag vill den ska bli vass men inte på bekostnad av resten av kameran). Vill inte att deras modell ska bara vara en kamera för de med stativ i soluppgången vid ett dimmigt sädesfält...om ni fattar vad jag menar...är min oro obekräftad eller kan all denna teknik leda till en jäkligt seg kamera gällande bildvisning, serietagning, buffer etc... Rätt less på att min ist*ds hänger sig vid intensivt plåtande (konserter, sport o äventyrsfoto)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar