Den där spegeln är väl egentligen en förlegad konstruktion. Innan hade man i bästa fall en sökare med egen optik vid sidan av objektivet, och man fick ta hänsyn till parallaxfel, och spegeln var då en klar förbättring. Syftet med spegelkonstruktionen var att man i sökaren skulle kunna se exakt vad som hamnar på filmen när man trycker på avtryckaren. Detta är dock inte helt sant eftersom det förlöper en viss tid från det att spegeln börjar vikas upp tills bilden exponeras (utom i min defekta EOS 600 som öppnar slutaren innan spegeln hunnit vikas upp), och det kan hinna hända saker med motivet under tiden. En mera korrekt avbildning av vad sensorn ser i en digitalkamera är därför EVF, även om den har en viss fördröjning av visningen. Frågan är förstås vilken av dessa frödröjningar som är längst, men med ständig utveckling av elektroniken med allt snabbare processorer finns det störa möjligheter att den elektroniska fördröjningen blir allt kortare. Att man dessutom med spegellöst har rationaliserat bort ytterligare lite mekanik som kan kärva (som i min 600) så ser jag det också som en fördel. Nästa steg blir att lyckas rationalisera bort den mekaniska slutaren också.
Med ovanstående resonemang så tror jag att 5D-eran tyvärr nått vägs ände, och att det är R-serien som tar över.