Annons

Pentax DSLR 10 Mp

Produkter
(logga in för att koppla)
När man ligger i programläge och momentant går över till tids eller bländarautomatik genom att vrida på något av inmatningshjulen.

Tex om programmet föreslår 1/125 s och bl 11 men du ser att det behövs en snabbare tid. Vrid tidshjulet åt höger och kameran ändrar direkt till 1/250 s och bl 8. Kameran fortsätter att mäta ljuset och jusetra exponeringen om det behövs men nu i tidsautomatik och tiden låst till 1/250s, vrid ett snäpp till och du får nästa tid tex 1/500s.

Tryck på grön knapp och kamera är tillbaka i ditt fördefinierade programläge. Vrider du på andra hjulet ändras bländaren på motsvarande sätt.
 
Strålande! Precis vad man vill ha!

Vet någon om det finns en särskild ISO-knapp/ratt eller om man måste gå via menyer för att ställa in ISO_tal?
 
falke skrev:
Kan någon förklara vad Hyperprogram är?

Men det är ju det jag har försökt göra... :)
Hyperprogram är programautomatik, bländarautomatik och tidsautomatik i ett och samma läge. Du behöver inte byta mellan lägena för kameran gör det automatiskt. Om du ändrar ett värde, så ändrar kameran det andra. Om du ändrar bländaren (med bländarratten), så ändrar kameran tiden. Om du ändrar tiden (med tidsratten), så ändrar kameran bländaren. Om du inte gör något så ändrar kameran både bländaren och tiden.

Givetvis finns det de tradtionella lägena kvar, för den som bara kör ett läge och inte vill byta...

Hälsar
R
 
falke skrev:
Strålande! Precis vad man vill ha!

Vet någon om det finns en särskild ISO-knapp/ratt eller om man måste gå via menyer för att ställa in ISO_tal?

Jag har inte sett någon kommentar om ISO knapp från de som har sett kameran i färdigt skick, så jag vet inte. På prototypsmodellen från PMA mässan så fattas det helt klart knappar, bilder på den är de enda som hitills finns. Jag skulle tippa på att ISO hamnar i Fn knappen, som det är på DS/DL/K100D. Om du har en ISO-knapp och trycker på den, så kommer ju ISO menyn upp. Så skillnaden är ju inte precis stor... Men jag vet inte, den kan ju få ISO knapp.
För mig är det ingen stor grej, systemet som finns p min DS fungerar utmärkt.

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
Stor grej... ja det vet jag inte... men jag använder det hela tiden på min Canon S3 IS, så bara det går att fixa utan att ta ögat från sökaren är jag nöjd.

Föresten Radha Raman från Seven times Seven är helt otroligt vacker!
 
Senaste informationen om K10D är...

Manuell vitbalansering utifrån val av kelvingrader, dvs du kan ställa in exakt kelvingrad för vitbalanseringen.

Dynamikomfånget är dubbelt utökat jämfört med Sony A100 (detta beror till stor del på den nya 22 bitars ADC:n).

DGBG2 batteripaket/handgrepp med Li Ion (klarar även AA batterier).

Sedan så har jag sett en siffra på 3.3 bilder per sekund för JPEG + RAW, men jag undrar verkligen om detta stämmer och om det inte är för enbart JPEG eller RAW, inte både och...

Ett intressant rykte som börjar bli allt ihärdigare: den har inte Sonys 10.1Mp CCD sensor, den har Cypress 9.14Mp CMOS. Detta är ett gammalt rykte från i våras som nu plötsligt har väckts till liv igen. Ärligt talat så vet jag inte, all information har hitills talat om 10Mp. Jag personligen har trott på en modifierad Cypress sensor.

Vi får se den 14:e september som enligt flera källor inom Pentax är det datum då pressmeddelandet släpps.

Hälsar
R
 
Det är fortfarande 10.1Mp som gäller, dock sensorn okänd. Glöm det där med 9Mp Cypress (det kan dock fortfarande vara en 10Mp version av den). 9.14 var ett missförstånd, otydlig information i mejl.
14 september = 9.14
Datumet för pressreleasen, som faktiskt redan är en månad gammal för den skrevs redan i augusti.
Nej, jag har inte sett den men flera jag känner har sett detta papper. Hm... nåja, jag litar på deras ord om det som står i den iaf även fast jag inte fattar varför de inte kan skicka den till mig så jag får läsa själv. :)
Spelar iofs ingen roll längre, det är ju bara några dagar kvar!! :)

Hälsar
R
 
Ja det börjar bli spännande nu... tusan att jag ska vara i Estland hela vecka utan egen tillgång till snabbt Internet.... Jag får lita på modem där! Någon får gärna vidarebefordra pressreleasen till min epost, när den den kommer.... ;o)
 
Det blir väl till att ställa sig i kö så fort den släppts, sedan får man väl se om man hinner få den före jul... Någon som vet om det kommer att bli något kitpris med nya optiken? Jag börjar få gott om bra vidvinklar, men 50-135/2.8 låter klart intressant.
 
Den kommer att börja säljas i paket med exiterande optik.
DA 18-55
DA 18-55 + 50-200
DA 16-45

Senare längre fram i höst, när DA 16-50 f/2.8 släpps ut på marknaden är det troligt att Pentax gör ett paketpris där med. Pentax Sverige har alltid gillat paketpriser och erbjudit fler sådana lösningar, ofta uppemot 40% i rabatt på optiken jämfört med om man hade köpt hus + objektiv separat. Varje distributör är fri att göra sitt eget paket eftersom huset och objektiven förpackas separat... :)

I dagsläget finns dock inga svenska priser framtagna officiellt.

Hälsar
R
 
Här är det som hitills läckt ut från det kommande pressmeddelandet...

1. 22-bit ADC

The K10D incorporates a high-performance A/D converter, which faithfully converts the analog data collected by the CCD image sensor into digital data. With the highest resolving power (22 bits, or 4.2 million gradations) among all existing digital cameras, it offers a digital-conversion capacity 1,024 times greater than conventional 12-bit, 4,096-gradation A/D converters.

2. D-BG2 Battery Grip

Developed for exclusive use with the PENTAX K10D, this battery grip can be used in combination with the camera's rechargeable lithium-ion batteries to greatly extend the battery life. With an extra shutter-release button, preview lever, electronic dial, AE-lock button and green button, it makes vertical-position shooting simple and effortless. It also features the same dust-proof, water-resistant construction as the K10D camera body.

Marketing date (tentative): Mid October, 2006 (at the launch of the K10D)
Power source: Exclusive lithium-ion battery (D-LI50 type)
Dimensions: 140 (W) x 43 (H) x 73.5 (D) mm (excluding protrusions)
Weight: 235g (without battery)

3. Compatibility with supersonic motor-driven lenses

The K10D is designed to be compatible with supersonic motor-driven autofocus lenses (currently under development), which are expected to provide smoother, quieter autofocus operation than conventional lenses.

4. Newly designed PRIME imaging engine:

The K10D incorporates the new PRIME (PENTAX Real Image Engine) as its imaging
engine. Designed exclusively for PENTAX digital SLR cameras, this new imaging
engine produces well-balanced, true-to-life images through efficient control of CCD signals, saturation, brightness, white balance, sharpness and contrast. Its new memory (DDR2: Double Data Rate 2) also serves to enhance speedy image processing and high-speed data transfer.

5. Dust-proof, water-resistant construction

The K10D boasts a reliable dust-proof, water-resistant construction, with special seals applied to 72 different parts of the camera body, including the shutter release button and switches/levers/dials. This dependable body makes it possible to use the K10D in the rain or at dusty locations without worries.

6. Powerful rechargeable batteries for extended shooting

The K10D features new, large-capacity lithium-ion rechargeable batteries, which can capture approximately 730 images** when fully recharged.
** Under testing conditions prescribed by the CIPA standards (flash illumination used in 50% of images).

7. Dust Removal system to keep dust off the CCD surface

The K10D features the new Dust Removal (DR) system to prevent dust from sticking to the surface of the CCD image sensor (or low-pass filter). Applied to the CCD surface through a vapor deposition process of a fluorine compound, the PENTAX-original Special Protect (SP) coating effectively removes dust and stains from the surface. In the next step, dust that still remains on the surface will be shaken off when the SR system shifts the CCD at high speed. The dust that is shaken off the CCD will fall onto an adhesive sheet positioned at the bottom of the SR unit, eliminating any possibility of its returning to the CCD surface.

8. Sensitivity-Priority mode:

The K10D features a new Sensitivity-Priority AE (Sv) mode, which is designed to
automatically select the optimum combination of aperture and shutter speed for a
user-selected sensitivity. The sensitivity can be shifted instantly (in 1/2 or 1/3 steps) by turning the electronic dial. Since this mode eliminates the need to recall a menu screen for sensitivity changes, the photographer can react more quickly to changing photographic conditions.

...
Till detta kommer det som redan tidigare har släppts ut... som inbyggd skakreducering etc.

Hälsar
R
 
Låter som en fantastiskt intressant kamera!

Roland Mabo skrev:
Här är det som hitills läckt ut från det kommande pressmeddelandet...

Tycker det läckt rätt mycket med tanke på att jag setts det hävdas att Pentax är duktiga på att hålla releaser hemliga ;)
 
Allting var väldigt hemligt fram till typ en månad sedan då det började komma små läckor och nu när det bara är några dagar kvar så är sprickan öppen...

Kom ihåg att det var väldigt tyst om kameran efter Pentax visning av prototypen i februari i år på PMA mässan och en del trodde faktiskt att Pentax hade skrotat den, för det inte pratades om den... :)

Hälsar
R
 
22-bitars AD omvandlare låter ju bra,
men det gäller ju samtidigt att utsignalen från sensorn har tillräckligt högt signal/brus förhållande, ska bli intressant att se hur pentax lyckats fixa det, om resultatet bara blir ett stegs bättre omfång (dubbelt så hög dynamik, som roland m skrev ovan) så verkar ju 22 bitar vara lite onödigt, fast dom kanske räknar i dB..22 bitar ger teoretiskt 132 dB omfång,12 bitar ger 72 dB, 132/72 = 2ggr högre ca...men 132 dB...det e ju enormt...

Fujifilm S3 som e bäst hittills på dynamik, sägs ju ha 14-bitars dynamik vilket i teorin motsvarar 2 bländarstegs högre dynamik (12dB) än vad tidigare kameror har. 84dB mot 72dB för 12-bitar-kamerorna. Verkar väl stämma ungefär i praktiken också.


132 dB dynamik + AS i huset + dust removal + vädertätning för under 10000?? + lite nya USM-gluggar..

låter som en oslagbar kombination
 
dynamik menas det att sensorn blir mer som negativ film eller HDR teknik gällande låg o högdagrar?
Verkar spännande. Hur göra för att köa på en kamera?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.