ANNONS
Annons

Pentax DSLR 10 Mp

Produkter
(logga in för att koppla)
Känner ni till någon källa inom EU som säljer dessa objektiv och som ni "vågar" rekommendera?

Cyberphoto och Scandinavian photo för ju tyvärr bara delar av detta sortiment....

Det känns betydligt mera riskabelt (ur prissynpunkt) att köpa utanför EU med tanke på ev. moms och tull som i så fall kan tillkomma.... slumpberoende....

Jag brukar betsälla från B&H och då tillkommer alltid moms men priset brukar vara så pass mycket lägre att de totalt sett inte blir dyrare än i Sverige. Ibland även billigare när dollarkursen är bra.

Roland Mabo skrev:
Jag började 1988 med Pentax P30, som var en fantastisk kamera. Sedan följde MZ-5, MZ-10, MZ-5n och nu har jag en *ist DS. Kvaliteten, hållbarheten och tillförlitligheten har varit fantastiskt bra genom åren. Bra hus, bra och i många stycken unik optik.

Jag förstår inte vad du menar med dålig kvalitet på Pentax sent 70-tal, jag har använt flera gamla hus godingar (ME, ME Super) och de fungerar fint fortfarande. Jag har även optik från 70-talet som jag fortfarande använder (M 28 f/2.8, M 135 f/2.8) på min DS och jag trivs bra med dem. Mina gamla M objektiv har inte varit inne på service någon endaste gång, jag bara putsar dem ibland och det är allt. Ändå känns de som nya trots flitig användning.

Hälsar
R

Hej Roland.

Jag hade ett par kompisar som hade Pentax i slutet av 70'talet, undrar om dom inte hette "ME" och hade någon typ av automatik, slutare eller bländar automatik, jag kom i håg att dom hade röda och gröna lampor för exponeringen i sökaren.

Hur som helst så hade bägge problem med kamerorna, bla ljusmätaren som krånglade och i ena fallet slutarras.

Nu kan ju bägge haft otur, men det trodde vi inte då, bägge köpte sig en Canon senare :)

Själv hade jag en Canon F1 på den tiden, byggd som en tanks :)

Men jag håller med om att dom nya Pentax kamerorna ser ut att vara helt suveräna för priset, och jag kommer rekomendera dom för vänner som är sugen på en bra och prisvärd Dslr.

mvh kent.

falke skrev:

De tar 480£ inklusive moms. Vilket pris hittade du i Japan?

Det är så billigt att man blir lite orolig för den optiska kvaliten. Ska söka lite efter tester av optiken.

Som jag minns var det runt 5000 i Japan men det kan vara fel,

Jag läste just specifikationerna för den nya Nikon D80.

Ingen antiskak i kamerahuset men det det var ju inte att vänta heller.

Mer förvånande med tanke på teasern är att den inte verkar ha vädertätning.

Slutligen verkar den ha samma sensor som D200 och Sony Alfa, troligen allt för högt brus för min smak.

Detta innebär nog att om löftena om lågt brus på höga ISO i Pentax K10D infrias, är det nog avgjort för min del..... ;o)

Läste användaromdömmen på Fred Miranda om linsen och det var rätt stor spridning där. Allt från bra fullt öppen till endast f8 optik.

Funderar på FA 200/2,8 och telekonverter. Kan man ha tex 2 st x1,4 på sammtidigt?

det går nog, jag och tobias jansson här på fotosidan testade min DS med en 1,4 och en 2x samtidigt det funkade. men du behöver nog ett rätt ljusstarkt och skarpt objektiv att sätta på annars blir det rätt pissig skärpa(vi testade med ett 300/4 tror jag det var). så med 200/2,8 borde det ju funka bra...

Tack för tipset, Per-Erik. Det verkar tyvärr som om de inte har detta objektiv men de har ju mycket annat intressant...

Vilket objektiv/konverter skulle ni använda för att få längre brännvidder (ca. 400 mm) med bra kvalitet på ett Pentaxhus?

Ahhh, tackar. Jag missade det!
Någon som har kommentarer på denna eller andra förslag på bra långa telen, fast helst, men zoom i nödfall, till Pentaxhus. Jag letar efter något av motsvarande kvalitet som Canon 300/f4 L som jag förhoppningsvis kan matcha med den kommande K10D... ;o)

Då kan man sluta fundera på den då. Lite synd för den låg bra till i pris.

Rykten om kommande Pentaxtelen.

Apparently, theres a 200/2.8 and a 300/4 coming next year. Also, that high quality telezoom, some says it is a 60-240/4, is scheduled for next year as well. Of course, theres also the possibility for change of plans...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar