Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax DSLR 10 Mp

Produkter
(logga in för att koppla)
22 bit ADC

Kanske Pentax använder detta chip?

"
NDX-2240 Feature Highlights:
* 22 Bit ADC with up to 16 Bit Output
Unprecedented noise reduction is achieved using 22 bit ADC compared to 12 or 14 bit ADCs typically used. Quantization errors and false color artifacts are dramatically reduced providing cleaner, more pleasant pictures. Digital images are improved by using high bit ADC technology similar to the improvements digital audio playback benefited with over sampling.
http://www.nucoretech.com/nu3/images/80_downloads/pb_ndx2240.us.pdf
"

Hälsar
R
 
I USA tar de redan emot ordrar för den och där ligger priset på 1 000 USD inkl DA 18-55 f/3.5-5.6 AL optiken. Jag tippar på ett svenskt pris mellan 9 000 (huset) - 12 000 SEK (DA 16-45 f/4 AL ED). Kanske 14 000 SEK med DA 16-50 f/2.8 AL ED optiken.

Hälsar
R
 
849 USD för enbart kamerahuset har jag sett.
Nu börjar priserna på K100D justeras ner utomlands, troligen för att ge utrymme för K10D - så att det blir större avstånd prismässigt.

Hälsar
R
 
Blir 1600 högsta ISO tal? Jag tycker mig ha sett 3200 någonstans....

Spotläget är också viktigt för mig i förhållande till Canon D400.

Lika viktigt är dock att det kanske kommer lite långa USM-telen förhoppningsvis.
 
falke skrev:
Blir 1600 högsta ISO tal? Jag tycker mig ha sett 3200 någonstans....

Ja nu börjar uppgifterna gå isär lite granna.

Spotmätning har alla Pentax dslr så det kommer nog inte att försvinna.

Jag väljer nog att inte tro något innan specen blir officiell ;)
 
Det är ISO 100 - 1600 (3200), det står fel i tabellen.

Självfallet har K10D spotmätning, det har ju alla Pentax digitala systemkameror. Spot, centrumvägd och flerfältsmätning.

Långa telen kommer nästa år, främst digital-anpassade versioner av FA* 200 f/2.8, FA* 300 f/4.5, FA* 400 f/5.6 i första vevan (i stort samma optiska design, lätt uppdaterad). Sedan finns det ihärdiga rykten om en 60 - 250 f/4 ED (helt nydesignad optik), som ett längre alternativ till 50-135 f/2.8 ED.

Canon's D400 ser jag inte som ett alternativ. Det är ju en enkel och klen plastkamera med minimal sökare (Canons erkänt ineffektiva "tunnelvision") i god Canon tradition. K10D blir en metallkamera med väderskydd och riktig sökare. En D200 och 30D utmanare till D80 och Sony Alpha pris.

Hälsar
R
 
Hoppas dessa nya telen också blir vädertätade... någon som tror sig veta?

Vad var priserna på dessa telen i den gamla versionen? Jag söker en motsvarighet till Canons 300/f4 ungefär....
 
Det känns ju idiotiskt att släppa en kamera med väderskydd om objektiven inte kommer vara det heller, så det är väldigt sannolikt att den nya proffsoptiken kommer vara väderskyddad.

FA* 300 f/4.5 låg på några hundralappar under 10 000 SEK. FA* 200 f/2.8 kostar 13 995 SEK (inkl moms) hos Cyberphoto och FA* 300 f/2.8 kostar 45 644 SEK (inkl moms.

Detta säger ingenting om priserna på de nya versionerna. FA* optiken var handbyggd i Japan och gjordes på beställning. Det var en dyr och långsam produktionsteknik. Den nya optiken kommer vara designad för en snabbare och billigare produktion där man använder mer robotar och andra automatgrejjer, de kommer göras i den nya fabrik som Pentax nu färdigställer i Vietnam.

Hälsar
R
 
Tveksam igen

Har en tid funderat att "gradera upp" från compaktkamera som Minolta A1 och Olympus 2100uz. Hade till nu så gott som bestämt mej för att köpa en K100 eftersom jag har en "drös" k-fattade objektiv. Mest "M" men occkså några "A" och gamla "K".
Så får jag läsa att det reda när dags för en mer utvecklad modell K10 å då känner jag att det trots allt är bäst att "hålla sig" ett tag till.

Har f-ö. varit till en bekant som har en Ist DL och testat funktionerna med gamla linser. Det funkade "så där" tycker jag. Det är inte enkelt med fokuseringen trots fokuseringshjälpen som blinkar till ett ögonblick när man hittar rätt. Kamerans uppfattning om fokusläge överensstämde inte heller helt med mitt öga och i avsaknaden av möjlighet att korrigera för brytningsfel, som finns på min Minolta A1, så kändes det osäkert.

Är det i praktiken så att autofokusobjektiv är det användbara så faller ju låsningen till Pentax bara för att jag har, i och för sig, alldeles utmärkta pentaxlinser i skåpet. Nån kanske vill köpa dem och jag kan välja vilket fabrikat som helst av systemkamerorna.

Samtidigt har jag ett stort förtroende för Pentaxkameror sen analoga tiden... De svek ju praktiskt taget aldrig.

Hur som helst, nu är jag lika osäker som för en månad sen igen...
 
Jag är i precis samma situation som du, Uffe! Jag har bestämt mig för att under all omständigheter vänta till efter mässan i september.

Just nu lutar det väldigt kraftigt mot K10D eftersom jag vill ha en vädertätad kamera, med spot, och som tål höga ISO-tal utan allt för mycket brus. Canon 30D är huvudalternativet för mig eftersom Canon också har ett bra tele 300/f4 som passar mig perfekt.

Mitt problem är avsaknaden av långa telen med Pentaxfattning just nu men det är OK om det löses under våren.

Jag har också lite funderingar kring hur snabb fokuseringen kommer att vara eftersom detta har fått en del påpekanden i tester av K100D och här vet jag att 30D är en duglig kamera. Nu ryktas det ju om USM i de nya objektiven så detta fixar sig kanske också.

Jag har sett att man håller på och sänker priserna på 30D men vet inte riktigt hur detta ska tolkas ännu.... ;o)
 
Va? DL:en har ju dioptrijustering på -2.5 - +1.5 i sökaren. Reglaget sitter under gummihutten.

Jag tycker fokusering fungerar finfint, jag kör mot mattsökaren i min DS och struntar i AF hjälpen. :) På en DL kör AF-hjälpen enbart mot den mittersta AF punkten, men när jag fokuserar så gör jag det efter att jag har komponerat bilden och fokus vill jag sällan ha precis i mitten, att fokusera på mattskivan är för mig bättre. Är van vid det sedan mina dagar med MZ-5n. Fungerade fin fint där.

K100D är en högpresterande kamera till ett lågt pris och SR funktionen, som fungerar med alla objektiv, är fantastisk.

Men, K10D, som nu kommer, blir en bättre kamera och har potentialen att rocka om sitt marknadssegment. Sen om den lyckas med det, det får vi se. Många köper ju av tradition Canon och Nikon, även fast det finns bättre alternativ. Just bildkvaliteten (med hårdvaroprocessor för brusreducering och 22 bitars bildbehandling, konkurrenterna kör 12 bitar, samt skakreduceringen)) i kombination med byggkvaliteten och väderskyddet blir K10D:s största fördelar - och priset givetvis. Enda väderskyddade kameran till lågpris.
 
Å tusan, under gummihutten! Den hittade vi inte. jag måste tro de som sägar att gamla analoga gluggar fungerar bra å då blir det roligare igen, och enklare, jag har ju som sagt glas och nu ser ju K10 ut att få utbytbara fokuseringsskivor...
Annars sneglar jag på D80..
 
Mycket att tänka på

Jodå, det är med i tankarna, och inget antidammverktyg heller som K10. Dessutom såg jag just att K10 kommer att få batterigrepp. Det förmodar jag betyder vertikalavtryck också.

Om K10 hammar kring 10 papp så blir den ett svårslaget alternativ, visst är de så. Spännande att hänga på min gamla Pentax 400/5,6 på den och få en 600 glugg med skakreducering i huset...

November var det nån som sa. Jag brukar aldrig längta efer november..
 
falke skrev:

Jag har också lite funderingar kring hur snabb fokuseringen kommer att vara eftersom detta har fått en del påpekanden i tester av K100D och här vet jag att 30D är en duglig kamera. Nu ryktas det ju om USM i de nya objektiven så detta fixar sig kanske också.

USM har inget med snabbhet att göra.
Redan Pentax Z-1p var snabbare än Canons snabbaste med USM, MZ-5 åkte cirklar runt sega Canon EOS 50E med usm, MZ-S var den tidens snabbaste och ljuskänsligaste AF kamera (tyvärr hade den bara 2.5 bps), trots att Canon hade usm.

K10D har en snabbare AF än K100D, precis som *ist D var snabbare än *ist DL. Mer pengar ger mer fart.

Fördelen med usm är snarare tystheten, fokuseringen blir tystare. Det uppskattas av många.

Något som inte brukar diskuteras, men som ändå är ett faktum, är att Canons AF har dålig precision. De har satsat på snabbhet före precision, Pentax har högre precision = skarpare bilder. K10D kommer givetvis ha snabbare AF utan att precicsionen förloras.

Grundskillnaden mellan Canon AF och Pentax AF är att Pentax dubbelkollar skärpan, vilket Canon inte gör. Pentax vinner därför i precision, men förlorar i snabbhet. Den uppdatearde AF processorn i K10D kommer hantera detta snabbare än tidigare så det blir "marriage in heaven" som man säger.
Win-win situation alltså.

Det är vanligt i testerna att det står att kameran når skärpa och sedan tänker den lite extra och svänger till objektivet en extra gång, detta är just den extra finjustering jag talar om, dubbelkollen som Canon inte gör.

Den största nackdelen med Canon, som jag ser det, är deras berömda sökare. Uppenbarligen är det väldigt uppskattas hos fotografer med små tunnelsökare, eftersom märket är så populärt. Jag klarar inte av att titta genom dem. En vän till mig har en 20D, han kommenterade min *ist DS med - du har den minsta kameran, men största sökaren och skärm. Han vart ganska avundsjuk på det...
:)

En grej med Pentax skakreduceringssystem, är att det är det enda på marknaden som kompenserar för den nedtryckning av kameran som uppstår när fotografen trycker ner slutarknappen. Eftersom detta sker efter AF har låst sig, så *kan* det innebära att det dröjer någon nanosekund för kameran att hinna kompensera för fotografens ovarsamma slutaravtryck. Denna fördröjning omnämns i testerna.

Genom uppövning av slutaravtrycksrutinen så kan fotografen lätt undvika denna extra fördröjning. Jag rekommenderar att man andas in innan man trycker av, för att sedan trycka av kameran samtidigt som man mjukt andas ut. och så bör man stå med lätt böjda knän också för att ytterligare minimera det ryck som kan uppstå (raka ben ger kraftigare vibration, det vet varje golfare).
Står t o m om sånt här i en gammal fotobok jag har, hur man trycker av på bästa sätt för att minimera skakning.

Hälsar
R
 
Ja, K10D får batterigrepp och kommer ha möjlighet köra Li Ion paket eller AA paket, både i huset och i handgreppet. Tror även man kan blanda, dvs köra Li Ion i ena och AA i andra. Handgreppet till *ist D har vertikalslutare, jag ser därför ingen anledning till att tro att detta inte fortsätter med K10D.

Men det viktigaste är ju bildkvaliteten.
Min erfarenhet är att Canons färger inte har samma naturlighet och äkthet som de färger som kommer från Pentax. De känns mer "plastiga", jag är övertygad om att denna skillnad kommer fortsätta även med K10D.

Hälsar
R
 
Jag har för mig att storleken inte har behandlats i denna tråd eller andra trådar om K100D/K10D.

Klämde på en K100D igår och kunde konstatera att den kändes som en EOS350D i storlek. För mig är detta en "showstopper". Lagom storlek för mig är D70/D70S eller D200. D50 känns också bättre i handen än K100D.

Men även storleken ser ut att vara tillräcklig på kommande K10D!

Håller med om detta med november.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.