Magi? Nej. Man kan inte fotoshoppa till sig en större sensor. (Inte heller en mindre, antar jag?) Jag har inte brytt mig om att undersöka under vilka förhållanden 33x44 skiljer sig mest från 24x36. Kanske närbilder/porträtt då även bakgrunden kan urskiljas?
645Z är stor. Inte bökigt stor men tillräckligt för att ingen kan beskylla dig för att smyga runt. Att ställa upp 645Z på stativ och ta de första exponeringarna med ett tydligt "klicksch" väcker uppmärksamhet och man kan behöva agera därefter. Jag vet inte vad en Hasselbladare tål men 645Z är såpass stänksäker att jag utan problem stått med allweather-linsen vid ett vattenfall, fått den översköljd, hällt vattnet ur motljusskyddet och fortsatt fota.
För mig känns 645Z som en utomhuskamera i första hand. I fb-gruppen 645Z(
https://www.facebook.com/groups/789...if_t=group_activity¬if_id=1469622796976362) finns det proffsfotografer från hela världen som visar vad de fotar. Det är ingen fanboygrupp då andra kamerors styrka erkänns tillika med svagheterna hos 645Z.
Dynamiska omfånget (14 steg?), hög upplösning, ingen dålig optik och obefintligt brus gör att jag inte kan skylla på utrustningen om bilderna inte är tillfredställande. Minsta lilla rörelseoskärpa syns, så numera är stativet (nästan) alltid med. Det blir inget spontant sprutmålande men det, å andra sidan, ger en hanterbar bildskörd.
För mig blev det att återgå till ett mer klassiskt fotande. Och där, min vän, har du något magiskt; att kunna fotografera lugnt och eftertänksamt ;-)