Tony johansson
Aktiv medlem
Hej igen och tack för ditt tålamod )) !! Jag har varit inne på DxO mark och gjort en jämförelse på tre av de tillgängliga modellern, och precis som du påpekar, är skillnaden högst marginell mellan RX, RXII och RX III och RX IV.Jag har inte funnit att de nyare generationerna RX100 är så pass mycket bättre än originalet att det motiverar en uppgradering. Jag har provat min fars RX100mk4 och jämfört med min mk1. Lite bättre men inte så mycket. Det skiljer mycket mer mellan kameratyper med olika storlek på sensorn än årsmodeller.
Den största skillnaden (som jag uppfattade det) mellan RX III och RX IV var att RX IV hade betydligt högre högsta slutarhastighet (1/32000 s.), jämfört med 1/2000 s. på dom andra, men den kanske viktigaste skillnaden för mig, att den har sökare, (som dessutom täcker till 100%).
Själv tycker jag det verkar att krångla till det.Vad jag förstått har kameratillverkarna gått ifrån inbyggd GPS till att använda wifi och en smartphones GPS istället. Det kan man tycka vad man vill om men kanske tillräckligt enkelt i praktiken. Sony har en app för ändamålet med synk av telefon och kamera.
Absolut !! RX IV skulle kunna sitta fint (om inte RX V kommer med något man-bara-måste-ha) =0 !!Eftersom det inte är någon panik hade jag väntat ut RX100mk5 som säkert släpps i sommar och köpt en tidigare generation billigare när den är ute. Brukar vara så att de tidigare generationerna hoppar ner ett pinhål när den nya kommer.
Det skulle jag uppskatta väldigt mycket, och som sagt, ingen brådska här. Låt mig dock påminna om, att tanken är att en kompakt skall ersätta/komplettera mobilen och inte tävla med en fullformatare ;-). Därav anledningen till att jag tycker att AW130 är en så´n bra kompromiss, inte minst med tanke på vad man får för pengarna (GPS, undervattenskamera mm, mm), dessutom till ett synnerligen attraktivt pris).Jag kan lite senare ta samma bild med AW130, RX100 och D810 och skicka om du vill. Just nu går det inte dock då AW130 befinner sig i röda havet och RX100+ D810 på väg till spetsbergen. De sammanstrålar först i mitten av juli.