Annons

Pentax DSLR 10 Mp

Produkter
(logga in för att koppla)
kuva skrev:
Jag har för mig att storleken inte har behandlats i denna tråd eller andra trådar om K100D/K10D.

Klämde på en K100D igår och kunde konstatera att den kändes som en EOS350D i storlek. För mig är detta en "showstopper". Lagom storlek för mig är D70/D70S eller D200. D50 känns också bättre i handen än K100D.

Men även storleken ser ut att vara tillräcklig på kommande K10D!

Håller med om detta med november.

verkar bli nåt åt d70/30d i storlek

men ingen ISO3200, se länk ??

http://www.penta-club.ru/forum/index.php?act=Attach&type=post&id=5887
 
Som DL-ägare dräglar jag hett efter K100D, men som gammal z1-ägare vill längtar jag efter en kamera som har samma gränssnitt som den. Och där verkar det som att K10D kommer närmare mitt ideal.

Faktiskt så bryr jag mig mindre om k10d har 10mp än om den har "rätt" gränssitt gentemot de funktioner jag vill nå utan att behöva grotta i menyerna. T.ex. växling mellan exponeringsmetoder och fokuseringsalternativ (spot/centrum/matrix) + vitbalans.

Jag gillar verkligen min DL och försöker att använda den utifrån dess förutsättningar och begränsningar. Med tids- eller bländarautomatik går det att göra mycket. Primatnivå, men samtidigt väldigt effektivt. KISS, helt enkelt.

Jag är i princip emot att fixera mig vid bättre kameror som ett mål att ta bättre bilder, men en högpresterande kamera som K10D (ryktas vara ;) kommer antagligen med den erfarenhet av Pentax jag har att medföra ett mer direkt fotograferande än det jag har med min DL.

Vad tycker ni andra? Tillför en avancerad kamerakropp alltid ett snabbare flöde när man fotar eller kan det komplicera processen?

För mig är en avancerad kamera en som tillåter mig att förbereda det jag kan förutse, samt tillåta en snabbt anpassning av oförutsedda förändringar under fotograferingen.
 
Kör också Dl och för mig vore det nog ett lyft redan med k100d, men ännu mer med k10d. Hamnar rätt ofta i mörk miljö där jag inte får använda blixt, så IS och mindre brus vid 3200asa skulle nog förbättra mina chanser till bättre kort. Vertikalgrepp och snabbare autofocus skulle också sitta fin, likaså Li-Ion.

Visst fungerar det att plåta med Dl, men åtminstone för mig borde det bli ett riktigt lyft med k10d.

Tyvärr så är min situation just nu så att om det inte börjar regna pengar snart så lär jag inte ens få råd att byta upp till k100d inom de närmsta månaderna.
 
Jag har samma problem som du, Per- Erik. Min budget för en uppdatering är rätt obefintlig och kan endast motiveras av en stark övertygelse om att ett bättre kamerahus är lösningen.

Jag inbillar mig iofs att det är fallet, men samtidigt vill jag gärna "stanna kvar" med min DL tills jag lärt mig att 'bemästra den'. Även om det är en rätt enkel kamera kommer jag att försöka få ut så mycket som möjligat ur den innan jag byter upp mig.

Jag ÄR en teknikdåre i andra fall, men när det gäller fotografi försöker jag att kämpa emot suget att konstant byta upp mig. Så länge som jag kan få bra bilder med DL kommer jag att satsa på nya gluggar i stället för nya hus. Men jag saknar Hyperprogrammet fran Z1. Kommer det på K10D*.

* Det är väl inte ens säkert att kameran kommer att döpas till det. Roland - allas vår deep throath - är det verifierat att kameran kommer att få det namnet? Eller kan vi vänta oss något mer Pentaxianskt som t.ex. #*¤^&¤#D10 ?

Jimmy ;D
 
kuva skrev:
Men även storleken ser ut att vara tillräcklig på kommande K10D!

Tyvärr blir K10D större än K100D, som jag tycker tangerar vad som är acceptabel storlek. redan min *ist DS är ju något större än min MZ-5n och MZ-10, iaf djupare. Det gillar inte jag... jag vill ha så små grejjer som möjligt, det passar mig bättre. Vill man ha stora tomma tunnor kan man skaffa Canon haha.

Nå, på PMA mässan i februari visades ju K10D som prototyp och den var större än *ist D serien och också större än K100D (som vid det tillfället inte hade presenterats). Framförallt är den något högre. (K100D har ju typ samma höjd som *ist D-serien).

En utveckling som jag beklagar, men jag förstår nödvändigheten av att få plats med all elektronik.

Hälsar
R
 
K10D kommer ha fler direktval än DL:en, men jag vet inte på vilka punkter. Ett har jag hört om - och det är att det kommer finnas direktswitch mellan RAW och JPEG direkt på huset. Så om detta kan peka mot en positiv trend så...

Men jag tror mycket kommer vara nåbart via en justerbar Fn funktion, som vitbalans, ISO och blixtfunktioner. Däremot är det ju möligt att mätmetoderna flyttas till en separat ratt eller knapp.

Ärligt talat så kör jag alltid min DS på flerfältsmätning, har märkt att det fungerar alldeles utmärkt bra och jag har inget behov av att byta så på den gjorde Pentax rätt val.

Hälsar
R
 
jido skrev:

Jag ÄR en teknikdåre i andra fall, men när det gäller fotografi försöker jag att kämpa emot suget att konstant byta upp mig. Så länge som jag kan få bra bilder med DL kommer jag att satsa på nya gluggar i stället för nya hus. Men jag saknar Hyperprogrammet fran Z1. Kommer det på K10D*.

* Det är väl inte ens säkert att kameran kommer att döpas till det. Roland - allas vår deep throath - är det verifierat att kameran kommer att få det namnet? Eller kan vi vänta oss något mer Pentaxianskt som t.ex. #*¤^&¤#D10 ?

Prototypen som visades på PMA mässan i februari hade rattar både fram och bak, vilket är förutsättning för HyperProgram funktion så mitt svar är - troligen får den det. Känns ju meningslöst att skippa den funktionen när de lagt till en extra ratt som möjliggör den. :)

Namnet... K10D med största sannolikhet absolut ja. T o m återförsäljarna listar den som K10D nu, iaf i USA där man kan lägga in en förbeställning och placera sig i kö för att få en. Det visar på att K10D är ett hett namn :).

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Känns ju meningslöst att skippa den funktionen när de lagt till en extra ratt som möjliggör den. :)




Fast Pentax har ju gjort just det stuntet tidigare.
Jag tänker på MZ-S, "nya flaggskeppet" efter Z1-P som saknade just hyperprogramfunktionen och därmed den geniala knappen som i manuellt läge mätte ljuset och ställde in uppmätt värde i en och samma knapptryckning.
Det var ju hopplöst att försöka spotmäta med MZ-S efter att man varit bortskämd med Z1.
Jag blev grymt besviken och det var en av grunderna till att jag valde annat märke när jag skulle bli digitalfotograf.

Nu ser det ju äntligen ljust ut borta vid horisonten så för närvarande är mina fina pentaxprylar inte till salu, jag vill se vad som kommer först.
 
Läste att en Pentaxrepresentant på Pentax "Road Show" i Tyskland bekräftade att mycket av det som sagts om K10D stämmer. Bara 7 dagar kvar...


Roland Mabo skrev:


Senaste infon om K10D:

10.2 Mpix
3FPS Streeming JPG (no info about the RAW)
Li Ion Battery
Full metal body. DUST AND WEATHER sealed
DUST AND WEATHER SEALED battery pack.
capable of 2 different batteries in the body and in the battery pack.
USM like lens motors.
16-50 f/2.8, 50-135 f/2.8 USM driven
22bit ADC + engine. !!! Incamera RAW convertor.
SDHD
RAW+JPG

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=19821532

Hälsar
R
 
Bryggarn skrev:
Fast Pentax har ju gjort just det stuntet tidigare.
Jag tänker på MZ-S, "nya flaggskeppet" efter Z1-P som saknade just hyperprogramfunktionen och därmed den geniala knappen som i manuellt läge mätte ljuset och ställde in uppmätt värde i en och samma knapptryckning.
Det var ju hopplöst att försöka spotmäta med MZ-S efter att man varit bortskämd med Z1.
Jag blev grymt besviken och det var en av grunderna till att jag valde annat märke när jag skulle bli digitalfotograf.

Nu ser det ju äntligen ljust ut borta vid horisonten så för närvarande är mina fina pentaxprylar inte till salu, jag vill se vad som kommer först.

Du glömmer att MZ-S endast hade en ratt, *ist D och kommande K10D har två rattar. Det är inte möjligt att få HyperProgrammed en ratt, två rattar är en förutsättning (en som sköter bländaren och en som sköter tiden). Eftersom Pentax nu gjort sig besväret att ge K10D två rattar så kan man verkligen undra varför de INTE skulle erbjuda HyperProgram? Trots allt hade *ist D HyperProgram och K10D är en kamera som ligger på en högre nivå.

Dock, MZ-S hade HyperOperation och den hade faktiskt HyperManuellt med en grön knapp. Den ställde inte in både bländaren och tiden, men den ställde in tiden när du tryckte på den (bländaren ställdes ju på objektivet). Provade du aldrig den gröna knappen på MZ-S? Den sitter på kamerans framsida, bredvid avtrycket. Den är rund med en grön prick i. Den motsvarar IF-knappen på Z-1p.

HyperManuellt läge har alla Pentax digitala systemkameror, det är dock inte samma sak som HyperProgram (som förutsätter två rattar).

HyperManuellt läge innebär att kameran är ställd i manuellt läge och sedan trycker man på en grön knapp (*ist D) eller AE-L (övriga) och får bländaren och tiden inställd, utan att lämna manuellt läge. Dessa värden kan enkelt justeras i kameran. Det går att välja att gröna knappen/AE-L ställer enbart tiden eller enbart bländaren också. (görs i menyn C-specialfunktioner).

Så, alla digitala systemkameror från Pentax har faktiskt redan idag den funktion du söker - att i manuellt läge mäta exponeringen/tiden/bländaren och ställa in den uppmätta exponeringen/tiden/bländaren i en och samma knapptryckning.

Det var ju synd att du bytte märke om det var den funktionen du ville ha, för den har ju funnits där hela tiden. ;)

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Det var ju synd att du bytte märke om det var den funktionen du ville ha, för den har ju funnits där hela tiden. ;)

Hälsar
R
Det var EN av anledningarna till att jag bytte, men det finns fler.

Vad jag ville belysa med mitt inlägg var att Pentax har haft, i mitt tycke, bra och andvändbara funktioner i sina kameror som sedan inte funnits med när man kommit med nya modeller.
(Ja det finns fler exempel än hyperprogrammet i MZ-S)

Men jag är inte så envis att jag inte kan byta tillbaka om den nya modellen har intressanta specifikationer OCH en ergonomi jag tycker om. Hur kameran känns att hålla i är nämligen viktigt för mig och jag gillar stora kameror vilket du Roland brukar förlöjliga. Men det är en smaksak och för mig känns det bättre att hålla i kameran med "hela handen" och inte bara med halva fingrarna.
Som sagt, även jag väntar med spänning.
 
Roland Mabo skrev:
Du glömmer att MZ-S endast hade en ratt, *ist D och kommande K10D har två rattar. Det är inte möjligt att få HyperProgrammed en ratt, två rattar är en förutsättning (en som sköter bländaren och en som sköter tiden). Eftersom Pentax nu gjort sig besväret att ge K10D två rattar så kan man verkligen undra varför de INTE skulle erbjuda HyperProgram? Trots allt hade *ist D HyperProgram och K10D är en kamera som ligger på en högre nivå.

Dock, MZ-S hade HyperOperation och den hade faktiskt HyperManuellt med en grön knapp. Den ställde inte in både bländaren och tiden, men den ställde in tiden när du tryckte på den (bländaren ställdes ju på objektivet). Provade du aldrig den gröna knappen på MZ-S? Den sitter på kamerans framsida, bredvid avtrycket. Den är rund med en grön prick i. Den motsvarar IF-knappen på Z-1p.


Hälsar
R

Jag tror säkert att K10D kommer att få hyperprogram, alla (?) modeller efter MZ-S har ju haft det. Vilket får mig att fundera på VARFÖR man inte hade hyperprogram på just MZ-S. Vilken smart tanke hade man med det tro.
Och, hemska tanke, kommer de att göra om samma sak på den utlovade toppmodellen (K1D?) till vintern. En toppmodell utan, tja, skakreducering eller nån annan central funktion som funnits på tidigare modeller. Nu härjar jag runt lite, men jag tror du förstår hur jag menar.

---

Jodå, jag känner till gröna knappen, men den fungerar inte på samma sätt som IF-knappen på Z1 gjorde. Gröna knappen ändrar från helmanuellt läge till Av-automatik om manuell bländare är inställd på objektivet.
Finessen med IF-knappen var ju att man inte behövde fundera mer på tiden efter att man en gång ställt in den. Man slapp trixa med exponeringslås som bara varar i 20 sekunder.
 
MZ-S var en utveckling av MZ-5/MZ-3 - ett fantastiskt fint försök av Pentax att kombinera det traditionella gränssnittet med bländarring på objektiven och slutartidsratt med en mer "digital" användarmiljö.

Många klassiska fotografer uppskattade inte Z-1p:ns användarmiljö med konstiga rattar. Använder du bländarringen på Z-1p så fungerar den ju precis som en vanlig kamera, Hyperlägena fungerar inte när bländaren är vriden från 'A'-läget. Detta var ju ett av skälen att Z-serien inte blev den succé som Pentax hoppades på. MZ-serien, som var mer klassisk i användargränsnittet, blev en betydligt större succé. Pentax kunder valde väg åt Pentax. Pentax förståd att de skrämde iväg många av sina klassiska och traditionella kunder med Z-serien, den var för avantgardistisk för de som hade växt upp med Spotmatic, K1000 och Super-A, med dålig försäljning som följd.

Det jag uppskattade med mina MZ-5 och MZ-5n är just bländarringen och slutartidsratten. Håller kameran med högerhanden och har vänsterhanden som stöd under kameran med fingrarna som justerar bländaren, zoom och fokus. Med MZ-5 och MZ-5n kunde jag göra på samma sätt som min klassiska P30 från 1988...

Med MZ-S kan jag göra på samma sätt, fast slutartidsraten där var en inmatningsratt för även andra funktioner. För mig var MZ-S HyperOperation en underbar idé som jag älskade djupt och heligt och passade mig personligen mycket bättre än Z-1p där allting sköttes med högerhand.

Lock-knappen på MZ-S är till för att låsa värdet på inmatningsratten/slutartidsratten.

Tyvärr har ju Pentax nu återgått till Z-stilen på sina kameror när de gick över till digitalt (för dyrt att behålla den mekaniska kopplingen till bländarringen, och detta försvårar ju också Pentax väg mot ett helektronisk fattning vilket kommer lanseras i KAF4 inom ett par år. Första steget är KAF3 som kommer med K10D).

*ist D har HyperProgram och HyperManuellt läge, de andra - med enbart en inmatningsratt - har HyperManuellt läge, men ej HyperProgram. HyperProgram och HyperManuellt är inte samma sak, fast båda kallas för "HyperModes" av Pentax. "HyperModes" förutsätter både HyperProgram och HyperManuellt, finns HyperProgram finns också HyperManuellt, men HyperManuellt fungerar utan HyperProgram.

Den funktion du pratar om är INTE HyperProgram, utan HyperManuellt läge. HyperProgram är snabbswitchning mellan bländare- och tidsautomatik, du vrider den ena och kameran vrider den andra.. I HyperManuellt läge är värdena låsta tills du ändrar dem manuellt, vill du ta ett nytt värde så trycker du IF/gröna knappen/AE-L (beroende på kamera).

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
Det som andra tillverkare har är "program shift".
Detta innebär att det finns ett antal förprogrammerade kombinationer av bländare och tid utifrån samma exponeringsvärde, som man rullar genom. Under denna rullning så är - vad jag har sett på andra kameror - exponeringen låst, den ändras alltså inte när ljuset ändras.

Pentax funktion är sådan att..
Rör du bländaren så fungerar kameran precis som du är i tidsautomatik.
Rör du tiden så byter kameran direkt till bländarautomatik.
Rör du ingenting så är du i programläget.
Detta är "live"-värden, de ändrar sig när ljuset ändras. Vill du låsa värdet så trycker du in ML (Memory Lock) eller AE-L (Auto Exposure Lock) - beroende på kamera.

(IF)-knappen (grön knapp på *ist D) sätter bländare och tid efter vald programlinje (normal, skärpedjup, MTF eller action/sport).

Normal = standardprogram.
Skärpedjup = liten bländare för att maximiera skärpedjupet.
MTF = avläser objektivens MTF information för att sätta den bländare som maximerar objektivets optiska prestanda. (alla Pentax autofokusobjektiv är individuellt testade och kodade med MTF information).
Action/sport = stor bländare för att få snabbare tider och därmed möjliggöra "frysning" av snabba rörelser.

HyperManuellt läge är ett manuellt läge där fotografen ställer bländare och tid, men genom tryck på IF/grön knapp/AE-L så ställs bländare och tid (eller enbart bländaren, eller enbart tiden, beroende på vald inställning i kameran) efter aktuellt ljusförhållande. Detta värde är låst, dvs ändras ej när ljuset ändras. Du kan själv manuellt ändra kombinationen bländare och tid för att skapa kreativa effekter (avsiktligt under- eller överexponera), och då se detta som ett utgångsvärde.

I manuellt läge fungerar förresten exponeringskompensationen enbart med blixten. Dvs, är du i manuellt läge och ändrar EV värdet (+/-) så ändrar du blixtens styrka.

Hälsar
R
 
Om vi nu ska återgå till K10D, så ser det förresten ut som att den kommer att ha HyperModes (dvs både HyperProgram och HyperManuellt) och dessutom med den unika kombinationen av auto pict lägen och scenlägen. (enligt de som har sett den färdiga versionen av kameran så finns det fler val på exponeringsratten än prototypen visade).

Frågan är nu vad Pentax gör med programlinjerna som standard, skärpedjup, MTF och actioN/sport - som de haft i tidigare toppmodeller *ist D, MZ-S och Z-1/Z-1p. Jag är mest nyfiken på skärpedjups- och MTF programmet. Min gissning är att de kommer finnas kvar, men flytta över till bildlägena.

Så vi har alltså följande val på exponeringsratten (enligt de rykten som finns hitills):

Smiley - HyperProgram
M - HyperManuellt
Av - traditionell tidsautomatik
Tv - traditionell bländarautomatik
X - tiden låst till blixtsync, du väljer bländaren själv.
Auto Pict - automatiska bildlägen (sport, natt, porträtt, landskap, närbild - skärpedjup, MTF?)
Pict - manuella bildägen
Scen - scenlägen (museum, party, husdjur, snö/sand och så vidare).

Och sen får det inte plats med mer.
Den kommer inte ha symbolerna för manuellt val av bildlägen, för de får helt enkelt inte plats på ratten. Istället kommer man att få välja manuellt bildläge ur en meny.

Det sägs också att den kommer att få en knapp där man väljer mellan RAW och JPEG, utan att behöva gå in i en meny.

Hälsar
R
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.