MZ-S var en utveckling av MZ-5/MZ-3 - ett fantastiskt fint försök av Pentax att kombinera det traditionella gränssnittet med bländarring på objektiven och slutartidsratt med en mer "digital" användarmiljö.
Många klassiska fotografer uppskattade inte Z-1p:ns användarmiljö med konstiga rattar. Använder du bländarringen på Z-1p så fungerar den ju precis som en vanlig kamera, Hyperlägena fungerar inte när bländaren är vriden från 'A'-läget. Detta var ju ett av skälen att Z-serien inte blev den succé som Pentax hoppades på. MZ-serien, som var mer klassisk i användargränsnittet, blev en betydligt större succé. Pentax kunder valde väg åt Pentax. Pentax förståd att de skrämde iväg många av sina klassiska och traditionella kunder med Z-serien, den var för avantgardistisk för de som hade växt upp med Spotmatic, K1000 och Super-A, med dålig försäljning som följd.
Det jag uppskattade med mina MZ-5 och MZ-5n är just bländarringen och slutartidsratten. Håller kameran med högerhanden och har vänsterhanden som stöd under kameran med fingrarna som justerar bländaren, zoom och fokus. Med MZ-5 och MZ-5n kunde jag göra på samma sätt som min klassiska P30 från 1988...
Med MZ-S kan jag göra på samma sätt, fast slutartidsraten där var en inmatningsratt för även andra funktioner. För mig var MZ-S HyperOperation en underbar idé som jag älskade djupt och heligt och passade mig personligen mycket bättre än Z-1p där allting sköttes med högerhand.
Lock-knappen på MZ-S är till för att låsa värdet på inmatningsratten/slutartidsratten.
Tyvärr har ju Pentax nu återgått till Z-stilen på sina kameror när de gick över till digitalt (för dyrt att behålla den mekaniska kopplingen till bländarringen, och detta försvårar ju också Pentax väg mot ett helektronisk fattning vilket kommer lanseras i KAF4 inom ett par år. Första steget är KAF3 som kommer med K10D).
*ist D har HyperProgram och HyperManuellt läge, de andra - med enbart en inmatningsratt - har HyperManuellt läge, men ej HyperProgram. HyperProgram och HyperManuellt är inte samma sak, fast båda kallas för "HyperModes" av Pentax. "HyperModes" förutsätter både HyperProgram och HyperManuellt, finns HyperProgram finns också HyperManuellt, men HyperManuellt fungerar utan HyperProgram.
Den funktion du pratar om är INTE HyperProgram, utan HyperManuellt läge. HyperProgram är snabbswitchning mellan bländare- och tidsautomatik, du vrider den ena och kameran vrider den andra.. I HyperManuellt läge är värdena låsta tills du ändrar dem manuellt, vill du ta ett nytt värde så trycker du IF/gröna knappen/AE-L (beroende på kamera).
Hälsar
R