Annons

Ett I-lands problem.

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är en kula från RAM-mount (bara en liten kula med stativgänga) som är kompatibel med alla deras armar och fästen. Finns på Clas Ohlsson för 80:- eller nåt sån!t.
Tack för tipset ! Då kanske det blir något sådant, med ett snabbfäste monterat på för jämnan. Vad använder du för typ av arm, så att man kan montera kameran ? Den väger som bekant en del.

För att få in GPS-data exporterar du först ditt spår från garmin Basecamp (eller det program du använder) som en GPX-fil och sedan importerar du den filen till kartmodulen i Lightroom. När filen är laddad kan du markera de bilder du vill tagga och välja att autotagga dem efter tidpunkt. Jättelätt och fungerar bra!
Nu har jag en Zumo 660 (borde inte vara obekant för dig ;-)) och basecamp, men hur man exporterar spår som en GPX-fil och importerar filen till kartmodulen i lightroom, det är överkurs för mig =p.

Edit: Var snabbt inne i lighroom och tittade under kartmodulen. Där hittade jag mycket riktigt Ladda (läs in ?) spårlogg. Men hur blir resultatet om man fotar i RAW ? Inte så kul eller ? Fast det är ju klart, man kan ju spara i både Raw och Jpeg.

Sedan undrar jag hur lightroom hittar platsen var bilden är tagen, men det är väl där klockan kommer in, kan jag tänka. Bildens loggade klockslag, med var jag (hojen) befann sig vid samma tidpunkt, eller ?

J*vlar vilket bra tips, då behöver jag bara lära mig det, så slipper jag att tänka på att jag måste ha en kamera med GPS-modul inbyggd ! Toppentips, det hade jag inte en susning om, faktiskt !!

Jag har en 590LM, men det är ju samma skitprogram (Basecamp). Markera det spår du vill exportera så hittar du exportera i Arkivmenyn (File på englesiska). Lightroom använder kamerans klocka för att veta var du var någonstans, och GPS:en ska då helst ha varit igång samtidigt så att den har loggat. Jag fotograferar bara i råformat, och det spelar ingen roll - informationen lagras i LR-katalogen (och XMP-filen som hör till bilden om du valt att LR ska spara dylika). När du exporterar bilder från LR följer informationen med och kan läsas och visas av t.ex. Flickr och liknande bildsajter.

exempel: https://flic.kr/p/Hk6QZb

Jag har en 590LM, men det är ju samma skitprogram (Basecamp). Markera det spår du vill exportera så hittar du exportera i Arkivmenyn (File på englesiska). Lightroom använder kamerans klocka för att veta var du var någonstans, och GPS:en ska då helst ha varit igång samtidigt så att den har loggat. Jag fotograferar bara i råformat, och det spelar ingen roll - informationen lagras i LR-katalogen (och XMP-filen som hör till bilden om du valt att LR ska spara dylika). När du exporterar bilder från LR följer informationen med och kan läsas och visas av t.ex. Flickr och liknande bildsajter.

exempel: https://flic.kr/p/Hk6QZb
Ja, om basecamp kan man tycka mycket, om ;-). Huruvida jag sparat XMP (sidecar ?) filer eller ej, det har jag inte en susning om, jag bara kör, och när det är dags att föra över bilderna i datorn, trycker jag bara kortet i datorn och tankar över bilderna.

Jag skall testa det som du beskriver vad det gäller ett spår (även om det inte är mitt, eller ens kört av mig, ännu) men jag vill prova och se vad datorn säger. Japp, det fungerade, busenkelt !!

Tusen tack för ett toppentips, för det är det, det måste jag säga !!

Det är nog en fråga om vad du vill vara i termer av kompromiss mellan iPhone och Nikon D800 med fyra fasta objektiv och stativ.

Det blir mycket enklare med att bara köpa ett 24-70/2.8 istället för de fasta objektiven men du vinner eller förlorar inget vad det gäller bildskärpa. Med ett 24-120/4 blir bilderna kanske lite sämre fullt öppet men inte mycket sämre med mindre bländare. Skippa stativet gör ju mycket för hanteringen. Vid normalt dagsljus ser jag inte något behov av stativ med rimligt korta brännvidder.

Om en D800 med ett 24-120 ändå är för stort och klumpigt är det kanske en kompakt systemkamera som gäller. En Nikon D3300 med 18-55 ger förbluffande bra bilder, kanske till och med svåra att skilja från Din D800 vid bra ljus. Väger inte mer än en Fuji eller A6300.

Nästa steg är en spegellös systemare. Du tappar inget med en A7RII men objektiven blir lika stora som till din D800. Det finns också adaptrar så du kan använda dina fasta Nikon om du vill.

Steget nedanför är en spegellös med DX-sensor. Problemet här är att hitta ljusstarka objektiv och du har ändå ett helt kit med fasta om du vill ha bästa möjliga. Fuji har ett av de bästa systemens här men även Sony A6300 skall vara bra.

Sedan är det då kompakt med 1" sensor. Här är det Sony RX100 som har hög ljusstyrka på objektivet (24-70/1.8-2.8) och Panasonic TZ100 som har mer zoom. Dessa har också inbyggt linsskydd och inbyggda sökare.

Nästa steg är en kompakt med mindre sensor. Den Nikon AW130 som du funderar på har 1/2.3" och alltså brus även på ganska låga ISO.

Och sista steget är iPhone som har ännu mindre sensor och ett fast objektiv.

Var på denna stegen du vill vara är ju svårt att bestämma men jag själv har valt näst högst och de tre nedersta stegen. Jag har en D810 med 2.8 zoom för när bilderna skall bli bästa möjliga och jag inte skall långt utan att kunna rulla väskan på något sätt, på egna hjul, cykel eller bil. Sedan har jag en RX100 i en väska hägnande i livremmen när jag inte orkar ta med mig hela systemaren. En Nikon AW130 används under vatten då det blir dyrt med större kamera som skall tåla det. Och naturligtvis har jag en smartphone som används när ingen av de andra är med.

Vilket tar jag mest bilder med? Det är nog D810 följt av iPhone, RX100 och sist AW130. Men jag har också noterat att jag tar färre bilder nu med fullformat än jag gjorde med de lättare DX-husen D7x00/16-85 och D80/18-200. Kanske det var roligare att ha hela zoom-registret i ett objektiv och ändå ha ett kit som väger in på hanterliga 1.5 kg? Kanske en D3300 med 18-300 som är kompromissen?

Jag har åkt en hel del och haft med kamerautrustning på resorna. Oftast faktiskt en bantad DSLR-utrustning men då har jag inte utsatt mig för de värsta påfrestningarna. Har haft utrustningen i litet vadderad tankväska. Stativ har jag ibland haft med i en sopsäck fastspänd med egen rem som jag relativt snabbt har kunnat ta loss.

Nu senast hade jag kamera och några objektiv i ryggsäck men inget stativ.

Jag har en AW120 som jag trivs bra med. Inte optimal men om inget annat funkar tar jag med den. Har den i en liten väska som lätt går ner i fickan pga oskyddat objektiv. Fördelarna är, du kan fota i vilket väder som helst, inte vara orolig för att de skall bli blöt, dammig, få stryk, GPS, snabb att plocka fram och få undan, alltid redo. Har ett extra batteri.

Bilderna blir ju litet begränsade jämfört med stor systemkamera men fördelarna väger ändå upp. Vill du ha stativ funkar den fint med en gorillapod som du kan klämma fast var som helst, t ex på styret. Personligen tycker jag fördelarna väger upp nackdelarna och bara man är medveten om kamerans begränsning så kan jag inte klaga på bildkvalitet. egentligen beror det ju till stor del på vad du vill fota.

/Frode

Det är nog en fråga om vad du vill vara i termer av kompromiss mellan iPhone och Nikon D800 med fyra fasta objektiv och stativ.
Precis, och det är där som Nikon AW 130 kommer in. Tycker den är en bra kompromiss till en smart telefon i vart fall, och med tanke på de tekniska specifikationerna, så är det väl i det närmaste att betrakta den som ett fynd !

Det blir mycket enklare med att bara köpa ett 24-70/2.8 istället för de fasta objektiven men du vinner eller förlorar inget vad det gäller bildskärpa. Med ett 24-120/4 blir bilderna kanske lite sämre fullt öppet men inte mycket sämre med mindre bländare.
Visst, det är en alternativ lösning, men denna alternativa lösning har bara ett enda problem; Det är en väldigt kostsam alternativ lösning. Nästan lika dyr som vad jag hade tänkt att lägga på resan, faktiskt, så det alternativet faller tyvärr ( i dagsläget) bort.

(...)
Var på denna stegen du vill vara är ju svårt att bestämma men jag själv har valt näst högst och de tre nedersta stegen.
Min spontana tanke är att jag satsar på en AW 130, enkom p gr av det ekonomiska, annars hade jag nog satsat på en Sony RX100 IV, men det känns som att det är för mycket pengar i dagsläget. Om pengar inte vore ett problem, däremot...Men det är få förunnat att leva under så gynnsamma förhållanden, att pengar inte är ett problem (och jag är inte en av dom ;-)).

Vilket tar jag mest bilder med ?
För mig är svaret telefonen, för den är alltid med. Skall jag använda systemkameran, så får det vara dedikerad fotosession som jag skall ut på, eller om jag skall på "långresa" (som jag nu planerar för). Skälet är att när jag skall till att använda systemkameran, då vill jag ta mig tid och rigga med stativ och fjärr, även om ljuset kanske inte kräver det, men det gör mig till en mer noggrann fotograf, även om resultaten allt som oftast lämnar en del i övrigt att önska.

Men jag tackar för dina reflektioner, det är värdefullt att ta del av hur andra resonerar kring dessa frågor.

Jag har åkt en hel del och haft med kamerautrustning på resorna. Oftast faktiskt en bantad DSLR-utrustning men då har jag inte utsatt mig för de värsta påfrestningarna. Har haft utrustningen i litet vadderad tankväska.
Alltså, det är egentligen inte det största problemet för mig, jag har väskor som är dedikerade för kamerautrustning, men dom är inte 100%- iga, inte minst i en tankväska.

Jag har aldrig varit i Marocko, men de bilder jag sett, håller vägarna något lägre standard (i bergen), än vad vi är vana vid här hemma ;-), och det är ju dit jag/vi vill åka. Jag är väldigt förtjust i spektakulära landskapsscener, och det är när sådana dyker upp, som jag är mest angelägen att använda mig av systemkameran. I annat fall kan jag lika väl använda mig av mobilen, den tar förvånansvärt bra bilder.
Jag har en AW120 som jag trivs bra med. Inte optimal men om inget annat funkar tar jag med den. Har den i en liten väska som lätt går ner i fickan pga oskyddat objektiv. Fördelarna är, du kan fota i vilket väder som helst, inte vara orolig för att de skall bli blöt, dammig, få stryk, GPS, snabb att plocka fram och få undan, alltid redo. Bilderna blir ju litet begränsade jämfört med stor systemkamera men fördelarna väger ändå upp. (..) Personligen tycker jag fördelarna väger upp nackdelarna och bara man är medveten om kamerans begränsning så kan jag inte klaga på bildkvalitet.
/Frode
Tycker du i stort sett sammanfattar hur jag tänker här, men med reservation för att den inte har någon sökare. Och visst är det en kompromiss i jämförelse med en fullstor systemkamera, men med tanke på de tekniska specifikationerna (och att det är en dedikerad kamera) så tycker jag det är ett bättre alternativ än en mobilkamera.

Synd att den saknar sökare (och RAW). Lägg gärna upp några bilder som du tagit med din AW 120, så man kan bilda sig en uppfattning om vad den klarar av ( i bildkvalitéavseende) så att man får något annat att titta på, jämfört med de bilder som Nikon lagt upp och vilka påstås vara tagna med just en AW 130 (vilka de säkert är, men ni förstår vad jag avser ;-)).

Väskan som du använder till den, är det en original, eller en annan typ av väska ?

Väskan är en som bara råkade passa. Skall se om jag hittar någon bild, har mest använt den under vatten men något har jag säkert. /Frode

Väskan är en som bara råkade passa.
Så kan det falla sig ibland.
Skall se om jag hittar någon bild, har mest använt den under vatten men något har jag säkert. /Frode
Gör inget om dom är tagna under vattnet (också ;-)). F ö så duger vad som helst, bara bilderna bättre speglar verkligheten, än de bilder Nikon använder för att marknadsföra kameran ;-).

Tackar på förhand !!

Oj, nej. Ingen aning ärligt talat men det blir litet problem med högdagrar kontra lågdagrar. Det är kompromisser man får ta. /Frode

Oj, nej. Ingen aning ärligt talat men det blir litet problem med högdagrar kontra lågdagrar. Det är kompromisser man får ta. /Frode
Det är lugnt, jag tog en chansning.

Visst, det är kompromisser man får ta, och som alltid, så får man vad man betalar för. Att kunna utnyttja ett histogram och exponera så långt som möjligt till höger, fungerar inte det heller, på den här kameran ;-).

jaja, det är fortfarande långt till nästa (v)år, så vi får de vart det landar hän, men för de pengarna denna kamera kostar (AW 130 ~ 2 500:) så får man onekligen mycket för pengarna, IMHO.

Tack än en gång !

Bara en sista kommentar; Jag har första generationen RX100 och den tar bilder mycket närmare en DSLR än iPhone. Det skiljer bara en tusenlapp upp från AW130 och bildkvalitén skiljer mer.
Naturligtvis ett skäl gott som något att beakta. Men varför betala för gammal teknik ;-). ? Mig veterligen är AW 130 den senaste i AW modellerna, som Nikon släppt. Vi får väl se vad som hända skall, tills det börjar närma sig avresedag till nästa år, men handen på hjärtat, så skulle en RX100 IV inte sitta fel, om det inte vore p gr av avsaknaden av vissa tekniska detaljer som jag gärna ser att en kamera som släpps 2016 har (som GPS, och i detta nu, prislappen).

Om man kan tillverka en telefon med kamera och GPS, då borde man kunna göra det i fler (prisvärda) och välpresterande kompakter som RX 100 IV t ex.

F ö vill jag tacka för dina tankar och reflektioner kring ämnet. Oavsett hur utfallet blir, är det ett värdefullt tillskott i diskussionen, då man får andra(s) infallsvinklar och funderingar kring frågeställningen, inte oviktigt IMHO.

Köp du AW130 som du redan bestämt dig för från första inlägget. Rx100 version 1 som jag också har lär klå den med hästlängder, utan att jag ens veta nåt om Aw 130! 😉

Köp du AW130 som du redan bestämt dig för från första inlägget. Rx100 version 1 som jag också har lär klå den med hästlängder, utan att jag ens veta nåt om Aw 130! 😉
Vi får väl se vart det landar. Återigen, det är ju långt till nästa (v)år.

Under tiden fortsätter jag att ta del av era synpunkter, där ute😊😉.

Naturligtvis ett skäl gott som något att beakta. Men varför betala för gammal teknik ;-). ? Mig veterligen är AW 130 den senaste i AW modellerna, som Nikon släppt. Vi får väl se vad som hända skall, tills det börjar närma sig avresedag till nästa år, men handen på hjärtat, så skulle en RX100 IV inte sitta fel, om det inte vore p gr av avsaknaden av vissa tekniska detaljer som jag gärna ser att en kamera som släpps 2016 har (som GPS, och i detta nu, prislappen).

Om man kan tillverka en telefon med kamera och GPS, då borde man kunna göra det i fler (prisvärda) och välpresterande kompakter som RX 100 IV t ex.

F ö vill jag tacka för dina tankar och reflektioner kring ämnet. Oavsett hur utfallet blir, är det ett värdefullt tillskott i diskussionen, då man får andra(s) infallsvinklar och funderingar kring frågeställningen, inte oviktigt IMHO.

Jag har inte funnit att de nyare generationerna RX100 är så pass mycket bättre än originalet att det motiverar en uppgradering. Jag har provat min fars RX100mk4 och jämfört med min mk1. Lite bättre men inte så mycket. Det skiljer mycket mer mellan kameratyper med olika storlek på sensorn än årsmodeller.

Vad jag förstått har kameratillverkarna gått ifrån inbyggd GPS till att använda wifi och en smartphones GPS istället. Det kan man tycka vad man vill om men kanske tillräckligt enkelt i praktiken. Sony har en app för ändamålet med synk av telefon och kamera.

Eftersom det inte är någon panik hade jag väntat ut RX100mk5 som säkert släpps i sommar och köpt en tidigare generation billigare när den är ute. Brukar vara så att de tidigare generationerna hoppar ner ett pinhål när den nya kommer.

Jag kan lite senare ta samma bild med AW130, RX100 och D810 och skicka om du vill. Just nu går det inte dock då AW130 befinner sig i röda havet och RX100+ D810 på väg till spetsbergen. De sammanstrålar först i mitten av juli.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar