Tony johansson
Aktiv medlem
Tack för tipset ! Då kanske det blir något sådant, med ett snabbfäste monterat på för jämnan. Vad använder du för typ av arm, så att man kan montera kameran ? Den väger som bekant en del.Det är en kula från RAM-mount (bara en liten kula med stativgänga) som är kompatibel med alla deras armar och fästen. Finns på Clas Ohlsson för 80:- eller nåt sån!t.
Nu har jag en Zumo 660 (borde inte vara obekant för dig ;-)) och basecamp, men hur man exporterar spår som en GPX-fil och importerar filen till kartmodulen i lightroom, det är överkurs för mig =p.För att få in GPS-data exporterar du först ditt spår från garmin Basecamp (eller det program du använder) som en GPX-fil och sedan importerar du den filen till kartmodulen i Lightroom. När filen är laddad kan du markera de bilder du vill tagga och välja att autotagga dem efter tidpunkt. Jättelätt och fungerar bra!
Edit: Var snabbt inne i lighroom och tittade under kartmodulen. Där hittade jag mycket riktigt Ladda (läs in ?) spårlogg. Men hur blir resultatet om man fotar i RAW ? Inte så kul eller ? Fast det är ju klart, man kan ju spara i både Raw och Jpeg.
Sedan undrar jag hur lightroom hittar platsen var bilden är tagen, men det är väl där klockan kommer in, kan jag tänka. Bildens loggade klockslag, med var jag (hojen) befann sig vid samma tidpunkt, eller ?
J*vlar vilket bra tips, då behöver jag bara lära mig det, så slipper jag att tänka på att jag måste ha en kamera med GPS-modul inbyggd ! Toppentips, det hade jag inte en susning om, faktiskt !!