Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv för gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Efter mycket tänk och vel kommer jag nog att köpa ett 17-40 och ett 50mm/1,8 eller 1,4 till min EOS 350D. 17-40 till gatufoto och allround och 50 mm till gatufoto och porträtt.

Jag har funderat mycket på det där med fast kontra zoom och förstår poängen med att lära sig en brännvidd bra och att inte lägga tid på att zooma. Men inget hindrar ju att man faktiskt använder en brännvidd på zoomen för att lära sig denna.

Nåja, lär bli en del velande till.

mvh

Johnnie
 
dunberg skrev:
Efter mycket tänk och vel kommer jag nog att köpa ett 17-40 och ett 50mm/1,8 eller 1,4 till min EOS 350D. 17-40 till gatufoto och allround och 50 mm till gatufoto och porträtt.

Jag har funderat mycket på det där med fast kontra zoom och förstår poängen med att lära sig en brännvidd bra och att inte lägga tid på att zooma. Men inget hindrar ju att man faktiskt använder en brännvidd på zoomen för att lära sig denna.

Nåja, lär bli en del velande till.

mvh

Johnnie

Det går att gatufota med vad som helst, så ut och fota så att det blir lite mer gatufoto här på FS.
 
En av mina senaste gatufotografier... Tagen med en D70 och en 50/1.8mm (Underbar glugg). Blev helt okay...
 

Bilagor

  • slott.jpg
    slott.jpg
    55.3 KB · Visningar: 257
Det går nog att gatufota med nästan vad som helst. Jag var ute och strosade här i krokarna med mitt enda objektiv (ett 70-200/4L) och fick syn på en filminspelning. Jag hann ta två bilder innan en kvinna med "SVT" på ryggen, megafon i handen och myndig stämma beordrade mig att omedelbart upphöra med fotograferandet eftersom detta var deras "produkt" och mitt handlande därför var olagligt. Jag som precis har lärt mig att de flesta är trevliga, att ingen protesterar osv! =) Nåja, produkten var ju så att säga utlagd på gatan så några legala hinder har jag svårt att tänka mig. Det ska tilläggas att ingen bråkade med alla dem som fotade med mobiltelefoner eller kompakter.

Jag tröstar mig i alla fall med att jag inte var den enda som hamnade i konflikt med filmteamet:
 

Bilagor

  • smocka.jpg
    smocka.jpg
    26.4 KB · Visningar: 242
Inte olagligt. Möjligen kan någon tycka att det är omoraliskt att sno någon annans set. Men knappast för dig eftersom du bara dokumenterade en händelse på gatan!
 
Pongu skrev:
Inte olagligt. Möjligen kan någon tycka att det är omoraliskt att sno någon annans set. Men knappast för dig eftersom du bara dokumenterade en händelse på gatan!

Precis! Att spontant dokumentera själva situationen är inget problem. Men om man däremot går in och regelrätt fotar utsnitt av settingen, t.ex den där polisen som stod där med byxorna neddragna och en låstsaspolishund som pinkade på polisens ben..++ ja då känns det mer som att man snor själva poängen och så att säga huvudsaken med settingen..


Mvh Niclas,
 
stefan_nordstrom skrev:
En av mina senaste gatufotografier... Tagen med en D70 och en 50/1.8mm (Underbar glugg). Blev helt okay...

Det tog några dagar, men i dag var vädret i Karlskrona perfekt för gatufoto. Hyggligt varmt trots årstiden, nästan helt vindstilla och lite lagom soldisigt och halvmolnigt.

Så jag gav mig ut med målet att ta mer närgående bilder än tidigare. Har många gatufoton där människorna utgör en väldigt liten del av själva bilden eller bara är avbildade bakifrån. Tänkte alltså att jag skulle tvinga mig närmre och få en större intensitet. Och det är svårt. Det tar emot att köra upp en kamera i nyllet på folk trots att jag tillhör den mindre blyga sorten :)

Använde min lilla Olympus Camedia 4000Z som är bra på så sätt att den är liten och lätt att ta med sig, har en relativt bra glugg och så ser man ut som en glad turist! :) Nackdelen är fördröjningen vid avtrycket som är otroligt frustrerande. Har missat många bra bilder pga det. Får nog bli min Canon 20D nästa gång trots att den är större och klumpigare. Eller min Pentax MX med 28mm-glugg och en rulle hederlig svartvit film.

Av runt 20 bilder kunde jag plocka ut 3st som i alla fall liknar gatufoto! :)

Det är de tre sista bilderna i detta album:
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=94395

/Joakim
 
Re: Gatufoto, å nära skar'e va!! :)

Benganbus skrev:
För mig är gatufoto, nära, deltagande, framifrån, och vad är då bättre än 15 mm?? ;)

Så här har jag kameran i höger hand,
och får en Cola i vänster hand på Götgatan!

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=507808&pf=60740


Nå'ja nära e väl bra...
men det skall kanske vara litet komposition också! ;)


Det kan man lungt säga :) Härlig bild och annorlunda komposition... Inspirerande...
 
Tror jag ska utmana mig själv ännu mer i morgon. Funderar starkt på att ge mig iväg till ett köpcentrum utanför stan där det brukar vara ordentligt kommers på fredagar.

Funderar dessutom på att köra med min Canonkamera, vidvinkelglugg och hård blixt rakt på. Får se om jag vågar! :)

/Joakim
 
Liax skrev:
Tror jag ska utmana mig själv ännu mer i morgon. Funderar starkt på att ge mig iväg till ett köpcentrum utanför stan där det brukar vara ordentligt kommers på fredagar.

Funderar dessutom på att köra med min Canonkamera, vidvinkelglugg och hård blixt rakt på. Får se om jag vågar! :)

/Joakim

Samma här... Känner verkligen för att komma lite närmare mina motiv... Ska nog göra ett försök jag med i morgon... Dock ej med blixt...
 
Har ni sett dom där filurerna som går runt i Sthlm och kör tricket med tre st koppar ...och under en av dom ligger det en kula?

Dom fotade jag, och blev mer eller mindre mordhotad, varvid jag drog igång motorkameran och tog ca 20 bilder till.

Det blev ett j-la hallå med 10 personer, minst, inblandade i ett nära på handgemäng....skitkul, men efteråt kom tankarna...tänk om jag hade fått kameran sönderslagen eller stulen.

Utmana inte ödet....
 
Jag var ut en sväng idag. Har lagt upp några bilder ur dagens skörd (de fyra sista).

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=92681

Värsta skräcken för att rikta kameran mot främmande människor börjar släppa lite men än är det långt kvar.. :)

Vad säger ni om en pool för gatufotografering? Jag startade en tråd om det tidigare men intresset verkar lite svalt. Personligen skulle jag dock gärna se en sådan!

/David
 
dJb skrev:
Jag var ut en sväng idag. Har lagt upp några bilder ur dagens skörd (de fyra sista).

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=92681

Värsta skräcken för att rikta kameran mot främmande människor börjar släppa lite men än är det långt kvar.. :)

Vad säger ni om en pool för gatufotografering? Jag startade en tråd om det tidigare men intresset verkar lite svalt. Personligen skulle jag dock gärna se en sådan!

/David

Jag skulle också tycka det vore bra med en sådan pool. Det blir ju lättare att uppskatta gatubilder när man vet att det just är en gatubild. Annars blir det nog lätt att en bild på stan ser ut som vilken kompis bild som helst. Och tumnaglarna brukar ju vara så små, så man inte ser vad som händer i bilden och det är ju det som gatufoto handlar om.

/ Marcus
 
Brummelisa skrev:
Jag skulle också tycka det vore bra med en sådan pool. Det blir ju lättare att uppskatta gatubilder när man vet att det just är en gatubild. Annars blir det nog lätt att en bild på stan ser ut som vilken kompis bild som helst. Och tumnaglarna brukar ju vara så små, så man inte ser vad som händer i bilden och det är ju det som gatufoto handlar om.

/ Marcus

Ja precis. Och att de ofta försvinner bland alla andra macro, porträtt, natur, hund, tjejer och kattbilder. :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.