forstheim
Aktiv medlem
Nu hänger jag inte riktigt med. Om fokus sitter som den ska med f1.4 på 3 meters avstånd så borde väl fokus även bli korrekt ifall man står 5 meter ifrån? I alla fall för en fast glugg tänker jag?! Ju närmare objektet man tar bilden i samband med microjusteringen desto mindre fel bör det bli när man sedan fokuserar på längre avstånd.Om du microjusterar AF med 6D så görs det endast på ett avstånd. Det kan slå fel på andra avstånd. Du bör skaffa Sigmas USB-docka och kalibrera objektivet ordentligt.
Idag har jag även hårdgranskat skärpan på Canon 40/2.8 STM. Alltså den håller skärpan väldigt bra gentemot Sigma 40/1.4 på bländare f8-f5.6. Sigmat är bara marginellt skarpare och har en aning högre kontrast. Åtminstone gäller det för centrum av bilden. Kanterna såg också bra ut på testbilden jag tog idag inomhus, men motivet var inte en plan yta så jag har lite svårt att göra en helt korrekt bedömning av kantskärpan faktiskt. Samma sak kan sägas vid jämförelse på f4 egentligen - Canon 40/2.8 står sig väl skärpemässigt i centrum av bild jämfört med Sigmat. Bara en aning mindre skarp som sagt. Vid f2.8 ser man en lite större skillnad, men den är verkligen inte jättestor. Jag är superimponerad över hur Canon 40/2.8 presterar skärpe- och kontrastmässigt. Med mina objektiv verkar skarpaste bländaren på Canon 40/2.8 STM vara f5.6 medan det på Sigmat ser ut att vara f4 faktiskt.
Jag har också jämfört med Canon 24-70/4L IS USM som inte heller är dålig, men den ser inte ut att vara riktigt lika skarp som Canon 40/2.8 STM på någon av bländarna f8-f4. Mindre kontrastrik än Canon 40/2.8 är den också.
Vid detaljgranskning är Sigmat alltså en aning skarpare och har också en aning högre kontrast än Canon 40/2.8, men jag tycker det lilla gör att när man tittar på en bild i sin helhet får bilderna tagna med Sigmat att kännas klart mer distinkta. Färgerna ser ofta ut att vara lika mellan objektiven, men jag har haft någon testbild där en färg på ett saltpaket hade en helt annan nyans än vad bilderna tagna med Canon 40/2.8 och Canon 24-70/4L IS USM hade. Canon-objektiven stämde med verkligheten, så varför nyansen blev så mycket annorlunda med Sigmat just i den bilden vet jag inte.
Senast ändrad: