Annons

Objektiv för gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)
dJb skrev:
Jag var ut en sväng idag. Har lagt upp några bilder ur dagens skörd (de fyra sista).

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=92681

Värsta skräcken för att rikta kameran mot främmande människor börjar släppa lite men än är det långt kvar.. :)

Vad säger ni om en pool för gatufotografering? Jag startade en tråd om det tidigare men intresset verkar lite svalt. Personligen skulle jag dock gärna se en sådan!

/David


Schyssta bilder... Verkligen! Inspirerad till tusen nu inför morgondagens jakt...
En pool för gatufotografering... Absolut! Det är något som saknas är på FS. Skulle komma väl till pass... Med tanke på det enorma bildflödet vi har idag... Som i sin tur gör att många gatubilder, dessvärre, går obemärkt förbi... Om nu tamdjuren har fått sin egna pool... Så borde vi, gatufotografer, också ha en... Eller hur?
 
Med risk för att bli klassad som noll-koll så vill jag bara säga att jag inte är helt säker på vad hatufoto innebär. Det är lätt att det blir väldigt teoretiskt och jag greppar inte alltid vad som klassas som "riktig" gatufoto.

Är till exempel detta gatufoto?

peterA
 

Bilagor

  • img_7970_redigerad-2-inlägg.jpg
    img_7970_redigerad-2-inlägg.jpg
    53.5 KB · Visningar: 161
peterA skrev:
Med risk för att bli klassad som noll-koll så vill jag bara säga att jag inte är helt säker på vad hatufoto innebär. Det är lätt att det blir väldigt teoretiskt och jag greppar inte alltid vad som klassas som "riktig" gatufoto.

Är till exempel detta gatufoto?

peterA

Enkelt...
Gatufoto för mig är iaf... Ett fångat ögonblick... Människor i vardagliga situationer som annars går hastigast och obemärkt förbi ett otränat öga. I en stadsmiljö, parkmiljö m.m.

Angående din bild Peter. Ja... Det tycker jag verkligen... Ett gatufotografi...
 
För mej handlar gatufoto mycket om samspel mellan personer och/eller andra inslag i gatumiljön. Detta ofta utan att de avbildade är medvetna om detta samspel.
Exempel 1. Mäniskor och djur
 

Bilagor

  • fonstertittare.jpg
    fonstertittare.jpg
    42.4 KB · Visningar: 202
Alf, vilket perspektiv du ger! Riktigt bra exempel på riktigt bra bilder. Det är ju en extra dimension du drar in där. Häftigt.
Tack,
peterA
 
Vanligast och mest diskret är en kamera med ett normalobjektiv (35-50mm, för småbild). Med ett normalobjektiv kan man gå nära motivet och bekanta sig med människorna och verkligen komma nära, vilket är förutsättningen för en god dokumentär gatubild. Ett teleobjektiv ger bara en telebild och en begränsad miljö. Teleobjektivet är bra att komponera och avgränsa motiv med, speciellt vid porträtt och naturfoto. Gatufoto är lika med människor och miljöer,vilket är svårt att fånga med en telestrut.
 
Väldigt fina och genomtänkta bilder Alf! Man blir klart inspirerad.

Men, jag undrar ändå. Reagerar folk inte på att ni fotar dem ö h t? Tycker alla (i alla fall de man känner) blir så himla uppmärksam på att man har en kamera med sig så det stör spontaniteten. Känner ni er aldrig obekväma när det är tydligt att ni fotar någon så där så de ser dig. Och vad svarar ni dem som frågar varför ni fotar dem? Känner man sig aldrig obekväm på nåt sätt?

Försöker vänja mig själv m att mer eller mindre alltid ha m kameran på mig för jag antar att det också är en vanesak, att snabbt kunna dra fram den när bilden dyker upp. Får höra sånna lustiga kommentarer när jag har kameran med mig ibland. "Jaha, och du leker fotograf du eller?" Nä, men jag tycker det är roligt att fotografera brukar jag svara.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.