Annons

Objektiv till Canon 1DX?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vill du ha af on och exponeringsinställning i avtryckare halv nedtryckt har jag två förslag hur du kan lösa det du vill kunna göra.

1 - Ställ in autofokusen till "one shot" då får du möjlighet att komponera om bilden, autofokusen är låst på det du ställde skärpan på tills du släpper knappen.

2 - Väljer du "AIservo" ställs skärpan in kontinuerligt på det som fokuspunkten träffar.
Vill du använda "AIservo" men kunna komponera om bilden måste du stänga av autofokusen för att skärpan inte skall förändras.
Du kan t.ex. programera "AFon/off"-knappen (eller någon annan knapp som passar dina fingrar) till funktionen "AFoff och hålla den nedtryckt när du vill komponera om bilden.

Kul ide med träffar, har tyvärr inte sett någon sådan ännu...

Tack för ditt svar! Synd att det inte anordnas några träffar.

Jag vill ju då helst INTE ställa in fokus med Af-On utan med avtryckaren!

I fallet med AI Servo - har jag förstått det rätt - om jag väljer en grupp med punkter, en zon, där fokus ska vara och sen följer det rörliga motivet med autofokus-området på det motivet. I det läget fokuserar kameran automatiskt utan att jag behöver trycka på en knapp för att den ska fokusera? Jag följer bara motivet och trycker ner avtryckaren när jag vill ta bilden? Eller måste jag initialt trycka på knappen jag valt till fokusering i AI Servo läget medan jag befinner mig på motivet med fokus-zonen? Kan isåfall bara Af-On väljas till att fokusera i det läget? Inte avtryckaren? Kommer nog krävas lite övning vad gäller AI Servo för mig tror jag… helt ny funktion som jag aldrig använt tidigare!
 
Vet inte hur känsligt det är men fukt och damm kan nog komma in där så det är inte så bra gissar jag.
Går kanske att laga med någon bra tejp?
Om något av mina objektiv skulle få ett trasigt "fönster" över avståndsskalan skulle jag lämna in det till Canon för reparation.

Du kan få objektiven justerade för din kamera hos kameraverkstaden, fotohandlare eller göra det själv. Finns någon tråd om det här i forumet.
 
Vet inte hur känsligt det är men fukt och damm kan nog komma in där så det är inte så bra gissar jag.
Går kanske att laga med någon bra tejp?
Om något av mina objektiv skulle få ett trasigt "fönster" över avståndsskalan skulle jag lämna in det till Canon för reparation.

Du kan få objektiven justerade för din kamera hos kameraverkstaden, fotohandlare eller göra det själv. Finns någon tråd om det här i forumet.

Får nog bli till att gå med det till fotobutik typ Scandinavian Photo eller Goecker så får dom titta på det och säga vad dom tycker ska göras. Sigma skickas till bara ett ställe i Sverige vad jag har förstått? Tura eller vad det var? Annars lät det vettigt att tillsluta på nåt sätt, tänker typ genomskinligt epoxilim eller liknande. Men bäst är väl om det kan lagas. Frågan är bara till vilket pris då, om det är värt så att säga.

Får kolla här på Fotosidan hur man gör för att kalibrera själv. För att informera sig mest. Intressant att ta del av även om man inte vågar sig på det själv, åtminstone inte till en början!
 
TACK! Ja jag provade men det fungerade icke. Troligtvis har jag bara återställt grundinställningarna? Får läsa på hur man återställer även custom funktionerna. Eller kanske någon snäll kan tipsa mig, ni som kan detta utan och innan.

Att fota rörliga objekt blir nästa utmaning när jag lyckats få till kamerans inställningar som jag vill ha dem för stillastående objekt och blivit lite varm i kläderna. Vore ju så intressant och givande att få följa med ett gäng som också har 1DX och lära sig av de som kan. Förekommer det några sådana sammankomster ibland officiellt via Fotosidan?
Det finns en del trådar som heter ”Fotokompis …”.

Exempelvis Fotokompis Uppsala.

Det brukar nästan bara handla om att ” hej, jag bor i Uppsala och tänkte ta en fotosväng längs Fyrisån på söndag. Är det någon som vill haka på? Vi börjar med en fika på Günterska klockan tio”.

Så leta om det finns någon sådan tråd för dina hemtrakter. Annars är det bara att starta en egen.
 
I fallet med AI Servo - har jag förstått det rätt - om jag väljer en grupp med punkter, en zon, där fokus ska vara och sen följer det rörliga motivet med autofokus-området på det motivet. I det läget fokuserar kameran automatiskt utan att jag behöver trycka på en knapp för att den ska fokusera? Jag följer bara motivet och trycker ner avtryckaren när jag vill ta bilden? Eller måste jag initialt trycka på knappen jag valt till fokusering i AI Servo läget medan jag befinner mig på motivet med fokus-zonen?
Vid all fokusering använder kameran en eller flera punkter, beroende på vad du har valt. Har du valt flera punkter kan du på olika sätt bestämma om det alltid är en viss punkt den ska utgå ifrån, med de andra som reserv, eller om den fritt får välja någon punkt av de valda, en punkt som kameran tycker fungerar bra.

För att fokusera måste du trycka på en knapp. Det sker aldrig spontant. Antingen trycker du ner avtryckaren till hälften, eller så har du en särskild knapp (typ AF-ON). Eller mer än en aktiv samtidigt. Men trycka får du göra.

Kör du med One Shot AF, då fokuserar du när knappen trycks ner. Sen ändras inget så länge knappen är intryckt. Därför kan du hålla knappen intryckt och komponera om, utan att avståndet ändras. Men om du försöker fotografera någon som springer mot dig blir han allt suddigare, ju närmare han kommer.

I ett sådant fall får du istället välja AI Servo AF. Då justerar kameran fokus kontinuerligt, så länge du håller knappen nedtryckt. Avtryckaren halvvägs, AF-ON eller något annat - det spelar ingen roll. Så länge du håller nedtryckt fokuserar kameran på det som AF-punkten täcker. Då kan du inte peka på en person, fokusera och sedan komponera om, för då flyttas fokus till bakgrunden. I ett sånt läge fungerar det inte.
Men när personen rör sig mot dig, kan du hålla AF-punkten på personen, fokusknappen nedtryckt och ta bild efter bild. Kameran justerar fokus mot personen hela tiden, efterhand som han kommer närmare.

Kör du med en AF-punkt måste du hålla den på personen. Vill du inte ha personen i mitten på bilden måste du välja en AF-punkt där du vill ha personen.
Om du istället väljer en punkt med assistpunkter, eller en zon, då får du flera AF-punkter aktiva samtidigt. Då kan du slarva lite med att hålla personen på en viss AF-punkt. Om kameran fångat fokus på personen från början, så kommer den att ligga kvar på personen, så länge någon av de aktiva punkterna täcker personen. Även om den punkt som först fångade fokus kommer utanför en stund.
Beroende på hur föremålet rör sig kan det vara mer eller mindre svårt att hålla en enstaka punkt på målet.

Om du nu både vill kunna följa en person som rör sig mot dig, och kunna fotografera med tekniken att först fokusera och sen komponera om, då kan du använda AI Servo AF med fokusering via enbart AF-ON, inte genom att hålla ner avtryckaren.
Rör sig personen mot dig håller du AF-ON intryckt hela tiden och trycker på avtryckaren när du vill ta en bild.
Om du vill komponera om trycker du på AF-ON för att fokusera, släpper AF-ON, komponerar om och tar bilden när du vill. Eftersom fokusering bara sker med AF-ON intryckt ändras inget när du tar bilden.
Ett alternativ är att fokusera med halvt nedtryckt avtryckare, och programmera AF-ON till att göra AF-OFF istället. Då kan du blockera fokusuppdateringen, på grund av halvt nedtryckt avtryckare, genom att tillfälligt trycka på AF-ON.

Återställning av Custom functions gör du förstås i menyn för Custom functions. Sista sidan.
Kommer nog krävas lite övning vad gäller AI Servo för mig tror jag… helt ny funktion som jag aldrig använt tidigare!
Med tanke på att dess förmåga att hantera fokusering på rörliga objekt är en av de stora finesserna med 1DX vore det helt befängt att inte utnyttja AI Servo AF på kameran, för motiv där det är bäst.


AP1D2328.JPG
 
Tack för ditt svar! Synd att det inte anordnas några träffar.

Jag vill ju då helst INTE ställa in fokus med Af-On utan med avtryckaren!

I fallet med AI Servo - har jag förstått det rätt - om jag väljer en grupp med punkter, en zon, där fokus ska vara och sen följer det rörliga motivet med autofokus-området på det motivet. I det läget fokuserar kameran automatiskt utan att jag behöver trycka på en knapp för att den ska fokusera? Jag följer bara motivet och trycker ner avtryckaren när jag vill ta bilden? Eller måste jag initialt trycka på knappen jag valt till fokusering i AI Servo läget medan jag befinner mig på motivet med fokus-zonen? Kan isåfall bara Af-On väljas till att fokusera i det läget? Inte avtryckaren? Kommer nog krävas lite övning vad gäller AI Servo för mig tror jag… helt ny funktion som jag aldrig använt tidigare!

Du behöver hålla avtryckarknappen halvt nedtryckt annars försöker inte kameran fokusera. Fungerar likadant i one shot men där slutar af söka när fokus hittats.

Vill du fokusera på ett ställe och sedan komponera om med Al Servo så blir det problem eftersom du inte kan ta bilden utan att samtidigt af börjar jobba igen. Detta kan kringgås genom att af startas på annan knapp (af-on).

Du vill ju inte använda af-on utan får istället växla över till one shot när du ska fokusera och komponera om. Hitta en knapp som sitter bra till och lägg funktionen att växla mellan lägena one shot och al servo på den. Detta behöver du ju inte göra direkt men möjlighet finns när du börjar använda al servo. Håller med Anders, att inte på sikt använda den funktionen vore slöseri med en sådant hus.

Fick meddelande medan jag skrev om att du fått nytt svar och Anders har skrivit mer utförligt det jag skrivit ovan. Låter det ändå vara kvar😃. Samma sak uttryckt lite olika kan ibland underlätta inlärning. Fick med några extra saker också.
 
Du vill ju inte använda af-on utan får istället växla över till one shot när du ska fokusera och komponera om.
1DX kan man programmera en av de främre knapparna till att byta mellan One Shot AF och AI Servo AF så länge man håller den intryckt. Om man bara vill använda Servo vid enstaka tillfällen, kan man då ställa kameran på One shot och tillfälligt byta metod med knappen framtill.
Eller tvärtom.

1DX Mark II går det även att programmera knappen framtill så den byter metod varje gång man trycker.

Det finns också möjligheten att använda M-Fn knappen, vid sidan om avtryckaren, för att byta mellan olika customlägen. Då kan man programmera dem så det ena customläget har One Shot AF och den andra Servo AF, och byta med en knapptryckning.

1DX har massor med konfigurationsmöjligheter. 1DX Mark II ännu fler.

En helt annan sak: Då du skaffat kameran begagnad, kolla om tidigare ägare uppdaterat den till senaste firmware. Den ska ha version 2.1.1. Det har bland annat kommit förbättringar av konfigurationsmöjligheterna och AF-prestanda i olika uppdateringar.
 
Senast ändrad:
Vid all fokusering använder kameran en eller flera punkter, beroende på vad du har valt. Har du valt flera punkter kan du på olika sätt bestämma om det alltid är en viss punkt den ska utgå ifrån, med de andra som reserv, eller om den fritt får välja någon punkt av de valda, en punkt som kameran tycker fungerar bra.

För att fokusera måste du trycka på en knapp. Det sker aldrig spontant. Antingen trycker du ner avtryckaren till hälften, eller så har du en särskild knapp (typ AF-ON). Eller mer än en aktiv samtidigt. Men trycka får du göra.

Kör du med One Shot AF, då fokuserar du när knappen trycks ner. Sen ändras inget så länge knappen är intryckt. Därför kan du hålla knappen intryckt och komponera om, utan att avståndet ändras. Men om du försöker fotografera någon som springer mot dig blir han allt suddigare, ju närmare han kommer.

I ett sådant fall får du istället välja AI Servo AF. Då justerar kameran fokus kontinuerligt, så länge du håller knappen nedtryckt. Avtryckaren halvvägs, AF-ON eller något annat - det spelar ingen roll. Så länge du håller nedtryckt fokuserar kameran på det som AF-punkten täcker. Då kan du inte peka på en person, fokusera och sedan komponera om, för då flyttas fokus till bakgrunden. I ett sånt läge fungerar det inte.
Men när personen rör sig mot dig, kan du hålla AF-punkten på personen, fokusknappen nedtryckt och ta bild efter bild. Kameran justerar fokus mot personen hela tiden, efterhand som han kommer närmare.

Kör du med en AF-punkt måste du hålla den på personen. Vill du inte ha personen i mitten på bilden måste du välja en AF-punkt där du vill ha personen.
Om du istället väljer en punkt med assistpunkter, eller en zon, då får du flera AF-punkter aktiva samtidigt. Då kan du slarva lite med att hålla personen på en viss AF-punkt. Om kameran fångat fokus på personen från början, så kommer den att ligga kvar på personen, så länge någon av de aktiva punkterna täcker personen. Även om den punkt som först fångade fokus kommer utanför en stund.
Beroende på hur föremålet rör sig kan det vara mer eller mindre svårt att hålla en enstaka punkt på målet.

Om du nu både vill kunna följa en person som rör sig mot dig, och kunna fotografera med tekniken att först fokusera och sen komponera om, då kan du använda AI Servo AF med fokusering via enbart AF-ON, inte genom att hålla ner avtryckaren.
Rör sig personen mot dig håller du AF-ON intryckt hela tiden och trycker på avtryckaren när du vill ta en bild.
Om du vill komponera om trycker du på AF-ON för att fokusera, släpper AF-ON, komponerar om och tar bilden när du vill. Eftersom fokusering bara sker med AF-ON intryckt ändras inget när du tar bilden.
Ett alternativ är att fokusera med halvt nedtryckt avtryckare, och programmera AF-ON till att göra AF-OFF istället. Då kan du blockera fokusuppdateringen, på grund av halvt nedtryckt avtryckare, genom att tillfälligt trycka på AF-ON.

Återställning av Custom functions gör du förstås i menyn för Custom functions. Sista sidan.
Med tanke på att dess förmåga att hantera fokusering på rörliga objekt är en av de stora finesserna med 1DX vore det helt befängt att inte utnyttja AI Servo AF på kameran, för motiv där det är bäst.


Visa bilaga 161594

För att förtydliga, jag har ju köpt 1DX för att kunna använda AI Servo. Mina funderingar handlar inte om huruvida jag ska använda det eller inte, utan hur det fungerar. Det trodde jag hade framgått långt tidigare i tråden. När jag skrev att det kommer krävas övning vad gäller den funktionen menar jag ju bara just det, inte att jag är förvånad att den finns. Som sagt, jag köpte kameran just för att ha den möjligheten och är fullt medveten om att den har denna funktion. Bara det att jag aldrig fotat med den tidigare.

Annars, tack för utförligt svar!
 
Senast ändrad:
Du behöver hålla avtryckarknappen halvt nedtryckt annars försöker inte kameran fokusera. Fungerar likadant i one shot men där slutar af söka när fokus hittats.

Vill du fokusera på ett ställe och sedan komponera om med Al Servo så blir det problem eftersom du inte kan ta bilden utan att samtidigt af börjar jobba igen. Detta kan kringgås genom att af startas på annan knapp (af-on).

Du vill ju inte använda af-on utan får istället växla över till one shot när du ska fokusera och komponera om. Hitta en knapp som sitter bra till och lägg funktionen att växla mellan lägena one shot och al servo på den. Detta behöver du ju inte göra direkt men möjlighet finns när du börjar använda al servo. Håller med Anders, att inte på sikt använda den funktionen vore slöseri med en sådant hus.

Fick meddelande medan jag skrev om att du fått nytt svar och Anders har skrivit mer utförligt det jag skrivit ovan. Låter det ändå vara kvar😃. Samma sak uttryckt lite olika kan ibland underlätta inlärning. Fick med några extra saker också.

Tack 🙏🏻 För att förtydliga även till dig :giggle: Jag har ju köpt 1DX bland annat för dess funktion AI Servo. Tanken är att fota djur i rörelse. Mina funderingar handlar inte om huruvida jag ska använda det eller inte, utan hur det fungerar. Som sagt, köpte kameran just därför, för att ha den möjligheten, och är fullt medveten om att den har denna funktion. Bara det att jag aldrig fotat med den funktionen tidigare och inte vet riktigt hur den fungerar vad gäller just fokuseringen.

Med det sagt, tack för ditt svar 👍🏻
 
Av det att du aldrig använt följande fokus tidigare fick jag uppfattningen att det inte bara var nytt för dig, utan att du inte ens sett någon anledning till att använda metoden.

Men då har du nog vad du behöver för att börja öva! Det tar några tusen bilder att bli någorlunda bra på att få fokus rätt i olika situationer.
 
Tack för ditt svar! Synd att det inte anordnas några träffar.

Jag vill ju då helst INTE ställa in fokus med Af-On utan med avtryckaren!

I fallet med AI Servo - har jag förstått det rätt - om jag väljer en grupp med punkter, en zon, där fokus ska vara och sen följer det rörliga motivet med autofokus-området på det motivet. I det läget fokuserar kameran automatiskt utan att jag behöver trycka på en knapp för att den ska fokusera? Jag följer bara motivet och trycker ner avtryckaren när jag vill ta bilden? Eller måste jag initialt trycka på knappen jag valt till fokusering i AI Servo läget medan jag befinner mig på motivet med fokus-zonen? Kan isåfall bara Af-On väljas till att fokusera i det läget? Inte avtryckaren? Kommer nog krävas lite övning vad gäller AI Servo för mig tror jag… helt ny funktion som jag aldrig använt tidigare!

Med kontinuerlig AF inställd (AI servo) måste du trycka på antingen AF-ON om den är inställd för att aktivera fokus eller avtryckaren om den ställer in fokus och hålla den intryckt så länge du vill att kameran skall fokusera.

Om du vill köra med kontinuerlig AF som standard till allt och inte ställa om till att AF låser sig då den nått fokus (One shot AF) på stilla motiv och använda avtryckaren till att aktivera AF så är det lurigt. För om du fokuserar och komponerar om så kommer kameran fokusera om då du skall ta bilden om du inte valt att en knapp skall låsa fokus. Det är därför många av oss som kör med kontinuerlig AF jämt (AI servo) alltid använder AF-ON och inte avtryckaren för att aktivera fokus (jag använder avtryckaren för AE lock). Så länge AF-ON är intryckt fokuserar kameran om men då man släpper, även om avtryckaren är nedtryckt, är fokus låst ändå.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.