eko_81
Aktiv medlem
Vill du ha af on och exponeringsinställning i avtryckare halv nedtryckt har jag två förslag hur du kan lösa det du vill kunna göra.
1 - Ställ in autofokusen till "one shot" då får du möjlighet att komponera om bilden, autofokusen är låst på det du ställde skärpan på tills du släpper knappen.
2 - Väljer du "AIservo" ställs skärpan in kontinuerligt på det som fokuspunkten träffar.
Vill du använda "AIservo" men kunna komponera om bilden måste du stänga av autofokusen för att skärpan inte skall förändras.
Du kan t.ex. programera "AFon/off"-knappen (eller någon annan knapp som passar dina fingrar) till funktionen "AFoff och hålla den nedtryckt när du vill komponera om bilden.
Kul ide med träffar, har tyvärr inte sett någon sådan ännu...
Tack för ditt svar! Synd att det inte anordnas några träffar.
Jag vill ju då helst INTE ställa in fokus med Af-On utan med avtryckaren!
I fallet med AI Servo - har jag förstått det rätt - om jag väljer en grupp med punkter, en zon, där fokus ska vara och sen följer det rörliga motivet med autofokus-området på det motivet. I det läget fokuserar kameran automatiskt utan att jag behöver trycka på en knapp för att den ska fokusera? Jag följer bara motivet och trycker ner avtryckaren när jag vill ta bilden? Eller måste jag initialt trycka på knappen jag valt till fokusering i AI Servo läget medan jag befinner mig på motivet med fokus-zonen? Kan isåfall bara Af-On väljas till att fokusera i det läget? Inte avtryckaren? Kommer nog krävas lite övning vad gäller AI Servo för mig tror jag… helt ny funktion som jag aldrig använt tidigare!