Annons

Objektiv till Canon 1DX?

Produkter
(logga in för att koppla)
gamleJ och Graylingman
Tack. Jag trodde kameran var inställd på att ställa in fokus på avtryckaren som standard och att ha fokus på Af-on är en inställning man gör. Så var det iaf på min Eos Rebel T3i. Där gjordes den inställningen på en fotokurs och jag minns inte hur jag gjorde, det var ett tag sen. Ska prova.

Jag har inte en manual med färger, min är bara svart/vit. Men det kanske är samma sidhänvisning ändå, kollade där men förstod inte riktigt. Detta C.Fn5 finns inte i min manual? Han som sålde kameran sa att det tog honom 1 år att lära sig kamerans alla inställningar och jag känner att det kommer bli samma för mig (minst!) 🙄

AFB109D1-B69A-42CB-B7FF-624DF88B63B9.jpeg
 
På sidan du visar är ikonen längst upp med kameran custom function och så borde fliken se ut i menyn på kameran också. Troligen från 1-5. Jag vet som sagt inte om det heter anpassa knappar på 1dx men kolla om du ser det under någon av flikarna 1-5.

På alla mina hus har fokus på avtryckaren varit standard. Har dock aldrig haft en 1dx.
 
gamleJ och Graylingman
Tack. Jag trodde kameran var inställd på att ställa in fokus på avtryckaren som standard och att ha fokus på Af-on är en inställning man gör. Så var det iaf på min Eos Rebel T3i. Där gjordes den inställningen på en fotokurs och jag minns inte hur jag gjorde, det var ett tag sen. Ska prova.

Jag har inte en manual med färger, min är bara svart/vit. Men det kanske är samma sidhänvisning ändå, kollade där men förstod inte riktigt. Detta C.Fn5 finns inte i min manual? Han som sålde kameran sa att det tog honom 1 år att lära sig kamerans alla inställningar och jag känner att det kommer bli samma för mig (minst!) 🙄

Visa bilaga 161529
Om du laddar ner en pdf så går det lätt att söka.



6F1E27A9-4A94-43A2-88B9-0E0924D306BC.jpeg
 
I min manual finns det på sidan 343.

Oranga fliken, C.Fn5 Egna inställningar

Jag tycker det är väldigt bra att ha fokusering och exponeringslås på olika knappar. Det är ju inte säkert att jag vill mäta exponeringen på samma punkt som jag vill sätta fokus. Men det är jag det...

Instämmer. Har man AF med avtryckaren finns en risk att man trycker av då man enbart vill följa motivet och vara beredd att trycka av ffa om man har handskar. Ser ingen fördel med att ha AF på avtryckaren. Varför? Vad tjänar man på det? Med AE lock på avtryckaren och AF-ON med separat knapp så kan man fokusera och alltid vara beredd att trycka av utan risk att trycka av av misstag. Sedan är det bra om man tycker om att fokusera och komponera om. Återigen, ingen risk att exponera av misstag. En stor fördel är att man kan lämna kameran i läget AI servo alltid och fokusera med AF-ON och släppa då man nått fokus även på stilla motiv och kan komponera om om man vill. Om man använder avtryckaren finns risk om man kör AI servo alltid om man tar på stilla motiv att kameran ändrar fokus till fel objekt då man skall trycka av.

Men AF-ON och läget AI servo behöver rman aldrig ändra AF läge - man är beredd på vardagsmorgon liksom sport direkt.
 
Instämmer. Har man AF med avtryckaren finns en risk att man trycker av då man enbart vill följa motivet och vara beredd att trycka av ffa om man har handskar. Ser ingen fördel med att ha AF på avtryckaren. Varför? Vad tjänar man på det? Med AE lock på avtryckaren och AF-ON med separat knapp så kan man fokusera och alltid vara beredd att trycka av utan risk att trycka av av misstag. Sedan är det bra om man tycker om att fokusera och komponera om. Återigen, ingen risk att exponera av misstag. En stor fördel är att man kan lämna kameran i läget AI servo alltid och fokusera med AF-ON och släppa då man nått fokus även på stilla motiv och kan komponera om om man vill. Om man använder avtryckaren finns risk om man kör AI servo alltid om man tar på stilla motiv att kameran ändrar fokus till fel objekt då man skall trycka av.

Men AF-ON och läget AI servo behöver rman aldrig ändra AF läge - man är beredd på vardagsmorgon liksom sport direkt.

Bra förklaring. Tror att kameran är inställd på AI servo, fick mina minneskort idag så har bara hunnit testa snabbt hemma inne. Den hade svårt att fokusera tyckte jag. Landade sällan/aldrig i en punkt för att bli stilla och tyst och redo för exponering. Valde en kaktus under en växtlampa som motiv dvs ett stilla objekt. Canon EF 50mm f/1.8 som objektiv. Har som sagt aldrig ägt en så här avancerad kamera förr så kommer ta tid att bekanta sig och lära sig alla funktioner. Det låter ju vettigt på din beskrivning att ha fokus på Af-on när man samtidigt har AI servo att ”ta hänsyn till”. Men jag tycker det stör när inte fokus och avtryckare är i samma knapp, det händer då att jag råkar flytta mig lite trots att jag försöker hålla kameran still, när det är två knappar att manövrera istället för en. Trots att man har förberett sig och självklart har ett finger på vardera knapp.
 
Jag kör tvärtom. Har autofokus på avtryckarknappen och stoppar autofokusen med knappen AF-on. Autofokus med tummen fungerade aldrig riktigt för mig.
 
Bra förklaring. Tror att kameran är inställd på AI servo, fick mina minneskort idag så har bara hunnit testa snabbt hemma inne. Den hade svårt att fokusera tyckte jag. Landade sällan/aldrig i en punkt för att bli stilla och tyst och redo för exponering. Valde en kaktus under en växtlampa som motiv dvs ett stilla objekt. Canon EF 50mm f/1.8 som objektiv. Har som sagt aldrig ägt en så här avancerad kamera förr så kommer ta tid att bekanta sig och lära sig alla funktioner. Det låter ju vettigt på din beskrivning att ha fokus på Af-on när man samtidigt har AI servo att ”ta hänsyn till”. Men jag tycker det stör när inte fokus och avtryckare är i samma knapp, det händer då att jag råkar flytta mig lite trots att jag försöker hålla kameran still, när det är två knappar att manövrera istället för en. Trots att man har förberett sig och självklart har ett finger på vardera knapp.

Vitsen är den att AI servo hamnar inte på en punkt och blir stilla. Man släpper AF knappen så fort man fått fokus. Vill man att kameran skall "bestämma sig" och sluta fokusera av sig själv skall man inte välja AI-servo.
 
Jag kör tvärtom. Har autofokus på avtryckarknappen och stoppar autofokusen med knappen AF-on. Autofokus med tummen fungerade aldrig riktigt för mig.
Tumfokus körde jag under en tid, och var väldigt nöjd. Hade även inställt så att AF-on aktiverade en viss punkt, och exponeringslås var programmerad att låsa en annan.
Supersmidigt att blixtsnabbt kunna växla mellan en fokuspunkt till vänster och höger i bild beroende på i vilken riktning fotbollsspelaren rörde sig.

Till slut övergick jag ändå till att köra AF på avtrycket utan finesser. Och är väldigt nöjd med det. Det svåraste med fokus tycker jag är att hålla punkten på ett föremål (en fotbollsspelare) som rör sig hela tiden. Både i sid- och djupled. Så länge jag följer spelaren med punkten håller jag avtrycket aktiverat. Tumfokus tillför inte så mycket då. För mig.
 
Senast ändrad:
Bra förklaring. Tror att kameran är inställd på AI servo, fick mina minneskort idag så har bara hunnit testa snabbt hemma inne. Den hade svårt att fokusera tyckte jag. Landade sällan/aldrig i en punkt för att bli stilla och tyst och redo för exponering. Valde en kaktus under en växtlampa som motiv dvs ett stilla objekt. Canon EF 50mm f/1.8 som objektiv. Har som sagt aldrig ägt en så här avancerad kamera förr så kommer ta tid att bekanta sig och lära sig alla funktioner. Det låter ju vettigt på din beskrivning att ha fokus på Af-on när man samtidigt har AI servo att ”ta hänsyn till”. Men jag tycker det stör när inte fokus och avtryckare är i samma knapp, det händer då att jag råkar flytta mig lite trots att jag försöker hålla kameran still, när det är två knappar att manövrera istället för en. Trots att man har förberett sig och självklart har ett finger på vardera knapp.
AF- servo - eller vad det nu heter - blir som sagt aldrig ”klar”. Den utvärderar hela tiden om det är dags att justera något.

Men den ska ändå hitta fokus och bli redo för exponering. Det finns två olika indikatorer i sökaren för detta (beroende på menyval).

Kameran kan dessutom ställas in att exponera även ifall inte fokus har uppnåtts.
 
Eftersom du har en begagnad kamera föreslår jag att du går in i menyerna och återställer allt till standard och sedan sparar ner inställningarna (profilen) till minneskortet och döper den till "standard".

Därefter ändrar du till de inställningar du vill ha som passar när du skall fotografera husdjur och sparar ner de inställningarna till minneskortet och döper profilen till "husdjur".

Du kan göra fler profiler t.ex. för porträtt, bröllop, mm. Blir enklare på så sätt, du slipper att ändra flera inställningar.
När du sedan skall fotografera husdjur laddar du bara in den sparade profilen och kameran är klar med dina inställningar.

För att få det än mer flexibelt kan du i varje sparad profil programmera C1, C2 och C3 med varianter på respektive profil. Du skiftar C-lägen med den lilla knappen intill avtryckaren.

Se profilinställningarna som din utgångspunkt när du t.ex. skall fotografera husdjur. Du kan naturligtvis ändra alla inställningar löpande.

Vill du ändra i en profil är det bara att spara inställningarna igen med samma profil-namn.
 
Ligger under Custom functions och anpassa knappar. På mitt hus ligger det under flik 4 men kan ju vara annorlunda på 1dx.
Ja, det är olika för nästan alla modeller.
1DX använder du Custom functions sida 5, Egna inställningar. Där ligger alla inställningar (utom lås/memoknappen) per knapp, inte per funktion, som i tidigare kameror.
Notera att det normala är att du har fokusering både på halvt nedtryckt avtryckare och på AF-ON.
För vardagsfotografering brukar jag ha AF med vald fokuspunkt på halvt nedtryckt avtryckare och AF med förregistrerad AF-punkt på knappen AF-ON.
 
Ja, det är olika för nästan alla modeller.
1DX använder du Custom functions sida 5, Egna inställningar. Där ligger alla inställningar (utom lås/memoknappen) per knapp, inte per funktion, som i tidigare kameror.
Notera att det normala är att du har fokusering både på halvt nedtryckt avtryckare och på AF-ON.
För vardagsfotografering brukar jag ha AF med vald fokuspunkt på halvt nedtryckt avtryckare och AF med förregistrerad AF-punkt på knappen AF-ON.

Jepp förstod att det var dags och sluta lägga mig i och låta er som har 1dx svara istället😃
 
Eftersom du har en begagnad kamera föreslår jag att du går in i menyerna och återställer allt till standard och sedan sparar ner inställningarna (profilen) till minneskortet och döper den till "standard".

Därefter ändrar du till de inställningar du vill ha som passar när du skall fotografera husdjur och sparar ner de inställningarna till minneskortet och döper profilen till "husdjur".

Du kan göra fler profiler t.ex. för porträtt, bröllop, mm. Blir enklare på så sätt, du slipper att ändra flera inställningar.
När du sedan skall fotografera husdjur laddar du bara in den sparade profilen och kameran är klar med dina inställningar.

För att få det än mer flexibelt kan du i varje sparad profil programmera C1, C2 och C3 med varianter på respektive profil. Du skiftar C-lägen med den lilla knappen intill avtryckaren.

Se profilinställningarna som din utgångspunkt när du t.ex. skall fotografera husdjur. Du kan naturligtvis ändra alla inställningar löpande.

Vill du ändra i en profil är det bara att spara inställningarna igen med samma profil-namn.

Ojojoj mkt att ta in här!
Men gillade denna metodiska approach. Fotade lite utomhus i söndags. Hade då fått hem ett beg Sigma 50mm f/1.4 ART och förstår inte hur det kan jämföras med Canon 50mm f/1.8 som jag har sen innan. Tyckte det var enorm skillnad, märkte det bara på den lilla korta stunden jag ”testfotade”.

Jag nollställde alla tidigare funktioner. Då fungerade fokus på avtryckaren. MEN, jag har alltid fotat så att jag väljer en punkt eller en grupp punkter i mitten av synfältet för autofokus och så ställer jag in skärpan på det jag vill ha fokus på genom att pricka in det i mitten av synfältet. Sen trycker jag ner avtryckaren halvt för att fokus ska ställas in på denna punkt och sen håller jag in den och komponerar bilden, så att fokus ska bibehållas på den punkt i motivet jag valt, för att trycka ner avtryckaren helt när jag vill ta bilden.

Såhär har jag alltid gjort tidigare och jag tycker det går absolut snabbast, mkt snabbare än att hålla på och välja ny fokuspunkt till varje bild. Det hinner man ju inte om det där ögonblicket man vill fånga dyker upp. Men hur ställer jag in kameran på detta vis? Jag köper absolut att det är en bra idé att ha olika förinställda ”program” för olika typer av motiv. Men just fokuspunkten vill jag vara så flexibel med som möjligt, men ändå styra över var den hamnar själv, om ni förstår hur jag menar.
 
Varför jag inte trivts med att ha fokus på AF-ON kan också bero på att jag på något sätt har för små händer. Jag vet inte riktigt vad det beror på men kanske kan vara det. Jag tycker att man lätt skakar till när man inte har fokus i samma knapp som avtryckaren och så vips är fokus förlorat eller hamnade fel och man måste börja om. Väldigt störande upplever iaf jag. Men man fungerar uppenbarligen olika! Jag har tidigare fotat i princip uteslutande handhållet ska tilläggas.
 
MEN, jag har alltid fotat så att jag väljer en punkt eller en grupp punkter i mitten av synfältet för autofokus och så ställer jag in skärpan på det jag vill ha fokus på genom att pricka in det i mitten av synfältet. Sen trycker jag ner avtryckaren halvt för att fokus ska ställas in på denna punkt och sen håller jag in den och komponerar bilden, så att fokus ska bibehållas på den punkt i motivet jag valt, för att trycka ner avtryckaren helt när jag vill ta bilden.

Såhär har jag alltid gjort tidigare och jag tycker det går absolut snabbast, mkt snabbare än att hålla på och välja ny fokuspunkt till varje bild. Det hinner man ju inte om det där ögonblicket man vill fånga dyker upp. Men hur ställer jag in kameran på detta vis?
Det funktionssättet är standard. Har du provat? Om du grundinställt kameran fungerar den så.
Du har kanske missat att det finns tre olika nivåer på inställningar:
  1. Sådana som återställs med den vanliga grundinställningen.
  2. Sådana som återställs om man separat återställer Custom functions.
  3. Sådana som inte återställs alls. Men de har inte direkt med kamerans funktion att göra.
Står det ONE SHOT i toppdisplayen kan du låsa fokus med halvt nedtryckt avtryckare, eller med AF-ON, och sen komponera om efter behag.
Båda fungerar. Men det är lättare med AF-ON, för den knappen håller du i botten, medans avtrycket måste man balansera halvvägs nedtryckt.

Att komponera om fungerar bra på motiv som är stilla och när objektivet inte är alltför vidvinkligt. Men om motivet ränner omkring, så att du behöver Servo AF för skärpan, och du inte vill ha motivet mitt i bilden, då är det bättre att välja en annan punkt, följa motivet med den, låta kameran kontinuerligt uppdatera skärpeinställningen efterhand som avståndet ändras och så trycka vid behov. Då är det också lättare att kunna hålla AF-ON i botten än att ha avtryckaren halvvägs nere.
 
Det funktionssättet är standard. Har du provat? Om du grundinställt kameran fungerar den så.
Du har kanske missat att det finns tre olika nivåer på inställningar:
  1. Sådana som återställs med den vanliga grundinställningen.
  2. Sådana som återställs om man separat återställer Custom functions.
  3. Sådana som inte återställs alls. Men de har inte direkt med kamerans funktion att göra.
Står det ONE SHOT i toppdisplayen kan du låsa fokus med halvt nedtryckt avtryckare, eller med AF-ON, och sen komponera om efter behag.
Båda fungerar. Men det är lättare med AF-ON, för den knappen håller du i botten, medans avtrycket måste man balansera halvvägs nedtryckt.

Att komponera om fungerar bra på motiv som är stilla och när objektivet inte är alltför vidvinkligt. Men om motivet ränner omkring, så att du behöver Servo AF för skärpan, och du inte vill ha motivet mitt i bilden, då är det bättre att välja en annan punkt, följa motivet med den, låta kameran kontinuerligt uppdatera skärpeinställningen efterhand som avståndet ändras och så trycka vid behov. Då är det också lättare att kunna hålla AF-ON i botten än att ha avtryckaren halvvägs nere.

TACK! Ja jag provade men det fungerade icke. Troligtvis har jag bara återställt grundinställningarna? Får läsa på hur man återställer även custom funktionerna. Eller kanske någon snäll kan tipsa mig, ni som kan detta utan och innan.

Att fota rörliga objekt blir nästa utmaning när jag lyckats få till kamerans inställningar som jag vill ha dem för stillastående objekt och blivit lite varm i kläderna. Vore ju så intressant och givande att få följa med ett gäng som också har 1DX och lära sig av de som kan. Förekommer det några sådana sammankomster ibland officiellt via Fotosidan?
 
Vill du ha af on och exponeringsinställning i avtryckare halv nedtryckt har jag två förslag hur du kan lösa det du vill kunna göra.

1 - Ställ in autofokusen till "one shot" då får du möjlighet att komponera om bilden, autofokusen är låst på det du ställde skärpan på tills du släpper knappen.

2 - Väljer du "AIservo" ställs skärpan in kontinuerligt på det som fokuspunkten träffar.
Vill du använda "AIservo" men kunna komponera om bilden måste du stänga av autofokusen för att skärpan inte skall förändras.
Du kan t.ex. programera "AFon/off"-knappen (eller någon annan knapp som passar dina fingrar) till funktionen "AFoff och hålla den nedtryckt när du vill komponera om bilden.

Kul ide med träffar, har tyvärr inte sett någon sådan ännu...
 
En annan sak. Sigma-objektivet jag har köpt hem (fotofirma så öppet köp) har inte bara en ”rispa” på det lilla glaset / fönstret på ovansidan där det mäter avståndet, utan mer ett djupare jack. Som att någon tappat det på något vasst och / eller väldigt hårt. Det är vasst av det skadade glaset. Kan man behålla det? Är det dumt? Det kostade halva priset mot ett nytt och jag gillar det redan skarpt. Men är för okunnig för att veta huruvida det är skadat eller ej. Är det värt att gå till fotobutik och låta dem kolla objektivet? Hur kollas det isåfall? Förstår att det beror på vad det är för eventuell skada, men hur går en generell undersökning av kamerautrustning till? Används någon programvara / dator till exvis kalibrering av objektiv tsm med en kamera? Kan man göra det själv om man har rätt program och vet hur man ska göra?

919DDA83-4972-4B34-8972-10C9F2740D90.jpeg
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.