Annons

Objektiv för gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Liax skrev:
Vi får väl lägga upp våra alster här i morgon då! :) Personligen ska jag försöka komma närmre än vad jag brukar. Väljer kanske att jobba med en vidvinkelglugg. Får se om jag lyckas.

Lycka till själv.

/Joakim

Lägger mer än gärna upp en bild här... Som sagt... Det ska bli ytterst intressant...
 
Eller den här kanske,på tal om bad mode & gatufotografering.

Foto: Martin Parr
 

Bilagor

  • artwork_images_989_128378_martin-parr.jpg
    artwork_images_989_128378_martin-parr.jpg
    39 KB · Visningar: 265
Ja, men denna bilden fanns sedan länge så jag lägger upp den nu eftersom jag inte har någon tid för gatuplåtande i morgon....;-). Jag kallade den för "Ein prautstounn" Tror nog ni klarar översättningen, Liax gör det alldeles säkert. Javisst tusan, får inte glömma den ursprungliga tråden.....ehhhhh.....Canon VI-T med 50 mm objektiv (med Leica-gänga) passar ju perfekt i en Canon-tråd! Tagen av mig 1958.
 

Bilagor

  • ein prautstounn.jpg
    ein prautstounn.jpg
    32.6 KB · Visningar: 257
Senast ändrad:
Lagom vidvinkel e nog bäst....

Lång tråd det här!! :)

Men, angående objektiv för gatufoto...

Har ju använt 15 mm på en Leica några ggr.

Blir mer och mer tveksam till att använda den just för gatufoto..

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=505196&pf=60740

Klart den e kul, men passar nog mera till en mer stillastående fotografering.

Går nog tillbaka till 35:an (ev. 28 mm)

15 mm e svår, just för man tycker att man blir trampad på tårna, men det finns mycket luft kvar.
 
Ofta handlar detta ämne om att utnyttja hela formatet och att jobba intuitivt.. inte helt olikt annat foto alltså:)

Det jag menar är att vilket som helst objektiv fungerar, det avgjort viktigaste är att man känner sin effektiva brännvidd. Då finns inget problem.

35mm - 50mm på fullformat av bra kvalitet, då känner jag inte behov av ngt mer i tillägg.

Mvh Niclas,
 
En MYCKET intressant diskussion som paborjats har! Fick mig att borja fundera mycket och jag kanner att jag vill beratta lite om mina erfarenter. Lanken nedan gar till en fotoblogg som jag borjade med Januari/04. Jag korde da med en Canon IXUS 400. Fantastisk kamera som ar latt att ha med sig. Bilderna och installnings mojligheterna ar bra for en nyborjare. Drojde val ett ar tills jag pa allvar ville kopa en mer avancerad kamera.

Efter en massa funderande bestamde jag mig for att kopa en Canon 20D. Denna inforskaffades tilsammans med ett Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM objektib i slutet av Juni (bilderna fran och med Friday, 24-Jun-2005 ar till 99% tagna med denna kamera).

Jag kopte senare en Canon EF 50mm f/1.4 USM (alla "low light situation" bilder ar i princip tagna med denna). Ar dock lite seg att fokusera med i taskigt ljus. Brannvidden pa 50mmx1.6 kan aven kannas lite begransad ibland. Kommer att kopa ett annat fast objektiv med lagre brannvidd och bra ljuskanslighet skulle jag tro.

Med dessa 2 objektiv kande jag ett sug efter att leka med zoom...och da kom Tokina AT-X 80-200mm f/2,8 in i bilden. Jag upplever detta som "samre" an Canon objektiven men det kan lika val bero pa min oformaga att anvanda mig av det fullt ut. Jag ar en glad amator som fotar utan att tanka alltfor mycket. Kommer nog att investera i en fotobok/forsoka hitta ngn fotograf som jag kan hanga i hasorna..lat mig vet om ni har vagrna forbi Shanghai!

Summan av mina erfarenheter:
Ju mer oerfarna vi ar desto mindre skall vi tanka pa utrustning, tank pa BILDEN istallet. Jag tror de flesta overser med med bristande teknik om vi har en BRA bild framfor oss.

Nedan lanken till bilderna:
http://2dogs.fotopages.com

Sist..ett tips.
Kor med kameran hangade runt halsen runt i en bil med nervevade rutor. Fantastiska mojligheter att ta bilder vid rodljus och trafik forstockningar!

Andreas
 
Luo skrev:
Sist..ett tips.
Kor med kameran hangade runt halsen runt i en bil med nervevade rutor. Fantastiska mojligheter att ta bilder vid rodljus och trafik forstockningar!
Oj, överkurs!
Fotat med kameran hängande runt halsen har jag gjort, men sittande i en bil... Respect... ;-)

/Pontus
 
Pongu skrev:
Oj, överkurs!
Fotat med kameran hängande runt halsen har jag gjort, men sittande i en bil... Respect... ;-)

/Pontus

He he he..kanske inte forklarade mig i detail...jag menar att kamerna hanger beredd runt halsen, man lyfter givetvis upp den nar man fotar och ENDAST om bilen star stilla (om man sjalv kor)...
 
Här var min fd favorit glugg när det var analogt som gällde,att plåta allmänt, i dåligt ljus & situations foto. Den har även anlitats av Nasa för att ta "gatu" bilder på Månen & i rymden på Nikon F på 60 & 70 talet.

Stryk tålig & med en bygg kvalitet som håller långt över 100 år vid normal användning, inte konstigt att Nikon gör sitt bästa för att vi inte skall anv dom gammla gluggarna.

Vill man ha skarp glugg & plåtar analogt, så är detta världens bästa glugg, om man ser till vad den presterar & vilket lågt pris den har idag gemfört med motsvarande Leica & Canon optik.

Gluggen har CRC & är som jag upplever det en av Nikons skarpaste gluggar någonsin, jag har ett eget ex, som jag längtar efter att använda på en Canon 5D, skall byta system men inte Nikon gluggarna, såvida inte Nikon presenterar en lika bra camera som 5D till ett lägre pris med 24x36 sensor

Canon fotografer kan använda gammla Nikon optik med tidsautomatik, får ljus mätning men får jobba nedbländat om ni skaffar en adapter från Shiftlenses.com Nikon till Canon. Bländaren följer med, man behöver inte blända ned manuellt.

Ett bra alternativ till att köpa EF 35 1.4L som kostar väl som en bättre beg bil antar jag?

Bildvinklen är väl mest tänkt att passa till 5D blir lite långt på en 350 eller 20 kanske

Exemplaret nedan är från sent 60 tal,man hittar dom numera för 1000-1500:- men inte särsklit ofta, sista jag sålde gick till en kille som plåtade Canon 20D med adapter.
 

Bilagor

  • kopia (2) av nikkornonai351.4.jpg
    kopia (2) av nikkornonai351.4.jpg
    42.2 KB · Visningar: 382
Senast ändrad:
Sorry - den här tråden handlar ju om Canonoptik för gatufoto, men om jag får avvika lite:

När tror ni att det kommer en liten smidig, snabb kompakt med minst 28 mm i vidvinkel och möjlighet att plåta på ISO 1600? Då har vi ju motsvarigheten till HCB:s lilla Leica. Den ultimata gatukameran.

Helst en kompakt med större sensor än normalt, men i nödfall Fujis lilla sensor som ger helt ok resultat på ISO 1600.

Göran Segeholm var ju entusiastisk över Panasonics nya LX-1 i Kamera & Bild men den funkar ju inte över ISO 400, och knappt där.
 
Slowfinger skrev:
Sorry - den här tråden handlar ju om Canonoptik för gatufoto, men om jag får avvika lite:

När tror ni att det kommer en liten smidig, snabb kompakt med minst 28 mm i vidvinkel och möjlighet att plåta på ISO 1600? Då har vi ju motsvarigheten till HCB:s lilla Leica. Den ultimata gatukameran.

Helst en kompakt med större sensor än normalt, men i nödfall Fujis lilla sensor som ger helt ok resultat på ISO 1600.

Göran Segeholm var ju entusiastisk över Panasonics nya LX-1 i Kamera & Bild men den funkar ju inte över ISO 400, och knappt där.

Du citerar dig själv rätt bra tycker jag? ;)

"Sorry - den här tråden handlar ju om Canonoptik för gatufoto, men om jag får avvika lite:"

Det är konstigt att man altid skall bli tillrättavisad för att man på ett enligt min mening diplomatiskt sätt påpekar att man kan även använda riktigt bra Nikon gluggar på moderna Canon EOS hus med en adapter, gluggen jag föreslog är ruskigt bra, extremt ljus stark, & billig, & klart lämplig till gatufoto, något som dom flesta fotografer bör uppskatta då som vi alla vet är foto oftast en dyrbar hobby.

Som sagt, killen jag sålde till sist, är grymt nöjd, han har köpt både en gammal 55 1.2 Nikkor & 35 1.4 av mig & för en tid sedan en Nikkor 600 5.6 från 70 talet ! Han är extremt nöjd med Nikkor optiken, & har även många bra Canon gluggar.

Han har däremot inga fördomar & har förstått vilken guld gruva han nu besitter med sin Nikon - EOS adapter, den ger ingen brännvids ökning & ingen optisk försämmring heller, (inget optiskt system)

Nu skall jag åka & kasta mängder med grov sopor, & ta bilder på andra som kastar sopor, kan bli rena sport bilder

"Kast med 28 tums TV"
"Slägg kast med pinstol"
"paralell släp tömmning på tid"
"Jaga fisk måsar med paraply"
"Dispyt med sop vakten om vad som är bild delar"
"Oskadligöra sop vakten med bil däck??

Vem vet vad som väntar???
 
Senast ändrad:
Mycket fin Canon-glugg för gatufoto..

Den här tråden har ju som sagt, blivit litet spretig..
milt sagt! ;)

Men,
för att i alla fall försöka återgå till frågan om Canon-glugg, så vill jag påstå att den bästa Canon-gluggen för gatu-foto inte tillverkas längre! ;)

Canon gjorde en liten kompakt 35:a på 60-talet,
1:2/35 mm, för Canon 7 bla. den gluggen tycker många är helt i klass med Leicas Summicron av samma årgång...

Liten och kompakt...å det är ju gatufoto!

Och den Canon-gluggen funkar bra även år 2005 på en M-Leica! :)
 
Vad nu då Ralph? - du måste ha missförstått mig. Mitt "sorry" var inte riktat mot dig utan mot mig själv. Sorry för att jag började snacka kompaktkameror alltså. Du höll dig däremot till ämnet. Jag tillrättavisade dig inte på något sätt. Läste tvärtom om Nikonoptiken med intresse som den Nikonfotograf jag är ;-)
 
Re: Mycket fin Canon-glugg för gatufoto..

Benganbus skrev:
Den här tråden har ju som sagt, blivit litet spretig..
milt sagt! ;)

Men,
för att i alla fall försöka återgå till frågan om Canon-glugg, så vill jag påstå att den bästa Canon-gluggen för gatu-foto inte tillverkas längre! ;)

Canon gjorde en liten kompakt 35:a på 60-talet,
1:2/35 mm, för Canon 7 bla. den gluggen tycker många är helt i klass med Leicas Summicron av samma årgång...

Liten och kompakt...å det är ju gatufoto!

Och den Canon-gluggen funkar bra även år 2005 på en M-Leica! :)
Ja, det är en variant. Själv kör/körde jag med Leicas Summaron på ett Canon VI-T hus (kameran byggdes i ca 8400 ex åren 1958 - 1959)......;-).
Riktigt smäckbygge det där huset förresten, inte ens 50 år gammalt och räkneverket för exponerade rutor funkar inte längre x-((.
Jodå, i övigt är det helt OK.....
Us
 
Bra optik för gatufoto!

Gatufoto är en form av foto som tilltalar mig starkt och med en stor portion erfarenhet i bagaget är mitt svar på vilket objektiv som bäst lämpar sig för gatufoto enkelt: 35 mm.

Har man som jag 1.6 gånger förstoring på digitalen så är en 24a utmärkt. På min analoga kamera använder jag mig av en vidvinkelhärlig 20-35a.
Varför vidvinkel? Vid gatufoto vill jag vara mitt i händelsens centrum med kameran för ögat och inte vara en betraktare på avstånd, jag vill att de som blir fotograferade skall vara väl medvetna om min närvaro. Att smyga omkring i "buskarna" med ett tele eller skjuta från höften är en metod som jag tar avstånd från.

För mig känns teleobjektiv lika främmande för gatufoto som att gå omkring med kikare för ögonen på stan.

Tyvärr så känner jag idag mig ytterst begränsad av PUL vilken hindrar mig från att publicera många av bilderna på webben, men kanske blir det återigen en gammal hederlig ”analog” utställning i framtiden.
 
Mikael ovan rek 24 mm som lämplig brännvidd för gatufoto m en digitalsystemkamera typ 20D/350D.

24 x 1.6 = 38 mm

Men då borde ju min vidvinkelzoom EF-S 10-22 mm faktiskt funka för 22 mm x 1,6 blir ju faktiskt exakt 35 mm.

Men, inte så ljusstarkt dock f 4.5 på 22 mm, men kanske inte är en nödvändighet såvida man inte ska fota mkt inomhus (t ex i gallerior, på mörka vintern m m).

Har själv funderat på nåt fast ljusstarkt objektiv som även ska vara lämpligt till gatufoto men ska först testa om det känns som om mitt 10-22 mm (= 16-35 mm) känns ok.

Spontant känns det som om jag nog skulle vilja ha mer vidvinkel än "normal" för att få in mer i utsnittet liksom.
 
Re: Bra optik för gatufoto!

Chasid skrev:
Tyvärr så känner jag idag mig ytterst begränsad av PUL vilken hindrar mig från att publicera många av bilderna på webben, men kanske blir det återigen en gammal hederlig ”analog” utställning i framtiden.

Här har jag nog missat något. Vad säger PUL om det hela? (Jag har trott att man, som vid tryck, får publicera gatubilder på nätet utan tillstånd - om det inte är i marknadsföringssyfte.) Berätta gärna mer!
 
Re: Re: Bra optik för gatufoto!

Per Krook skrev:
Här har jag nog missat något. Vad säger PUL om det hela? (Jag har trott att man, som vid tryck, får publicera gatubilder på nätet utan tillstånd - om det inte är i marknadsföringssyfte.) Berätta gärna mer!

Den frågan har stötts och blötts i andra forum än här, jag vill inte börja samma fråga i den här tråden som handlar om optikval vid gatufoto...
 
INJUREDMOOSE skrev:
Han har däremot inga fördomar & har förstått vilken guld gruva han nu besitter med sin Nikon - EOS adapter, den ger ingen brännvids ökning & ingen optisk försämmring heller, (inget optiskt system)
Jag kör både Nikkor 35mm f/1,4 och 400mm f/3,5 med nöje på min 20D. Enda nackdelen är svårigheten att fokusera manuellt, vilket borde vara lättare på en 5D. Men gatufoto för mig =f/8 vilket gör det betydligt mera svårjobbat eftersom man förlorar den automatiska nedbländningen. Jag kör bara Nikon på Canon när jag ska använda full glugg.

/Pontus
 
Pongu skrev:
Men gatufoto för mig =f/8 vilket gör det betydligt mera svårjobbat eftersom man förlorar den automatiska nedbländningen.

/Pontus

Det här fattar jag inte. Varför just f/8? (Någon annan i tråden sa samma sak tidigare.)

mvh

Johnnie
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.