Annons

Objektiv för gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)
jimh skrev:
T ex T-Max 3200 då. Det är ju faktiskt en ISO 800/1000-film.


Jaja, nästan oavsett film hade jag velat testa.

Den film jag pressade helst (när jag fotade B/W som mest) var HP5 ISO 400 till 1600.. fantastiskt fint resultat. ISO 1600 räcker ju länge också med f/ runt 1,8 och 2..

Att t-max 3200 var en 800/1000 film känns bekant nu när jag läser det du skriver... En fin film är det allt om man nu är ute efter ett tydligt t-maxkorn.

Mvh Niclas,
 
Val av objektiv

Hej!

Jag såg att du hade en fråga om val av objektiv till gatufoto. Jag har själv plåtat gatufoto i ca fyra år. Jag använder pentax 67 II kamerra och det är fasta gluggar till den kameran. jag tror att valdet av objektiv beroro på hur du plåtar. Jag plåtar med pentax 67 II för att det känns bra att plåta på det sätte. Det går långsammar än om jag hade haft en värsting småbildskamera men det passar mig perfekt. Vill man vara extremt snabbt och plåta många bilder i följd så är det småbild som gäller. Vad det gäller objektiv val så rekomnderar jag att du väljer fasta gluggar. Jag skulle börja med en normal glugg 50mm. Du får du öva upp din rörlighet och hitta vinklar och avstånd som förstärker bilden. Dessutom är du tvungen att komma nära objektet tex en människa och det tycker jag hör till. Foto för mig är mer än att ta en bild. Det är hela känslan bakom bilden som får mig att älska gatufoto. Att träffa människor som man annars inte har en anledning att träffa och man ser människor som man annars inte skulle lägga märke till om man inte plåtade. Dessutom så får man höra massa spännade historier om människors liv och öden. Det finns en hel radda med anledningar till varför jag plåtar gatufoto men det hoppar jag över.

Om du har några andra frågor så får du gärna höra av dig.

MVH Mohammed
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.