Annons

Objektiv för gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Bra optik för gatufoto!

Per Krook skrev:
Här har jag nog missat något. Vad säger PUL om det hela? (Jag har trott att man, som vid tryck, får publicera gatubilder på nätet utan tillstånd - om det inte är i marknadsföringssyfte.) Berätta gärna mer!

Du har i princip rätt.
Så länge dina alster produceras i konstnärligt eller journalistiskt syfte undantas dom från pul. Det värsta som eventuellt sklle kunna hända är att du blir uppmanad att ta bort bilderna. Vidare så är det så här på FS att dom som driver sajten ansvarar för publiseringen, så dom tar smällen om det skulle uppstå några problem. Hur folk kan låta sig begränsas av denna lagstiftning så till den grad att dom i princip inte vågar lägga ut bilder är för mig en gåta. Men detta har avhandlats tidigare i spaltkilometrar i olika trådar här på FS så låt oss inte göra denna intresanta tråd till ytterligare en meningslös pul-tråd :)
 
dunberg skrev:
Det här fattar jag inte. Varför just f/8? (Någon annan i tråden sa samma sak tidigare.)

mvh

Johnnie

Ja, varför f8? Jag tar många foton på stan, ofta med helt öppen bländare när det är mörkt. Det viktiga är bara att veta var man har fokus, så att man kan vara snabb.
 
dunberg skrev:
Det här fattar jag inte. Varför just f/8? (Någon annan i tråden sa samma sak tidigare.)
Av tradition ("f/8 and be there!" är ett gammalt fint ordspråk som pekar på att det viktigaste är att man fångar bilden och inte snöar in på kamerainställningar) och för att det är praktiskt att ha kameran inställd på denna bländare när man går omkring med kameran redo. Oftast behöver man inte kort skärpedjup för gatufoto, utan hela miljön ska vara med. Man vill kunna skjuta snabbt utan att finfokusera. Samtidigt vill man ha någorlunda snabba slutartider, vilket diskvalificerar f/16-22. F/8-11 ger dessutom bäst skärpa med de flesta objektiv. Själv gillar jag f/8 för de flesta situationsbilder, men f/11 kan funka lika bra för dig! Med bra AF kan man ju självklart också köra på full glugg, men f/8 är mera klassiskt och praktiskt när man fokuserar manuellt. Man kan trycka av så fort motivet avtecknar dig någorlunda klart!

/Pontus
 
Tack för era svar, Alf och Mikael!

Det var inte min avsikt att ta upp ett uttjatat ämne. Jag blev bara nyfiken på Mikaels kommentar och visste inte att detta behandlats så utförligt. Nu vet jag - och skall leta upp de aktuella trådarna. Åter till ämnet, alltså...
 
Pongu skrev:
Av tradition ("f/8 and be there!" är ett gammalt fint ordspråk som pekar på att det viktigaste är att man fångar bilden och inte snöar in på kamerainställningar) och för att det är praktiskt att ha kameran inställd på denna bländare när man går omkring med kameran redo. Oftast behöver man inte kort skärpedjup för gatufoto, utan hela miljön ska vara med. Man vill kunna skjuta snabbt utan att finfokusera. Samtidigt vill man ha någorlunda snabba slutartider, vilket diskvalificerar f/16-22. F/8-11 ger dessutom bäst skärpa med de flesta objektiv. Själv gillar jag f/8 för de flesta situationsbilder, men f/11 kan funka lika bra för dig! Med bra AF kan man ju självklart också köra på full glugg, men f/8 är mera klassiskt och praktiskt när man fokuserar manuellt. Man kan trycka av så fort motivet avtecknar dig någorlunda klart!

/Pontus

Anpassar som regel tiden så att bilderna inte skall bli oskarpa sedan får bländaren bli vad den blir. Har jag bra ljus så att tiden inte utgör något problem brukar jag lägga mig på f5,6 i skugga. Jag använder mig av 35/2,0 50/2,0 och 75/2,0 för gatufoto kanske skall påpekas.
 
Senast ändrad:
Tack för svaret om f/8. Måste instämma i att det här blev en ovanligt lärorik tråd tack vare alla som delar med sig av erfarenheter och tankar.

Jag hade gärna hört mer om hur ni går till väga när ni tar era gatubilder. Bengt, du har ju beskrivit din metod ganska utförligt. Hur är det med er andra? Är samtalet en viktig del av ert gatufotograferande? Hur väljer ni plats för ert fotograferande? Har ni tankar redan innan ni går ut eller låter ni bara bilden dyka upp på plats?

mvh

Johnnie
 
PUL va e de... ;)

Spretigt var'e, men intressant! :)

Vad gäller PUL, så brukar jag säga, "Jag är konstnär, då gäller inte PUL!!" :)

Funkat bra! :)

Så jag lägger ut alla bilder jag tycker är bra på "webben"! :)

B-)


Ps. Rätta mig om jag har fel! :)
 
dunberg skrev:
Jag hade gärna hört mer om hur ni går till väga när ni tar era gatubilder. Bengt, du har ju beskrivit din metod ganska utförligt. Hur är det med er andra? Är samtalet en viktig del av ert gatufotograferande? Hur väljer ni plats för ert fotograferande? Har ni tankar redan innan ni går ut eller låter ni bara bilden dyka upp på plats?

Jag vill också veta mer! Kom igen nu Benganbus och ni andra gatufotografer! Dela med er av era praktiska tips kring gatufoto!

Men det kanske ev är bättre att göra detta i en ny tråd under "Fotografera/Press, Journalistik, Doku? (där jag antar att det hör hemma).

Har redan fått sån inspiration av denna tråd så att jag kommit på en jättebra fotoidé jag hoppas att jag ska förverkliga innan det är för sent.
 
dunberg skrev:

Jag hade gärna hört mer om hur ni går till väga när ni tar era gatubilder. Bengt, du har ju beskrivit din metod ganska utförligt. Hur är det med er andra? Är samtalet en viktig del av ert gatufotograferande? Hur väljer ni plats för ert fotograferande? Har ni tankar redan innan ni går ut eller låter ni bara bilden dyka upp på plats?

mvh

Johnnie

Personligen pratar jag aldrig med de som ingår i bilden innan bilden tas, om det inte är frågan om porträtt, för mig handlar det mest om att fånga olika ögonblick i gatulivet utan att själv påverka, och då blir det omöjligt att prata först och fota sedan. Däremot pratar jag ofta och gärna med folk på stan när jag är ute och fotar.

När det gäller olika platser så är det så för mej att jag gärna återkommer till vissa områden som jag "kan". Men detta är ingen regel, utan jag brukar flanera omkring på stan mer eller mindre planlöst. När jag hittar någon plats som tilltalar mig brukar jag ibland komponera en bild och sedan vänta in att något skall hända. Ja har då ställt in skärpa tid och bländare så när och om bilden dyker upp är det bara att höjja kameran till ögat och ta bilden.

Angående bildidéer så händer det att jag på förhand har en bild i huvudet som jag vill ta, men det är ganska sällan jag går ut för att ta en speciell bild. Iofs så är det väl som Christer Strömholm sa "en bild skapas alltid först i huvudet på fotografen", men denna skapelseprocess ser jag som intuitiv.

Jag är ganska säker på att det är så med fotandet som med alla andra konstnärliga uttrycksformer att det egentligen inte finns några genvägar. Övning ger färdighet, och då menar jag inte främst att öva sig i att rent tekniskt behärska sin kamera, vilket ju är en grundförutsättning för all fotografering. Utan snarare att öva sig i att "se" bilder. Man måste ge sig tid att analysera sina egna och andras bilder för att bilda sig en uppfattning om vad man gillar och varför. Därför tror jag att det är direkt kontraproduktivt att, som många idag verkar göra, sätta någon slags heder i hur många exponeringar man gjort under en viss tid. Givetvis skall man fota ofta och mycket, men med eftertanke.
 
Brummelisa skrev:
På den här sidan tycker jag det finns en del läsvärt. Sen brukar jag dem gånger jag är ute på stan och fotar tänka att jag är en vanlig turist. Om jag befann mig i tex Barcelona så tror jag inte många av oss hade tänkt på PUL och så (även om vårt mål är att lägga ut bilderna på Internet).

http://www.pinkheadedbug.com/techniques/shynessone.html

/ Marcus

Mycket bra tips på sidan, tack för den :)
/Affe
 
Hur som helst, gatufototråden...

blev mycket lång och intressant!!! :)
(Och härligt spretig!!!)

Så, det kanske finns ett intresse av tips, råd,
kanske ett forum för gatufoto här på FS?


Och kan jag hjälpa till med nå't tips eller råd
framöver, gärna. :)

Mvh Bengan


Ps.
Åker till Göteborg i helgen...
Även om det inte är någon storstad ;)
så borde man väl kunna idka litet gatufoto där!?
Tänker köra några rullar med 15 mm.
(Tar även med en Canon P med 35 mm).
 
Vore kul med ett gatufotoforum, men egentligen sorterar väl ämnet under Press, journalistik och dokumentärt?

Hoppas dokumentärfotot får en renässans bland allt pixelpeepande ;-)

Kan rekommendera fiskauktionen om du vill ha lite kul gatufoto i Göteborg. Många intressanta motiv. Men då får du gå upp tidigt...
 
Slowfinger skrev:
Vore kul med ett gatufotoforum, men egentligen sorterar väl ämnet under Press, journalistik och dokumentärt?

Hoppas dokumentärfotot får en renässans bland allt pixelpeepande ;-)

...
Street photography är en väletablerad egen entitet och försvarar väl sin plats som fotografisk hobby/sysselsättning/yrke. Men är, som du skriver, nära besläktat med fotojournalism.
Pixelskådande/linjeparsräkning etc. är ett patologiskt tillstånd om än relativt ofarligt....
Us
 
Slowfinger skrev:
Vad nu då Ralph? - du måste ha missförstått mig. Mitt "sorry" var inte riktat mot dig utan mot mig själv. Sorry för att jag började snacka kompaktkameror alltså. Du höll dig däremot till ämnet. Jag tillrättavisade dig inte på något sätt. Läste tvärtom om Nikonoptiken med intresse som den Nikonfotograf jag är ;-)

OK...."Sorry!" Bo, mitt missförstånd :).
Tillbaka till ämnet då.
 
För er som gillar HBC....
Jag har hittat utskrivbara bilder, A3 , genom länken i början på tråden.
Har i detta nu skrivit ut 3 st A3 med utmärkt resultat. En av dom sitter redan på väggen...ett gäng tjocka nissar som har picninc vid å-kanten.

Det finns säkert mer att hämta om man letar....

/Bildtjyven
 
Strålande! Bilden av Jean Paul Sartre med pipan på sidan 4 är min HCB-favorit. Ingen gatufotobild dock.

Historien förtäljer att Cartier Bresson stämde möte med Sartre en tidig morgon vid bron. Sartre, som aldrig brukade gå upp tidigt, kom på smådåligt humör och undrade var de skulle ta bilderna.

- Bilden är redan tagen min bäste herre. Ni kan gå hem igen, svarade Cartier Bresson.

Han tog en bild. Sedan var det klart. Han visste precis vad han var ute efter.
 
En av de intressantare trådarna på länge måste jag säga.
Jag har själv mest fotat natur men har sedan en tid kommit igång lite mer med gatufotograferandet som jag alltid varit fascinerad av. Jag använder mest mellanformat med 35, 80 och ibland 210mm, men en mätsökare hägrar snart för att bli lite mer smidig och diskret. Just nu känns det inte som man kan smyga direkt med en stor mf-kamera och ett slutarljud som får folk att förvånat hoppa till.
I början var jag lite orolig för vad folk skulle tycka när jag plåtar dom men de flesta är bara nyfikna och glada och några har faktiskt kommit fram och velat bli fotade.
Inspirerad av tråden så blir det nog en tur på stan idag också!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.