Annons

Objektiv för gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Tunnelbanebilden är väl def gatufoto tycker jag.

Såg att det sats igång en annan tråd i samma ämne under Fotografera/Press, journalistik, dokum
 
Uttryck skrev:
Men, jag undrar ändå. Reagerar folk inte på att ni fotar dem ö h t? Tycker alla (i alla fall de man känner) blir så himla uppmärksam på att man har en kamera med sig så det stör spontaniteten. Känner ni er aldrig obekväma när det är tydligt att ni fotar någon så där så de ser dig. Och vad svarar ni dem som frågar varför ni fotar dem? Känner man sig aldrig obekväm på nåt sätt?

Tror att det kan vara en fördel att använda en diskret kamera, och så gäller det att ha tid och bländare inställda från början. Jag propagerar även för fasta brännvidder. När man är inkörd med sina fasta brännvidder kan man sas komponera bilden i huvudet utan att behöva titta genom sökaren. Nu finns de förståss många som kör med zoomar och gör det väldigt bra, men personligen föredrar jag fasta brännvidder.
För att inte påverka och irritera folk som man fotar tror jag att en av de viktigaste aspekterna är att minimera tiden som man "siktar" på dem med kameran.
Min uppfattning är att de allra flesta inte bryr sig om de hamnar på bild. Det som är irriterande däremot är om någon siktar på en med en kamera så att man känner sig som ett villebråd. Man upprörs ju inte av att få ett flyktigt ögonkast av någon på gatan, men upplever det däremot som besvärande att bli utstirrad, tror det funkar likadant med gatufoto.
 
Kan man räkna en 350D som en diskret kamera? Med nåt mindre fast objektiv på... Tycker många reagerar på den och tycker att det är nån "stor värstingkamera" men det är det ju inte i mina ögon direkt. Låter gör den ju förstås.

Men jag märker på jobbet t ex att folk blir mer "nervösa" av sig om jag har ett större objektiv på.

Benganbus, jag gillar verkligen din varuhusbild, det är en höjdare!
 
Uttryck skrev:
Kan man räkna en 350D som en diskret kamera? Med nåt mindre fast objektiv på... Tycker många reagerar på den och tycker att det är nån "stor värstingkamera" men det är det ju inte i mina ögon direkt. Låter gör den ju förstås.

Men jag märker på jobbet t ex att folk blir mer "nervösa" av sig om jag har ett större objektiv på.

Benganbus, jag gillar verkligen din varuhusbild, det är en höjdare!

350:an funkar säkert hur bra som helst bara du undviker de vita monstergluggarna ;o)
 
Jag var ute på den veckoliga marknaden här i Jönköping i morse.

Jag gick först runt med min kamera och det kändes som alla tittade på mig. Efter ett tag tänkte jag mest att jag ska inte vara den som går runt utan jag ställde mig vid sidan av en av dem många gångarna och bara stod där. Först kändes det som jag var lite malplacerad, men jag tänkte att de flesta nog inte ens tänker på att jag bara står där. Jag kan ju faktiskt ha stått och väntat på någon :)

I alla fall så var det en säljare som började demonstrera något och det blev en liten folksamling runt honom. Jag tog upp min kamera och tryckte av.

Jag väntade på att någon skulle säga åt mig att sluta med det där. Men det hände inget.

Han babblade bara på och ingen hade sett eller hört mig. Jag använde mig faktiskt av en mellanformatskamera och jag tycker själv att när spegeln åker upp så hoppar marken, men tydligen inte.

Jag blev lite modig och gick runt och tog lite fler bilder, men ingen märkte av mig och då stod jag ändå 1-2 meter ifrån dem.

Jag har dock inte framkallat rullen ännu och kan därför inte visa någon bild, men vad jag ville säga med detta är att dem flesta verkar inte bry sig om att man står där, inte ens när man slänger upp en stor mellanformater i ansiktet på dem.

/ Marcus
 
Ja det ska bli kul att se Marcus! Har själv varit ute på långpromenad men upptäckte för sent att jag tagit fel magasin med mig så det blev inga bilder idag. Och typiskt nog tyckte jag att jag såg motiv hela tiden. :)
 
Det är sant. Folk bryr sig inte. Ibland har folk tittat lite långt efter mig, men då gick jag bara vidare snabbt och låtsades som att jag fotograferat något annat.

Två gånger har jag fått problem. I Moskva där jag bor får man nämligen inte fotografera överallt. Inrikestrupperna plockade in mig och förhörde mig, och jag fick förstöra filmen. De tyckte dock att jag var en trovärdig hobbyfotograf (och inte terrorist). En annan gång räckte det med att öppna kameran och förstöra de senaste fotona.

Det låter värre än det är, även om det inte var så roligt att förlora bilderna...

/Erik
 
'Street Photography' heter en utställning på Moderna Muséet i Stockholm.
Den visar bilder av Christer Strömholm, Diane Arbus och Lisette Model.
Utställningen pågår till 15 januari.
 
eon skrev:
'Street Photography' heter en utställning på Moderna Muséet i Stockholm.
Den visar bilder av Christer Strömholm, Diane Arbus och Lisette Model.
Utställningen pågår till 15 januari.

En petitess kanske...men var har du sett att utställningen heter "Street Photography"? "Svartvit höst" står det på modernas hemsida... Kan för övrigt rekomendera utställningen å det varmaste! Över 200 fotografier, så ta god tid på er ;-)
 
Jag var i ROM förra året och plåtade en hel del.

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=59508

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=95863

Då använde jag mig av mestadels ett 50mm. Men även en 85:a som funkade helt okej! Jag är emot att ha långa telen vid gatufotografering. Då försvinner närvarokänslan som är så viktig. Men ett kort tele typ 85mm är en bra kompromiss. Man behöver inte trycka upp objektivet i ansiktet och man behåller närvarokänslan :)

Längre telen än så, då börjar man bli feg ;-)

/cf
 
Seminarium på Moderna:

22 november kl 18

Joakim Strömholm, fotograf, presenterar och visar sin film Blunda och se, om Christer Strömholm.

Plats: Biografen
 
Contax skrev:
Jag var i ROM förra året och plåtade en hel del.

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=59508

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=95863

Då använde jag mig av mestadels ett 50mm. Men även en 85:a som funkade helt okej! Jag är emot att ha långa telen vid gatufotografering. Då försvinner närvarokänslan som är så viktig. Men ett kort tele typ 85mm är en bra kompromiss. Man behöver inte trycka upp objektivet i ansiktet och man behåller närvarokänslan :)

Längre telen än så, då börjar man bli feg ;-)

/cf

Många bra bilder i dina album tycker jag. Den här var en riktig klassiker:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?_q=1&ID=267841
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.