Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv för gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Johnnie
Angående fast eller zoom...
Av en enda anledning. Jag vill ändra bildsnittet genom att röra på mig. Med en zoom blir man lätt stillastående och mindre rörlig. Hade en Zoom förut och det funkade bra. Men sen jag köpte fast optik så har jag blivit en mycket bättre fotograf. Betydligt bättre på att komponera bilder.


Peter Axelsson
Angående PUL...
Jag försöker, så långt det går, låta bli att fotografera ansikten i min omgivning. Dels för att det är en del av min bildstil och just för att personen/erna ifråga skall förbli anonyma.
Har dock ett fåtal bilder som frångår detta. Skulle jag finna en bild kränkande så publicerar jag givetvis den inte.



Bo Ignell
Tack för dom värmande orden. Jo... Det finns många och åter många gatufotografer
på FS som är värda att nämnas... Bilder från en svunnen tid. Små och stora ögonblick för framtiden. Som jag gärna vilar mina ögon på.

Alf Johansson
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=31606

Bengt Björkbom
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=24159



Mikael Jansson
Magnumphoto http://www.magnumphotos.com/c/Home_MAG.aspx Grymt inspirerande sida. Plus i kanten till dig som bildväljare. Du har verkligen hittat en samling
bilder som biter sig fast.


Pontus Gustavsson
Kameran hängande kring halsen. Nja... En arbetsmetod som sällan, sällan funkar. I bästa fall får man EN bra bild på HUNDRA. Nej... Man ska sikta med ögat... Genom sökaren...


Hmmmm... Kanske dags för Gatufotograferingspool?
 
Liax skrev:
En sak som jag tycker är minst lika viktig att diskutera som objektiv och teknik är valet av miljö.

Själv bor jag i Karlskrona som är en ganska liten stad. Å personligen tycker jag det är väldigt svårt att få till bilder som andas riktig gatufotografering i småstäder - oavsett objektiv! :) De miljöer som innehåller mycket folk är oftast väldigt begränsade och för det mesta saknas den puls och variation av människor och händelser som krävs helt enkelt. Och så är ju även scenerierna begränsade.

För att nämna Karlskrona som exempel finns här egentligen bara ett par gator, en park och ett torg där det verkligen är någon slags kommers. Och efter ett tag blir det tyvärr rätt svårt att variera sig.

Ibland har jag därför förflytta mig till andra miljöer som stormarknader och annat. Men där känns det betydligt svårare att fotografera eftersom det inte på samma sätt är naturligt med kameror utanför en stormarknad. Folk blir mer misstänksamma helt enkelt. Dessutom gör den öppna miljön det svårare att vara diskret tycker jag.

/Joakim
Tjaa...vad skall jag säga om det....? Karlskrona fungerade bra för gatufoto på 50-talet och tidigt 60-tal. Sedan flyttade jag därifrån. Men jag är ju tillbaka emellanåt och nog är staden av samma storlek nu som då. Ja, större t.o.m men villaområdena som tillkommit är ju ganska ointressanta förstås.
Jag har några "gatubilder från tiden det begav sig här: http://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?type=ex&authorID=4319
Om de är bra är väl en annan fråga.
Jag har (givetvis) en hel del till som jag har tänkt lägga in allteftersom.....= när jag får tid.
Men Karlskrona duger!
Us
 
Oj, denna tråd var så intressant att jag skulle fastna här för timmar m alla länkar. Men måste jobba lite också nu...

Men en följdfråga till rubriken på tråden:

Om ett fast objektiv på 28 mm max 35 mm är lämplig brännvidd för gatufoto, gäller det även på 1.6 x brännvidsbeskärnings-kamerahus (vilket ord?!) som t ex 350D och 20D? Eller ska man välja mer vidvinkel där? (t ex 10-22 mm)

Finns det några lämpliga fler trådar här på Fotosidan om gatufoto? Har letat lite förrut men inte hittat nån som handlar om detta m att våga konfronteras m människorna man fotar på stan. Vad säger man om de undrar t ex?
 
Uttryck skrev:
Oj, denna tråd var så intressant att jag skulle fastna här för timmar m alla länkar. Men måste jobba lite också nu...

Men en följdfråga till rubriken på tråden:

Om ett fast objektiv på 28 mm max 35 mm är lämplig brännvidd för gatufoto, gäller det även på 1.6 x brännvidsbeskärnings-kamerahus (vilket ord?!) som t ex 350D och 20D? Eller ska man välja mer vidvinkel där? (t ex 10-22 mm)

Finns det några lämpliga fler trådar här på Fotosidan om gatufoto? Har letat lite förrut men inte hittat nån som handlar om detta m att våga konfronteras m människorna man fotar på stan. Vad säger man om de undrar t ex?
Nej, har du en förlängningsfaktor på 1,6 så motsvarar FF (fullformat) 28 mm ungefär 18 mm och 35 mm blir vär cirka 22 mm.
Min personliga favorit i detta sammanhang är 35 mm för 135-formatet och 50 eller 60 mm för mellanformat.
Håller man sig till mellanformatet är givetvis SWC-kameran i det närmaste outstanding för stereet photography - men den är ju ganska speciell förstås. (använd bl. a. här: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=433775 )
Us
 
Jag måste få rekommendera Magnum, igen. Där finner man faktiskt inte bara rent klassisk B/W fotografi men också mer modernt, i färg och i blandade stilar ...

Det har utgivits ett antal Magnum,böcker och jag själv äger en av de (Magnum.).
http://www.photoeye.com/MagnumBooks/Anthologies.html

En fantastiskt källa till inspiration! Tjocka med massor av bilder, tyvärr lite dyra.
En helt annan saka att bläddra i en bok jämfört med att kika på datorn.



Mvh Niclas,
 
Detta är vad gatufoto handlar om..

Tycker jag! ;)

....att "våga" konfronteras med människorna......

Och vad säger man om nå'n frågar:

Vad säger man till en kompis som frågar?? :)

Gatufoto är en "social tillställning", med trevliga, spännande människor, (som ofta vill bli fotograferade),
och skulle nå'n inte vilja, eller tycka, så får man respektera det..

Se'n teknik, utrustning....
för mig funkar en M Leica och en 35:a.
Mao. kan använda den utan att titta på den!



Annars e detta en mycket spännande tråd :)
Mitt fotointresse mao! :)
 
alf109 skrev:
Min erfarenhet är faktiskt den rakt motsatta, om man smyger med det man gör blir man genast uppfattad som konstig och som att man inte har rent mjöl i påsen. Om man undviker att fota folk i förnedrande sittuationer är det faktiskt ganska sällan som någon blir upprörd (har bara hänt mej en gång). Så därför, smyg aldrig med att du fotar, det är ofta just det som gör folk förbannade.

Jag håller helt klart med!
Om man inte smyger med att man håller på att fotografera, samt använder någorlunda korta brännvidder så kan folk som inte vill vara med på bild alltid säga ifrån -- och de gör de också. Ofta behövs inga ord. Om du höjer kameran och tittar på någon som inte vill bli fotat så skakar den personen på huvudet eller vänder sig bort, och då är det bara att le tillbaka och gå vidare. Jag tyckte att dessa situationer var jobbiga i början, men det är faktiskt inte så farligt när man gjort det ett par gånger.

Om folk däremot kommer på dig med att smygfota med tele så tror jag det blir betydligt grinigare miner.

I början kan det kännas svårt att fota folk som man inte känner. Bara att gå runt med en kamera på stan kan vara lite läskigt. Det kan vara en bra början att hänga på sig kameran helt synligt och gå runt på stan utan att fota. Gå fram och prata med folk som du inte känner -- de flesta är mycket mer pratsamma än du tror! Bli heller inte förvånad om det helt plötsligt faller sig naturligt att du tar en bild.
 
Nja, ibland måste man kanske smyga lite i alla fall.

Eller göra som jag gjorde i Egypten vid hotellpoolen. Låtsades fota min man (eller nåt av barnen) bara för att få med en stor fet äldre tysk herre i bakgrunden som hade leopard tangas med rejäl "sparbössa" synlig.

Nej, jag har inte lagt upp den bilden här på Fotosidan, men jag kanske skulle göra det för den är lite kul... :)
 
*Håller tummarna* för att en "stor fet äldre tysk herre" blir upplagd på FS inom en snar framtid... :)
Tack för din kommentar förresten...
 
Tycker det är svårt att smyga. Har aldrig lyckas med det. Kanske för att jag kör med en 10D och ett skaplig stor vidvinkelobjektiv.

Oftast får man bra bilder när det är festivaler eller liknande. Marknander inne i stan. Då mycket folk är ute. Då är folk inte lika rädda att bli fotade.

Men det är bara min privata erfarenhet. Stefan Nordström lyckas ta bra bilder hela tiden. Så, det kanske är fotografen trotts allt och inte så mycket människorna runt honom
:-D
 
Inte jag som sagt detta!!! :)

Å litet mera vad gäller gatufoto, och optik, här e en som sticker ut hakan!! ;)

Håll i er!!!!

Compact M Street Shooter.
While the Leica M is comparatively compact compared to most of its SLR competition,
the lenses are not as compact as they used to be.

Use the old lenses!

Now some Leica marketing dream out there is whining "older lenses are not as sharp as the new lenses."
Well that is true, but are you really stupid enough to think that will make any real world difference?

During the 50's the likes of Eugene Smith, Cartier-Bresson, David Douglas Duncan, Capa, and Eisenstadt
set the standard for candid Leica photography with lenses often seen today as old and substandard.

Yet, today's photography certainly is no better, and is very seldom as good.
If any of you self imagined Leica marketing dreams, that deserve only the newest best sharpest
and most expensive lenses for your own snapshots and photo club competitions,
EVER are seriously compared to the best by knowledgeable photography critics, be sure and let me know.

I can always use a good laugh. Until then, count yourself lucky if you ever begin to remotely approach
what that supposedly "outdated old and substandard" 50/3.5 collapsible Elmar can give you.

Stephen Gandy
CameraQuest
 
Nä, bra gatufoto handlar säkerligen väldigt lite om val av det "skarpaste objektivet" och liknande utan snarare om helt andra saker än skärpa ö h t. Bildseende och humor t ex!

MEN jag är ju en sån gröngöling ö h t i foto sammanhang så när jag frågar om lämplig brännvidd i gatufotosituationer så är det mer för att det påverkar bildutsnittet/vinkeln och hur nära jag måste gå för att få det utsnitt jag önskar. Har inte lärt mig i huvet vad t ex 30 mm blir för utsnitt på en digital systemkamera som dessutom "förlänger" brännvidden m x 1,6.

Jultider i nåt stort shoppingcenter/butik borde ju vara en bra tid att fota i förresten, då är alla så stressade så de inte hinner tänka på om de blir fotade ö h t. Men nåt ljusstarkt objektiv borde ju vara bra i en sån situation?

Eller så kan man ta m sig nån kompis som också fotar så blir det inte liksom lika uppseendeväckande (eller tvärtom).

Och så ska jag ju till Barcelona snart också, där kanske man vågar lite mer (om de inte väskrycker kameran för mig vill säga)...

Baske mig nu blev jag så sugen att ta en sväng in till stan nån lunch o testa lite gatufoto! Får öva lite på hemmaplan först kanske...
 
Senast ändrad:
Re: Detta är vad gatufoto handlar om..

Benganbus skrev:
Tycker jag! ;)

....att "våga" konfronteras med människorna......

Och vad säger man om nå'n frågar:

Vad säger man till en kompis som frågar?? :)

Gatufoto är en "social tillställning", med trevliga, spännande människor, (som ofta vill bli fotograferade),
och skulle nå'n inte vilja, eller tycka, så får man respektera det..

Se'n teknik, utrustning....
för mig funkar en M Leica och en 35:a.
Mao. kan använda den utan att titta på den!



Annars e detta en mycket spännande tråd :)
Mitt fotointresse mao! :)

Jag tänkte på något jag läst i en bok av naturfotografen John Shaw när jag tittade på dina bilder. Han ondgjorde sig över fotografer som frågade honom: "Vad finns det att ta bilder av där?" istället för att fråga "Vad finns det att upptäcka där?" Just intresset för människor och händelser tycks vara en förutsättning för bra gatufoto liksom någon slags social förmåga (vilket anas i dina och andra gatufotografers bilder).

Detsamma kan nog sägas om porträtt. En bekant sa en gång att det han blev imponerad av när han såg Lennart Nilssons bilder var att alla släppte in honom och lät honom fota i alla möjliga och omöjliga situationer. Även här verkar den sociala förmågan vara a och o.

Tydligen fotar folk gatubilder framgångsrikt med alla möjliga brännvidder. För min del tycker jag att det verkar svårare att komponera bilder med vidvinklar än med normalobjektiv, det är ju mer som ska stämma med ett vidvinkelobjektiv (även om det förstås går att beskära bilden i efterhand).

Hur som helst vore det kul att komma igång så jag ska komma till skott och köpa ett någorlunda billigt objektiv snart. (Om någon har ett liggande är det bara att höra av sig!)

mvh

Johnnie
 
Kunna sin kamera/utrustning, viktigt...

Det här är vad jag tror, för det har funkat bra för mig. (ett tag) :)

"På gatan" har du mycket begränsad tid, av olika anledningar.
Du hinner inte plocka fram några grejer, det du skall använda skall finnas i din hand hela tiden...
Ju mindre prylar, ju bättre !
Och ju mindre "krom", ännu bättre ! ;)

Ofta kan du inte/hinner inte, lyfta kameran till ögat.
(Då faller autofokus, eller zoom bort)

Jag har ungefär koll på utsnittet för 35 mm utan att ha kameran uppe...

Och med avståndet ställt på 5 meter på 35:an,
med bländare 8,
så har jag ett "arbetsområde" mellan 2,5 m -
c:a 100 meter (eller oändligt...)

Sedan finns det en hel mängd andra trix..
men det är mina egna hemlisar.. ;)

Och som sagt,
detta är litet av min rutin,
ingen naturlag! :)


Ps.
Fota i butiker litet känsligt, inte allmän plats..
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?_q=1&ID=345392
Där borde man...ha tillstånd... ;)
 
Sonnaren skrev:
Tjaa...vad skall jag säga om det....? Karlskrona fungerade bra för gatufoto på 50-talet och tidigt 60-tal. Sedan flyttade jag därifrån. Men jag är ju tillbaka emellanåt och nog är staden av samma storlek nu som då. Ja, större t.o.m men villaområdena som tillkommit är ju ganska ointressanta förstås.
Jag har några "gatubilder från tiden det begav sig här: http://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?type=ex&authorID=4319
Om de är bra är väl en annan fråga.
Jag har (givetvis) en hel del till som jag har tänkt lägga in allteftersom.....= när jag får tid.
Men Karlskrona duger!
Us



Visst kan man hitta motiv även i Karlskrona, men efter ett tag blir det ganska svårt att variera sig som jag skrev. Kanske definierar vi gatufotografering annorlunda du och jag. För mig är det främst människorna och kommersen som intresserar.

Har extraknäckt som fotograf åt Karlskrona kommun och stans turistbyrå under flera år. Cyklar eller går minst en gång i veckan omkring i staden med kameran med mig. Det finns inte en fläck i denna stad som jag inte fotograferat. Så jag känner miljöerna mer än väl om jag uttrycker mig lindrigt.

Och visst finns det miljöer som är intressanta, men som sagt, jag saknar människorna och kommersen. Livet, pulsen och rörelsen.

När jag bodde i Stockholm upplevde jag det som mycket enklare. Men vad vet jag, kanske har jag en för snäv syn på ämnet.

/Joakim
 
Men vilken brännvidd räknas som "normal" objektiv på en 350D där du får x 1,6?

20 mm (32 mm)
22 mm (35 mm)
28 mm (45 mm)
30 mm (48 mm)
35 mm (56 mm)

OM det är 32-35 mm som är lämplig brännvid så ska jag prova m mitt vidvinkel 10-22 mm. Eller så får jag väl jaga nåt beg riktigt ljusstarkt för blixt är ju inte så lämpligt antar jag, blir för mkt mickel o mackel.

Men att fota i nån shoppinggalleria (utanför butikerna alltså) borde väl vara tillåtet eller?

Kom igen nu Benganbus, dela med dig lite av dina trix o hemlisar! ;-)
 
Normalen är väl allt runt 50 mm utan den digitala beskärningen som ger 1,6x. På en 350D hamnar ju 28, 30 och 35 ganska nära allihopa. Men många här fotar ju med dessa brännvidder på analoga kameror så det verkar ju gå bra det också.

mvh

Johnnie
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.