Annons

Objektiv för gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är nog ganska idividuellt vad man tycker, ett förslag är att gå ut och gatufota så hittar man själv vilka brännvidder man trivs med. Använder själv 35, 50 och 75mm. Ett tips är att begränsa utrustningen man tar med sig och fota med det man har. Jag brukar själv bestämma mig för vilket objektiv jag skall använda innan jag går ut. Om man tar med sig flera objektiv och hus tycker jag ofta att fokus flyttas från vad som händer på gatan till vilka prylar som skall användas.
Fördelen med att vid varje fototillfälle endast ha "tillgång" till ett objektiv är att det blir lättare att "se" bilderna som utspelas framför ögonen. Utsnittet är ju redan givet sas, och man kan använda hela sin uppmärksamhet åt gatans teater.
Sedan är ju detta med gatufoto en ganska vid benämning som kan betyda många olika saker, allt från speglingar i skylltfönster till rena porträtt. Men för mig handlar det mest om att använda personerna i bilden som statister som interagerar med varandra och olika inslag i miljön likt personer på en teater. Det är sällan personen i sig som är intressant i gatufoto utan snarare dennes samspel (ofta omedvetet) med andra personer och objekt i bilden.
 
T.Ekelund skrev:
Jo men jag gillar knivskarpa objektiv och undrar om 28/2,8 är det?

Kolla in Bressons bilder, knivskarpt? Sällan, men förbaskat bra!

En infallsvinkel bara, jag gillar också skarp optik men tror inte att knivskärpa har sådär oerhört hög prioritet vid situationsfotografi.

Men självfallet så är det ju enklast att ha den skarpaste optiken, blir det oskarpt så beror det i alla fall inte på den :)

Bresson hade garanterat det finaste han kunde plocka på Leican men jag tror inte att han såg knivskärpa som nåt högprioriterat.

//Larsa
 
Sant. Den som skyller på dålig skärpa har helt enkelt inte lyckats snappa bilden och det är ju det som räknas.
 
Många intressanta svar i den här tråden. Tack för alla optiktips.

Cars Stefan: Varför anser du fast optik vara bättre än zoom-optik för gatufoto?

Alf: Det där känns som mycket vettiga synpunkter. Egentligen handlar väl det där om att se fotandet som ett förverkligande av en idé. Är det inte så att man sällan springer på motiv utan snarare bestämmer sig för dem i förhand och sedan förverkligar dem, att man har bilderna i huvudet och sedan fotar när de dyker upp. Någon skrev ju t.ex. om en gatufotograf som ständigt återkom till samma platser för att fota. Väljer man en brännvidd och kanske även kamerans inställningar i övrigt redan i förväg kan man som du säger ägna sig åt själva bilden.

Niclas: Intressant skrivet om situationsintegrering.

mvh

Johnnie
 
dunberg skrev:
Niclas: Intressant skrivet om situationsintegrering.

mvh

Johnnie

Tack Johnnie!
Förstår att många rynkar på pannan men för mig så tillhör det fundamentet i alla bilder jag producerar, i skogen, studion som på stan..

Mvh Niclas,
 
Uttryck skrev:
Johnni, har du bra tips på fotografer här på Fotosidan som tagit bra bilder i denna genre? Förrutom Magnus Fröderberg t ex...

Ett bra ställe för inspiration ärMagnumphotos där finns hur många bra gatufotografer som helst Cartier-Bressson, Bruce Davidson, Rene Burri, Bruce Gilden, Elliott Erwitt för att nämna några.
 
F..n vad roligt att hitta fotograferna Björkbom respektive Nordström när man läst den här tråden. Juveler på Fotosidan som jag inte upptäckt förut...

Två riktiga gatuproffs.
 
Jag är kass på att fota människor, men jag vill bli bättre. Något jag undrat över är alla dem som är med på street-bilder här på Fotosidan. Har de accepterat att bli lagrade och publicerade digitalt här på FS?

Är inte PUL så beskaffat att t.ex. Carl Stefan Nordströms bilder som visar vilka dessa människor är måste ha deras tillstånd att publiceras/registreras digitalt?

peterA
 
Niclasfoto skrev:
Jo, kanske smart att utveckla det lite på en gång:)!



Situationsintegrering säger enligt mig allt, i all fotografering.

Först, jag är inte på ngt vis spec, expert på gatufoto men jag praktiserar det nästan varje dag eftersom jag "alltid" har en kamera med mig..


Integrering är vad allt mitt foto handlar om. Utan det faller allt enligt mig, det är också en del av tjusningen när man känner att man lyckas bra!

När jag fotar mina fåglar så måste jag ut i verkligheten, betrakta situationen och placera/justera/positionera mig i förhållande till det jag vill fota. Att inta position INNAN motivet entrar scenen är A och O för mig och det är där som den sanna integreringen betalar sin möda värt i form av ett naturligt beteende och fysisk närhet!

Samma sak gäller på gatan. Det gäller enligt mig att fotografen låter verkligheten passera och flyta förbi. Fotografen skall ofta i första läget vara fysiskt passiv på platsen för att så förutse ögonblicket när allt sker i ett klimax och då vara 100% redo.
Siutationsintegreringen betalar sig både vid fågelfotot och gatufotot i att människor uppträder naturligt och att IGNEN fokus hamnar på den med kameran.

Det är ju människorna som skall vara fotografens scen och inte fotografen, ofta så ser man ju fotografen som beter sig som om han stod på en scen och betraktade ankor som traskade förbi:)!

När fotografen har situationsintegrerat sig så kan han också vara aktiv i sitt sätt att röra sig,, behöver inte vara stillasittande för att vara situationsintegrerad. Det handlar om att konstant känna in situationen så att man behåller integreringen.

Såklart fungerar det så även i andra typer av foto.


Mvh Niclas,

Hmm.

Du har inte funderat på att skriva en artikel om detta här på FS? Berätta även gärna hur man blir modigare & vågar möta människor med kameran...

Mycket tänkvärt Nicklas!

//Larsa
 
peterA skrev:
Jag är kass på att fota människor, men jag vill bli bättre. Något jag undrat över är alla dem som är med på street-bilder här på Fotosidan. Har de accepterat att bli lagrade och publicerade digitalt här på FS?

Är inte PUL så beskaffat att t.ex. Carl Stefan Nordströms bilder som visar vilka dessa människor är måste ha deras tillstånd att publiceras/registreras digitalt?

peterA

När jag intervjuade mediejuristen Jeanette Gustafsdotter för en artikel i den Kamera & Bild som finns ute nu uppgav hon att det finns undantagsregler i PUL som gör att om bilden inte kan upplevas som kränkande är det ok att lägga ut den på nätet.
Men det finns väldigt lite rättsfall på området.

Om det är journalistisk verksamhet kan du lägga ut i princip vilka bilder som helst. Men fotosidan är inte journalistisk verksamhet.
 
Ett fulknep är att ha kameran hängande runt halsen, bländaren på f/8-11, bländarstyrd tidsautomatik, trådulösare monterad. Objektivet sticker fram genom en öppen jacka och trådutlösaren går i i jackan ut genom ärmen, så att man kan trycka av utan att det syns. Med skärpan inställd på 1,5m kan man röra sig fritt och fota vad man vill, med kameran hängande på magen. En tyst kamera är smidigt. Annars kan man ju råka hosta...

/Pontus
 
Pongu skrev:
Ett fulknep är att ha kameran hängande runt halsen, bländaren på f/8-11, bländarstyrd tidsautomatik, trådulösare monterad. Objektivet sticker fram genom en öppen jacka och trådutlösaren går i i jackan ut genom ärmen, så att man kan trycka av utan att det syns. Med skärpan inställd på 1,5m kan man röra sig fritt och fota vad man vill, med kameran hängande på magen. En tyst kamera är smidigt. Annars kan man ju råka hosta...

/Pontus

Min erfarenhet är faktiskt den rakt motsatta, om man smyger med det man gör blir man genast uppfattad som konstig och som att man inte har rent mjöl i påsen. Om man undviker att fota folk i förnedrande sittuationer är det faktiskt ganska sällan som någon blir upprörd (har bara hänt mej en gång). Så därför, smyg aldrig med att du fotar, det är ofta just det som gör folk förbannade.
 
Slowfinger skrev:
F..n vad roligt att hitta fotograferna Björkbom respektive Nordström när man läst den här tråden. Juveler på Fotosidan som jag inte upptäckt förut...

Två riktiga gatuproffs.

Bara för att nämna några andra här på FS som pysslar med gatufoto och är väl värda att titta på:
Ulf Fågelhammar
Mikael Jansson
Thomas Håkansson
Per-Arne Andersson
Christian Wett
John Nord
Anders Blomqvist
Kai Svensson
Viktor Gårdsäter
Ulf Sjögrens Haga album bör man inte missa.

Slutligen en bra hemsida:
http://www.in-public.com/site/index.php
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.