Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv för gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett mycket bra knep är att efter man fotograferat okända människor sakta sänka kameran & ha blicken fäst på en punkt bakom personen/personerna, då tittar dom sig oftast om & tror man fotat nåt bakom dom:)

//Larsa
 
*skrattar* så gör jag alltid.
låtsas som dom inte finns och är helt ointressanta jämfört med den gamla bronsstatyn i bakgrunden :)

.Z. skrev:
Ett mycket bra knep är att efter man fotograferat okända människor sakta sänka kameran & ha blicken fäst på en punkt bakom personen/personerna, då tittar dom sig oftast om & tror man fotat nåt bakom dom:)

//Larsa
 
Hans-C skrev:
Jag har aldrig hört ordet "situationsintegrering" i hela mitt liv men jag är övertygad om att det säger allt :) Allvarligt talat, förklara gärna lite vad du menar med det.


Jo, kanske smart att utveckla det lite på en gång:)!



Situationsintegrering säger enligt mig allt, i all fotografering.

Först, jag är inte på ngt vis spec, expert på gatufoto men jag praktiserar det nästan varje dag eftersom jag "alltid" har en kamera med mig..


Integrering är vad allt mitt foto handlar om. Utan det faller allt enligt mig, det är också en del av tjusningen när man känner att man lyckas bra!

När jag fotar mina fåglar så måste jag ut i verkligheten, betrakta situationen och placera/justera/positionera mig i förhållande till det jag vill fota. Att inta position INNAN motivet entrar scenen är A och O för mig och det är där som den sanna integreringen betalar sin möda värt i form av ett naturligt beteende och fysisk närhet!

Samma sak gäller på gatan. Det gäller enligt mig att fotografen låter verkligheten passera och flyta förbi. Fotografen skall ofta i första läget vara fysiskt passiv på platsen för att så förutse ögonblicket när allt sker i ett klimax och då vara 100% redo.
Siutationsintegreringen betalar sig både vid fågelfotot och gatufotot i att människor uppträder naturligt och att IGNEN fokus hamnar på den med kameran.

Det är ju människorna som skall vara fotografens scen och inte fotografen, ofta så ser man ju fotografen som beter sig som om han stod på en scen och betraktade ankor som traskade förbi:)!

När fotografen har situationsintegrerat sig så kan han också vara aktiv i sitt sätt att röra sig,, behöver inte vara stillasittande för att vara situationsintegrerad. Det handlar om att konstant känna in situationen så att man behåller integreringen.

Såklart fungerar det så även i andra typer av foto.


Mvh Niclas,
 
Slowfinger skrev:
Här har du en hel sajt om gatufoto:

http://web.comhem.se/~u13121867/

Bland annat skrivs:
Det finns två kardinalsynder inom gatufotografin:
1. att fotografera personer bakifrån, och
2. att använda teleobjektiv.

;-)

I samma artikel står det också så här:
"Personligen tänker jag den närmaste tiden pröva teleobjektiv på mellan 105 och 170 mm på mina expeditioner i gatumiljön. Dyker dessutom intressanta motiv på ryggar upp, så tvekar jag inte heller där. Kardinalsynder är läckra att göra sig skyldig till!"

Som sagt, var inte rädd att bryta mot reglerna.
Bara för att de gamla mästarna använde normalobjektiv och mätsökare så finns det inget som säger att du också måste göra det.
 
Senast ändrad:
Aha, ok. Tack.

Niclasfoto skrev:
Jo, kanske smart att utveckla det lite på en gång:)!



Situationsintegrering säger enligt mig allt, i all fotografering.

Först, jag är inte på ngt vis spec, expert på gatufoto men jag praktiserar det nästan varje dag eftersom jag "alltid" har en kamera med mig..


Integrering är vad allt mitt foto handlar om. Utan det faller allt enligt mig, det är också en del av tjusningen när man känner att man lyckas bra!

När jag fotar mina fåglar så måste jag ut i verkligheten, betrakta situationen och placera/justera/positionera mig i förhållande till det jag vill fota. Att inta position INNAN motivet entrar scenen är A och O för mig och det är där som den sanna integreringen betalar sin möda värt i form av ett naturligt beteende och fysisk närhet!

Samma sak gäller på gatan. Det gäller enligt mig att fotografen låter verkligheten passera och flyta förbi. Fotografen skall ofta i första läget vara fysiskt passiv på platsen för att så förutse ögonblicket när allt sker i ett klimax och då vara 100% redo.
Siutationsintegreringen betalar sig både vid fågelfotot och gatufotot i att människor uppträder naturligt och att IGNEN fokus hamnar på den med kameran.

Det är ju människorna som skall vara fotografens scen och inte fotografen, ofta så ser man ju fotografen som beter sig som om han stod på en scen och betraktade ankor som traskade förbi:)!

När fotografen har situationsintegrerat sig så kan han också vara aktiv i sitt sätt att röra sig,, behöver inte vara stillasittande för att vara situationsintegrerad. Det handlar om att konstant känna in situationen så att man behåller integreringen.

Såklart fungerar det så även i andra typer av foto.


Mvh Niclas,
 
Ja Jimmy - allt är tillåtet. Tele också. Vilket jag också skrev. Men jag skrev också att för de Ortodoxa gatufotograferna är det vidvinkel eller normal som gäller.

Ett annat skäl till vidvinkel istället för tele: Folk ser inte vad man siktar på med en vidvinkel vilket de däremot gör med ett tele. (teleplåtare i stadsmiljö kan uppfattas som skumma fluktare). Lägger man det intressanta i sidan på en 28 mm, tar en bild och sedan tittar rakt fram när man tagit ner kameran tror folk att man plåtat något helt annat. Tog just en sådan bild på bussen igår. Ska visa den när jag kommit hem till min kortläsare...
 
Hans-C skrev:
Aha, ok. Tack.

Ja, och det skall ju sägas att detta är i min lilla värld:) Vill inte trycka den i pannan på andra.

Men om man studerar bilderna från fotografer som Bresson och Krogvold mfl så ser/läser man att situationsintegrering är av absolut största relevans för deras bilder. Men det samlande ordet "situationsintegrering" används dock inte, vilket innebär att jag med min defenition av begreppet inte kan säga att dessa fotografer hade krivit under på den. Även om det ter sig högst uppenbart att de hade gjort det:)

Mvh Niclas,
 
En sak som jag tycker är minst lika viktig att diskutera som objektiv och teknik är valet av miljö.

Själv bor jag i Karlskrona som är en ganska liten stad. Å personligen tycker jag det är väldigt svårt att få till bilder som andas riktig gatufotografering i småstäder - oavsett objektiv! :) De miljöer som innehåller mycket folk är oftast väldigt begränsade och för det mesta saknas den puls och variation av människor och händelser som krävs helt enkelt. Och så är ju även scenerierna begränsade.

För att nämna Karlskrona som exempel finns här egentligen bara ett par gator, en park och ett torg där det verkligen är någon slags kommers. Och efter ett tag blir det tyvärr rätt svårt att variera sig.

Ibland har jag därför förflytta mig till andra miljöer som stormarknader och annat. Men där känns det betydligt svårare att fotografera eftersom det inte på samma sätt är naturligt med kameror utanför en stormarknad. Folk blir mer misstänksamma helt enkelt. Dessutom gör den öppna miljön det svårare att vara diskret tycker jag.

/Joakim
 
dunberg skrev:
Har den senaste tiden sett helt fantastiska gatubilder här på sidan och skulle gärna vilja komma igång med detta själv. Som det ser ut nu har jag ett 70-200/4L och det får duga så länge. Men vad rekommenderar ni för objektiv för detta ändamål? Fast eller zoom? Jag har funderat på om 17-40/4L hade passat (på en 350D) eller om en ljusstark fast optik är att föredra. Tar gärna emot synpunkter på detta.

mvh

Johnnie

Om jag vore Canon fotograf, & mycket intresserad av Gatu fotografering med 1.6x DSLR hus så skulle jag leta up en begangnad
EF 24 1.4L borde lämpligen ge dig möjlighet att utforska, gator, personer, städer, & miljöer även i mycket dåligt ljus, dessutom skall väl optiken vara riktigt bra på 1.4 också, så du kan lösa up bakgrunden rejält vid behov.
 
Hans-C skrev:
*skrattar* så gör jag alltid.
låtsas som dom inte finns och är helt ointressanta jämfört med den gamla bronsstatyn i bakgrunden :)

Jag gör det faktiskt än om jag inte fotograferade just dem, folk blir ofta misstänksamma om man riktat kameran åt deras håll & denna metod funkar alltid...

Annars så är vidvinkeln, som nån skrev, suverän. Folk är så inställda på att kameran måste vara riktad rakt mot dem så dom förstår inte att dom kommer med. Praktiserar jag ofta i hemmet också då familjen ibland är less på att så ofta ha en kamera riktad emot sig...

Finns som synes många metoder. I senaste kamera & bild så finns ett reportage om en kille som kastar sig framför folk & kör en blixt rakt i fejan på dem, också en metod men man får nog förbereda sig på konfrontationer:)

//Larsa
 
Jag älskar Martin Parrs gatu bilder, ofta med kraftig underperspektiv & med kraftig övkompenserad blixt.

Ger både dramatiska & lätt surralistiska motiv, väldigt lätt att kopiera hans teknik med en D70 även med den lilla inbyggda blixten på lite närmare håll i dagsljus.

Fungerar nog bäst i färg.
 
INJUREDMOOSE skrev:
Jag älskar Martin Parrs gatu bilder, ofta med kraftig underperspektiv & med kraftig övkompenserad blixt.

Ger både dramatiska & lätt surralistiska motiv, väldigt lätt att kopiera hans teknik med en D70 även med den lilla inbyggda blixten på lite närmare håll i dagsljus.

Fungerar nog bäst i färg.

Gömde en bild ör att ge exempel, en av mina favorit bilder. Bör givetvis beskådas i sörre format, bilden är tagen med en mellanformatare.
 

Bilagor

  • parr_newbrighton_lrg.jpg
    parr_newbrighton_lrg.jpg
    12.1 KB · Visningar: 572
Klart intressant tråd detta.

Har också en 350D och är nyfiken på att testa lite gatufoto m den.

Vad är lämpligast som gatufotobjektiv av dessa alternativ?
EF-S 10-22 mm (för mycket vidvinkel?)
EF-S 17-85 mm IS (inte så diskret objektiv, många upplever det som stort)
EF-S 60mm

...eller ev Sigma 30mm?

Med t ex ett vidvinkel måste man kanske ibland gå närmare vilket jag är lite för feg för tror jag.

Med ett fast så får man ju tänka lite mer för att komponera bilden vilket kanske är bättre i gatufotosammanhang.
 
Johnni, har du bra tips på fotografer här på Fotosidan som tagit bra bilder i denna genre? Förrutom Magnus Fröderberg t ex...
 
Gatufoto, Beror på vad man menar..

Allt är ju subjektivt, foto, och även åsikter.

Om jag får tycka om gatufoto,
så är det ett subjektivt, nära fotograferande, i en ofta orolig, stressande miljö.

Och man måste våga vara nära människor,
på gott och ont! ;)

Ofta, när jag fotograferar, ingår en dialog i samband med fotograferandet, ofta mellan motivet och mig,
eller mellan några åskådare och mig :)

Mycket trevligt! Ofta i varje fall!
Man måste våga litet!! :)

Har sett "gatufotobilder" tagna med teleobjektiv...
För mig känns det litet främmande...
Känns mera som fågelfoto.. ;)


Och då till slut fram till frågan,
vilket objektiv?

För mig funkar en Leica och en 35:a.
(Har funkat i en 40 år)

Har provat en del annat, men....

Också letat efter nå't digitalt.
Tror ingen av konstruktörerna fotat på gatan nå'n gång! ;)


Har också börjat pröva 15 mm på Leican i sta'n.
Passar för gatufoto....
Nja...
man måste i alla fall vara väääääldigt nära! ;)
 
Själv kör jag med en D70 och en 50/1.8. Den gluggen är oslagbar när det kommer till gatufotografering...

Fast glugg är ett måste... Mycket bättre än en zoom...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.