Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya regler för uppladdning och bildkritik

Produkter
(logga in för att koppla)
dovearea skrev:
Jag hoppas det isf tillkommer någon slags visning av hur lång tid det är kvar tills man kan lägga en bild i poolen. Som det varit tidigare har man bara fått ett meddelande om att man inte får lägga in bilden i poolen, men ingenting om hur lång tid det är kvar.

Det här håller jag med om.
Jag hoppas också på någon slags nedräkning.
Det kan ju vara frustrerande om man inte har stenkoll på när man senast laddade upp. Då kommer ju bara ett rött meddelande att man måste vänta.

/Catarina
 
Hur är det med EXIF?

Jag tycker förändringarna är genomtänkta och bra. Hittar dock inte EXIF-data längre. Är dom borta tycker jag det är synd, finns dom kvar, var hittar man dom? De gav en hel del info.
Jag brukar titta på EXIF innan jag kommenterar. Fick själv stor hjälp då jag laddat ner med på tok för lite fil.
 
Jag tycker att förändringen verkar bra - åt rätt håll.

För både uppladdning och (i kanske ännu högre grad) kritikpooler hade jag snarast sett en ännu längre tid, säg 25 bilder per kvartal eller så. Det hade gjort att man hade kunnat vara inaktiv under en lite längre perod, tex för att resa eller förbereda ett lite större projekt, och sedan presentera resultatet lite mer samlat. Hur som helst. Förändring i rätt riktning var alltså kontentan.
 
Uppladdningsfrekvens

Som jag förstått det hela är det kort sammanfattat detta som förändringen gäller för oss betalande:
- 2 bilder per vecka i kritikpooler (dvs poolerna mjukstart, bildkritik och hård kritik).

I praktiken innebär det väl inte någon enorm förändring i inflödet av bilder, då man kan välja att fördela sina bilder dels i kritikpoolerna samt därtill i andra intressepooler som t ex gatufoto/barnfoto/husdjur och ovanpå det också som medlem i klubbar/föreningar. Jag har inte orkat sätta mig in i vilken frekvens av uppladdning övriga pooler har per vecka, men allt sammantaget och utnyttjat till bristningsgränsen, så borde det väl gå att ladda upp kanske 5-10 bilder per vecka för en individ samt att alla dessa bilder synliggörs i "Alla nya poolbilder"? Med alla dessa möjligheter till hands, kan det väl inte bli så stor skillnad på inflödet och därför heller inga större skillnader avseende hur länge en bild blir synlig och därför antagligen ingen skillnad på kommenteringsfrekvensen heller? Inget i grunden är förändrat egentligen. Och går det fortfarande att byta från pool till pool för att på så sätt få bilden synlig längre i "Alla nya poolbilder"?
Eller är det så att jag inte förstått det hela?
/Nonno
 
Nyheten välkomnas. Jag tycker i alla fall att det verkar vettigt. Hellre laddar man upp färre bilder och faktiskt får kommentarer på dem än att man får ladda upp mer men inte får kommentarer på mer än varannan eller var tredje bild.
 
Jag tycker det är bra att begränsa uppladdandet. Jag har alltid tyckt att man "drunknar" i mängden bilder och har nästan slutat att ladda upp bilder för komentarer, för man får inga iaf.

Hoppas Fotosidan blir bättre nu.
 
Svar till Nonno:
det är primärt inflödet i de tre bildkritikpoolerna vi ville styra upp nu, de pooler som ju är/borde vara första stället man kollar på FS för den som verkligen vill kommentera andras bilder.

Så med 2 per vecka istället för 7 per vecka som tidigare borde det ju bli färre bilder där. Vi håller koll och mäter om denna ändring ger något direkt effekt.

Det går inte att flytta bilder mellan pooler längre, ej hellre plocka ur och lägga tillbaks igen för att komma högst upp - det missbruket fick vi sätta in regler för att stoppa.

För den som mer vill kolla in bilder, eller inrikta sig på specialintressen, finns det andra pooler (och de egna albumen). Där är det fortfarande många bilder per dag, det är korrekt men med lite smalare inriktning blir det inte lika mycket bilder i dessa.
 
Superbra!

Jag tycker vi ger de nya reglerna en chans!!! De verkar vettiga.

Hittills har jag känt att man klickar snabb förbi många bilder för man vet att det är så många att titta på. Ibland verkar det nästan som att de bilder som väljs som favoriter blir en sollningshjälp för övriga och de får horder med kommentarer. Kul och bra men jag har upplevt att övriga bilder inte får en rättvis chans och fotograferna får inte sin efterlängtade kritik.

Det kanske beror på att det är lättre att skriva positiv kritik än att ge förbättrande kritik på ett positivt sätt.

Bra förändring!

Marie
 
Välkomnar ändringen från 7 till 2 bilder/vecka. Risken finns dock att vissa medlemmar kommer att tänja på gränserna vad gäller gengrebegreppen och lägga sina bilder i 'fel' pool i väntan på att kunna lägga dem i någon av kritikpoolerna. Jag har redan sett en liten tendens till detta men hoppas såklart att det är övergående.
U
 
Artificiell skrev:
Välkomnar ändringen från 7 till 2 bilder/vecka. Risken finns dock att vissa medlemmar kommer att tänja på gränserna vad gäller gengrebegreppen och lägga sina bilder i 'fel' pool i väntan på att kunna lägga dem i någon av kritikpoolerna. Jag har redan sett en liten tendens till detta men hoppas såklart att det är övergående.
U

Det är väl ungefär det jag också tycker mig ana och som föranledde mitt inlägg "Uppladdningsfrekvens" här ovan.
/Nonno
 
Det kankse har föreslagits tidigare, men jag skulle vilja ha en funktion som visar när man kan lägga in nästa bild i kritikpolen. typ, "du har redan lagt maximalt antal bilder i polen, nästa bild kan läggas in om xx timmar"
 
hansen2 skrev:
Jag har varit en ivrig påhejare av minimilängder på kommentarer och liknande åtgärder som syftar till att höja nivån på våra kommentarer. Men begränsningar och regler är meningslösa så länge överträdelser och missbruk inte beivras.

/Johan
Eftersom det finns många som stör sig på korta kommentarer i kritikpoolerna skulle jag tycka att det vore bra om ni tog tag i detta med att utöka intressegrupperna som det snackats om så länge. Då kunde de som är intresserade av kritik och långa utläggningar lägga sina bilder där, och vi andra hålla oss i intressepoolerna. Jag tror att tjafset om hur kommentarer skall skrivas har skrämt bort ganska många från att ge någon feedback över huvud taget, och det var väl inte meningen?

Sedan tycker jag att detta med kritik som den utformas här ofta blir lite av "en blind leder en blind" eller att folk försöker göra om andras bilder så att dom blev som deras egna, och då är det bättre att de tar den bilden själva tycker jag.
Det ligger lite i sakens natur att det är svårt att ge objektiv kritik om något så subjektivt som fotografi, det tenderar per automatik att bli ett värdeomdömme från den kritiserande som speglar hans eller hennes högst personliga bildsyn.

Däremot kan det vara intressant att veta om man når fram med bilden och vad den eventuellt ger upphov till för kännslor, och då säger 10 korta kommentarer 10 gånger mer än en oavsett om denna enda är en akademisk avhandling.

Slutligen två förslag till nya intressegrupper:
Dokumentär/reportage
Urban miljö
Dessa bilder hamnar antingen i bildkritik eller gatufoto i dag.
 
De nya "flikarna" under bilderna!

Förändringarna som genomförts är klart bra, men de nya "flikarna" under bilderna gillar jag inte. Bidrar mest till ett omständligt klickande. Nu måste man klicka på kommentarsfliken för att se dessa - jag vill se givna kommentarer automatiskt när man klickat på en bild. Eller går det att ändra defaultläget per användare, så att valfri flik aktiveras när man klickar på en bild? Bäst vore om kommentara bild-fliken och kommentarsfliken bakades ihop./M
 
Onödigt byråkratiskt med flikarna

Håller med Magnus. Det blir för mycket klickande. Särskilt med modemuppkoppling känns det byråkratiskt: nähä här får du inte titta utan att klicka först.

Vet inte varför detta ändrades. Det kanske finns nåt bra skäl?
 
Jag tror att eftersom många tycker det är jobbigt med allt klickande så kommer de kolla på färre bilder, och därmed väljer folk att kolla på de bilder som har fått flest kommentarer.

Mao, inget bra.
 
Re: Onödigt byråkratiskt med flikarna

Måns H skrev:
Håller med Magnus. Det blir för mycket klickande. Särskilt med modemuppkoppling känns det byråkratiskt: nähä här får du inte titta utan att klicka först.

Vet inte varför detta ändrades. Det kanske finns nåt bra skäl?

Ja, att bilden skall stå i centrum och tekniska detaljer och andra kommentarer skall inte influera vad du tycker om bilden. Flikarna är nog inte felet utan det verkar vara så att många inte vill kommentera om de inte ser tekniska data om bilden. Dvs tex:

Plats: hemma
Utrustning: Olympus sp-500uz
Bilden tagen: April
Bilden publicerad: 2007-06-16 02:46:11
Bilden är manipulerad enligt Fotosidans definition
Bilden är inlagd i poolen: Bildkritik - Mjukstart
Bilden är visad: 5 ggr
Kategorier: Motiv - Övrigt

Vi lyssnar på kritiken iallafall.
 
Det känns dessutom onödigt tungt med dessa flikar, när jag t o m måste klicka på dem för att t ex se samlade mottagna kommentarer under en av mina egna bilder.

Det skulle vara bra att få göra egna val via inställningar - flikar/inga flikar. Det blir verkligen många fler moment och det är kanske inte så bra med tanke på musarm och liknande slitage. Man ska nog inte helt bortse från sådana argument.
/Nonno
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.