Annons

Nya regler för uppladdning och bildkritik

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag saknar en nedräkningstimer som visar när jag kan ladda upp bilder till kritikpooler igen. I nuläget kan jag inte hitta någon sådan.
 
nonno skrev:
Det känns dessutom onödigt tungt med dessa flikar, när jag t o m måste klicka på dem för att t ex se samlade mottagna kommentarer under en av mina egna bilder.

Det skulle vara bra att få göra egna val via inställningar - flikar/inga flikar. Det blir verkligen många fler moment och det är kanske inte så bra med tanke på musarm och liknande slitage. Man ska nog inte helt bortse från sådana argument.
/Nonno

Testat att ge lite kommentarer. Jag tycker bara det känns skönt att inte se några andra kommentarer utan fritt kan skriva utan influenser. Efter man skrivit så kommer man till fliken där man ser andras kommentarer. Så jag tycker det funkar ganska bra nu.

Däremot om fotografen själv skall kolla på sin bild så borde kommentarerna synas direkt.
 
Och gärna även antal visningar då jag tycker det är lika intressant hur många gånger bilden visats som de kommentarer den får. Detta alltså när man kollar sina egna bilder.
 
elmfeldt skrev:
Testat att ge lite kommentarer. Jag tycker bara det känns skönt att inte se några andra kommentarer utan fritt kan skriva utan influenser. Efter man skrivit så kommer man till fliken där man ser andras kommentarer. Så jag tycker det funkar ganska bra nu.

Däremot om fotografen själv skall kolla på sin bild så borde kommentarerna synas direkt.

Hej!
Sedan den 11/6 har jag skrivit 36 kommentarer och det är helt klart tyngre med fliksystemet. Jag vill vara säker på att jag inte kommenterat bilden tidigare och måste därför gå in och kolla detta först innan jag skriver. Jag kommenterar nämligen inte alltid de färskaste bilderna, utan tycker att det ofta finns mycket bland äldre bilder att titta på. Jag försöker faktiskt kommentera så mycket jag bara kan och hinner (sedan kanske kommentarerna i sig inte är så bra) och känner att det är knöligare/tyngre nu.

Jag tycker personligen också att det vore trist att få 3 kommentarer på en bild, där alla tre i stort framför samma sak, t ex att bilden är för centrerad och horisonten på tok för sned, men annars ett fint fångat ljus. Fast det kommer kanske inte att bli så, bara jag som gissar att den risken är stor.
Det mest tråkiga är att få upprepade kommentarer från samma person på samma bild och kanske i stort med samma kritik. Det fenomenet kommer nog att öka, för alla orkar inte/hinner inte/vill inte klicka runt, utan skriver bara rätt av.

Som det är nu, kan inte jag själv se de samlade kommentarerna under en egen bild utan att klicka på fliken för kommentarer. Så fungerar det nu och det vore väldigt snällt om ni kunde göra en ändring att jag kan titta på mina bilder utan att klicka på någon flik och då också få tillgång till alla uppgifter som t ex antal visningar, om någon valt bilden till favorit m m.
/Nonno
 
Vi lyssnar på kritiken att det upplevs som krångligare.

Att flera kritiker säger samma sak är knappast ngn nackdel för fotografen som vill utvecklas tvärtom. Är flera eniga om samma sak så borde de ge tydligare feedback än "spretiga" kommentarer.

Att vara orolig för att kritiken inte skall hålla "rätt nivå" tycker jag man aldrig skall vara. Att ngn ger en kommentar öht är faktiskt en gåva oavsett vilken nivån den är på, och jag är säker på att en ärlig kommentar alltid ger mycket.

Jag tycker fortfarande att det finns en poäng i att inte bry sig om teknisk data och andras kommentarer.

Men men. Vi får kolla över kraven och önskemålen och maximera det mot användarvänligheten.
 
Jag kan inte förstå på vilket sätt färre antal bilder i användarnas egna album kan påverka antalet kommentarer. Jag tycker det verkar som ett försök att smyggöra fotosidan mer kommersiell och mindre av en gemenskap. Jag förstår att det behövs pengar för att driva fotosidan, men sidan är inte direkt fri från reklam och det finns väl också ett relativt stort antal betalande medlemmar.

Det är helt uppenbart att fotosidan behöver mer konkurrens i sverige. Förmodligen har dock tyvärr fotosidan blivit så stor att det blir svårt.
Nära monopolistisk marknadsdominans är tydligen lika illa för websidor som annorstädes.

/erik
 
epep skrev:
Jag kan inte förstå på vilket sätt färre antal bilder i användarnas egna album kan påverka antalet kommentarer.
Färre? Det är ju fler nu. Att många bilder i album skulle ge färre kommentarer är det väl inte heller någon som trott, därför kan man öka den gränsen. Det som begränsats är kritikflödet, för att förhoppningsvis tagga upp självkritiken ett snäpp.
 
nonno skrev:
Hej!
Sedan den 11/6 har jag skrivit 36 kommentarer och det är helt klart tyngre med fliksystemet. Jag vill vara säker på att jag inte kommenterat bilden tidigare och måste därför gå in och kolla detta först innan jag skriver. Jag kommenterar nämligen inte alltid de färskaste bilderna, utan tycker att det ofta finns mycket bland äldre bilder att titta på. Jag försöker faktiskt kommentera så mycket jag bara kan och hinner (sedan kanske kommentarerna i sig inte är så bra) och känner att det är knöligare/tyngre nu.

Jag tycker personligen också att det vore trist att få 3 kommentarer på en bild, där alla tre i stort framför samma sak, t ex att bilden är för centrerad och horisonten på tok för sned, men annars ett fint fångat ljus. Fast det kommer kanske inte att bli så, bara jag som gissar att den risken är stor.
Det mest tråkiga är att få upprepade kommentarer från samma person på samma bild och kanske i stort med samma kritik. Det fenomenet kommer nog att öka, för alla orkar inte/hinner inte/vill inte klicka runt, utan skriver bara rätt av.

Som det är nu, kan inte jag själv se de samlade kommentarerna under en egen bild utan att klicka på fliken för kommentarer. Så fungerar det nu och det vore väldigt snällt om ni kunde göra en ändring att jag kan titta på mina bilder utan att klicka på någon flik och då också få tillgång till alla uppgifter som t ex antal visningar, om någon valt bilden till favorit m m.
/Nonno

Kan bara hålla med, man inser att en sned horisont är sned nog att störa efter redan en kommentar men viktigare, om man väljer att kommentera en bild kan man börja titta på en bild på ett annat sätt om man ser vad andra tyckt och på så sätt skriva en bättre kommentar, och en kommentar på vad andra säger.

Jag får ibland kommentarer som att "tycker färgmättnaden är för dålig" och kommentaren efter säger emot. Nästan som i ett forum.

Vore skoj om man kunde svara på varandras kommentarer som i ett forum så det kan bli en diskussion.

Jag har får många kommentarer nu så antingen fungerar det redan (trodde det skulle bli tvärt om) eller så har jag laddat upp väldigt kommentarsinspirerande bilder.
 
jimh skrev:
Färre? Det är ju fler nu. Att många bilder i album skulle ge färre kommentarer är det väl inte heller någon som trott, därför kan man öka den gränsen. Det som begränsats är kritikflödet, för att förhoppningsvis tagga upp självkritiken ett snäpp.

Vad jag menar är att man begränsar hur många bilder per tidsenhet som kan laddas upp till de *egna albumen* om man inte är betalande medlem.

Från och med nu så kan endast 1 bild per vecka laddas upp till de egna albumen för icke betalande medlemmar, och det är en reduktion jmf tidigare. Detta påverkar rimligen inte mängden bilder i KRITIKPOOLERNA speciellt mycket (mer än vad avser omsättningen enligt nedan), speciellt som det finns en egen begränsning för antalet bilder som kan laddas upp till kritikpoolerna per tidsenhet.

Argumentationen för förändringen var att minska antalet bilder för att det skulle komma fler kommentarer per bild). Nu ges kritiken huvudsakligen på bilder i kritikpoolerna.
Dessutom kommer förändringen att leda till färre, eller åtminstone långsammare omsättning, av bilder i icke betalandes album.
Därmed kommer antalet kommentarer där, helt i linje med din argumentation, att sjunka!

Därför ser jag inte denna nya begränsning som något annat än ett försök att kommersialisera sidan. Vilket också stämmer med att det dessutom sker en relativ försämring för icke betalande medlemmar genom ökningen av antalet bilder för de betalande.
Således en kommersialisering av fotosidan, och ett avsteg från en gemenskap.

Naturligtvis ska betalande medlemmar ha fördelar, men jag antar att en betydande andel av fotosidans intäkter kommer från reklam. Sådana intäkter baseras dock på antalet besökande till en sida, och jag misstänker att icke betalande medlemmar står för en stor del av dessa. Således genererar även icke betalande medlemmar intäkter till fotosidan.

Alltså en klar försämring för de icke betalande medlemmarna UTAN att det kan motiveras med sträven efter fler kommentarer, vilket dock påstås vara motivet.

/erik
 
Flikarna

Jag gillar verkligen fotosidan och tycker att det allra mesta av det nya är väl motiverat och bra. Men inte detta med flikarna. Då fotosidan var ny hade ni tagit fram ett inspirerande exempel på en diskussion med många röster och många åsikter kring en bild. Jag tycker att det gäller nu också! Det är bra att se kommentarerna direkt.

Och flikarna är faktiskt betydligt jobbigare med telefonmodem. Utan flikar kom kommentarerna ofta innan bilden. Man hann läsa alltihop medan bilden laddades färdigt. Nu måste man vänta ut bilden. Och sen klicka igen. Och vänta. Har bredband på kontoret men inte hemma, och det gör stor skillnad
 
epep skrev:
Därför ser jag inte denna nya begränsning som något annat än ett försök att kommersialisera sidan. Vilket också stämmer med att det dessutom sker en relativ försämring för icke betalande medlemmar genom ökningen av antalet bilder för de betalande.
Således en kommersialisering av fotosidan, och ett avsteg från en gemenskap.

Naturligtvis ska betalande medlemmar ha fördelar, men jag antar att en betydande andel av fotosidans intäkter kommer från reklam. Sådana intäkter baseras dock på antalet besökande till en sida, och jag misstänker att icke betalande medlemmar står för en stor del av dessa. Således genererar även icke betalande medlemmar intäkter till fotosidan.

Alltså en klar försämring för de icke betalande medlemmarna UTAN att det kan motiveras med sträven efter fler kommentarer, vilket dock påstås vara motivet.

/erik

Fotosidan har varit kommersiell sedan många år. Sen 2002 om jag inte minns fel (då vi införde våra betalmedlemskap).
 
elmfeldt skrev:
Fotosidan har varit kommersiell sedan många år. Sen 2002 om jag inte minns fel, då vi införde våra betalmedlemskap.

Jag vet att fotosidan är kommersiell, men den har ändå haft en gemenkaphetsprägel - alla har varit välkomna och folk har haft möjlighet att ladda upp bilder utan helt orimliga begränsningar. Detta inskränks uppenbart allt mer, och dessutom under förevändningen att ni vill ha fler kommentarer.

Forumen har varit öppna för alla och jag antar att det fortsatt kommer att vara så - de tar inte så mycket utrymme och genererar träffar som ökar reklaminkomsterna.
Jag kan i varje fall konstatera att jag känner till en icke betalande medlem som bidragit med mycket kommentarer (således inte jag) och som har blivit irriterade och inte tänker kommentera mer.

Sedan finns ju alltid möjlighet för den som blivit irriterade att se till att webläsaren inte genererar trafik mot ts.se etc.

/erik
 
epep skrev:
Jag vet att fotosidan är kommersiell, men den har ändå haft en gemenkaphetsprägel - alla har varit välkomna och folk har haft möjlighet att ladda upp bilder utan helt orimliga begränsningar. Detta inskränks uppenbart allt mer, och dessutom under förevändningen att ni vill ha fler kommentarer.

Forumen har varit öppna för alla och jag antar att det fortsatt kommer att vara så - de tar inte så mycket utrymme och genererar träffar som ökar reklaminkomsterna.
Jag kan i varje fall konstatera att jag känner till en icke betalande medlem som bidragit med mycket kommentarer (således inte jag) och som har blivit irriterade och inte tänker kommentera mer.

Sedan finns ju alltid möjlighet för den som blivit irriterade att se till att webläsaren inte genererar trafik mot ts.se etc.

/erik

- vi försöker inte spara utrymme. Vi har dubblat utrymme i de betalandes medlemskap.
- vi vill att medlemmar skall få fler kommentarer och då måste vi ju i första hand prioritera de som är betalande
- det är knappast inte orimligt att flytta gränsen från 2 till 1 bild i veckan. Och det är knappast orimligt att bara lägga upp en bild i veckan för kritik. Vem är så produktiv att man verkligen behöver kritik mer än 1 gång per vecka? Egentligen?
- Att kommentera finns inga begränsningar på så jag förstår inte hur kommentaren att den som kommenterar mycket nu är sur.
- att besökare kan blockera annonser kan ju knappast vi ha ngn åsikt om. De får ju de göra om de vill.
 
Erik Persson.

Jag skall sponsa dej med 100 kronor! Du kann använda dom antligen till medisin mot din sura (?) mage; eller till ett medlemsskap på Fotosidan.
Om du väljer magen hoppas jag du uppförer dej som gäst (läs ikke betalande medlem) här i fortsättningen.
God bättring, hälsar Erik J
 
Re: Erik Persson.

fujicanon skrev:
Jag skall sponsa dej med 100 kronor! Du kann använda dom antligen till medisin mot din sura (?) mage; eller till ett medlemsskap på Fotosidan.
Om du väljer magen hoppas jag du uppförer dej som gäst (läs ikke betalande medlem) här i fortsättningen.
God bättring, hälsar Erik J

Ler stort.

Jag hade också invändningar initialt.

Tell him :)
 
elmfeldt skrev:
- vi försöker inte spara utrymme. Vi har dubblat utrymme i de betalandes medlemskap.

precis.

- vi vill att medlemmar skall få fler kommentarer och då måste vi ju i första hand prioritera de som är betalande

precis. Därför är det rimligt att sänka antalet bilder som kan läggas i kritikpoolerna per tidsenhet för icke betalande medlemmar.

- det är knappast inte orimligt att flytta gränsen från 2 till 1 bild i veckan. Och det är knappast orimligt att bara lägga upp en bild i veckan för kritik. Vem är så produktiv att man verkligen behöver kritik mer än 1 gång per vecka? Egentligen?

precis

- Att kommentera finns inga begränsningar på så jag förstår inte hur kommentaren att den som kommenterar mycket nu är sur.

Surheten finns inte över att kommentarerna inte skulle tillåtas. Det är självklart att de tillåts - det tjänar ni pengar på och det har jag ingen invändning mot. Surheten finns över att ni begränsat uppladdningen till 1 bild/vecka till DE PERSONLIGA ALBUMEN OCH MOTIVERAR detta med att ni vill ha fler kommentarer (per bild). Jag tycker det hade varit ärligare att säga att ni vill ha fler betalande medlemmar och därför inför begränsningen. Det är ärlighetsaspekten *jag* irriterar mig på (och förmodligen även den kommenterande icke-medlemmen, då han inte lägger upp speciellt många bilder).

Det som *jag* irriterar mig på är sålunda att denna försämring - 1 bild/vecka till de personliga albumen - inte rimligen signifikant borde öka antalet kommentarer eller antalet kommentarer per bild. De flesta bilder som kommenteras får sina kommentarer i kritikpoolerna (vad jag har förstått). Bilderna i de personliga albumen drar väldigt lite kommentarer från övriga bilder. Man kommer till dem huvudsakligen genom att man sett någon annan bild och vill se hela personens galleri, eller för att man tycker om en persons bilder och därför redan har länken till galleriet.
Det gytter av nya bilder som hela tiden strömmat in i kritikpoolerna och sänkt kvaliteten på både bilder och minskat antalet kommentarer kommer inte hjälpas betydligt av att man bara får ladda upp 1 bild per vecka till det personliga albumet. Du får gärna rätta mig om jag har fel!

/erik
 
Men jag fattar inte hur man ens kan tyckas ta en bra bild per vecka.
Fan..tar man en riktigt bra bild per månad så är det väl bra.
Tror man att man tar en superbild per vecka så är man nog fel ute,..eller också är man en bland mycket få.
Efter ett långt och stormigt äktenskap med FS så tycker jag att man tagit rätt väg.
Visst..ibland vill man visa mer, men ändå.
Take it esay.
Vi som kanske tar många bilder kan nu även låta de som inte tar så mycket komma lite längre fram.
En fin sak som kommer att visa sig ge kvalla tror jag.
Jag gillar det nya. Det kommer att ge kvalla.
Mvh/-Anders
 
Jag tycker redan det har gett resultat i polerna. Bilderna stannar längre och folk får längre tid på sig att titta igenom och kommentera (sen om folk kommenterar eller inte är en annan sak). Bilderna ploppar inte bort från första sidan i polerna på en eller ett par timmar (beroende på tid på dygnet givetvis).

Förhoppningsvis tar folk sig lite tid att slänga in lite kritik och tips/idéer här och där. Ska kanske inte hoppas på för mycket dock.

Mvh

Rasmus Mattsson
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.