Annons

Nya medlemskapsformer

Produkter
(logga in för att koppla)
David,
en undran bara -
på vilket sätt skiljer sig ett utställningsalbum från ett kritikalbum där användaren valt att man inte ska kunna kommentera eller ge betyg?

Äsch, det spelar ingen roll. Dom som föredrar utställningar kan ju använda dom, och dom som vill ha kritik (hehe) bråkar med David? ;-)
-Christian
 
Senast ändrad:
There was a glitch in the matrix. Strax fixad.

Man kan bara stänga av Betyg, INTE kommentar på kritikalbum.
 
Jag tycker fotosidan tar ett steg i fel riktning med vissa inslag i nyordningen.

-Utställningsalbum förstår jag inte alls vitsen med. Det blir ett passivt tittande på bilder, utan möjligheter att kommentera. Rätt så trist,om jag får säga min mening.

- Normalmedlemmarna behandlas väl hårt. Ett minimum borde vara att få ladda upp två bilder per vecka åtminstone.

Summan av kardemumman kan bli att fotosidans unika karaktär av en sajt med kommunikation kring bilder urvattnas. Jag inbillar mig att det är interaktiviteten som de flesta medlemmar gläds åt. Inte att se på utställningar. Blir ju lite som fotoutställningar i kommunalhuset (och hur kul brukar de vara?)

Jag har fört fram ett förslag tidigare om "månadens medlemsalbum" där tanken var att bidra till ökad interaktivitet och kanske en skärpning av bildseendet. Men den idén försvann visst på vägen.

Tror mer på den typen av förändringar - som ökar möjligheten till kommunikation om bilder. Det tror jag är det som utvecklar oss bildmakare mest. Inte ett passivt visande av bilder i utställningsalbum.

Fotografering handlar om inställning snarare än utställning (och allra minst om inställningar) - som jag brukar säga.
:)
 
Ulf uttrycker det hela väl, som alltid. Håller helt med honom på hans punkter. Jag skulle gärna se "månadens medlemsalbum" också, mer interaktivitet och diskussion för folket!

Jag vet inte alls om det ligger bakom förändringarna, men ett möjligt skäl kan ju vara ökad kommersiella hänsyn för fotosidan.

Som egen företagare i Internet-boomens bakvatten vet jag hur svårt det kan vara att få ekonomin att gå ihop, och har förståelse för att fotosidan behöver ta sådana hänsyn. (Jag tror också att ni kan vara öppna om dessa frågor, det är nog inget konstigt i det.)

Jag tror dock aldrig att fotosidans "själ" kommer att handla om att sälja högar med foton från portfolion till bildbyråer och andra. Istället handlar den nog i högsta grad om interaktivitet och utveckling hos oss alla?

Jag skulle tycka vara synd om de kommersiella hänsynen drar sajten i en helt annan riktning än den som utvecklats under fotosidans snart två år(?), och jag blir lite oroad av några av omläggningarna.

Jag tror att de två kan kombineras utan problem, och att det finns en massa "glada amatörer" som kan/vill utvecklas tillsammans, samtidigt som man är beredd att betala för en eminent sajt.

Jag skulle gärna höra era mer om era planer framåt och hur ni ser på fotosidans utveckling, om ni kan dela dessa med oss?

Några funderingar och frågor från en glad amatör!
-Christian
 
urbano skrev:
Jag tycker fotosidan tar ett steg i fel riktning med vissa inslag i nyordningen.

-Utställningsalbum förstår jag inte alls vitsen med. Det blir ett passivt tittande på bilder, utan möjligheter att kommentera. Rätt så trist,om jag får säga min mening.


Jag tycker att det är ett bra komplement till den otroligt stora mängd kritikbilder som dyker upp varje dag / vecka / månad. Jag tror att du kommer att ha fullt upp med att kolla kritikbilder.



- Normalmedlemmarna behandlas väl hårt. Ett minimum borde vara att få ladda upp två bilder per vecka åtminstone.


Jag är otroligt imponerad av medlemmar som har mer än en genomtänkt kritikbild per vecka och totalt 52 bilder om året. Inget är dock skrivet i sten. Skulle det visa sig helt fel bedömt så får vi ändra. Inte mer med det. Det är ju lätt att mäta inflödet. Hellre kvalitet än kvantitet.



Summan av kardemumman kan bli att fotosidans unika karaktär av en sajt med kommunikation kring bilder urvattnas. Jag inbillar mig att det är interaktiviteten som de flesta medlemmar gläds åt. Inte att se på utställningar. Blir ju lite som fotoutställningar i kommunalhuset (och hur kul brukar de vara?)


Jag förstår absolut inte vad du menar. Albumtypen är ju ett komplement. Provocerar du?



Jag har fört fram ett förslag tidigare om "månadens medlemsalbum" där tanken var att bidra till ökad interaktivitet och kanske en skärpning av bildseendet. Men den idén försvann visst på vägen.

Tror mer på den typen av förändringar - som ökar möjligheten till kommunikation om bilder. Det tror jag är det som utvecklar oss bildmakare mest. Inte ett passivt visande av bilder i utställningsalbum.


Nu låter du riktigt gnällig och med en tröttsam underton av försakad medlem. Det finns bara en viss mängd tid att genomföra saker och allt tar en massa tid. Jag har tidigare bifallit denna idén men det är ju faktiskt inte bara att dra igång. Alla nya funktioner kräver kodning och tänk, och vi har helt enkelt inte hunnit. Det kommer. Bit ihop!
 
Christian, vi har inga långsiktiga planer mer än att försöka bygga den grymmaste fotocommunityn någonsin. Om vi dessutom kan locka till oss annonsörer och andra intäkter, så kanske någon i redaktionen kanske kan börja sitta på dagtid ngn dag i veckan med sajten (och inte som nu på kvällar).

Sen är vi otroligt lyhörda på era reaktioner. Vi skriver inget i sten, men vi diskuterar mycket innan vi lanserar nya saker.

Denna omgången var det mycket i regelverket kring medlemskapen (ganska naturligt efter 1 år). Nästa omgång kanske det blir mer communityfunktioner.

Fortsätt kom med konstruktiv kritik. Vi lyssnar alltid.
 
elmfeldt skrev:
Jag förstår absolut inte vad du menar. Albumtypen är ju ett komplement. Provocerar du?

Nu låter du riktigt gnällig och med en tröttsam underton av försakad medlem.

Självklart provocerar jag inte. Voffå skulle jag göra det? Men i en debatt ska väl argumenten kunna spetsas lite?

Oj då. Gnällig vill jag verkligen inte vara. Det var ett (tycker jag då) hyfsat och polerat inlägg. Med enda syftet att bidra med min åsikt.
 
Okidok, fast jag debatterar inte, jag försöker svara på dina frågor. Att spetsa till argument är väl en form av provokation!?

Oh well, då återgår vi till tråden! Svara gärna på mina svar så skall vi se om vi kan nå ngn form av konsensus.
 
David,
du skrev tidigare:
>Ungefär så är det tänkt. Med komplementet:
>Fotosidan Utställning - för andra på fotosidan
>Portfolio - för dina potentiella kunder

Jag antar att det betyder att 'utställning' och 'kritikalbum' inte kommer vara tillgänglig för icke-betalande medlemmar med tiden? (Hur är det nu, förresten? Inser att jag inte vet...)

Och att tanken är att 'portfolion' verkligen är till för att sälja bilder?

På min favorit-lista över "features" ligger faktiskt att (mot betalning om så krävs) kunna ha _fler_ bilder för kritikalbum än idag.

Det är oerhört utvecklande att ha bilder för kritik liggande uppe. Det droppar in kommentarer på bilder som man inte lagt upp nyligen också. Och man upptäcker andras bilder över tiden, och kommenterar dem. En bildskatt, helt enkelt. (Visst, bilder som ingen tittar på/kommenterar kan ju auto-deletas efter x månader eller så, tycker jag.)

Alltså, mer interaktion, som Ulf skriver, ligger högst på min önskelista. Och jag tror att fler känner så, men det är ju en gissning från min sida...

För mig är det faktiskt frustrerande att se en bra/intressant bild, och inte _kunna_ kommentera den! Så funkar det för mig... (Jo, inser att man kan maila också, och det gör jag emellanåt också.)

-Christian
 
cwe skrev:
David,
du skrev tidigare:
>Ungefär så är det tänkt. Med komplementet:
>Fotosidan Utställning - för andra på fotosidan
>Portfolio - för dina potentiella kunder

Jag antar att det betyder att 'utställning' och 'kritikalbum' inte kommer vara tillgänglig för icke-betalande medlemmar med tiden?


Va? Det där har vi väl aldrig sagt. Kritikalbum är grunden i hela fotosidan och att ta betalt för ett sådant album skulle vara att gräva vår egen grav. Förstår inte var du fick det ifrån



Och att tanken är att 'portfolion' verkligen är till för att sälja bilder?


Portfolio är till för att sälja dig som fotograf.

På min favorit-lista över "features" ligger faktiskt att (mot betalning om så krävs) kunna ha _fler_ bilder för kritikalbum än idag.

Det är oerhört utvecklande att ha bilder för kritik liggande uppe. Det droppar in kommentarer på bilder som man inte lagt upp nyligen också. Och man upptäcker andras bilder över tiden, och kommenterar dem. En bildskatt, helt enkelt. (Visst, bilder som ingen tittar på/kommenterar kan ju auto-deletas efter x månader eller så, tycker jag.)

Med ditt medlemskap kan du lägga upp 75*7 kritikbilder per år. Räcker inte det väldigt långt? Det är ju faktiskt så att ganska snart har bilden tjänat ut sitt syfte som läromedel och då kan man radera och lägga upp nya. Bilderna skall ju inte ligga kvar som utställning.
 
>Va? Det där har vi väl aldrig sagt. Kritikalbum
>är grunden i hela fotosidan och att ta betalt
>för ett sådant album skulle vara att gräva vår
>egen grav. Förstår inte var du fick det ifrån

Hehe, menar absolut inte att ni skulle ha sagt det. Ok, bra, det var väl snarare menat som en fråga... Kanske bra att använda tecket '?' också... :)

>Med ditt medlemskap kan du lägga upp 75*7
>kritikbilder per år. Räcker inte det väldigt
>långt? Det är ju faktiskt så att ganska snart
>har bilden tjänat ut sitt syfte som läromedel
>och då kan man radera och lägga upp nya.
>Bilderna skall ju inte ligga kvar som
>utställning.

Nu börjar vi nog närma oss pudelns kärna, som jag uppfattar det. Jo, som användare skulle jag _gilla_ att låta en del av mina bilder ligga kvar "som interaktiv utställning" framåt också. Så 'ego' är jag.

Och jag vill hemskt gärna att många andras bilder ligger kvar - det finns bilder av Ulf exempelvis (och andra) som jag absolut inte vill att han ska ta bort för allt i världen. Bilder som betyder något för mig över tiden, och som jag återvänder till.

Jag tror att det är flera som känner så. Dvs bilder inte bara som kortsiktig kritikbild, utan snarare som långsiktig dialog kring en bild.

Det kan ju poppa upp en annan bild som får mig att tänka på en tidigare bild, och då återvänder jag och kommenterar den igen - kanske ser på den på ett annat sätt nu, exempelvis. Det är nog den interaktiviteten och dialogen kring bilder som Ulf och jag, med flera, är ute efter?

-Christian
 
Ja, fast nog räcker 75 bilder (plus 200 portfoliobilder) mer än väl till det förhållningssättet till sina kritikbilder.
 
cwe skrev:

Jag tror att det är flera som känner så. Dvs bilder inte bara som kortsiktig kritikbild, utan snarare som långsiktig dialog kring en bild.

Det kan ju poppa upp en annan bild som får mig att tänka på en tidigare bild, och då återvänder jag och kommenterar den igen - kanske ser på den på ett annat sätt nu, exempelvis. Det är nog den interaktiviteten och dialogen kring bilder som Ulf och jag, med flera, är ute efter?
-Christian

Jo. så tänker jag också. Kommunikation kring bilder är det viktigaste ( att se och kommentera andras bilder, att upptäcka nya tolkningar etc )
Men Christian... Vi tycks vara rätt få som ropar i "öknen" att döma av debattlustan. :)
 
>Ja, fast nog räcker 75 bilder (plus 200
>portfoliobilder) mer än väl till det
>förhållningssättet till sina kritikbilder.

Mycket, vill ha mer... :)

75 bilder uppladdade, en får försvinna varje gång jag ska upp med en ny. Det är typ 5-10 kommentarer med svar som ryker varje gång. :)

Faktum är att då jag inte har några aspirationer på att 'sälja' bilder i en portfolio, så blir den funktionen tämligen värdelös för mig. Det är dialogen som triggar mig och får mig att utvecklas, och till det är ju en kommentarslös portfolio oanvändbar, eller hur?

Så "högsta användbara nivå" för mig är silver egentligen...

För att betala gå från silver till guld nästa år vill jag egentligen ha mer interaktivitet i olika former, och fler kritik-bilder.

Sedan ser ju guldstjärnan pompös ut, så jag kanske betalar 500:- av det skälet? :)
-Christian (GULD-medlem)
 
Urbano, jag tror faktiskt att inom någon månad så har du fått ut det mesta av en upplagd bild. Under tiden har du tagit nya som du vill testa på communityn. Då kan man radera och lägga upp nya. Kill your darlings är ett mycket användbart förhållningssätt för att utvecklas och gå vidare.
 
Ulf,
jo, det verkar visst så? Folk vet inte sitt eget bästa, tyvärr! :)

Fast ändå, 700 tittar i tråden. Den vaknar nog snart?
-Christian
 
Senast ändrad:
David,
jo visst, att döda sina egna darlings är ju en sak. Men när andra dödar 'mina darlings' av deras bilder, blir jag förgrymmad! :)

Allvarligt talat David, oavsett hur många som är här och diskuterar just nu, så är det här *huvudsaken* med fotosidan för mig!

Jag vet inte om vi kommer längre just nu i diskussionen, men jag och Ulf kanske är ett tvärsnitt av *någon liten* (aktiv) målgrupp, och nu får du topp-5-köpskälen av oss...

Det finns givetvis många målgrupper på en sajt som denna, och ni gör givetvis vad ni tror är lämpligt i slutändan.

-Christian
 
Jag tycker att utställningar är bra. Och det är bra att medlemmarna får vara med där. Men jag håller med om att det är lite tråkigt att man inte kan kommentera dem. Det skulle vara bra om man i en utställning inte kunde kommentera bilderna för sig, utan bara utställningen som helhet.

Sen tror jag det vore bra om antalet utställningar per medlem begränsades till 1, så att man verkligen bara lade upp något helt genomtänkt. Det vore nog också bra om ett utställningsalbum måste innehålla t.ex. minst tre bilder. Jag har aldrig varit på en utställning med bara en bild och tycker nog att en sådan utställning är lite för liten. Man skulle också kunna begränsa utställningarnas tid, precis som man gör i "verkligheten".

Utställningar kan vara kul om det blir ett ställe där folk verkligen anstränger sig en smula extra. Men om det bara blir ett ställe där man lägger upp bilder för att slippa kommentarer så är det kanske inte så lattjo.
 
Bra förslag Åsa. Jag skall se om det är något som vi skall/behöver lägga till (men jag är lite trött på alla att skriva alla dessa regelverk..).
 
elmfeldt skrev:
Urbano, jag tror faktiskt att inom någon månad så har du fått ut det mesta av en upplagd bild. Under tiden har du tagit nya som du vill testa på communityn. Då kan man radera och lägga upp nya. Kill your darlings är ett mycket användbart förhållningssätt för att utvecklas och gå vidare.

Uj, uj David. Jag tillhör nog dem som cirkulerar gamla bilder ovanligt mycket. Men som Christian skrev. Det finns bilder av många, många fotografer som jag faktiskt återvänder ofta till och som då kanske har "mognat" ännu mer, eller ger samma upplevelse (eller kanske tappat något). Det är också intressant.

Sedan har jag nog en lite annan syn på själva idén med kritikalbum. Visst är det utomordentligt bra att få tips och idéer kring utsnitt, komposition etc. Men jag tror att lärandet minst lika mycket består i att se andras bilder, tolka bilder, få intryck från andra på de egna bilderna ...kort sagt kommunikation kring bilder. Och kanske mer fokuserat på innehåll, känsla och uttryck än på slutartid, bländare och filter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.