Annons

Nya regler för uppladdning och bildkritik

Produkter
(logga in för att koppla)
Gillar också idén. På senaste tiden har ju inlagda bilder försvunnit från "förstasidan" på några minuter typ. Inte många som hinner se den. Så helt klart ett bra beslut.
 
Jag tycker de förändringar som beskrivs i trådens inledning alla är jättebra. Sen tappar jag bort mig en bit längre ner när det börjar avhandlas kommentarslängder. Var står att läsa om dessa nya regler? Hur lyder de? Eller har jag missat nåt tidigare i tråden?

/jer.
 
De nya reglerna ligger överst här.

Och utöver det så har vi inte längre ett minimikrav på minst 30 tecken på en kritikkommentar, utan det är nu nere i 10 tecken.
 
elmfeldt skrev:
De nya reglerna ligger överst här.

Och utöver det så har vi inte längre ett minimikrav på minst 30 tecken på en kritikkommentar, utan det är nu nere i 10 tecken.

Jaha! Minst 10 tecken, var det det, inte högst. Ja, då är det ju riktigt bra.
 
Mycket bra!
Det här har jag väntat på länge! jag hoppas att det blir fler som kommenterar än idag! jag har många gånger funderat på om jag ska lämna fotosidan för det stora bildflödet! lätt att komma bort i den stora mängden bilder som kommer in!
 
Bra!!

Ni som bekymrar er över att inte få lägga upp många bilder efter tex en resa; det går ju fortfarande att göra ett nytt album, lägga bilderna där, och sen lägga en eller ett par av dem i pooler. Om dessa är intressanta för andra så kommer folk att titta på de andra bilderna i samma album också.

Detta kommer att bli bättre, det tror jag på.
 
Ris och ros... Mest Ros

Jag tycker förändringen med antalet bilder i kritikpooler är bra. Vi får väl se om det får önskad effekt.

Det finns en sak som jag däremot tycker är mindre bra, detta med att minska svarskravet på kommentar till 10 tecken. Ni har ju klart och tydligt skrivit vad FS syftar till, b la att man ska kunna få kritik, ge kritik och ta kritik på bilder. Jag tycker det mest handlar om att vi alla mer eller mindre väntar på kommentarer, när vi väl får en så skriver vi TACK i tid och otid... Ni som satt reglerna har ju tydligt påtalat att det bästa tacket är en motkommentar, detta har ju långtifrån alla förstått.

Nu när ni minskar kravet på svarskommentar så tror jag det kommer bli mer meningslösa "Tack för din kommentar" svar. Jag förstår att ett nytt regelverk inte är någon lätt pilsner men jag skulle gärna se en regel i stil med att man kan inte ge eller få kommentar förrän man givit en tillbaka, hur fasen man nu ska lösa det. Tack för en annars utomordentligt bra web sida/tjänst.

Mvh Claes
 
Men... nått som kanske inte har att göra med de nya reglerna...


Jag tyckte bättre om när vi kunde välja bakgrund själva. Det är en super idé att folk kan välja det när de drar upp en bild men jag skulle vilja kunna välja det själv också.

Nått jag har missat?

Mvh

Rasmus Mattsson
 
Crew, stor "credit" till er för att ni tar initiativet till detta!!

För mig blir det nog ingen begränsning, tvärtom en utökning eftersom jag kan ha fler bilder uppladdade. Även om jag nog aldrig kommer att nå gränsen...:)

Det ska bli jätteintressant att följa effekterna av denna förändring. Håller tummarna för er, FS och en förbättring för oss medlemmar!

Fel tråd, men ändå: Snygg layout!!

/Arne
 
Re: Ris och ros... Mest Ros

Clabbe_X skrev:
Nu när ni minskar kravet på svarskommentar så tror jag det kommer bli mer meningslösa "Tack för din kommentar" svar.

Personligen tycker jag det svaras för lite på kommentarer. Jag tycker det känns rätt oinspirerande att man så sällan får någon respons på den kritik man ger. Jag menar inte att man måste tacka för varenda kommentar, men jag tycker det är intressant att både föra och följa dialoger om bilder och hur de kan förbättras. Jag tycker det är intressant att veta hur kritiken tas emot, om än det ofta "ska va så" ;)
 
Jättebra tycker jag!!

Dels så bör begränsningen medföra att folk inte slänger upp bilder som inte är genomtänkta på samma sätt, och dels så kommer bilderna synas längre. Tillsammans borde det bidraga till ett ökat kommentarsflöde.
 
Re: Kommentarslängd

Lars tar siesta skrev:
Gäller det fotografens egen kommentar så är det nästan ok, även om det inte räcker till många ord.
För bildens kommentatorer bör det finnas plats att breda ut sig i bildtolkningar och tips om vad som skulle kunna bättras. FS är ju lite av en fotoskola, särskilt för de som inte gått i någon. Kommentarerna har också ett stort allmänintresse då de ofta är mycket läsvärda!!

Jag tänkte skriva något mer dräpande, men så såg jag herr Nordströns inlägg och fann att det uttryckte mina tankar också. Lite mer nyanserat dessutom. Jag håller alltså fullständigt med Lars Nordström.

För att inte göra någon besviken alternativt beröva någon glädjen av att läsa min invektivfyllda tanke om korta bildkommentarer så kommer den här:

"Jag gillar den inte", "Njaee", "Snygg bild", "Passar inte i poolen", "Dåligt exponerat" etc..etc...

Jag vill fanimej inte läsa okonstruktiv kritik av den typen, vare sig den är positiv eller negativ. Visst är det smickrande om någon skriver "Vacker bild", eller mindre smickrande om någon skriver "gillar den inte". Jag vill ha en motivering, tips om vad jag gjort dåligt och hur det i betraktarens ögon skulle sett bättre ut. Gärna lite om hur betraktaren upplever bilden.

I annat fall kommer poolerna att innehålla sms-liknande förkortningar på dålig svenska. Jag tycker att det minsta man som upphovsman har rätt att kräva är åtminstone en kortfattad motivering. M a o: Lämna aldrig vare sig positiv eller negativ kritik utan att motivera ställningstagandet.

Det andra förändringarna är helt okej, men jag fattar inte varför passusen om kommentarslängd överhuvudtaget togs med.

Snart blir det väl devisen "Ett ord säger mer än tusen bilder" (sorry, kunde inte låta bli det sist skrivna):)

Kommentar från betraktaren "Schysst bild". Svaret från fotografen: "Tack" eller "Mhh".

Slutligen: Hur kul blir det att svara på kommentarer som är korta utan motivering. Vi förlorar dialogen. Så, snälla: Motivera!

Mvh/Lennart
 
Inte blev det bra...

Nää inte blev det så mycket bättre! Att öka möjligheten att kunna ha en jäkla massa bilder i sina album som t.ex Guld 800 bilder är en ändring som i vart fall inte jag gör vågen åt. En helt onödig "förbättring". Att dessutom ha en begränsning till 2 uppladdningar i pooler per vecka är också jäkligt snålt, Det är inte rätt väg att komma åt avsaknaden av kommentarer. Det skulle ha stryps till noll istället på de icke betalande medlemmarna som snyltar in sig på utrymmet på sidan.
Att dessutom lägga in fliksystemet under bilden där man måste göra aktiva val för att få fram kommentarerna eller övrig info blev verkligen inte bra.
Det enda som jag vill ge beröm för (i alla fall så här långt) är möjligheten att kunna välja bakgrundsfärg unikt för varje bild. Bra! Resten är nähä...
 
Re: Re: Kommentarslängd

Photocon skrev:
I annat fall kommer poolerna att innehålla sms-liknande förkortningar på dålig svenska.

Varför skulle man vara tvungen att förkorta sina kommentarer? Det verkar som du och Lars fått för er att det införts en maxlängd på kommentarerna. Så är det väl inte? Tvärtom, vad som ändrats är ju att minimilängden på en kommentar sänkts från 30 till 10 tecken. Vilket förvisso gör att man nu kommer undan med ett "snygg bild!", men det begränsar en ju inte att utveckla sitt resonemang i längre stycken.
Eller har jag missat nåt?

/jer.
 
Re: Re: Re: Kommentarslängd

Jewster skrev:
Varför skulle man vara tvungen att förkorta sina kommentarer? Det verkar som du och Lars fått för er att det införts en maxlängd på kommentarerna. Så är det väl inte? Tvärtom, vad som ändrats är ju att minimilängden på en kommentar sänkts från 30 till 10 tecken. Vilket förvisso gör att man nu kommer undan med ett "snygg bild!", men det begränsar en ju inte att utveckla sitt resonemang i längre stycken.
Eller har jag missat nåt?

/jer.

Ja, du har missat något! Och jag har varit lite otydlig. Självklart finns friheten kvar att skriva längre kommentarer. Min point är varför passusen att 10 tecken långa kommentarer skulle tillåtas överhuvudtaget togs upp. Jag anser att det spolierar debatten som förts i en del trådar som berört just att kritik utan motivering är av intet värde.

Det var därför jag som slutkläm skrev en uppmaning att alltid motivera.

Tror ingen uppfattar passusen som en spärr, däremot att det är helt legalt att lämna meningslösa kommentarer. Och det vore synd om antalet sådana kommentarer ökade i frekvens, anser jag.

Hoppas du förstår vad jag menade nu, efter den förklaringen.

Mvh/Lennart
 
Ja, allt det förstod jag redan i det förra inlägget. Det som rörde till det var det att du hänvisade till Lars och hans citat:
"...även om det inte räcker till många ord. För bildens kommentatorer bör det finnas plats att breda ut sig..."
Där låter det ju som han fått det hela till en längdbegränsning av kommentarerna. Att man efter förändringen inte skulle kunna skriva långa kommentarer.
Men var det inte så det ska uppfattas då var vi nog överrens redan från början.
/jer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.