Piet
Aktiv medlem
clindh skrev:
..Men det är ju helt sant att olika bilder drar till sig olika mängd kommentarer. Så prio ett tycker jag är att dessa kommentarer skall spridas ut lite mer jämnt på fler bilder och där tror jag inte inflödesbegränsningen har så stor inverkan..
Ambitionen att "sprida" kommentarerna känns rätt men hur gör man? Vi är ju överens om inflödesbegränsningens ringa verkan i sammanhanget.
clindh skrev:
..Dessa bilder är svåra att kommentera tycker jag, de är tekniskt och ofta kompositionsmässigt helt OK, man ser att fotografen har koll på tekniken och ett hyfsat bildöga men de har inte "pricken över i:et" - de är fina iofs men tämligen ointressanta. Det är svårt att ge förslag om hur man skulle kunna förbättra dessa.
Kul att du förstår vad jag menar med att en del bilder är svårkommenterade. Precis som du uttrycker det känner jag, men jag måste nog tillägga att jag ofta även avstår från att kommentera de riktigt bra bilderna. Nu är detta ingen absolut regel, men när jag är ganska säker på att fotografen medvetet och med skicklighet lyckats skapa en bra bild, då kommenterar jag sällan. Han vet ju redan vad han gör, och ofta vet han det dessutom bättre än jag, känns det som. Kanske är det dumt - alla mår väl bra av uppmuntran - men vad skall jag säga annat än "bra"..?
Jag tror mer på att synliggöra behovet än att försöka begränsa/tvinga fram något, dvs att på nåt sätt kanske göra det än mer tydligt i layouten att en kommentar verkligen förväntas redan på thumbmailnivån. Nån banner eller nåt, kanske, men här är jag hemskt osäker. Förstår du vad jag menar?