Annons

Nya medlemskapsformer

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är inne på Åsas linje.

Som jag sagt tidigare tycker jag utställningar är bra eftersom det ger fokus på bildkollektioner och inte bara enstaka bilder. En förutsättning för att skapa denna fokusering är dock att man inte kan lägga upp utställningar med en enstaka bild.

Att utveckla sin förmåga att bygga utställningar och kollektioner utan att dessa kan kommenteras av andra, och utan att kunna diskutera andras utställningar blir svårt.

Vilken är grundtanken med utställningarna från redaktionens sida?
 
Janne och Åsa,
jag håller med er helt angående det trevliga i att kunna jobba med "kollektioner" istället för enstaka bild.

Det jag vänder mig emot lite är att man inte kan kommentera dem.

Så initiativet med utställningar är bra ur den första aspekten, men inte ur den andra, som jag ser det.
-Christian
 
urbano skrev:
Uj, uj David. Jag tillhör nog dem som cirkulerar gamla bilder ovanligt mycket. Men som Christian skrev. Det finns bilder av många, många fotografer som jag faktiskt återvänder ofta till och som då kanske har "mognat" ännu mer, eller ger samma upplevelse (eller kanske tappat något). Det är också intressant.

Skulle man inte kunna lösa detta problem typ lite genom att flytta bilderna till portfolion och att det då dyker upp en referens typ "denna bild har flyttats till en portfolio" också en länk till bilden?

Sen kanske man skulle kunna tjäna in lite extra bilder för varje år man är medlem. Alltså om man förnyar ett medlemsskap så får man typ 20 extra bilder så att man kan spara de alla bästa från förra året.

Jag håller med som någon tidigare sa om att priset blivit lite för dyrt. Är inte säker på om jag kommer att ha råd att förnya när det blir dags eftersom att jag är student. Vilket leder mig till en annan fråga. Vad händer om man inte förnyar silvermedlemsskapet? Får man behålla tio av bilderna då eller raderas alltihop?
 
Då blir min fråga till David:

Om man skulle kunna utveckla sig i att bygga bildkollektioner genom att diskutera dem med andra, vad är då nackdelen med att införa möjligheten att kommentera dem?

Att införa diskussioner kring detta skulle jag se som en ny dimension på fotosidan, och faktiskt något som skulle lyfta fotosidan över andra liknande communities.
 
Senast ändrad:
arleklint skrev:
Då blir min fråga:

Om man skulle kunna utveckla sig i att bygga bildkollektioner genom att diskutera dem med andra, vad är då nackdelen med att införa möjligheten att kommentera dem?

Bra synpunkt, fast jag skulle formulerat "vore det inte positivt med.." (jmf solen bakom molnen eller tvärtom :).

Vi diskuterar för fullt i redaktionen.
 
elmfeldt skrev:
Bra synpunkt, fast jag skulle formulerat "vore det inte positivt med.." (jmf solen bakom molnen eller tvärtom :).

Vi diskuterar för fullt i redaktionen.

Det är svårt att få en helhet i kritikalbumen. Gränssnittet gör att man lättast halkar in på en bild, och inte på ett album. Oftast vill man också ha feedback på en bild, och inte en kollektion. På så sätt skulle utställningar kunna ge en plats för framhävning av genomtänkta kollektioner. Men att inte kunna få feedback på en utställning är ju traukigt. Om jag ställer ut på ett galleri så kan ni räkna med att jag kommer att läsa recensionerna i tidningarna efteråt.
 
Vi lutar mot:

* kritikalbum kan INTE kommenteras, endast bilderna däri
* utställningsalbum kan kommenteras, men INTE bilderna däri.

Det tycker jag blir en bra distinktion som ger mesta möjliga tillbaka.
 
Låter utmärkt i mina öron :)

och vet ni vad...
Nu har vi fått till BÅDE fokus på bilder och bildkollektioner (utställningar). Något som såvitt jag vet gör fotosidan unik bland liknande sidor.

Vilka underbara diskussioner detta kan leda till och så vi kommer att utvecklas.

Tack grabbar :)))

*ännu gladare*
 
"Vi lutar mot:

* kritikalbum kan INTE kommenteras, endast bilderna däri
* utställningsalbum kan kommenteras, men INTE bilderna däri.

Det tycker jag blir en bra distinktion som ger mesta möjliga tillbaka."


det låter bra! finner det värdefullt att låta det finnas kommunikation (liv)kring utställningarna.
 
David,
verkar bra.

Åsas tidigare förslag:
>Sen kanske man skulle kunna tjäna in lite extra
>bilder för varje år man är medlem. Alltså om man
>förnyar ett medlemsskap så får man typ 20 extra
>bilder så att man kan spara de alla bästa från
>förra året.

...tycker jag är en konstruktiv och bra idé också? När ni ändå är igång, kanske man kan få två förslag "genomförda" av bara farten? :)

Eller så är det för sent på kvällen för att fortsätta den här diskussionen? Men Åsas idé är bra.

-Christian
 
Lite trist.

elmfeldt skrev:
Urbano, jag tror faktiskt att inom någon månad så har du fått ut det mesta av en upplagd bild. Under tiden har du tagit nya som du vill testa på communityn. Då kan man radera och lägga upp nya. Kill your darlings är ett mycket användbart förhållningssätt för att utvecklas och gå vidare.


Jag måste säga att när jag läser både mina egna och andras bildkomentarer så är det inte bara dom på mina egna bilder som jag lär mig mer av utan också andras komentarer på andras bilder. Så om låt säga "nisse" har en massa bilder på sin sida med komentarer om tex ljusättning som han nu kan efter ca 1000 bilder, men vi som bara tagit ngr 100 bilder kan ju ha nytta av dom komentarena för att vi ska bli bättre.
 
Precis Jörgen, det är ju precis det som är så fint med fotosidan och att det fungerar så idag. Det finns över 50.000 bilder och över 200.000 kommentarer! En grym kunskapskälla!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.