OT: Nu något helt annat om klädstorlekar
Sedan kan vi ju dra en liten lustig passus om när jag skulle köpa jeans för en massa år sedan. Jag är inte någon stor person (syns inte det på min profilbild?). Ända sedan jag var sjuk som litet barn kämpade jag för att komma ikapp andra i växten. Vissa kanske är avundsjuka på det, men det är inte så kul att varit minst och klenast hela tiden.
Nåväl, jag bilade runt i USA med några kompisar och hade planerat lite klädinköp när man ändå var där. På östkusten var det inte så jättebilligt i städerna vi passerade, men när vi kom till sydvästra USA började vi hitta lite billiga outlets. Tyvärr hittade jag inget riktigt bra ställe för jeans när vi passerade småorterna.
Men, så en dag såg vi en JÄTTEskylt vid motorvägen. "Jeans $14.95 och uppåt. Nästa avfart." Vi stannade vid den lada som var den enda byggnad som fanns vid avfarten till ingenstans. I ladan fanns två stora delar, till vänster jeans, jeans och jeans, fler storlekar, färger och modeller än jag någonsin kunnat fantisera om. Till höger cowboyhattar, bältesspännen, boots, allt! Rena fetschbutiken för wannabe-cowboys.
I mitten stod en bastant kvinna, med midjemått som lätt skulle kunnat rymma fyra-fem mig, och som frågade vad vi ville ha. Jag frågade om skylten vid motorvägsavfarten och frågade om de hade några för det priset? Hon tittade kvickt på mig från midjan och nedåt och sade: "Ja, i din storlek är det $14.95".
De jeansen hon hade på sig hade flera gånger mer tyg i sig än de jag köpte och då förstod jag prissättningen på jeansen i butiken :-D
Nu var det visserligen extrema skillnader men lite lustig betraktelse blev det och attans så bra jeans. Hennes ögonmått var sjukt bra. Hon bara vände sig om och plockade ett par ur en hylla och de satt som om de hade växt fram på mig.
Det enda jag är besviken över är att jag inte har koll på vad butiken heter eller ens var den låg. Samtidigt så var den så mycket på vischan att man knappast råkar passera där om man inte bilar runt i de trakterna.