Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mulliga modellen av modell

Produkter
(logga in för att koppla)
Erik Schalin skrev:
Det handlar bara om vilja Freddie.

Och viljan består av pengar och fällan av en svårbotad trend, kanske,,,

Våra ideal förändras ju också såklart med tiden,, Supermodellerna på the Runway i Paris är inte dagens hetaste och mest eftertraktade "sexobjekt" utan i högre grad de som representerar våra idoler inom musikgrenarna och film mm.
Här har vi sett en tydlig förändring på senare tid. Naturliga bröst (tack Gud för de,,), lite fyllig rumpestump och höfter som ser kvinnliga ut osv,,, tyvärr förekommer ju även där plastisk kirutgi ++ men min poäng är att trenden "ideal trådsmal" uppenbart har vikt av mot ett mera "moderat formfagert" ideal,,
Tror jag iaf, och jag är glad om jag har rätt;)!!

/Niclas,

Storlek 36 är väl för fasiken inte för smalt? Min tjej har det och hon är absolut inte anorektisk, precis lagom smal är hon.

Sen håller jag med Freddie allt han säger.

Freddie skrev:
Men frågan kvarstår? Varför skulle man sy upp en förkollektion (ej nisch) i fem olika storleker när man inte behöver?

Har du medverkat vid en modevisning? Det skulle vara en mardröm för stylister att ha 30 olika modeller i 6 olika storleker.

Sen kan man tycka att storleken runt 36 är för smalt. Men det är en annan fråga. Jag ville bara klargöra att det har en PRAKTISK betydelse. Och du menar på att det inte har det?

Att anledningen är av praktisk art är nog det mest urbota korkade som står i denna tråd, det kan t.om en 6-åring klura ut. Vad är det som hindrar att den enda storleken som görs till modellerna är 42 t.ex?!
Varför skulle det endast vara storlek 36 som möjliggör att man endast behöver sy upp kläder i en storlek? Knappast så att det finns fler personer i storlek 36 än storlek 42.

Men, missförstå mig inte. Jag är precis lika hjärntvättad som alla andra. Men någon hejd får det väl ändå vara, stå och blåljuga om uppenbara lögner.

Ja Niclas, pengar

Men det handlar inte om pengarna för det som sys upp för modellen utan om kundens pengar.

Hur skall jag göra för att sälja?
Vem är köpstark?
Hur skall jag presentera min vara för min kundkrets.
Ung smal vacker = såld
En fet modell kräver ett annat tänk och en annan uthållighet.

Höfter som ser kvinnliga ut...
Om jag inte missminner mig så är de flesta människor ganska raka men i datorn trollar reklamen fram en midja som inte fanns vid fotograferingstillfället.

Majoriteten av vår befolkning tycker att smala tjejer är de som är snyggast. Så även jag, smalare tjejer ser friska och sunda ut. Visst kanske jag blivit indoktrinerad av samhället att tycka så, men nu är det så.

Så jag vill gärna fortsätta se smala tjejer i storlek 36 då jag tycker de är snyggast.

Om 50 år kommer alla plastikoperera sej, eller t.o.m kanske genetiskt modifiera sej. Det kommer vara standard och alla kommer få göra som man vill. Det är naturligt. Det är attraktivt med en förändrad kropp, ett starkt tecken på en frisk hona som signalerar "jag kan konkurrera" till andra honor.

Det enda sättet att överkomma problem med ideal, makt, brott, jämställdhet, våldtäkter m.fl. könsbaserade problem är att hitta en botemedel mot könsdrift.

Förlåt, inlägget kanske passar bättre i en biologistisk diskussion ehe...

Tycker det skulle vara intressantare att höra om motivationen från de som plåtar/vill plåta/vill att andra ska plåta mulliga modeller. Är det för att de tycker mulliga modeller är vackrare? För att vara annorlunda? För att de är feminister och tolkar den läran som att man måste klaga på skönhetideal? Kanske till och med att man plåtar personen av andra orsaker, mer trots utseendet än på grund av det? (en inställning som ibland märks hos porträttproffs i DPReviews forum)

Ganska intressant paradox att medierna ofta får skulden för det smala idealet trots att de också ger oproportionerligt mycket utrymme till ganska radikala ideologier som ofta klagar på idealet...

Silikon är jag helt emot om det inte är för ordentliga missbildningar. Det kan vara en kvinna som förlorat ena bröstet i cancer eller något annat liknande.

Smalt är sunt och vackert, och det är bara vad jag tycker. Självklart finns det andra som tycker raka motsatsen, men de har fel så klart... ;)

wsaar skrev:
Ganska intressant paradox att medierna ofta får skulden för det smala idealet trots att de också ger oproportionerligt mycket utrymme till ganska radikala ideologier som ofta klagar på idealet...
Det hjälper inte när bilderna visar ngt annat.

Erik Schalin skrev:
Löjligt argument och ett svepskäl.
Löjligt? Jag har provat idrottsskor och provskorna görs i princip i en herrstorlek respektive en damstorlek när den skickas ut till de som ska testa. Det är lättare att hitta folk som passar än att försöka administrera olika storlekar, så enkelt är det. Det finns tillräckligt många som ställer upp ändå. Nu är det inte en tillverkare som gör så utan tillverkarna gör samma sak och har samma provstorlekar; Nike, Reebok, New Balance, etc.

Att de har mycket pengar spelar ingen roll, det kostar mer och de har inte tjänat sina pengar på att i onödan göra massa olika storlekar och lägga massa krut på att administrera utskick och hantering. Precis som Freddie säger så har praktiska skäl ett stort finger med i spelet när det gäller provkollektioner.

Löjligt att tro att bara för att man har pengar så spenderar man dem hur som helst. Sen får man gärna tycka att just det storleksvalet är löjligt och propagera för att de ska göra provkollektionen i en annan storlek, det lägger jag mig inte i.

majja skrev:
Vad är det som hindrar att den enda storleken som görs till modellerna är 42 t.ex?!
Att modellerna som ska ha på sig dem inte har storlek 42? Jag lovar dig att den dagen då modellerna överlag har storlek 42 är jag den förste att förvånas om provexemplaren inte har storlek 42.

När jag testade skor fick jag vara med för att jag hade rätt storlek på foten, inte vice versa.

Jag har inte sån stenkoll på vilka klädstorlekar som är vanligast, men när jag har varit med om klädutdelning i samband med "arbetskläder" var det storlekarna 36 och 38 som försvann först på damsidan. Någon på SCB kanske kan ge ett bättre svar på storleksfördelningen hos befolkningen.

Mulligt är snyggt

Jag vet inte om jag har konstig smak, men jag tycker ofta att mulliga tjejer är snygga. Jag tvekar inte att fotografera tjejer med former.

Bilagor

• svv1liten333.jpg
    svv1liten333.jpg
    34.2 KB · Visningar: 10,215
maxzomborszki skrev:Jag lovar dig att den dagen då modellerna överlag har storlek 42 är jag den förste att förvånas om provexemplaren inte har storlek 42.[/B]
Varför är då inte den vanligaste storleken 42 bland modeller?

Vad tror du Max?

Jag håller med Jimmy och Freddie i den frågan. För att en UNG tjej i 36 går att göra mer attraktiv på bild.

wsaar skrev:
Tycker det skulle vara intressantare att höra om motivationen från de som plåtar/vill plåta/vill att andra ska plåta mulliga modeller. Är det för att de tycker mulliga modeller är vackrare? För att vara annorlunda? För att de är feminister och tolkar den läran som att man måste klaga på skönhetideal? Kanske till och med att man plåtar personen av andra orsaker, mer trots utseendet än på grund av det? (en inställning som ibland märks hos porträttproffs i DPReviews forum)

Man kanske inte nödvändigtvis behöver tycka det är vackert, man kanske ser nått annat i en sådan bild, Knappast ngn som tycker lik är vackra men fotar dock dessa till trots, (pratar nu inte bara om media)

Denna debatt drog iväg lite väl åt klädeshållet, jag tänkte i det stora hela, Alla modellbilder här på FS är ju inte reklambilder eller beställda jobb utan mkt är "privat"

Antar att det då är smaken som avgör,

Ang detta med att det är pengarna som styr osv kan jag mkt väl förstå,MEN kraftiga mäniskor köper kläder med och betalar nog relativt mkt för dem, med,
Nått som dock är lite kul med viss godis/Mat reklam är att man till 96% säkerhet inser att den modell dom valde för att göra reklam för exempelvis godis, I verkligheten inte ens tittar åt Godis, Vore det då inte mer "verklighetstroget" med en normal/kraftigare modell (beror på hur man ser normal)

Men samtidigt om man vänder på det och tar en kraftigare modell får man kanske responsen "jaha så vi kraftigare ska hängas ut som gottegrisar"

hur man än vänder det finns det nog synpunkter,

Erik Schalin skrev:
Varför är då inte den vanligaste storleken 42 bland modeller?
Det må vara så att en majoritet tycker att unga tjejer med storlek 36 är mer tilltalande och att därför faller modellerna huvudsakligen i denna kategori. Du verkar ju själv hålla med om detta.

Menar du att det då skulle vara särskilt vettigt att göra provkollektioner i storlek 42? Vari ligger svepskälen och det löjliga då?

Re: Mulligt är snyggt

PerFogelberg skrev:
Jag vet inte om jag har konstig smak, men jag tycker ofta att mulliga tjejer är snygga. Jag tvekar inte att fotografera tjejer med former.

Absolut, mullig behöver inte betyda "ful"
dock har många mulliga taskigt självförtroende och släpper totalt vården om sitt yttre,

Denna bild visar ju en klart söt tjej,Misstänker att hon är rätt nöjd med sig själv, och det återspeglar sig bra i bilden med då,

maxzomborszki skrev:
Det må vara så att en majoritet tycker att unga tjejer med storlek 36 är mer tilltalande och att därför faller modellerna huvudsakligen i denna kategori. Du verkar ju själv hålla med om detta.

Menar du att det då skulle vara särskilt vettigt att göra provkollektioner i storlek 42? Vari ligger svepskälen och det löjliga då?
Nej Max

Jag påstår att modellerna har storlek 36 för att det genererar mest pengar! Inte för att dem är vackrast.

Och dessa pengar göder sedan reklambranchen som skapar idealet som indoktrinerar...

Kanske lägger jag mig i den här diskussionen på fel nivå, men jag vill ändå klargöra en sak efter att ha läst en del inlägg.

Anorexi har inget med själva kroppsstorleken att göra. Man kan ha storlek 42 i kläder o ändå få diagnosen Anorexi. Man kan ha storlek 36 och få diagnosen Bulimi.

Den massmediala bilden är att man är ett skelett när man är anorektisk. Det är en LITEN del av de med ätstörningar som går så långt. Det är tex de som är svårbehandlade och de som upptäcks alldeles för sent.

Ingen får ätstörningar av att se på trådsmala modeller. Det kan däremot vara den utlösande faktorn i en annan grundproblematik, tex LNS (långvarigt negativitetssyndrom), depressioner, kriser, identitesproblematik mm.
När man behandlar människor med ätstörningar brukar själva ätandet/vikten gå snabbast att komma till rätta med, men det som tar tid och är svårast är den bakomliggande problematiken.

Väl mött,

//Liza

Edit: stavfel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar