Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppsnappat i fotobutiken

Produkter
(logga in för att koppla)
-
Varför då göra exakt tvärtemot?
Att säljaren då totalt negligerar Sony A550 och istället tittar på Canon 500D är ju så totalfel det kan bli. Det är ju du som säger dom här sakerna, hur kan då din slutsatats bli så totalt uppåt väggarna?



/Mats

Va!
Nu förstår jag inget alls, vilken slutsats menar du att jag gett uttryck för?
 
Han har okunskap om vad jag vet och kan om försäljande.. Så varför skulle jag inte få säga det menar du?
Kanske har jag missuppfattat det du skriver, men det verkar som du har uppfattningen att säljare har något slags objektivitetskrav. Så är det givetvis inte. Deras mål är, som sagt, att tjäna pengar.

Det är riktigt så lång (man kan dölja det under hur många fina ord som helst men att sälja är målet)
Men du har tappat bort HUR!

T.ex
- Känna av köpsignaler
- Analysera kundens behov
- Ha god produktkunskap för att kunna ge lämpliga råd och alternativ.
- Se affären långsiktigt, en nöjd kund som återkommer är mer värd och genererar merförsäljning, liksom en missnöjd aldrig återkommer och dessutom kan kan gå ut och varna för affären och orsaka missade affärer
Nja, hur säljaren bär sig åt för att tjäna pengar avgör h*n själv och/eller arbetsgivaren. Din idelabild är kanske det du beskriver, för en säljare är dock verkligheten annorlunda. Att t ex långsiktighet skulle vara mer lönsam än kortsiktighet är inte någon absolut sanning som gäller för alla butiker/säljare/situationer.
 
Och?

Han har okunskap om vad jag vet och kan om försäljande.. Så varför skulle jag inte få säga det menar du?
Du tassar hela tiden vid regelgränserna för personliga påhopp, märkeskrig och respekt för andras åsikter. Många inlägg uppfattar jag som hetsiga vilket tyvärr helt tar fokus från sakfrågan och det du framföra. Det får bara motsatt effekt för din sak.
 
Kanske har jag missuppfattat det du skriver, men det verkar som du har uppfattningen att säljare har något slags objektivitetskrav. Så är det givetvis inte. Deras mål är, som sagt, att tjäna pengar.


Nja, hur säljaren bär sig åt för att tjäna pengar avgör h*n själv och/eller arbetsgivaren. Din idelabild är kanske det du beskriver, för en säljare är dock verkligheten annorlunda. Att t ex långsiktighet skulle vara mer lönsam än kortsiktighet är inte någon absolut sanning som gäller för alla butiker/säljare/situationer.

Givetvis talar jag om hur en säljare bör vara. Den "felaktiga" säljaren vet vi redan hur han/hon är..


och jo. En säljare skall förhålla sig objektiv även om man har egna preferenser för sin personliga böjelse.. Det är just det som skiljer en proffsig säljare som marknadsför flera saker med olika funktioner som vänder sig till olika användare med olika behov samt önskemål från en som kallas säljaren men som är mer enbart kassör som enbart hämtar grejerna på lagret och slår in i kassan medans frågan kommer om man vill köpa till en försäkring för 1 -2 eller 3 år för "endast X antal kr....

Skönt du förstod min kommentar Erland.. Vi har ju bytt ord förr.. och överlevt båda två.. :)

Mvh
Tobbe
 
Givetvis talar jag om hur en säljare bör vara. Den "felaktiga" säljaren vet vi redan hur han/hon är..

och jo. En säljare skall förhålla sig objektiv även om man har egna preferenser för sin personliga böjelse..
Vad just du tycker är en säljares uppgift respektive "felaktigt" är en sak. Verkligheten en annan. Vi lever, tack och lov, i en demokrati och marknadsekonomi.
 
Hur många Sonyanvändare ser du som sitter och uttalar sig som Canikoner gör ofta om ditt o datt utan ha minsta koll hur andra märken fungerar eller har sina funktioner.?


Där finns en markant skillnad min vän.. En markant skillnad..!

Jag ser ingen som helst skillnad. Kan du precisera lite mer hur Canikoner skulle vara annolunda? Jag tycker mest det låter som svepande formuleringar...
 
Nja, hur säljaren bär sig åt för att tjäna pengar avgör h*n själv och/eller arbetsgivaren. Din idelabild är kanske det du beskriver, för en säljare är dock verkligheten annorlunda. Att t ex långsiktighet skulle vara mer lönsam än kortsiktighet är inte någon absolut sanning som gäller för alla butiker/säljare/situationer.

Det finns för all del Hederlige Harrys beg bilar med RH garanti och säkert finns motsvarande inom fler branscher , men jag avsåg mer seriösa företag.
 
Jag ser ingen som helst skillnad. Kan du precisera lite mer hur Canikoner skulle vara annolunda? Jag tycker mest det låter som svepande formuleringar...


Ok.. Därmed är ämnet ju avslutat om du inte ser någon skillnad.. Du tycker inte det finns en skillnad. och jag tycker tvärt om...

Och därmed att man inte anser samma är helt ok för mig... Det är olikheter som ofta gör diskutioner spännande.. En dag kanske vi ser något annat på samma sätt.. Och det är också en del av en spännande diskution...
 
Vad just du tycker är en säljares uppgift respektive "felaktigt" är en sak. Verkligheten en annan. Vi lever, tack och lov, i en demokrati och marknadsekonomi.

Vi må leva i en demokrati till namnet men knappast till gagnet och del heliga marknadsekonomin är det också si och så med. Men detta är helt OT och hör inte hemma på ett fotofurum så jag skriver inte mer om detta.
 
Du tassar hela tiden vid regelgränserna för personliga påhopp, märkeskrig och respekt för andras åsikter. Många inlägg uppfattar jag som hetsiga vilket tyvärr helt tar fokus från sakfrågan och det du framföra. Det får bara motsatt effekt för din sak.


Du. kasta inte sten i ditt eget glashus är mitt tips..... Du har tydligen "glömt" då du kastar glåpord omkring dig i tråden tidigare... Men du kan ju påvisa vart jag gör personpåhopp,, såsom du gjort.. Ser jag att jag gör sådant skall jag omgående be den drabbade om ursäkt...
Inga problem alls.. Jag är man nog att erkänna att jag inte är felfri.. Så visa så skall jag genast städa upp efter mig..
 
Du. kasta inte sten i ditt eget glashus är mitt tips..... Du har tydligen "glömt" då du kastar glåpord omkring dig i tråden tidigare... Men du kan ju påvisa vart jag gör personpåhopp,, såsom du gjort.. Ser jag att jag gör sådant skall jag omgående be den drabbade om ursäkt...
Inga problem alls.. Jag är man nog att erkänna att jag inte är felfri.. Så visa så skall jag genast städa upp efter mig..
Jag förstår inte vad du menar med att jag skulle kasta glåpord omkring mig. Lugna ner dig är du snäll.
 
Det är bara du som varit i butiken och vi får lita på din återberättelse.

Jaha, där kom det också. Tryter argumenten kan man ju alltid ge sig på budbäraren... Snacka om konspirationsteoretiker. Nä,jag behöver inte "hitta på" en story på det här sättet, har ingen anledning till det. Tog upp det för att jag blev förvånad själv och reagerade på hur det var.


Kan ju samtidigt fråga mig: Hur många i denna tråden har rattat en Canon 550D eller Nikon D5000 och kan göra en ärlig jämförelse? Jag skulle våga påstå att detta är ett problem som de flesta av oss delar dvs. att inte använt andra märken tillräckligt för att kunna uttala oss. Det finns kanske en Sony-bubbla också ;-)

Tror att vi är många som har erfarenhet och kunskap om flera system, men framförallt är det viktigt att ha kunskap om precis det som diskuteras. Jag förstår att du inte kände till hur Sonys LV-system funkar, annars är det konstigt tycker jag att du säger att Canons är lika bra.

(Jag påstår inte att jag har större erfarenhet av dessa Canon-modeller, har bara provat dom lite i butik och läst specar. Har däremot bra koll på Sony A550 och den enda moderna systemkamera från andra tillverkare som jag kan säga att jag har erfarenhet av och använt en tid är Nikon D90, men detta är inte så intressant i sammanhanget.)

FYI så är här ett litet förtydlignde om hur LV-systemen funkar:

Canon och Nikon använder huvudsensorn för LV, vilket medför att spegeln då är uppfälld och därmed så fungerar inte fasdetections AutoFokussystemet och exponeringsmätningen. Det drar också en hel del ström och sensorn blir varm osv., samt då det är mycket data som ska processas så blir det också en viss eftersläpning Detta gör systemet begränsat och är användbart främst till macro och även ibland i studio med replikering till externskärm.

På Sony A450/A500/A550 så sitter istället en extrasensor i prismahuset (eller också ska jag säga, bara en knapptryckning så växlar det över till huvudsensorn, så att man har tillgång till det andra systemet också). Den har lägre upplösning, men räcker gott till LV-displayen och man får en mycket snabb LV-visning utan fördröjning och som drar väldigt lite ström. AF-systemet funkar exakt lika bra som vid optisk sökare och snabbheten är också lika, (seriebildshastigheten dock bara 4 bilder per sekund istället för 5 och burstläget på 7 bilder per sekund är inte tillgängligt) dessutom används extrasensorn till ljusmätning så att man får en extremt exakt exponeringsmätning med över 900000 punkter, vilket annars är en finess som enbart finns på de allra dyraste Nikon-kamerorna. Displayen är ljusstark och har hög upplösning är också vinklingsbar både uppåt och neråt. Speciellt användbart r det tillsammans med andra finesser som kameran har, t.ex. Face-detection och automatisk HDR-funktion mm.

Alltså, detta gör att i dessa avseenden ÄR Sony A550 betydligt bättre än Canons och Nikons motsvarande modeller. Jag anser tom. att det inte bara är ett tyckande utan rena objektiva fakta.

Säljaren visste absolut om allt detta och det är det som gör det så anmärkningsvärt att han då detta specifikt efterfrågas ignorerar det system som är totalt överlägset på den punkten och istället visar en Canonmodell som definitivt är sämre på detta. Ditt svar var att "det inte alls var uppseendeväckande eftersom han inte tipsade om en sämre modell."

Jag antar att du inte var speciellt insatt då du påstod att Canons system var likvärdigt. Det märkliga är att du när du fått reda på hur det är ändå inte backar från påståendet utan svävar iväg på andra saker, så jag förstår inte riktigt. Jag tycker att det är bra för trovärdigheten att kunna förklara sina påståenden man gör. Visst kan det ibland hända att man tror sig veta en sak och uttrycker det, men då kan man väl inte hålla fast vid det om det framkommer fakta som visar att man har fel så måste man väl ändra sig, eller hur?

Här är en rak fråga:

Anser du att LV-systemet på Canon EOS 500D inte är betydlig sämre än det som finns på Sony A550?


/Mats
 
PUH !

Denna tråd måste vara för de med inbörders beundran eller lite tuppfäktning för att visa sig själv !!
 
Jisses vilken lång tråd med stort engagemang från FS medlemmar.

Vad gäller sakfrågan så är det väl knappast nåt nytt att säljare försöker styra kunden till de produkter de föredrar och/eller för tillfället skall marknadsföra, samma sak gäller mer eller mindre i alla elektronikbutiker. Tycker trots allt att man som kund också får ta lite eget ansvar och styra säljaren lite. Om det nu fanns tre montrar med Nikon, Canon och Sony så är det bara för köparen att vänligt be om att även få en demo av Sony kamerorna (om han/hon nu är intresserad). Om de är helt okunnig så är det inte att rekommendera att bara rådfråga en säljare i en butik när man överväger en investering på ett antal tusenlappar. Internet är ju ex.vis en bra informationsbank, dessutom så får man anta att personerna ifråga även kollat och frågat lite i andra butiker. Förvånar mig mycket om de bara går på Japan Photo's input vid en investering som detta, om så är fallet så har de lite sig själva att skylla i mitt tycke .. Man får ju inte vara hur naiv som helst ..

Min högst privata fakta-synpunkt:
I proffsklassen så finns det i alla fall bara Canon och Nikon, om man nu är ute efter det allra bästa, med Nikon på första plats om det handlar om branschen "sport- och pressfotograf", förväntar mig självklart andra synpunkter på detta påstående :))

Orkade inte läsa allt i denna långa tråd men såg en ganska lång diskussion kring LV-fördelar med Sony? Har själv lite svårt att se hur man kan köpa kamera efter LV-tekniken, tycker det borde vara tekniken i övrigt /kamerans förmåga att ta bra bilder under olika förutsättningar/ som styr kameraköpet - ljustillgång/brushantering, behov av att blåsa upp bilderna/pixeltäthet, förmåga att fokusera, snabbhet etc etc.

/Anders
 
Jag förstår inte vad du menar med att jag skulle kasta glåpord omkring mig. Lugna ner dig är du snäll.

Lugna ner mig? Jisses mannen.. Om du bara visste hur lugn jag är...Hehe.. Du tycks tro att folk som besvarar saker med argument skulle vara arga eller nått.. Där får du nog tänka om..

"Förstår inte vad du menar".
Nä jag förstår.. Att kalla folk för "fanatiker" är en normal typ att benämningar du använder.... Jag kallar det glåpord..

Men men. .. Berätta vart jag gjort påhopp nu så jag genast kan be om ursäkt. till den påhoppade.! Jag anser det mycket viktigt om jag begått fel mot någon att jag står för det samt ber om ursäkt... Så då du säger jag gjort det så visa mig så jag får reda upp samt bättra mig..

Jag är mycket tacksam mot dig om du hjälper mig med detta nu så jag får städa efter mig..

Mvh
Tobbe.
 
Senast ändrad:
Jaha, där kom det också. Tryter argumenten kan man ju alltid ge sig på budbäraren... Snacka om konspirationsteoretiker. Nä,jag behöver inte "hitta på" en story på det här sättet, har ingen anledning till det. Tog upp det för att jag blev förvånad själv och reagerade på hur det var.

Det tycker inte jag är en rimlig tolkning av vad jag skrev. Jag pekade på att vi inte har "andra sidan" av historien. Jag har ingen brist på argument då min tes är att det finns kanske mer till denna historien än det DU upplevde. Jag står fortfarande fast vid att det inte var ett märkligt agerande, en säljare behöver inte vara opartisk, han/hon behöver inte ge alla märken samma exponering osv. Det är en butik och de vill naturligtvis tjäna pengar (kan dock vara kortsiktigt att ge dåliga råd och bortse från kundens behov).

Tror att vi är många som har erfarenhet och kunskap om flera system, men framförallt är det viktigt att ha kunskap om precis det som diskuteras. Jag förstår att du inte kände till hur Sonys LV-system funkar, annars är det konstigt tycker jag att du säger att Canons är lika bra.

Var skrev jag att Canon's live view var lika bra?

Canon och Nikon använder huvudsensorn för LV, vilket medför att spegeln då är uppfälld och därmed så fungerar inte fasdetections AutoFokussystemet och exponeringsmätningen. Det drar också en hel del ström och sensorn blir varm osv., samt då det är mycket data som ska processas så blir det också en viss eftersläpning Detta gör systemet begränsat och är användbart främst till macro och även ibland i studio med replikering till externskärm.

På Sony A450/A500/A550 så sitter istället en extrasensor i prismahuset (eller också ska jag säga, bara en knapptryckning så växlar det över till huvudsensorn, så att man har tillgång till det andra systemet också). Den har lägre upplösning, men räcker gott till LV-displayen och man får en mycket snabb LV-visning utan fördröjning och som drar väldigt lite ström. AF-systemet funkar exakt lika bra som vid optisk sökare och snabbheten är också lika, (seriebildshastigheten dock bara 4 bilder per sekund istället för 5 och burstläget på 7 bilder per sekund är inte tillgängligt) dessutom används extrasensorn till ljusmätning så att man får en extremt exakt exponeringsmätning med över 900000 punkter, vilket annars är en finess som enbart finns på de allra dyraste Nikon-kamerorna. Displayen är ljusstark och har hög upplösning är också vinklingsbar både uppåt och neråt. Speciellt användbart r det tillsammans med andra finesser som kameran har, t.ex. Face-detection och automatisk HDR-funktion mm.

Jag har fattat hur det fungerar och jag förstår att Sony's LV är bra. När det gäller exponering skulle jag inte säga att Nikon's system är SÅ fantastiskt. Det funkar bra men ibland blir det fel (kan vara skit bakom spakarna också :) ). Jag kör själv D700 som har samma exponeringsmätare som D3X.

Alltså, detta gör att i dessa avseenden ÄR Sony A550 betydligt bättre än Canons och Nikons motsvarande modeller. Jag anser tom. att det inte bara är ett tyckande utan rena objektiva fakta.

Kan du backa upp det påståendet med t.ex några tester? Eller bygger det enbart på din erfarenhet av A550 och Nikon D90 (som jag f.ö ägt under 2 år)? Jag tror personligen att både Canon 550D (samma pris som A550) och Nikon D5000 kan ge A550 en match. Säger inte att de är bättre bara att de bör vara likvärdiga. Några tester av A550 och det är inte enbart positivt:
http://www.dpreview.com/reviews/sonyalphadslra550/page27.asp
http://www.photozone.de/dslr_reviews/487_sonydslra550?start=7

Säljaren visste absolut om allt detta och det är det som gör det så anmärkningsvärt att han då detta specifikt efterfrågas ignorerar det system som är totalt överlägset på den punkten och istället visar en Canonmodell som definitivt är sämre på detta. Ditt svar var att "det inte alls var uppseendeväckande eftersom han inte tipsade om en sämre modell."

Det finns som bekant fler parametrar än bra live-view och inbyggd HDR att ta hänsyn till.

Jag antar att du inte var speciellt insatt då du påstod att Canons system var likvärdigt. Det märkliga är att du när du fått reda på hur det är ändå inte backar från påståendet utan svävar iväg på andra saker, så jag förstår inte riktigt. Jag tycker att det är bra för trovärdigheten att kunna förklara sina påståenden man gör. Visst kan det ibland hända att man tror sig veta en sak och uttrycker det, men då kan man väl inte hålla fast vid det om det framkommer fakta som visar att man har fel så måste man väl ändra sig, eller hur?

Var påstod jag att Canon's live-view var likvärdig? Vad jag påstår är att Canon 550D som system är åtminstone likvärdig med A550 och att det är OK att säljaren förordade en marknadsledande produkt (priset för båda är inom budget). Jag antar att kunden ville ha något mer än live-view och avsaknad av video:

Här är en rak fråga:

Anser du att LV-systemet på Canon EOS 500D inte är betydlig sämre än det som finns på Sony A550?
/Mats

Det kan jag inte svara på då jag inte använt båda kamerorna under en rimlig tid (låt säga några veckor). Min poäng är att väldigt få i denna tråden vet exakt hur en A550 står sig mot en 500D/550D. Du skriver själv att din erfarenhet utanför Sony främst rör Nikon D90.
 
Om kunden är så ointreserad att han/hon inte gjort några efterforskningar om produktutbudet själv och helt tänker lita på säljarens ord och val(vilket för mig känns helt absurt),så borde säljaren självklart försöka få kunden att välja dyraste möjliga produkt så att han/hon kan generera största möjliga vinst för företaget.....min åsikt.....
 
Kan du backa upp det påståendet med t.ex några tester? Eller bygger det enbart på din erfarenhet av A550 och Nikon D90 (som jag f.ö ägt under 2 år)? Jag tror personligen att både Canon 550D (samma pris som A550) och Nikon D5000 kan ge A550 en match. Säger inte att de är bättre bara att de bör vara likvärdiga.

Canon 550D framförallt kan absolut ge Sony A550 en match och överträffa den inom flera områden. Som helhet kan Canonen vara ett bättre val beroende på vad man prioriterar för egenskaper. När det gäller LV-systemet eftersom det var det som efterfrågades) däremot så anser jag att Sonys version är totalt överlägsen och det anser jag att jag redan backat upp klart och tydligt. jag tror allvarligt inte att att om jag skulle ha mer erfarenhet av Canons LV-system i praktiken att jag skulle svänga om och tycka det är bättre.

Tester är inte alltid så vägledande. För knappt ett år sen när jag skulle köpa en ny kamera så fick jag låna en Nikon D90 under två veckor och måste säga att jag gillade den skarpt. Skulle sedan knalla iväg till affären och köpa en, men precis då råkade jag läsa ett test, eller egentligen efterdyningarna och svar från Nikon om testet. Det var visst Råd och Rön har jag för mig. Hursomhelst så började jag titta omkring och faktiskt lite impulsivt blev det en Sony A550 istället. LV var då absolut ingen egenskap jag efterfrågade för jag trodde det var lika kasst som på Nikonen, men nu skulle jag ha extremt svårt att vara utan det. (Fast det är just vad jag är under en tid då jag nu säljer min A550 och har skaffat en A900 istället, men kommer nog senare att skaffa ett nytt APS-C system med bra LV som komplement.)


/Mats
 
Det är presic samma med grafik-kort. Jag var inne på mediamarkt med ett Nvidia kort på support, det enda de undrade var varför jag hade köpt ett nvidia kort och inte ett ATI istället. De tjatade ganska mycket om det kan man säga.

Men jag ska inte klaga de hjälpte mig snällt och jag var till och med, med dem när de kollade igenom allt. Det visade sig att det inte var fel på den.

Bara kan tycka att det är lite väl mycket "märkestjat".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.