Det är bara du som varit i butiken och vi får lita på din återberättelse.
Jaha, där kom det också. Tryter argumenten kan man ju alltid ge sig på budbäraren... Snacka om konspirationsteoretiker. Nä,jag behöver inte "hitta på" en story på det här sättet, har ingen anledning till det. Tog upp det för att jag blev förvånad själv och reagerade på hur det var.
Kan ju samtidigt fråga mig: Hur många i denna tråden har rattat en Canon 550D eller Nikon D5000 och kan göra en ärlig jämförelse? Jag skulle våga påstå att detta är ett problem som de flesta av oss delar dvs. att inte använt andra märken tillräckligt för att kunna uttala oss. Det finns kanske en Sony-bubbla också ;-)
Tror att vi är många som har erfarenhet och kunskap om flera system, men framförallt är det viktigt att ha kunskap om precis det som diskuteras. Jag förstår att du inte kände till hur Sonys LV-system funkar, annars är det konstigt tycker jag att du säger att Canons är lika bra.
(Jag påstår inte att jag har större erfarenhet av dessa Canon-modeller, har bara provat dom lite i butik och läst specar. Har däremot bra koll på Sony A550 och den enda moderna systemkamera från andra tillverkare som jag kan säga att jag har erfarenhet av och använt en tid är Nikon D90, men detta är inte så intressant i sammanhanget.)
FYI så är här ett litet förtydlignde om hur LV-systemen funkar:
Canon och Nikon använder huvudsensorn för LV, vilket medför att spegeln då är uppfälld och därmed så fungerar inte fasdetections AutoFokussystemet och exponeringsmätningen. Det drar också en hel del ström och sensorn blir varm osv., samt då det är mycket data som ska processas så blir det också en viss eftersläpning Detta gör systemet begränsat och är användbart främst till macro och även ibland i studio med replikering till externskärm.
På Sony A450/A500/A550 så sitter istället en extrasensor i prismahuset (eller också ska jag säga, bara en knapptryckning så växlar det över till huvudsensorn, så att man har tillgång till det andra systemet också). Den har lägre upplösning, men räcker gott till LV-displayen och man får en mycket snabb LV-visning utan fördröjning och som drar väldigt lite ström. AF-systemet funkar exakt lika bra som vid optisk sökare och snabbheten är också lika, (seriebildshastigheten dock bara 4 bilder per sekund istället för 5 och burstläget på 7 bilder per sekund är inte tillgängligt) dessutom används extrasensorn till ljusmätning så att man får en extremt exakt exponeringsmätning med över 900000 punkter, vilket annars är en finess som enbart finns på de allra dyraste Nikon-kamerorna. Displayen är ljusstark och har hög upplösning är också vinklingsbar både uppåt och neråt. Speciellt användbart r det tillsammans med andra finesser som kameran har, t.ex. Face-detection och automatisk HDR-funktion mm.
Alltså, detta gör att i dessa avseenden ÄR Sony A550 betydligt bättre än Canons och Nikons motsvarande modeller. Jag anser tom. att det inte bara är ett tyckande utan rena objektiva fakta.
Säljaren visste absolut om allt detta och det är det som gör det så anmärkningsvärt att han då detta specifikt efterfrågas ignorerar det system som är totalt överlägset på den punkten och istället visar en Canonmodell som definitivt är sämre på detta. Ditt svar var att "det inte alls var uppseendeväckande eftersom han inte tipsade om en sämre modell."
Jag antar att du inte var speciellt insatt då du påstod att Canons system var likvärdigt. Det märkliga är att du när du fått reda på hur det är ändå inte backar från påståendet utan svävar iväg på andra saker, så jag förstår inte riktigt. Jag tycker att det är bra för trovärdigheten att kunna förklara sina påståenden man gör. Visst kan det ibland hända att man tror sig veta en sak och uttrycker det, men då kan man väl inte hålla fast vid det om det framkommer fakta som visar att man har fel så måste man väl ändra sig, eller hur?
Här är en rak fråga:
Anser du att LV-systemet på Canon EOS 500D inte är betydlig sämre än det som finns på Sony A550?
/Mats