Annons

Det här med att använda blixt.

Produkter
(logga in för att koppla)
Finessen med en modell är att de brukar stå och göra som man säger. Annars väljer man en annan modell.
Jag, som gillar att fotografera idrottare på tävlingar, har inte chansen att få dem att ta regi. Dessutom dyker de upp där de själva vill, de rackarna, så inte går det att ställa något manuellt som passar till en och sen använda samma inställning till nästa.

Så om det är bättre att lära sig att ställa in manuellt, än att använda automatik, då är det bästa att lära sig att skilja på när man ska använda automatiken, respektive ställa in allt själv. Sen använder man det som passar bäst till situationen.
 
Finessen med en modell är att de brukar stå och göra som man säger. Annars väljer man en annan modell.
Jag, som gillar att fotografera idrottare på tävlingar, har inte chansen att få dem att ta regi. Dessutom dyker de upp där de själva vill, de rackarna, så inte går det att ställa något manuellt som passar till en och sen använda samma inställning till nästa.

Så om det är bättre att lära sig att ställa in manuellt, än att använda automatik, då är det bästa att lära sig att skilja på när man ska använda automatiken, respektive ställa in allt själv. Sen använder man det som passar bäst till situationen.

Självklart!
 
[...]
Moderna kameror har "smartare" automatik, men som fotograf är det bättre att lära sig hur det fungerar och ta kontroll över resultatet.

Gamla tiders TTL mätte ju faktisk ljuset direkt på filmen under exponeringen. Jag använde inte blixt på den tiden så jag vet inte hur bra det var i praktiken.

På min nuvarande kamera kallad det tydligen E-TTL. Den skjuter av en liten förblixt för att mäta hur mycket kraft den kommer att behöva trycka på med. Detta alltså medan spegeln fortfarande är nere så att ljuset kan nå mätaren uppe vid prismat.

En finess som jag upplevt med detta är att jag i sökaren ser hur reflexen slår i ögonen på modellen i samband med exponeringen.

Jag tycker att det även borde fungera för att faktiskt ge rätt exponering så länge som jag ber kameran att länka spotmätningen till vald af-punkt (och att jag inte komponerar om efter att jag satt fokus). Men det ska jag testa lite mer.

Att förstå hur kameran (och dess automatik) fungerar är ju också ett sätt att ta kontroll över resultatet. Tycker jag.
 
Gamla tiders TTL mätte ju faktisk ljuset direkt på filmen under exponeringen. Jag använde inte blixt på den tiden så jag vet inte hur bra det var i praktiken.

På min nuvarande kamera kallad det tydligen E-TTL. Den skjuter av en liten förblixt för att mäta hur mycket kraft den kommer att behöva trycka på med. Detta alltså medan spegeln fortfarande är nere så att ljuset kan nå mätaren uppe vid prismat.

En finess som jag upplevt med detta är att jag i sökaren ser hur reflexen slår i ögonen på modellen i samband med exponeringen.

Jag tycker att det även borde fungera för att faktiskt ge rätt exponering så länge som jag ber kameran att länka spotmätningen till vald af-punkt (och att jag inte komponerar om efter att jag satt fokus). Men det ska jag testa lite mer.

Att förstå hur kameran (och dess automatik) fungerar är ju också ett sätt att ta kontroll över resultatet. Tycker jag.

Det stämmer att det går att låsa blixtexponeringen, det finns flash compensation och exposure compensation osv. Ibland måste man börja rota i menyerna. Vad är poängen med att använda automatik om man ändå måste ändra en rad andra inställningar som är mindre intuitiva än manuella basinställningar?

Om bakgrunden är för mörk ökar jag slutartiden. Om förgrunden är för ljus minskar jag blixtens effekt. Boom!

Bara det att du måste testa för att klura ut hur det fungerar eller att olika kameror fungerar olika visar på hur krångligt det blir.
 
[...]
Hur gjorde du när du bestämde hur du skulle ställa in manuellt? Med lite huvudräkning baserad på ledtal och motivavstånd borde du ha fått till det rätt på färre försök.
[...]

Jag gissade.
På min första elektronblixt fanns ju tabellen på ryggstycket. Bara att matcha ASA och avstånd så fick man ut bländare. Synktiden var given.
På min fina 580EX II finns ingen tabell, så det blev trial and error. Gick väl i och för sig fortare än att googla fram både ledtal och tabell.
 
Det stämmer att det går att låsa blixtexponeringen, det finns flash compensation och exposure compensation osv. Ibland måste man börja rota i menyerna. Vad är poängen med att använda automatik om man ändå måste ändra en rad andra inställningar som är mindre intuitiva än manuella basinställningar?

Om bakgrunden är för mörk ökar jag slutartiden. Om förgrunden är för ljus minskar jag blixtens effekt. Boom!

Bara det att du måste testa för att klura ut hur det fungerar eller att olika kameror fungerar olika visar på hur krångligt det blir.

Testandet handlar om att öva och lära sig hur prylarna fungerar.
Hittills har automatiken funkat fint. Men jag är nybörjare på blixt så det är inget avancerat jag gjort än så länge.
 
Nu har vi nog kommit rätt långt från syftet med tråden, men med mina Godoxblixtar kan jag använda automatiken för en eller flera anslutna blixtar, och justera med så jag får exponeringen som jag vill ha den. Därefter kan jag låsa blixtarna så de kör med samma styrka på efterföljande exponeringar och jag kan flytta på mig hur jag vill utan att det påverkar hur blixtarna lyser - synnerligen trevlig funktion tycker jag.

Apropå blixtar som på den analoga tiden mätte blixtljuset under själva exponeringen, tror jag det bara var Olympus som hade det (de var i alla fall först). Tanken med det var förstås god, men det blev inte alltid rätt då kameran mätte det ljus som reflekterades från filmen och resultatet varierade beroende på filmtyp (eftersom emulsionen var annorlunda).
 
Apropå blixtar som på den analoga tiden mätte blixtljuset under själva exponeringen, tror jag det bara var Olympus som hade det (de var i alla fall först). Tanken med det var förstås god, men det blev inte alltid rätt då kameran mätte det ljus som reflekterades från filmen och resultatet varierade beroende på filmtyp (eftersom emulsionen var annorlunda).
Olympus var först med tekniken, men om jag minns rätt så var det ett Minoltapatent.

Reflektansen från olika filmer varierade faktiskt förvånansvärt lite. Tillräckligt lite för att det blev bra resultat rätt ofta.
 
Nu har vi nog kommit rätt långt från syftet med tråden, men med mina Godoxblixtar kan jag använda automatiken för en eller flera anslutna blixtar, och justera med så jag får exponeringen som jag vill ha den. Därefter kan jag låsa blixtarna så de kör med samma styrka på efterföljande exponeringar och jag kan flytta på mig hur jag vill utan att det påverkar hur blixtarna lyser - synnerligen trevlig funktion tycker jag.

Apropå blixtar som på den analoga tiden mätte blixtljuset under själva exponeringen, tror jag det bara var Olympus som hade det (de var i alla fall först). Tanken med det var förstås god, men det blev inte alltid rätt då kameran mätte det ljus som reflekterades från filmen och resultatet varierade beroende på filmtyp (eftersom emulsionen var annorlunda).

Jag förstår inte riktigt hur det skulle fungera med flera ljus?

Oftast när jag använder flera ljuskällor ställer jag upp en i taget, för det mesta genom att "chimpa" men ibland med ljusmätare.

Bilden nedan är ett par veckor gammalt exempel där vi använde tre ljuskällor. Huvudljus genom softbox till höger, fyll softbox till vänster och rimljus genom grid snett bakom modellen till höger.

Hur kan automatiken veta hur du vill fördela ljuset mellan de tre?

Du kanske menar att du kan ställa blixtarna manuellt från din trigger? I vilket fall som helst så måste man fortfarande justera riktning och position hos ljusen manuellt.
 

Bilagor

  • 46092162494_4ef1eabd25_o.jpg
    46092162494_4ef1eabd25_o.jpg
    35.3 KB · Visningar: 11
Jag gissade.
På min första elektronblixt fanns ju tabellen på ryggstycket. Bara att matcha ASA och avstånd så fick man ut bländare. Synktiden var given.
På min fina 580EX II finns ingen tabell, så det blev trial and error. Gick väl i och för sig fortare än att googla fram både ledtal och tabell.

En Canon 580EX II kan du ju styra direkt från kameran. Finns särskilt knapp för att justera blixtens styrka när man kör ETTL-II. En 580EX III kan också styra andra blixtar.
 
Apropå blixtar som på den analoga tiden mätte blixtljuset under själva exponeringen, tror jag det bara var Olympus som hade det (de var i alla fall först). Tanken med det var förstås god, men det blev inte alltid rätt då kameran mätte det ljus som reflekterades från filmen och resultatet varierade beroende på filmtyp (eftersom emulsionen var annorlunda).

Pentax hade också OTF-TTL på ”flaggskeppet” Pentax LX.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pentax_LX
 
Hur kan automatiken veta hur du vill fördela ljuset mellan de tre?

Du kanske menar att du kan ställa blixtarna manuellt från din trigger? I vilket fall som helst så måste man fortfarande justera riktning och position hos ljusen manuellt.

Automatiken vet förstås inget om det, men jag kan justera varje blixtgrupp individuellt (med bibehållen TTL) och kompensera upp och ned. När jag är nöjd låser jag resultatet, och då används inte längre TTL för någon mätning utan alla blixtar kör på vald effekt.
 
En Canon 580EX II kan du ju styra direkt från kameran. Finns särskilt knapp för att justera blixtens styrka när man kör ETTL-II. En 580EX III kan också styra andra blixtar.

Jag refererade när jag provade att köra manuellt. Blixten satt på kameran. Jag behöve några försök innan jag hittade rätt styrka men med automatiken blev det rätt direkt.
 
Den låsningsfunktionen finns inte hos Canons system. Men för övrigt är det samma möjligheter.
Canon T90 mätte också blixtljuset som reflekterades från filmen i vissa lägen. Den kunde mäta förblixtar också, som dagens E-TTL, i andra sammanhang.

Jag tycker att det även borde fungera för att faktiskt ge rätt exponering så länge som jag ber kameran att länka spotmätningen till vald af-punkt (och att jag inte komponerar om efter att jag satt fokus).
När du använder E-TTL II på en Canonkamera kan du inte länka mätningen till en AF-punkt. Du kan välja evaluerande eller genomsnittsmätning omedelbart före det att bilden tas, alternativt FEL (Flash Exposure Lock), som spotmäter blixtljuset i mitten av sökaren i en separat övning innan du tar bilden.
Det är för mätningen av det befintliga ljuset som man kan välja evaluerande, genomsnitt, utsnitt eller spotmätning. Den sista då antingen i mitten eller länkad till vald AF-punkt, om man har en Canon EOS 1 av något slag.
Mätningarna av befintligt resp. blixtljuset sker inte vid samma tillfälle.

Att exponeringen kan ändras från en bild till en annan, om man använder blixtautomatik, är lika självklart som att den kan göra det med automatisk exponeringsinställning när enbart befintligt ljus är inblandat. Det är priset man får betala för möjligheten att få det stora flertalet bilder tillräckligt rätt exponerade, oavsett vilken belysning som råder.
 
Den låsningsfunktionen finns inte hos Canons system. Men för övrigt är det samma möjligheter.
Canon T90 mätte också blixtljuset som reflekterades från filmen i vissa lägen. Den kunde mäta förblixtar också, som dagens E-TTL, i andra sammanhang.

När du använder E-TTL II på en Canonkamera kan du inte länka mätningen till en AF-punkt. [ osv ]

Nä precis. Jag såg ditt tidigare lika initierade inlägg. Och hittade dessutom denna sida: https://cpn.canon-europe.com/content/education/infobank/flash/flash_basics.do

Tack, nu behöver jag inte testa det.
 
När jag började fota med blixt för underfär 10-12 år sedan litade jag på Nikons CLS (Creative Lightening System). Jag tog med en modell ut på stan eller ut i skogen, satt upp blixt och paraply och satt igång.

Problemet är att när man komponerar om bilden så ändrar sig mätningen och därmed resultatet. Man får mörka bilder, ljusa bilder och bara några få som blir bra och det var mer tur än skicklighet.

På Godox blixtkontrollenhet kan man ta en bild med TTL för att mäta ljuset, och sedan ställa in blixtarna på manuellt med de värden man fick. Vet inte om Canon har någon liknande funktion. Sedan är det bara att fortsätta att fotografera manuellt om man så önskar
 
På Godox blixtkontrollenhet kan man ta en bild med TTL för att mäta ljuset, och sedan ställa in blixtarna på manuellt med de värden man fick. Vet inte om Canon har någon liknande funktion. Sedan är det bara att fortsätta att fotografera manuellt om man så önskar

Tror att Godox är de första med den funktionen.

Den andra funktionen 'r att med rätt trigger på olik kameramärken kan man styra samma blixtuppsättning. Perfekt när man som jag ofta kör både Canon och Fuji vid samma fototillfälle.
Dessutom håller Godox sama kvalitet som Canons egna men till ett mycket lägre pris.. Man kan köpa en AD200 som är 3-4 gånger
starkare än Canon EX600 med en trigger till ett betydligt än Canons original.
 
Kollade tillbaka lite på när jag började fotografera porträtt i Bangkok.

Den här bilden är tagen i min lägenhet. Jag brukade börja varje session med uppvärmning inomhus innan vi gick ut för det jag tycker bäst om är att hitta spännande miljöer och att blanda blixt med solljuset.

Två blixtar, genom två paraplyer. Huvudljuset högt upp till vänster och jag fyllde ut skuggorna med ett lägre ljus från höger. Båda noggrant uppmätta med ljusmätare.

Det jag har lärt mig sedan dess är att "fylla" paraplyet med ljus. Det gör man genom att skjuta det så långt ifrån stativet som möjligt och genom att justera blixtens zoom så att ljuset fyller men inte spiller. Det går att kontrollera genom att ställa paraplyet nära en vägg och ta en bild av paraplyet. Hela ytan ska vara upplyst, men inget utanför på väggen.

Om man fyller med inte spiller så blir ljuset mjukare och högdagrarna i ansiktet flyter ut lite grann.

Sen är det lite fegt ljus, så jag hade nog jobbat med snabbare fall-off och mer konstrast.

Mitt budskap är att det är fantastiskt spännande att jobba med blixt. En gör underverk och med lite envishet och hårt arbete kan vem som helst få två eller tre blixtar att se ut som Vogue Magazine.
 

Bilagor

  • _DSC1783-Edit.jpg
    _DSC1783-Edit.jpg
    38.8 KB · Visningar: 16
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.