Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mulliga modellen av modell

Produkter
(logga in för att koppla)
Vem säger att idealmåtten är storlek 36?

De tjejer som figurerar i tidningar vars syfte är att väcka kroppsfunktioner hos män har ingen likhet med de modeller som förekommer på catwalken.
 
mipert skrev:
Jag har ingen aning om min frus mått, men jag vet hur det känns att krama henne.
Igen och igen och igen...

Fint skrivet... :) Precis så skall man resonera. Skit i vilka siffror det står på tag'en på hennes tröjor. :) Ååh... :)
 
snysop skrev:
Fint skrivet... :) Precis så skall man resonera. Skit i vilka siffror det står på tag'en på hennes tröjor. :) Ååh... :)
Mmm, jag håller med. För mig är charmen mer viktig än storleken, men samtidigt inser jag att smaken är olika, och givetvis har modeindustrin kollat upp vad som säljer bäst.

De har ingen anledning att visa mulliga modeller om smala dito säljer bättre.
 
snysop skrev:
Fint skrivet... :) Precis så skall man resonera. Skit i vilka siffror det står på tag'en på hennes tröjor. :) Ååh... :)
Jag antar att Mikael inte köper många tröjor till sin fru i present, alternativt att hon får springa och byta ofta :-D

När det gäller storlek så kan jag inte bry mig mindre. Har aldrig bett att få kolla på storlekslappen när jag tyckt någon ser bra ut. När jag tänker på det så vet jag knappt vad jag har för storlek själv. Det är bara skostorleken jag har koll på efter allt skotestande...
 
maxzomborszki skrev:
Jag antar att Mikael inte köper många tröjor till sin fru i present, alternativt att hon får springa och byta ofta :-D

När det gäller storlek så kan jag inte bry mig mindre. Har aldrig bett att få kolla på storlekslappen när jag tyckt någon ser bra ut. När jag tänker på det så vet jag knappt vad jag har för storlek själv. Det är bara skostorleken jag har koll på efter allt skotestande...

BH-storlek vet väl iaf de flesta killar? ;)

Förstår inte aaaalls vad du menar med skotestande... hehe...
 
Jag är en sådan som tycker utseendet är väldigt viktigt.
Bara charm och personlighet räcker inte långt för mig.

Men efter att ha kramat och kindpussat ett antal catwalkmodeller genom åren vet jag att deras kroppar (Milanostorleken alltså) är för tunna för mig.
Så är det...
 
snysop skrev:
BH-storlek vet väl iaf de flesta killar? ;)
Men jag har ju inte bh... aha, nu förstår jag :)

Nja, nog för att inte är mer än kille, men där har jag nog total nollkoll måste jag erkänna.

Förstår inte aaaalls vad du menar med skotestande... hehe...
Tänkte närmast på de ökända idrottskorna.

mipert skrev:
Nej, det är inte tröjor jag köper...
Du är ju farlig Mikael. Glad att du är gift och har barn så du inte sabbar marknaden för oss hopplösa fall :)

Undrar vilka organ jag kan sälja nu för att ha råd att matcha det där.
 
Erik Schalin skrev:
Finns det ofejkad media, vad är i så fall fejkad media?

Är ofejkad media dokumentär?




Helt uppenbart så figurerar det olika äkthetsgrader över olika och inom olika kommersiella mediagenrer!

Ytterligheterna är såklart t ex reklamplakatet där midjan oftare än mer sällan har en tillfixad midja. På andra sidan av skalan har vi såklart ex,vis den där liveinspelade videon av typ Beyoncé där uppenbart inga höfter är fejkade, ev plastkirurgi undantaget såklart;)

Visst kan man kalla en mer äkta uppenbaring som mer dokumentär, tror få nekar till det!

Vilket ideal är det som berör och påverkar oss mest/starkast? Jo knappast är modevisningarnas stjärnor på runway utan de som representerar den yttersta musik och filmbranschen mfl. Dessa senare nämnda idoler är också de som klär mer och allt fler reklamjobb,, vilket såklart kan ses som beviset för att förändring i trender pågår även i det perspektivet.




Mvh Niclas,
 
mipert skrev:
Jag är en sådan som tycker utseendet är väldigt viktigt.
Bara charm och personlighet räcker inte långt för mig.

Men efter att ha kramat och kindpussat ett antal catwalkmodeller genom åren vet jag att deras kroppar är för tunna för mig.
Så är det...
Jag tror de flesta av oss har ideal, alltså en tanke på hur man eller kvinna ska se ut.

Det kan vara smal, stor byst, bredaxlad etc. Men - jag tror det är viktigt att få unga männsikor att inse att ingenting är rätt, ingenting är fel.
Personer som mår bra och som är säkra - är vackra!
 
mipert skrev:
Jag är en sådan som tycker utseendet är väldigt viktigt.
Bara charm och personlighet räcker inte långt för mig.

Det är hela "paketet" som gör det, eller hur?

Men om du skulle få välja mellan dessa två, vilken hade du valt då?

* Supersnygg tjej, men dum som en kokosboll, kan inte föra en konversation utan att börja pila på naglar och prata om smink och att hon inte "fattar"... Däremot så är hon jätteläcker och alla polare är (positivt)avundsjuka på dig.

* En tjej som har utseendet som du inte gillar, men hon är underbar som människa, ni kan prata om allt, ni har jättekul, hon "kompletterar" dig och du trivs med henne.

Utseendet på en person förändras ju mer man lär känna personen. En person som man tycker är jättesnygg vid första ögonkastet kan man helt plötsligt tycka är ful när han/hon öppnar munnen och säger de mest korkade sakerna - eller uppför sig som han/hon äger världen.

Samtidigt som en "ful" person kan bli fin ju mer man lär känna denna. Man lär sig se igenom fasaden, plötsligt så upptäcker man att hon/han har vackra ögon, vackert sätt att röra sig på etc.

Har jag fel?
 
Jag tror att detta beror på att dom flesta vill vara smala och vältränade idag. Ideealet ser ju ut så. Det har ju funits tider där det var snyggt att vara rund oxå.
Därför tror jag att reklam är tänkt så att man som betraktare ska identifiera sig med modellen på bilden. Lite så att om jag köper den där jackan så blir jag så där snygg.

Och detta tror jag att många fotografer här på fotosidan inspireras av. Man tittar ju på dom bilder som rör sig i samhället och tar efter det.

Det ser ju ut så idag att snart det enda som räknas är ju hur man ser ut. Alla är ju hela tiden med och höjjer dessa krav oxå. Idag är barn mer medvetna om kläder smink osv än man var för 15 år sedan.

I grund och botten så tror jag det grundar sig i att det är lättare att gå upp i vikt än ner i vikt, och det är svårare att hålla sig i form än inte. Så jag tror att därför känner man sig mer exklusiv som smal och vill därför visa det.

Men vist det är en jävla press vi skapar på mäniskan tjock som smal.
 
snysop skrev:
Har jag fel?
Tycker jag inte. Stämmer tvärtom ganska väl med vad jag tycker och upplevt.

Lyckligtvis har jag dock aldrig ställts inför ett sådant val och förhoppningsvis är världen inte så polariserad. I god Svensk anda vill jag se ett tredje alternativ:

* Supersnygg tjej, jätteläcker och alla polare är (positivt)avundsjuka på dig. Hon är underbar som människa, ni kan prata om allt, ni har jättekul, hon "kompletterar" dig och du trivs med henne.

Undrar bara vem det är som inte vill det? :-D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.