PeHi
Avslutat medlemskap
Det här är en väldigt besynnerlig diskussion! JA, världen är orättvis!!
Vad skulle hindra en säljare i en butik att pusha för ett särskilt märke eller till och med baktala ett annat? I en drömvärld så är alla försäljare en slags konsumentupplysare som bara har kundens bästa för ögonen, men så ser det inte ut (generellt sett). En del av er går på som om det vore något brottsligt som begås...
Som ni alla vet så finns alla typer av försäljare. En del är kompetenta, en del inkompetenta, vissa är engagerade i att hitta rätt produkt åt kunden, andra inte. En del vill bara kränga det dyraste (eller snarare det som ger mest marginal), ibland bara bli av med ett gammalt exemplar. Andra är framförallt intresserade av att få en nöjd kund som troligen kommer tillbaka och handlar mer. Osv, osv. Är det en nyhet som är värd att förfasa sig över?
Världen är inte odelat "god" och ser inte ut som ni vill att den ska göra, det har den aldrig gjort och det kommer den aldrig att göra. Vill man ha hjälp med information i kameradjungeln så får man göra som i alla branscher: antingen går man till en butik som man vet (genom rekommendationer från vänner eller från "nätet") ger en hyfsat objektiv vägledning eller så får man anstränga sig och läsa på! Det sistnämnda är ju otroligt mycket lättare nu än för 15 år sedan, men uppenbarligen fortfarande för jobbigt för många med tanke på alla slöa "Vad ska jag köpa?"-trådar i det här forumet.
Nikon och Canon har i årtionden lagt ner fantasisummor på att bearbeta branschen och konsumenter med marknadsföring av sina fotoprodukter. Sony har dykt upp de senaste åren, och ni förväntar att de direkt ska få samma status och behandling!? De får väl jobba på att bygga sin position på marknaden som alla andra. Det tar tid och kostar pengar, så funkar det på vilken marknad som helst.
Vad skulle hindra en säljare i en butik att pusha för ett särskilt märke eller till och med baktala ett annat? I en drömvärld så är alla försäljare en slags konsumentupplysare som bara har kundens bästa för ögonen, men så ser det inte ut (generellt sett). En del av er går på som om det vore något brottsligt som begås...
Som ni alla vet så finns alla typer av försäljare. En del är kompetenta, en del inkompetenta, vissa är engagerade i att hitta rätt produkt åt kunden, andra inte. En del vill bara kränga det dyraste (eller snarare det som ger mest marginal), ibland bara bli av med ett gammalt exemplar. Andra är framförallt intresserade av att få en nöjd kund som troligen kommer tillbaka och handlar mer. Osv, osv. Är det en nyhet som är värd att förfasa sig över?
Världen är inte odelat "god" och ser inte ut som ni vill att den ska göra, det har den aldrig gjort och det kommer den aldrig att göra. Vill man ha hjälp med information i kameradjungeln så får man göra som i alla branscher: antingen går man till en butik som man vet (genom rekommendationer från vänner eller från "nätet") ger en hyfsat objektiv vägledning eller så får man anstränga sig och läsa på! Det sistnämnda är ju otroligt mycket lättare nu än för 15 år sedan, men uppenbarligen fortfarande för jobbigt för många med tanke på alla slöa "Vad ska jag köpa?"-trådar i det här forumet.
Nikon och Canon har i årtionden lagt ner fantasisummor på att bearbeta branschen och konsumenter med marknadsföring av sina fotoprodukter. Sony har dykt upp de senaste åren, och ni förväntar att de direkt ska få samma status och behandling!? De får väl jobba på att bygga sin position på marknaden som alla andra. Det tar tid och kostar pengar, så funkar det på vilken marknad som helst.