Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppsnappat i fotobutiken

Produkter
(logga in för att koppla)
Det här är en väldigt besynnerlig diskussion! JA, världen är orättvis!!

Vad skulle hindra en säljare i en butik att pusha för ett särskilt märke eller till och med baktala ett annat? I en drömvärld så är alla försäljare en slags konsumentupplysare som bara har kundens bästa för ögonen, men så ser det inte ut (generellt sett). En del av er går på som om det vore något brottsligt som begås...

Som ni alla vet så finns alla typer av försäljare. En del är kompetenta, en del inkompetenta, vissa är engagerade i att hitta rätt produkt åt kunden, andra inte. En del vill bara kränga det dyraste (eller snarare det som ger mest marginal), ibland bara bli av med ett gammalt exemplar. Andra är framförallt intresserade av att få en nöjd kund som troligen kommer tillbaka och handlar mer. Osv, osv. Är det en nyhet som är värd att förfasa sig över?

Världen är inte odelat "god" och ser inte ut som ni vill att den ska göra, det har den aldrig gjort och det kommer den aldrig att göra. Vill man ha hjälp med information i kameradjungeln så får man göra som i alla branscher: antingen går man till en butik som man vet (genom rekommendationer från vänner eller från "nätet") ger en hyfsat objektiv vägledning eller så får man anstränga sig och läsa på! Det sistnämnda är ju otroligt mycket lättare nu än för 15 år sedan, men uppenbarligen fortfarande för jobbigt för många med tanke på alla slöa "Vad ska jag köpa?"-trådar i det här forumet.

Nikon och Canon har i årtionden lagt ner fantasisummor på att bearbeta branschen och konsumenter med marknadsföring av sina fotoprodukter. Sony har dykt upp de senaste åren, och ni förväntar att de direkt ska få samma status och behandling!? De får väl jobba på att bygga sin position på marknaden som alla andra. Det tar tid och kostar pengar, så funkar det på vilken marknad som helst.

I en drömvärld så är alla försäljare en slags konsumentupplysare som bara har kundens bästa för ögonen,

En seriös säljare på en plats där flera saker säljs ÄR en konsumentupplysare i yttersta spetsen av förfining om du inte visste det. Han/Hon skall kunna dom saker man marknadsför. Och det är ingen drömvärld. Utan ett realistiskt krav en konsument skall kunna förlita sig på..

Att däremot världen och däri säljarna inte innehar denna kompetens beror på att det anställs okunniga personer som inte egentligen kan kallas annat än kassabiträden med felaktig titel och inget annat..

En seriös säljare på en plats där flera saker säljs ÄR en konsumentupplysare i yttersta spetsen av förfining om du inte visste det. Han/Hon skall kunna dom saker man marknadsför. Och det är ingen drömvärld. Utan ett realistiskt krav en konsument skall kunna förlita sig på..

Att däremot världen och däri säljarna inte innehar denna kompetens beror på att det anställs okunniga personer som inte egentligen kan kallas annat än kassabiträden med felaktig titel och inget annat..

I det andra stycket bekräftar du att din åsikt i det första stycket är en dröm... :)

Det är omöjligt att lära sig alla funktioner på alla produkter man säljer. Dels pga mängden varor i en butik och dels för att det kommer nya varor hela tiden. Man lär sig vissa varor bättre än andra, vissa för att man av en eller annan anledning är intresserad av just den varan, andra för att de ska vara med i en stor kampanj. Vissa nya varor från märken man bara har problem med bryr man sig inte ens om att lära sig.
Säljarna är inte mer än människor.

Vad du missar är att se det hela från butikens sida. Butiksägaren kan inte stå där med en massa konsumentupplysare som inte genererar några slantar. Vi lever i en tid med stark konkurrens. Butikerna måste sälja för att överleva.

Det är en svår balansgång man utför som "seriös säljare". Det finns alla typer av säljare därute. Bra och dåliga. Det finns hårdkrängare som inte bryr sig ett dugg om kunden. Han ser enbart kundens plånbok. Det finns "konsumentupplysare" som aldrig kommer till avslut. Inga av dessa ytterligheter är något att önska utan en mer balanserad person är att föredra.

Dock finns det behov av bägge typer då och då men då i form av en säljare som kan förändra sitt sätt att arbeta: En del kunder behöver verkligen hjälp med att ta sitt beslut. Vissa verkar snarast tacksamma över att de får hjälp med sitt svåra beslut. (Halv) hårdkrängaren är då att föredra. Givetvis skall en adekvat behovsanalys först göras............. Andra gånger får man agera som konsumentupplysare men då måste man istället väga in risken för att det är en snackare som man står inför. Dvs en som inte köper något utan bara pratar.......

Just behovsanalysen är någon som så många missar. Det märks även mycket tydligt här på FS. Hur vanligt är det när frågan ställs om vad skall jag köpa så ramlar det in en massa förslag på prylar när det inte alls är klart hur användaren tänkt använda sina saker.

Senast ändrad:
Magnus G

Jag tror då jag läser dig att vi står mycket nära varandra i våra tankar.. Jag känner igen i stort allt du skriver såsom i mina ögon "sanningar"...

Vill bara du skall veta det så du inte tror nått annat..

Ni talar om mutor till säljare. För bara 5-7 år sedan fanns generellt ganska mycket "mutor" i form av tävlingar, vinster och annat som skulle kunna ses som bestickning eller "mutor". Flertalet kedjor tillåter inga tävlingar längre, säljare som vunnit resor osv har blivit sköntaxerade osv osv vilket gjort att detta ändrats kraftigt. Är personligen drabbad av detta.Vet säljare som för 10 år sen fick Breitling-klockor, fick resa till exotiska platser, vann biljetter till utsålda event osv osv...

Visst att kundevent och fester och tillställningar och mindre resor existerar, men det är rätt jämnt mellan leverantörerna och ingen sticker ut och ingen vågar ta alls samma risker som vid millennieskiftet...

Sen att relationer självklart påverkar men se kundpraktiska fördelar med att välja annat än Sony:

* Enormt mycket större begagnatmarknad
* Enormt mycket större kunskap om produkterna bland säljare, fotografer osv osv
* Testvinnare är (tyvärr?) oftast Nikon eller Canon
* Leverantörerna har en helt annan support, kundsupport, seriositet inom fotogenren

Det som Magnus tar upp däremot, det JAG som säljare tjänar bäst på, alltså i TB eller marginal, styr rätt hårt, vilket normalt är 100% sant. Men jag vill inte knäcka svaret om marginaler mellan de två stora märkena och Sony. Men jag kan intyga att skulle ni ses snittmarginalerna så skulle det bli tyst på många.

Jag är inte emot någon här på forumet eller i tråden, men konspirationsteorier om mutor och hård marknadsstyrning är inget jag känner igen i det stora hela i fotobranschen. Det finns ett bolag som gör nog mycket så det räcker för hela marknaden och blir över...Äpplet. Skulle alla detaljer där läcka ut skulle ni nog göra som jag. Bojkotta totalt.

Nu är det ingenting mot vad det varit när det gäller fringisar och mutor. I slutet av 80-talet och början av 90-talet var nog peaken. Sen kom 90-talskrisen och efter det har det aldrig varit samma sak. Marginalerna är också en bråkdel numera på elektronik oavsett vad det är för något. När det gäller PC så ligger väl distributörsmarginalen någonstans mellan 4-5%, så distribution har de senaste 10 åren aldrig varit en lönsam business. Massor med volym och inga pengar.

Kamerabranschen tror jag inte alls är lika hårt styrd som exv. datorbranschen (mer pengar där). Tidigare litade många elektronik och mjukvaruföretag på att distributörer och återförsäljare skulle sälja deras grejor. En del små gör det fortfarande. I takt med att man byggde upp sina organisationer i Sverige så har man steg för steg tagit allt hårdare grepp om marknaden. Den stora draken där har länge varit HP som länge dominerat PC-sidan fullständigt. De styr sina storkundsaffärer med järnhand och kortsluter fullständigt marknaden. Distributörerna tvingas fungera som bank och transportkompani tillsammans med återförsäljarna. HP och de stora kunderna gör upp om priserna helt över huvudet på övriga leden. Fri marknad? Glöm det! De stora drakarna gör på detta sätt för att fullständigt säkerställa att det är just deras grejor som säljs och inget annat. Ackumulationen eskalerar och de större blir bara större och större och alternativen blir färre och färre. Det är inte lätt att vara mindre än riktigt stor idag. Det jag alltid undrat över är varför EU som säger sig värna marknaden inte gör detta.

. HP och de stora kunderna gör upp om priserna helt över huvudet på övriga leden. Fri marknad? Glöm det! De stora drakarna gör på detta sätt för att fullständigt säkerställa att det är just deras grejor som säljs och inget annat. Ackumulationen eskalerar och de större blir bara större och större och alternativen blir färre och färre. Det är inte lätt att vara mindre än riktigt stor idag. Det jag alltid undrat över är varför EU som säger sig värna marknaden inte gör detta.

Och människan har aldrig landat på månen heller

Det gör de, men det är inte så lätt att gå in och detaljpeta i saker. Det är rent ut sagt både olämpligt (om man inte är fullt troende kommunist) och olagligt enligt de flesta lagsystem som den utvecklade världen har - detta innefattar då de flesta länder som faktiskt HAR ett fungerande juridiskt system.

Om något däremot drar iväg till direkt orimliga proportioner så slår de ner stenhårt. Jag arbetade tidigare för en koncern som blev tilldömd ett PAR HUNDRA miljoner euro i vite om de inte minskade sin närvaro i ett antal namngivna marknadssegment (där vi vid tillfället ägde upp mot 70% av den totala europamarknaden i vissa segment...). Det var minst sagt spännande att vara med om en avyttring av 25% av företaget under en tvåårsperiod.

Men EU kan ju knappast slå ner på företag som "bara" äger 25-30% av en marknad, om de inte aktivt från styrelsehåll går ut med order om att undergräva marknaden via bestickning eller andra "oetiska" metoder.

Det gör de, men det är inte så lätt att gå in och detaljpeta i saker. Det är rent ut sagt både olämpligt (om man inte är fullt troende kommunist) och olagligt enligt de flesta lagsystem som den utvecklade världen har - detta innefattar då de flesta länder som faktiskt HAR ett fungerande juridiskt system.

Om något däremot drar iväg till direkt orimliga proportioner så slår de ner stenhårt. Jag arbetade tidigare för en koncern som blev tilldömd ett PAR HUNDRA miljoner euro i vite om de inte minskade sin närvaro i ett antal namngivna marknadssegment (där vi vid tillfället ägde upp mot 70% av den totala europamarknaden i vissa segment...). Det var minst sagt spännande att vara med om en avyttring av 25% av företaget under en tvåårsperiod.

Men EU kan ju knappast slå ner på företag som "bara" äger 25-30% av en marknad, om de inte aktivt från styrelsehåll går ut med order om att undergräva marknaden via bestickning eller andra "oetiska" metoder.

Oetiskt eller inte men en del av dessa stora företag som kortsluter marknaden genom s.k. bid och claimsystem gör det med ganska bisarra affärsmetoder. I den värld vi kanske tror att alla lever i, där säljer tillverkaren till ett visst pris till en distributör som i sin tur säljer till återförsäljare/butiker och där varje led lägger på en viss marginal innan vara når kund. En marknad som präglas av köp och sälj i alla led.

I verkliga världen där de stora styr så har man tvingat av distributörerna deras kundtregister genom att koppla detta till ett villkor för rabatter. Distributörerna har aldrig råd att vägra eftersom konkurrenterna inte gör det heller. Om distributören som exempel i den traditionella affärsmodellen köper en vara för 100 SEK, så säljer han den kanske vidare för 105 SEK till sina bästa kunder(ÅF). Så lägger sedan ÅF på sina marginaler ovanpå detta. Normalt vet inte ÅF exakt vad distributörerna köper varorna för enligt de normala villkoren.

I den kortslutna affärsmodellen (bid och claim-systemet) så har tillverkaren sedan i många fall parallellt med den vanliga prislistan en egen kundspecfik s.k. bidprislista för varenda specifik större kund där han säljer delar av sitt sortiment (oftast många tusen artiklar som säljs mest) mycket billigare ofta än distributören får köpa in produkterna för. Men tillverkaren vill ändå att distributören och ÅF (den s.k. vanliga kanalen) sköter distributionen (för leverantörer har inga resurser att fixa detta själv) och det styrs också hårt varifrån en bidkund får beställa på dessa bidprislistor. Skälet är att tillverkaren/leverantören inte är dimensionerad för att leverera om kunden vill avropa delar av sitt avtal. De vill helst bara leverera hela pallar med utrustning.

Distributören får sedan ta av de varor han redan köpt för 100 SEK och sälja dessa för under kostpris för att sedan "claima" mellanskillnaden från tillverkare/leverantör i efterskott. På så sätt tvingas distributörerna att fungera som bank för leverantörerna och ligga ute med stora summor. Dessutom tvingas man bygga stora avancerade system för att hålla ordning på dessa affärer så man inte tappar bort sina fordringar och kan hantera priserna mot andra led korrekt. En del distributörs och ÅF-företag har tvingats investerat miljonbelopp i denna typen av system om de vill vara med i denna hantering (vilket är ett måste då den helt övervägande delen av alla affärer med de stora PC-företagen idag sker på detta sätt). Komplexiteten och riskerna i denna affärsmodell gör ändå att det sitter hundratals människor och hanterar detta både centralt i dessa företag och ute i landsföretagen, vilket slutkunderna i slutänden sedan måste betala för på två håll. Konkurrensen minskar ju också i kanalen då ribban höjs på olika sätt för företag som skulle vilja in och konkurrera - både systemmässsigt och kompetensmässigt. Dessutom tvingar det fram polisbeteenden hos leverantörerna då oseriösa ÅF köper in på bidlistor och sedan säljer till lägre priser än konkurrenter som tvingas handla på sämre villkor mot leverantörernas vanliga standardprislistor. Den oärlige kan då konkurrera ut konkurrenten med ett lägre pris och ändå tjäna betydligt mer på affären.

Det konstiga är att man ser mellan fingrarna med denna typ av stenhårt kortslutna marknader men håller på och yrar om att man inte får styra marknaden med listpriser som man istället bytt namn på till vägledande priser eller något annat mer politiskt korrekt.

Senast ändrad:
Men med skillnaden att dom är aktiva ute på den marknad dom huserar... Det finns väl inte ett tillfälle i världen inte Nikon samt Canon tar chansen att synas... Och det är bra marknadsföring det till skillnad från Sony som står i skrubben och funderar om dom vågar ens säga att dom finns.

Hade tex inte vi med märket sagt ett ljud på några ställen hade nog Sony varit döda totalt på system kameramarknaden. I alla fall i Sverige.. Därför som jag ser det så är vi som snackar Sony på forum det ända som syns av märket egentligen.. I övrigt är det tvärtyst..

Hade jag jobbat på Sony som säljare / marknadsförare så hade jag haft över 100 resdagar med demonstrationer bokade varje dag utav dessa resdagar som minimum runt om i landet.. Om så detta skulle ske på torg och gator... och vore det så att jag haft tillgång till 2 till säljare till som arbetat aktivt och planerat så skulle Sony snabbt ökat som märke i alla fall i folks medvetande... Mer behövs inte.. Vet folk man finns så köper folk om produkten är duktig.. Men i skrubben säljer man intet.. Detta vet Canon samt Nikon så väl trotts deras fördel dom har via alltid få topp omdömen och aldrig kritik som inverkar på slutomdömen.. Dom finns ändå alltid där och syns på ena eller andra sättet där människorna finns eller tittar.......

Som sagt. Jag förstår ingenting utav Sonys marknadsföring.. Sämre går troligen knappast att få.. och sköta den som Sony gör då dom skall försöka ta marknadsandelar från två så starkt rotade märken som Canon samt Nikon är för mig ofattbart resurs-slöseri .. Utveckla kameror som man inte aktivt promotar ter sig i min värld som enbart kapitalförstöring... Sony har ju starka säljargument.. Men använder inget utav dom .. Att kamerorna heter "Sony" är inget som säljer med automatik.. Dom måste ju visa vad dom kan och hur dom kan användas..Så folk vet skillnader som finns..

Asså. Tänk bara att där finns många som faktiskt fotar samt hänger på till och med forum som inte vet skillnaderna mellan dom live view som kameror på marknaden har. Samt hur dom kan användas.. Sådant är i mina ögon sett en enorm smäll på fingrarna för tillverkaren samt Testarna . Men då testarna inte riktigt påtalar samt visar saker så är det till sist o syvende tillverkaren/marknadsförarens uppgift att se till att saker kommer ut. Och på så sätt styr så testare tvingas ta upp saker därför folk frågar om den infon..

Hualigen.. Jag har en hel del negativt att säga som tydligt är runt mitt märkes bedrövligt kassa kundkontakt... Men detta har jag påtalat så ofta ämnet är uppe så det käns lite som man tjatar.. Fast jag hoppas någon ansvarig skall läsa och förstå att dom sköter sig riktigt riktigt dåligt på kundrelationsfronten.

Mycket bra skrivet, ser inte det minsta spår av någon dylexsi. Bra nyanserad artikel där du presenterar klara fakta. Reagerade själv mycket tidigt på den dåliga marknadsföringen av sonykamerorna, inte ens dom olika försäljningsställena säger knappast ingenting om det finurliga LV-systemet, förvånanvärt märkligt, inga derektiv alls från sony, men dom själva borde ju vilja sälja, helt otroligt med denna enorma slöhet. precis som Magnus skriver kan kritik bli lite vinglig och vinklad. Men rena klara fakta måste man ta till sig. /Bengt.

Men med skillnaden att dom är aktiva ute på den marknad dom huserar... Det finns väl inte ett tillfälle i världen inte Nikon samt Canon tar chansen att synas... Och det är bra marknadsföring det till skillnad från Sony som står i skrubben och funderar om dom vågar ens säga att dom finns.

Hade tex inte vi med märket sagt ett ljud på några ställen hade nog Sony varit döda totalt på system kameramarknaden. I alla fall i Sverige.. Därför som jag ser det så är vi som snackar Sony på forum det ända som syns av märket egentligen.. I övrigt är det tvärtyst..

Hade jag jobbat på Sony som säljare / marknadsförare så hade jag haft över 100 resdagar med demonstrationer bokade varje dag utav dessa resdagar som minimum runt om i landet.. Om så detta skulle ske på torg och gator... och vore det så att jag haft tillgång till 2 till säljare till som arbetat aktivt och planerat så skulle Sony snabbt ökat som märke i alla fall i folks medvetande... Mer behövs inte.. Vet folk man finns så köper folk om produkten är duktig.. Men i skrubben säljer man intet.. Detta vet Canon samt Nikon så väl trotts deras fördel dom har via alltid få topp omdömen och aldrig kritik som inverkar på slutomdömen.. Dom finns ändå alltid där och syns på ena eller andra sättet där människorna finns eller tittar.......

Som sagt. Jag förstår ingenting utav Sonys marknadsföring.. Sämre går troligen knappast att få.. och sköta den som Sony gör då dom skall försöka ta marknadsandelar från två så starkt rotade märken som Canon samt Nikon är för mig ofattbart resurs-slöseri .. Utveckla kameror som man inte aktivt promotar ter sig i min värld som enbart kapitalförstöring... Sony har ju starka säljargument.. Men använder inget utav dom .. Att kamerorna heter "Sony" är inget som säljer med automatik.. Dom måste ju visa vad dom kan och hur dom kan användas..Så folk vet skillnader som finns..

Asså. Tänk bara att där finns många som faktiskt fotar samt hänger på till och med forum som inte vet skillnaderna mellan dom live view som kameror på marknaden har. Samt hur dom kan användas.. Sådant är i mina ögon sett en enorm smäll på fingrarna för tillverkaren samt Testarna . Men då testarna inte riktigt påtalar samt visar saker så är det till sist o syvende tillverkaren/marknadsförarens uppgift att se till att saker kommer ut. Och på så sätt styr så testare tvingas ta upp saker därför folk frågar om den infon..

Hualigen.. Jag har en hel del negativt att säga som tydligt är runt mitt märkes bedrövligt kassa kundkontakt... Men detta har jag påtalat så ofta ämnet är uppe så det käns lite som man tjatar.. Fast jag hoppas någon ansvarig skall läsa och förstå att dom sköter sig riktigt riktigt dåligt på kundrelationsfronten.

Bra Tobbe där slog du huvudet på spiken jag kan inte annat än att hålla med dig man hoppas verkligen att Sony vaknar och börjar engagera sig i problematiken här.Jag var inne på Media markt och tittade på kameror och det som slog mig är att Canon/Nikon brer ut sig något så otroligt man fick verkligen leta efter Sony och där i ett hörn på ett eget bord så fanns dom nästan i skymundan vilket ju faktiskt är ett problem Sony borde slå näven i bordet ( ett annat bord då he he) så att det blir samma villkor mellan märken jag kan ana att även Pentax o Olympus brottas med detta problem ?? Bedrövligt är det.

Kolla på ICA nästa gång ni är där, hur mycket exponeras Coca Cola jämfört med konkurrenterna?
Tyvärr är det så att störst går först och det är inte på något sätt unikt i kamerabranschen.

Mvh.
Anders

Bra Tobbe där slog du huvudet på spiken jag kan inte annat än att hålla med dig man hoppas verkligen att Sony vaknar och börjar engagera sig i problematiken här.Jag var inne på Media markt och tittade på kameror och det som slog mig är att Canon/Nikon brer ut sig något så otroligt man fick verkligen leta efter Sony och där i ett hörn på ett eget bord så fanns dom nästan i skymundan vilket ju faktiskt är ett problem Sony borde slå näven i bordet ( ett annat bord då he he) så att det blir samma villkor mellan märken jag kan ana att även Pentax o Olympus brottas med detta problem ?? Bedrövligt är det.

Ja och nu ser det t.o.m. ut som om Rajala Pro Shop slutat sälja Sony-hus. Det finns ett A380-kit det är allt under Systemkameror - Sony Alpha. Synd om det är så för de höll fanan ganska högt ett tag. Kanske beror det på att Rajala har problem som en del skrivit om i andra trådar. Folk är oroliga för att de inte får leveranser eller tillbaka sina pengar. Vet någon vad som händer. Synd om det går illa tycker jag. Jag har handlat där en del själv för de har varit en av få ÅF som verkligen tidigare haft en hel del Sony på hyllan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar