Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Det här med att använda blixt.

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har jag beställt radiotrigger till mina Canon-blixtar.

Det blir ju lite låst att behöva ha den ena blixten på kameran även om den är riktbar.

Och ibland när jag kör höjdformat så skymmer objektivet optiska signalen till blixt två.

Ska bli mycket spännande att ta sig ett steg till inom blixtfotografering.

Tack för att ni finns och delar med er av era erfarenheter!
 
Jag har ju Canonblixtar ( jag vet, jag är fantasilös), men jag har en sändare som kan sitta på kameran. Så vill jag inte ha någon blixt där, behöver jag inte.
Sen är mina den nyare modellen med inbyggd radio, och det är mycket bättre i de lägen där den gamla, optiska styrningen inte fungerar.
Där den fungerar spelar det ingen större roll vilket man har.
 
Jag har både Canonblixtar (EX 580 II & EX 430 II och Odin radiotriggers som jag inte använder). Fungerar perfekt även på min Canon 5D MIVK.
De ligger bara och skräpar i kameraskåpet.
Jag valde Godox för mina Fuji kameror och blev mycket nöjd med det. Nu har jag också en trigger för Canon så jag kan använda samma blixtar för båda kamerorna. Väldigt smidigt.
Så vill någon få ett par Canon blixtar och sändare/ mottagare för 2 blixtar så skicka mig ett mail. Skulle vara kul om någon kunde få användning för denna mycket smidiga lösning. Själv har jag som sagt gått en annan väg eftersom jag fotar både med Fuji och Canon.
 
Nu har jag beställt radiotrigger till mina Canon-blixtar.

Det blir ju lite låst att behöva ha den ena blixten på kameran även om den är riktbar.

Och ibland när jag kör höjdformat så skymmer objektivet optiska signalen till blixt två.

Ska bli mycket spännande att ta sig ett steg till inom blixtfotografering.

Tack för att ni finns och delar med er av era erfarenheter!

Jag hade samma lösning. Ibland fungerade inte den optiska kommunikationen. Dessutom skulle man ha stora 580II på kameran eftersom de mindre blixtarna inte kunde fungera som master. Det fungerar för det mesta men är en klumpig lösning.
Så jag skaffade Odin sändare/mottagare och allt blev mycket smidigare.
 
För mig har det inneburit att jag när jag nu kört mer blixt att jag kan ta en annan typ av bilder. Ofta numera har jag en liten Godox 860II och en triggar med mig. Det kan vara en bild med bättre ljus på flugsvampen som står i den mörka skogen. En fjäril i makrobilden som man kan få fram bättre med lite mer ljus.

Eller som i det här fallet min nya el-cykel som jag lovade tillverkarna några fina bilder på.
De hjälpte mig perfekt när allt inte fungerade som det skulle. Som tack fick de tillbaka några bilder.
Både Kringla och jag vara nöjda.
 

Bilagor

  • _ALM0709.jpg
    _ALM0709.jpg
    125.2 KB · Visningar: 34
Jag har ju Canonblixtar ( jag vet, jag är fantasilös), men jag har en sändare som kan sitta på kameran. Så vill jag inte ha någon blixt där, behöver jag inte.
Sen är mina den nyare modellen med inbyggd radio, och det är mycket bättre i de lägen där den gamla, optiska styrningen inte fungerar.
Där den fungerar spelar det ingen större roll vilket man har.

När jag för några år sedan köpte min första 580EX tänkte jag aldrig tanken att jag skulle behöva radiostyrning. När jag köpte min andra så tänkte jag att det duger med optisk styrning.
Nu köper jag radiotriggers som ett komplement.
Hade jag tänkt radio från början hade jag troligen köpt RT jag också.
 
Vad ni än gör, lyssna på cardazio när det gäller att komma igång med blixt för porträttfoto. Och våga ta av bounceplastgrejen och zooma in blixthuvudet vid foto inomhus. Prova rikta blixten på en taklampa och se vad som händer.

Sen kommer det en dag då den vanliga blixten inte längre räcker till. Bifogad bild var ögonöppnaren för mig. Där och då insåg jag att jag behövde kraftigare blixt och större modifierare.

Bilden tagen med radiotriggad yongnuo budgetblixt i en octabox och fjärrutlösare med hjälp av mobilapp till wi-fi i kameran. En sådan setup klarar man sig mycket långt på och är rätt nära vad just cardazio rekommenderade på trådens första sida.

Your best picture is your next picture. Ut och öva!
35689c30bf0f73e422a615f44dc986e0.jpg
 
Att det bara var Canons största blixtar, typ 580EX II, som kunde vara optisk master, beror på att mastern måste bränna av en flock styrblixtar precis innan bilden tas. Det var bara de största blixtarna då som Canon tyckte hade resurser att slösa bort en del av laddningen på styrblixtar.
Sen tänkte de delvis om, och lät även de klenaste blixtarna, typ den inbyggda blixten på 7D, kunna vara master. Men då tänkte man sig att de blixtarna inte bidrog med något väsentligt till ljussättningen av själva bilden.
 
Det är baske mig sjukt kul att fotografera med blixt. Sjukt!

Första bilden. Blixt riktad mot aluminiumfilt som reflektor och sedan diffunderad genom ett lakan som belysning framifrån. Och blixt med silverparaply bakom modellen för att få motljuseffekt.
Andra bilden. Blixt genom vitt paraply framifrån. Blixt med silverparaply bakifrån.

Den svarta bakgrunden är en billig gardin från IKEA. Blev kanske lite väl svart men var en del av målbilden för bilderna.

Första bilden körde jag TTL. Andra bilden manuellt. Borde nog skruvat upp styrkan ett steg till. Men nu blev det som det blev.
 

Bilagor

  • 910F6900-28DB-459A-AA79-7E10D442CAFE.jpg
    910F6900-28DB-459A-AA79-7E10D442CAFE.jpg
    61.5 KB · Visningar: 18
  • 465047C5-8994-47A6-BD2F-E42C96EC526D.jpg
    465047C5-8994-47A6-BD2F-E42C96EC526D.jpg
    27.5 KB · Visningar: 34
Det är baske mig sjukt kul att fotografera med blixt. Sjukt!

Första bilden. Blixt riktad mot aluminiumfilt som reflektor och sedan diffunderad genom ett lakan som belysning framifrån. Och blixt med silverparaply bakom modellen för att få motljuseffekt.
Andra bilden. Blixt genom vitt paraply framifrån. Blixt med silverparaply bakifrån.

Den svarta bakgrunden är en billig gardin från IKEA. Blev kanske lite väl svart men var en del av målbilden för bilderna.

Första bilden körde jag TTL. Andra bilden manuellt. Borde nog skruvat upp styrkan ett steg till. Men nu blev det som det blev.

Att lära sig hantera blixt helst då helst vid sidan av kameran öppnar upp för att ta annorlunda bilder.
Det är inte bara inomhus när det är dåligt ljus. Det kan lika gärna vara en solig dag mitt i sommaren.
Att belysa den där flugsvampen som står i skuggan djupt inne i skogen. Eller varför inte hunden. Eller lätta upp ett porträtt där modellen har solen i ryggen.
Med TTL och HSS finns det en mängd möjligheter. Fast blixten skall som sagt helst inte sitta på kameran.

Här en där jag ökat på skärpan i hundens päls genom att använda blixt.
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/382508/3664837.htm
 
Det är baske mig sjukt kul att fotografera med blixt. Sjukt!

Första bilden. Blixt riktad mot aluminiumfilt som reflektor och sedan diffunderad genom ett lakan som belysning framifrån. Och blixt med silverparaply bakom modellen för att få motljuseffekt.
Andra bilden. Blixt genom vitt paraply framifrån. Blixt med silverparaply bakifrån.

Den svarta bakgrunden är en billig gardin från IKEA. Blev kanske lite väl svart men var en del av målbilden för bilderna.

Första bilden körde jag TTL. Andra bilden manuellt. Borde nog skruvat upp styrkan ett steg till. Men nu blev det som det blev.

Bra bilder!

När du blir lite varm i kläderna så kan du försöka vara lite djärvare med högdagrar och skuggor.

Det finns inga rätt eller fel, men jag försöker alltid att få ljuset att träffa båda ögonen.

När du hittat en bra vinkel, pröva att flytta ljuskällan så nära modellen du kan utan att få med den i bilden.

Glöm inte att titta på bakgrunden. Det ser lite lustigt ut bakom den svarta tröjan.
 
Det är baske mig sjukt kul att fotografera med blixt. Sjukt!

Första bilden. Blixt riktad mot aluminiumfilt som reflektor och sedan diffunderad genom ett lakan som belysning framifrån. Och blixt med silverparaply bakom modellen för att få motljuseffekt.
Andra bilden. Blixt genom vitt paraply framifrån. Blixt med silverparaply bakifrån.

Den svarta bakgrunden är en billig gardin från IKEA. Blev kanske lite väl svart men var en del av målbilden för bilderna.

Första bilden körde jag TTL. Andra bilden manuellt. Borde nog skruvat upp styrkan ett steg till. Men nu blev det som det blev.
Du greppar, kul!
Kör på.😁
 
Tack Kristobal för att du startade denna tråd. Och tack alla som bidragit med goda tips om blixtfoto.

Jag har nu genomfört mitt allra första uppdrag som porträttfotograf med blixt.

Inte nog med att jag på vägen till detta totalt ändrade uppfattning om blixtfotografering. Nu har jag också ändrat uppfattning om ”löpande band porträttfoto”. Det var trettiofem spelare i laget, och även om kamerahanteringen blev ett löpande band så var ju mötet med var och en av individerna något unikt.

På tre månader har två av mina fördomar kommit på skam. Häftigt.

Ljussättningen behöver jag öva mer på, men mest måste jag öva på hur hantera varje individ och få den att slappna av framför kameran.
 

Bilagor

  • 793E2FDD-C15D-4C90-994E-D5EC1ECCEABD.jpg
    793E2FDD-C15D-4C90-994E-D5EC1ECCEABD.jpg
    48 KB · Visningar: 44
Ja. Denna tråd är lärorik och det finns en del bilder som studiematerial och bra inlägg från synnerligen kompetenta ljussättare! Att ljussätta är en hel vetenskap i sig och finliret är tyvärr något jag aldrig bemästrat efter mer än 30 år bakom kameran. Härligt att ha denna tråd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.