Annons

Fotografering med quadcopter

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu är det ju inte ni eller vi andra som kan och får avgöra om lagen är rimlig eller giltig, så vi kanske kan hålla oss till det som faktiskt gäller än så länge?

Sveriges turistråd får nu gå ut med information till alla turister och Svenskar som vill följa norrsken att det är förbjudet att montera en kamera på stativ och låta kameran ta time laps av norrskenet, as we say- here in Swiiiiiden it is forbidden to use time laps and have the camera mounted on a tripod
according to Swedish law
visst
God natt

Åter igen - det är inte vi här som fastställer vilka regler som gäller, och tråden handlar heller inte om time lapse av norrsken (han som fick kameran beslagtagen hade den på balkongen). Det är varken lustigt eller meningsfullt att försöka göra sig rolig över de regler som gäller just nu.

lätta upp AFE, se det komiska i det hela och lyssna gärna på polismannen och vad han säger
vi får be alla japanska turister ha hjälm och sitta still när de skall göra sin time laps och absolut inte ha kameran monterad på hotellets balkong eller på ett stativ och lämna den
forbidden

lätta upp AFE, se det komiska i det hela och lyssna gärna på polismannen och vad han säger
vi får be alla japanska turister ha hjälm och sitta still när de skall göra sin time laps och absolut inte ha kameran monterad på hotellets balkong eller på ett stativ och lämna den
forbidden

Jag tycker att det är fånigt att reglerna ser ut som de gör, men de ser ut som de gör (precis som reglerna på FS som man kan bli utslängd av att inte följa - känns bekant?). Kontentan är att man bör hålla sig till de regler som gäller nu och anpassa sig till eventuella ändringar. Det är inte såå himla kul för vare sig oss som modererar eller andra som ska upprätthålla regler när det konstant bryts mot dem, genom att till exempel registrera konton och dylikt under falska namn.

Just nu är det inte lagligt att montera sin GoPro på balkongräcket, sätta den på timelapse och sedan gå och lägga sig. Samma gäller om man använder en drönare. Vill vi ha ändring på detta är det lämpligt att kontakta de som bestämmer i stället för att beklaga sig över det i forum :)

Återigen; Kameraövervakningslagen 2 §. En övervakningskamera är ett optisk-elektroniskt instrument som är uppsatta så att de kan användas för personövervakning. Kan den inte användas för personövervakning så är det ingen övervakningskamera och faller inte under Kameraövervakningslagen. Så, kan vi släppa den pucken nu?

Ni som vill häckla gällande lagstiftning kan skaffa en egen tråd att avreagera er i.

Tips om ny quadro / octo-copter

Hej,

Ville bara tipsa andra fotografer om en ny drönare som kan komma att förändra marknaden liknande DJI Phantom gjorde när den kom.

Plexi Drone är en ny maskin som utvecklats under 1-2 år och som kommer finnas på marknaden till våren, men i ytterligare 64 timmar går den att köpa till kampanjpris.

Det som skiljer Plexidrone från massan lite.

Modul uppbyggd (går att plocka isär o sätta på olika kamerafästen snabbt).
Lätt att ta med, färdigutvecklade ryggsäckar som man kan bära den i inklusive kamera o gimbal.
Klarar mini spegellösa DSLR typ sony RX100, a5000
Flygtid upp till 35 minuter
Hanteras via telefon / tablet kan även RC styras.
Möjligt att programmera flygrutt med kameravinklar o annat.
Låt den följa dig själv o filma dig.
Möjlighet att serie styra upp till 3 stycken drönare o filma ett objekt ur flera synvinklar samtidigt.
Öppet API och SDK för utvecklare att utveckla egna funktioner.
Regntålig
mm.

Kolla in länken för mer info

https://www.indiegogo.com/projects/plexidrone-making-aerial-photography-a-breeze/x/9115765

Mvh
Stefan

Bilagor

• 20141127225024-Project-Card.jpg
    20141127225024-Project-Card.jpg
    195.6 KB · Visningar: 71
Det där ser ut som en drönare som kan klara av det jag behöver!

Men hur bra fungerar coaxiala rotorer egentligen? Jag har hört att de ger sämre stabilitet och sämre verkningsgrad eftersom de undre propellrarna får arbeta i en nedåtgående luftström från de övre.

intressant, drönare som jag har tittat på efter min vision2+ för att ta upp en SLR eller en bra kompakt kostar allt mellan 30000 och uppåt om den skall vara säker
Vad hamnar prisbilden på denna farkost komplett och flygfärdig?

Kollade o med frakt 12 000 kronor just nu för den stora som klara en spegellös DSLR sedan kan det ju komma till ev tull o moms på 25%. Sedan kan man komplettera med FPV väska extra batterier etc ifall man vill.

Det där ser ut som en drönare som kan klara av det jag behöver!

Men hur bra fungerar coaxiala rotorer egentligen? Jag har hört att de ger sämre stabilitet och sämre verkningsgrad eftersom de undre propellrarna får arbeta i en nedåtgående luftström från de övre.

Behöver man inte den större lyftkraften kan man ju fortfarande nöja sig med den som har enbart 1 rotor / axel, vet ej hur det är med stabilitet etc men man hoppas ju att detta är en sak de kommit förbi under sin utvecklingsperiod.

Vad jag har förstått, så kan en motor stanna på en X8-maskin och fortfarande så flyger den bra.
Min hexa (D550) tror jag inte flyger om en motor stannar. Har planer på att bygga om den till en X8.

Kollade o med frakt 12 000 kronor just nu för den stora som klara en spegellös DSLR sedan kan det ju komma till ev tull o moms på 25%. Sedan kan man komplettera med FPV väska extra batterier etc ifall man vill.

Jag får det till 979 dollar för pro-paketet med drönare+gimbal+batteri+laddare+ryggsäck. Till det kommer 50 dollar i frakt (Sverige räknas till zon 1).

att ha minst två batterier är ett måste, prisbilden verkar vara väldigt attraktiv med tanke på vad den kan lyfta

Som sagt den attraktiva prisbilden blir ju mindre attraktiv när den stiger med 60% om 58 timmar, men jag håller med om att hela systemet är väldigt prismässigt just nu.

Verkar intressant, men lite skeptisk är jag ändå på ett par grejer.

Moduluppbyggd: Hur kommer detta bli i längden, när det gäller glappkontakt etc.?
Jag menar om en arm börjar glappa efter ett tag, så lär den ju inte flyga särskilt bra.

Nytt styrsystem: Egenutvecklat styrsystem som inte är beprövat. Med tanke på hur kassa de "beprövade" styrsystemen är, vill inte jag vara testpilot på denna.

Även om den inte är så värst dyr nu, så kommer det ändå svida i plånboken när den går i backen av "barnsjukdomar". Låter andra testa först ett tag och betalar gärna lite mer om det är ett fungerande system.

Bygga själv är prisvärt och kul

Jag bygde min Octo själv.
Tarot Iron Man 1000 TL100B kolfiberram
450W motorer och 15" propellrar
Pixhawk controller.

Jag har en lyftkraft på över 10kg netto så jag kan flyga med vilken kamera som helst.
Flygtiden ligger på 20 min utan kamera men octon väger drygt 6kg så kameran bidrar inte så mycket till totalvikten.

Totalpriset ligger långt under 15kkr men naturligtvis krävs kunskap och ett brinnande intresse. Det är så himla roligt!
Jag kan även bekräfta att en Octo kan flyga även om en motor slutar fungera.

Jag har lagt upp jungfruturen på Vimeo: https://vimeo.com/111876601
Efter denna tur genomförde jag en del förbättringar. Nu kommer octon tillbaka till mig innan batteriet tar slut. Det är asläckert att se.

Det är vidrigt skakigt att dra på gasen på en flygande enhet med kamera monterad. Det är mycket pengar som står på spel.

Tips: Sök tillstånd hos Transportstyrelsen och skaffa dig en försäkring. Det är inte kul om något händer och då syftar jag inte på octon utan egendom och människor om den havererar.

Är någon allvarligt intresserad att bygga själv ska jag försöka svara på frågor.

Anders

Tips: Sök tillstånd hos Transportstyrelsen och skaffa dig en försäkring. Det är inte kul om något händer och då syftar jag inte på octon utan egendom och människor om den havererar.
Vilka slags ansvarsförsäkringar går att teckna och vad brukar de kosta?

Tillstånd av Transportstyrelsen är väl bara aktuellt för kommersiell flygning?

Det inkluderar antagligen de flesta FPV-flygningar.

F.ö. kan man nog glömma att få tillstånd för UAS-flygning utom synhåll för den som styr om man inte är SAAB eller motsvarande. Det är ganska omfattande krav som måste uppfyllas:
http://www.transportstyrelsen.se/tsfs/TSFS_2009_88.pdf

Jag misstänker att det kommer att brytas mot den regeln rätt snart (om det inte redan görs regelbundet). Det finns billiga autonoma UAS:er att köpa. På länkad sida påpekas att den autonoma UAS:en inte kan flyga utanför räckvidden för WiFi-kontrollern, men det finns annan programvara som lyfter den begränsningen.

Jag tvivlar på att det går att stoppa utvecklingen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar