Många vittnar om att de avskyr dessa talibaner, men har vi inte bara fått de talibaner vi förtjänar?
Afghanistan och dess folk har på drygt 40 år gått från att vara det kanske mest vänliga, fridsamma och respektfulla jag mött på alla mina resor under de ca 50 år jag rest, till ett folk präglat av en nationell våltäkt där slutdestillatet givit dessa våldsbejakande islamistiska talibaner. Det fanns ingen extrem våldsbejakande islamism synlig för oss som mötte afghanerna då på 70-talet. Det var mycket fridfullt och då fanns en oanfrätt tillit mellan besökare och afghaner.
Om man läser Myrdals text noga så inser man att USA och dess allierade under åtmistone de 20 senaste åren betett sig på ett sätt som okänsligt, respektlöst och okunnigt trampat på de värden som afghaner ser som omistliga. Det mötet har varken varit anständigt eller fredligt. Mötet med väst skedde ändå med någon form av goda intentioner men blev ändå helt fel. Innan dess genomled man nära 10 år med de lokala kommunisterna och deras allierade från Sovjetunionen och det var väl det som trots allt i grunden satte ribban.
Kommunismen uppfattades av de religiösa som inkarnationen av total gudlöshet och en fullskalig konfrontation var naturlig men det var nog det fullständiga kaoset under inböreskriget som följde på Sovjetunionens tillbakadragande som krattrade för talibanerna. De skapade trots allt ett relativt temporärt lugn tills USA började jaga terrorister.
Jag tycker det du skriver är mycket bra. Det märks att du är väldigt insatt - du har definitivt följt med bättre än vad jag gjort.
.................
Mina möten med "det Afghanaska folket" 1976, stämmer helt överens med dina. Fascinerande.
Det var som om man var jämlikar på något sätt, respektfullt.
Den känslan var väldigt stark, men svår att förklara i ord.
.................
Jag uppfattar det du kallar för "kommunister" på ett litet annat sätt. (Jag föredrar ordet "Marxister", men det har mindre betydelse.)
De var också en produkt av sin tid - typ 68-rörelsen, och de vänsterströmningar som fanns globalt efter det.
Jag tror att de också "ville väl", utifrån sina utgångspunkter.
De ville modernisera landet. Öka produktionen så man slapp svältproblem. Få bort analfabetism. Förbättra sjukvården. Stärka kvinnors ställning.
Visst var de antireligiösa, men det var inte det enda som gav problem.
Då hade Afghanistan en uråldrig struktur, det fanns knappt någon statsapparat.
"Kommunisterna" ville upprätta en stark stat och på kort tid genomdriva stora förändringar. Då hotades uråldriga traditioner och gamla maktstrukturer.
Lärare som skickades ut på landsbygden blev dödade. Hur skulle man bemöta det?
I partiet fanns två olika fraktioner, en som ville gå hårdare fram, och en som ville vara mer försiktig.
Vilken fraktion som än styrde, så hade redan motståndet blivit för stort.
.......................
Som jag ser det .... det var alltså inte bara "kommunisternas" antireligiösa inställning som gav dem problem.
Det fanns även en övertro på hur fort förändringar kan ske, dålig förankring, mm.
I övrigt uppfattar jag historien precis som du, fast med mindre kunskapsmässigt underlag.