Det hade varit (och är!) mycket elakt mot Afghanistans flickor och kvinnor. Takten hade väl varit ungefär noll, skulle jag tro.
Under den amerikanska ockupationen gjordes ändå en del framsteg. Se inlägg
#86.
Kanske. Kanske inte. Det har inte prövats.
Du kan ju, vänligen, börja med att besvara det mejl som är riktat till dig, som rör dina uttalanden, innan du kommentarer min dialog med andra.
Men okey.
Jag ska vara dig till lags.
Det första stycket rör mitt uttalande om att det varit bäst om Afghanistan hade fått utvecklas i sin takt, utan allt för mycket inblandning utifrån.
Det är väldigt länge sedan jag studerade Afghanistan, så jag får gardera mig ifall jag minns fel. Sten-Åke får rätta mig i så fall.
Ser man från början av 1900-talet, så har det varit perioder, styren, där kvinnor fått en något starkare ställning, och så har det blivit steg tillbaka igen. Det har alltså inte varit helt statiskt.
Jag jämför 1976, när jag var där, med hur det blivit nu.
Från 1976, tills nu, under 45 år, skulle rimligen kvinnors ställning kunnat ha hunnits förbättras en hel del.
Talibanrörelsen har uppstått efter att jag var där, främst i Pakistan, och med stöd av andra länder. Utan inblandning utifrån hade det kanske inte blivit någon Talibanrörelse.
Nu har talibanerna fått makten. Exakt hur det blir då vet vi inte, men risken är att kvinnors ställning t.o.m. kan bli sämre än den var 1976.
Talibanerna verkar stå för en mer hatisk och intolerant form av islam än den jag mötte när jag var där.
Dessutom, det kan faktiskt också vara som så, att förutsättningarna för en utveckling mot förbättrade förhållande för kvinnor, och en utveckling av demokratin, nu blivit sämre än de var 1976.
Okey, under det sk "kommunistiska" styret, och under perioderna när Sovjet och "USA-gruppen" var där, hade kvinnor det säkert bättre och friare, främst i Kabul. Men inte i hela landet.
Sedan får man även räkna med allt lidande och all död som tillkommit, efter krig och våld, och som också drabbat kvinnor och mödrar.
Och. De frigjorda kvinnor som inte lyckas fly landet nu, riskerar att förlora sina liv.
Därför tror jag att det varit bättre om Afghanistan fått utvecklas i sin takt, utan så mycket inblandning utifrån.
Det gäller även för merparten av deras "flickor och kvinnor", speciellt på sikt.
Det andra stycket rör mitt uttalande om att det sämsta skulle vara "en regelrätt ockupation".
Det är enkelt att förklara.
Det hade helt enkelt blivit krig. Typ ett nytt Vietnamkrig. Eller något liknande det som Sovjet fick uppleva.
Massor av människor hade dött, och skadats.
Även civila, och bland dem åtskilliga kvinnor.
PER.
Du påstår saker som du inte tar ansvar för, inte vill förklara, inte vill diskutera.
Istället kommer du med en strid av nya påståenden.
Och så säger du emot andra, och ifrågasätter vad de framför. Precis som du nu gjort med mig.
Jag borde inte ha lagt ner så här mycket tid och energi på att förklara mig för dig, men, nu har jag gjort det.
Jag står för mina åsikter, och jag har visat god vilja.
Nu begär jag, ånyo, att du besvarar mitt inlägg nummer 90, och mina tidigare frågeställningar till dig. Lika seriöst och noga som jag nu besvarat dig.