ANNONS
Annons

Tacksam för råd kring Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, håller med, - Nikkor AF-S 50 1,8G är ett utmärkt objektiv, skarpt, relativt billigt, låg vikt. Passar både för kamerahus APS-C och FF, då konstruktionen från början var ett MF objektiv, för 24x36 mm film format, har ett motsvarande MF objektivet på mitt gamla Nikon khus.
Nej, det här du inte. Det är den äldre AF-D-varianten (och AF utan D) som har samma optiska konstruktion. AF-S G-varianten är nykonstruerad.

Ovan nämnda objektiv passar utmärkt även även på ett fullformatshus, så hon blir inte begränsad av det ifall hon skulle vilja byta hus i framtiden.
För övrigt tycker jag att man ofta (alltid?) kan uppnå tillräckligt kort skärpedjup med APS-C. Personligen bländar jag ofta ned något för att inte skärpedjupet skall bli för kort, men allt detta är en smaksak.

Okej, sorry..jag trodde att "AF-S" stod för objektiv som enbart passar APS-C hus eftersom Canon benämner sina objektiv för APS-C "EF-S". Tack för rättelsen! 👍🙂

Nej, det här du inte. Det är den äldre AF-D-varianten (och AF utan D) som har samma optiska konstruktion. AF-S G-varianten är nykonstruerad.
Har du studerat den specifika optik konstruktionen?
Gör det, jämför ....
Jag skrev ".... har ett motsvarande MF objektiv ....
Motsvarande = Grundkonstruktion, - bygger på en
tidigare Zeiss konstruktion, från flydda tider.

Senast ändrad:
G-objektivet har 7 linser i 6 grupper och en av linserna är asfärisk. Inte alls motsvarande alltså...

Jag hänger inte riktigt med på det du skriver om skärpedjup. Jag känner mig lite okunnig på dessa bitar 😊 Behöver läsa på lite mer. Jag vet bara att jag brukar ställa in läge A och F-talet på så låg siffra som möjligt och zooma in kameran så mycket som möjligt så brukar jag få någorlunda suddig bild i bakgrunden 😊
När du skriver att den föreslagna kombon borde fungera utmärkt, menar du då D5600 + Nikkor 50, f1,8? Eller syftade du på någon annan kombo?
DET är det bästa !!
fråga fråga fråga
O bedöm utifrån svaren vad som egentligen tjänar dig bäst.
Vi är i de mörka delarna av året... kan det vara så att ljuset inte riktigt räcker för att ge dig tillräckligt snabba tider för att frysa bilden?

I övrigt kan jag hålla med dig att D3000 inte är en racingkamera. AF är väl liknande min D3100 o den är slö.
Personligen vill jag byta ut D800 till en Z7II. Dels för högre upplösning o dels ögonfokusfunktionerna. Men de är jävligt dyra....

Det är kul med nytt men ha inte brått du har gott om tid att välja.

Ovan nämnda objektiv passar utmärkt även även på ett fullformatshus, så hon blir inte begränsad av det ifall hon skulle vilja byta hus i framtiden.
För övrigt tycker jag att man ofta (alltid?) kan uppnå tillräckligt kort skärpedjup med APS-C. Personligen bländar jag ofta ned något för att inte skärpedjupet skall bli för kort, men allt detta är en smaksak.

Hur gör man för att blända ned något, som du skriver om? Vad är det för inställning man lägger in då? Menar du att du minskar på ISO?
[/QUOTE]

För att blända ned väljer du ett högre tal på bländaren (A), ett högre tal ger ett STÖRRE skärpedjup i bilden.
Vill du ha ett MINDRE skärpedjup väljer du ett lägre tal.
För så kort skärpedjup som möjligt väljer du lägsta möjliga tal, f 1,8 på objektivet du beställt, sedan fotograferar du på så kort avstånd som möjligt samtidigt som du försöker ha bakgrunden långt bort från motivet.

Testade min Nikon med APS-C (D7200) med Nikon AF 50 1.8 D.
Det är en julgran i bakgrunden så lite orolig bild, men ville bara visa hur skäråedjupet kan bli med denna konfiguration. Detta ä ringet profsfoto, bara en test hemma i dålig belysning.DSC_9242bws.jpg

Senast ändrad:
Om du köper 50mm f1.8 till din nuvarande kamera tror jag du blir nöjd. Du behöver nog inte byta till nikon D5600, jag har svårt att tro det blir så stor skillnad. Bättre att satsa på D750 . 50mm f1.8 fungerar på den också. Så prova det objektivet först och är du inte nöjd så byt till fullformat.

Edit: Såg nu att du gjort ditt val. Hoppas du blir nöjd :)

Senast ändrad:
Om du köper 50mm f1.8 till din nuvarande kamera tror jag du blir nöjd. Du behöver nog inte byta till nikon D5600, jag har svårt att tro det blir så stor skillnad. Bättre att satsa på D750 . 50mm f1.8 fungerar på den också. Så prova det objektivet först och är du inte nöjd så byt till fullformat.

Edit: Såg nu att du gjort ditt val. Hoppas du blir nöjd :)

Du ser alltså ingen skillnad på en hyfsat modern sensor och en gammal CCD som från början kom för femton år sedan?

Nej jag förstår att jag nog var lite otydlig. Med min nuvarande Nikon D2000 har jag fotograferat allt ifrån utomhus i naturen, båtutflykter, barnen som leker på tomten samt porträtt med barnen i mer närbild. Så jag har använt den som en all around-kamera vilket jag även hade tänkt med den nya. Jag är inget proffs utan nybörjare, jag tycker bara att det är roligt att fotografera som en fritidssyssla. Därför är jag inte alls ute efter någon dyr kamera utan jag vill bara ha någon som är lite bättre än D2000 och som man kan få till lite suddig bakgrund när man fotar med inställning A som jag precis har lärt mig 😊

Det var därför jag hade hoppats på att D3500 eller D5600 skulle duga eftersom de verkar ha fått bra recensioner. Och då tänkte jag att jag kanske skullr köpa ett annat objektiv istället för standard 18-55mm. Och då läste jag att Nikkor 50,F1,8 eller Nikkor 35,F1,8 är bra. Är de inte bra?

Eller blir det ingen skillnad jämfört med den som jag redan har Nikon D2000 med objektiv Nikkor 18-55mm, 3,5-5,6?

Hej Josefina.
Jag blev också lite nyfiken på vilken kamera det var du hade då det inte finns någon Nikon D2000 (Det finns tydligen en gammal Coolpix 2000 men den var det ju uppenbart inte om du har ett utbytbart objektiv).
I somras blev jag lite nyfiken på hur min gamla Nikon D80 fungerar i dag. Det är en kamera som är ännu äldre än din D3000. Tog lite bilder och blev ganska imponerad av hur pass bra jag tycker de blev. Bara 10 megapixel förvisso men det räcker rätt långt det också. Om du inte redan har gjort dig av med din D3000 så föreslår jag att du behåller den. Borde fungera fint tillsammans med en nyare kamera med ett 50mm objektiv.
Bifogar en exempelbild från en Nikon D80.
/ThomasNikon-D80.jpg

Om du ska fota porträtt med suddig bakgrund så tycker jag du ska satsa på en fullformat, du kan ju få begagnade från något företag typ Cyberphoto, ScandinavienPhoto, Mattssons etc med 6 mån garanti. Tex D750 bör du kunna få inom budget.

Om du väljer DX så får du en bildvinkel som motsvarar brännvidd x1,5. Om man ser till porträttobjektiv för FF så brukar 85/1,8 vara populärt, men om du i DX ska uppnå liknade bild så ska du då välja 50/1,4. Du behöver alltså gå ner något i både brännvidd och ljusstyrka för att få motsvarande utseende. Men visst en 50/1,4 är inte så dyrt så håller man sig till normalområdet så blir det inte dyrare att få samma skärpedjup som en FF.

Men på sikt och det är snävare skärpedjup du är ute efter så känns en FF mer långsiktigt
Hej
Jag håller helt med Peter, en begagnad D750 kommer du att få ut mest av, fullformat är alltid en fördel och du kan koppla den till mobilen.
Jag har två Nikon fullformatshus bland annat ett D750, jag har även ett D7500 som min fru använder.

Hej Josefina.
Jag blev också lite nyfiken på vilken kamera det var du hade då det inte finns någon Nikon D2000 (Det finns tydligen en gammal Coolpix 2000 men den var det ju uppenbart inte om du har ett utbytbart objektiv).
I somras blev jag lite nyfiken på hur min gamla Nikon D80 fungerar i dag. Det är en kamera som är ännu äldre än din D3000. Tog lite bilder och blev ganska imponerad av hur pass bra jag tycker de blev. Bara 10 megapixel förvisso men det räcker rätt långt det också. Om du inte redan har gjort dig av med din D3000 så föreslår jag att du behåller den. Borde fungera fint tillsammans med en nyare kamera med ett 50mm objektiv.
Bifogar en exempelbild från en Nikon D80.
/ThomasVisa bilaga 152818
Det är i grunden samma sensor i D80 (som jag haft) och D3000.
Visst går det bra i bra ljus, om man inte behöver klämma ut de extra dynamiska omfånget från en modernare sensor, men den brusar nästan hysteriskt när man skruvar upp ISO. Något det ofta slutar med i Sverige om man inte bara ska använda kameran på dagtid på solsemester...

Att sälja kameran är nog inte särskilt meningsfullt, om man inte byter in den vid tillfällen när man får pengar bara man lämnar in något som fungerar. Då kan man förstås lika gärna behålla den som andrahus om man inte vill ge bort den till någon.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar