Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografering med quadcopter

Produkter
(logga in för att koppla)
OM man flyger inom synhåll och det inte är kommersiellt behövs inget tillstånd. Men ge fan i att flyga över tätbebyggt område! Man ska kunna ta ett haveri utan att skada någon eller orsaka olycka.
 
All flygning skall rapporteras och nästan hela södra Sverige är indelat i zoner.
En förening för skärmflyg underhåller en site med tillåtna flygzoner: http://www.madsen-system.se/luftrum/

Flyger man långt från flygplatser, människor, tätbebyggelse och håller sig på låg höjd lär det inte innebära några problem även om det, vad jag förstår inte är helt ok.

T.o.m. modellflygklubbar som ligger långt från flygplatser och bebyggelser måste anmäla när de flyger.

Anders
 
All flygning skall rapporteras och nästan hela södra Sverige är indelat i zoner.
En förening för skärmflyg underhåller en site med tillåtna flygzoner: http://www.madsen-system.se/luftrum/
Intressant. Jag ser att det mesta fortfarande stämmer med min gamla flygvapenkarta från 1991.

Flyger man långt från flygplatser, människor, tätbebyggelse och håller sig på låg höjd lär det inte innebära några problem även om det, vad jag förstår inte är helt ok.
Där "långt ifrån" brukar vara 2 km från flygplatser och inflygningszoner respektive 50 meter från bebyggelse och människor. Det flygs rätt ofta med RC-flyg på Årstafältet. Nu vet jag inte riktigt var inflygningszonen till bana 30 på Bromma börjar och slutar, men jag vet att den omfattar Fredhäll, och det är inte många kilometer bort.
 
Kosterhavets nationalpark

All flygning skall rapporteras och nästan hela södra Sverige är indelat i zoner.
En förening för skärmflyg underhåller en site med tillåtna flygzoner: http://www.madsen-system.se/luftrum/

Flyger man långt från flygplatser, människor, tätbebyggelse och håller sig på låg höjd lär det inte innebära några problem även om det, vad jag förstår inte är helt ok.

T.o.m. modellflygklubbar som ligger långt från flygplatser och bebyggelser måste anmäla när de flyger.

Anders

Ser att Kosterhavets nationalpark inte finns med på kartan. Där är det förbjudet att flyga under 300 meter med luftfarkost. Eller räknas inte skärmflyg till den kategorin? Men en drönare gör väl det?
 
Ej tillåtet men...

Vad jag vet finns inga klara straffsatser. Här får gärna någon som vet mer rätta mig.

Klart att om man orsakar stopp i flygtrafik eller orsakar annan skada blir man ersättningsskyldig men att t.ex:
- Flyga utan tillstånd (motsvarande olovlig körning med bil)
- Flyga utan försäkring (motsvarande köra ett fordon utan trafikförsäkring)
känns ju också som om det vore straffbart.

Detta kommer säkert bli väldigt aktuellt inom en nära framtid då så mycket oseriös flygning, med drönare, har skett.

Anders
 
Om det inte har ändrats alldeles nyligen så går det alldeles utmärkt att flyga i okontrollerat luftrum utan att tala om för någon att man flyger där. Någon anmälan till flygtrafikledningen behövs inte.
 
För referens.
När det gäller fjärrkontroll respektive videolänk så finns det vanligtvis tre frekvensband som används och som stöds av tillgänlig hårdvara: 1,2 GHz, 2,4 GHz och 5,8 GHz. Vilka av dem som är tillåtet att använda är olika i olika länder. I Sverige gäller följande enligt Post- och Telestyrelsens frekvensplan:

1240 - 1300 MHz Amatörradio Undantag från tillståndsplikt
2300 - 2450 MHz Amatörradio Undantag från tillståndsplikt (max 100 mW)
5650 - 5725 MHz Amatörradio Undantag från tillståndsplikt
5725 - 5830 MHz Amatörradio Undantag från tillståndsplikt
5830 - 5850 MHz Amatörradio Undantag från tillståndsplikt

2,4 GHz-bandet är dock rätt tjockt med wvlan. Det ser lite bättre ut 2,47 - 2,50 GHz eftersom kanal 12-14 inte är tillåtna i USA och därför saknas i många basstationer. Där hittar vi i stället Bluetooth, men de flesta bluetooth-prylar brukar vara klass 2 eller 3 och därmed hålla sig under 2,5 mW i uteffekt.

På 5,8 GHz-bandet ser det lite ljusare ut, det används också för wvlan, men bara upp till 5700 MHz.
 
Okontrollerat luftrum

Om det inte har ändrats alldeles nyligen så går det alldeles utmärkt att flyga i okontrollerat luftrum utan att tala om för någon att man flyger där. Någon anmälan till flygtrafikledningen behövs inte.

Vad klassas som okontrollerat luftrum?
Måste jag, som bor i Norrköping åka till Västervik, Vimmerby eller Tranås eller räcker det att komma undan flygplatsernas områden och hålla sig under lägsta flyghöjd (enligt http://www.madsen-system.se/luftrum/)

/Anders
 
Vad klassas som okontrollerat luftrum?
Måste jag, som bor i Norrköping åka till Västervik, Vimmerby eller Tranås eller räcker det att komma undan flygplatsernas områden och hålla sig under lägsta flyghöjd (enligt http://www.madsen-system.se/luftrum/)
Den där kartan ser vederhäftig ut. Den visar usträckning i sidled och begränsningar uppåt och nedåt för alla områden som är kontrollerade (och permanenta restriktionsområden). Det står dock ingenting om hur gammal informationen är.
 
Är inte med på Facebook och kommer inte gå med heller, så jag kan tyvärr inte se vad din länk innehåller.

Det är en grupp som heter "Inspire 1 Sweden". Själv så är jag lite kluven när det gäller Inspire 1. Den har rätt starka motorer, men bara fyra. Den har innovativ design med landningsstället/armarna, men kameran verkar vara sådär. 4K låter ju ballt, men bara 12 Mpix för stillbild och 1/2,3" sensor.
 
Det är en grupp som heter "Inspire 1 Sweden". Själv så är jag lite kluven när det gäller Inspire 1. Den har rätt starka motorer, men bara fyra. Den har innovativ design med landningsstället/armarna, men kameran verkar vara sådär. 4K låter ju ballt, men bara 12 Mpix för stillbild och 1/2,3" sensor.

Själv behöver jag inte mer än 12 Mpix, bara det är raktecknande. Tycker det är rätt jobbigt att räta ut GoPro-bilder, som i alla fall inte blir bra i mitt tycke. :)

Sen lär det väl komma bättre kameror och då den är utbytbar, så är det ju bara att byta. Ser ingen skillnad mot mitt nuvarande system med GoPro, där jag byter kamera om det är en bra uppgradering.
 
Är inte med på Facebook och kommer inte gå med heller, så jag kan tyvärr inte se vad din länk innehåller.
Tråkigt, men det är du som förlorar på det.
FB har flera grupper som handlar om flygfotografering med radiostyrda helikoptrar. Deltagarna har oerhört mycket kunskap om ämnet som dom gärna dela med sig av. Här finns bl a ett länkarkiv till myndigheter och regler om flygning. Det läggs upp mycket bilder och filmer som inspiration.
Inte helt olikt fotosidan, men när det gäller flygfoto, med radiostyrda helikoptrar, så är dom ljusår före fotosidan. Faktum är att jag ser mer på FB idag än fotosidan, tack vare flygfotogrupperna.
För ett år sedan köpte jag min första fotohelikopter, en Phantom med en Gopro kamera och tack vare FB så vågade jag mig på att bygga en hexacopter från grunden med en Canon EOS M. Fungerar utmärkt.
Drivande för flera sidor är Fotomicke: https://www.youtube.com/watch?v=xJWKvXbUoE4.
Tack vare honom så har jag nu ett nytt intresse.
 
Tråkigt, men det är du som förlorar på det.
FB har flera grupper som handlar om flygfotografering med radiostyrda helikoptrar. Deltagarna har oerhört mycket kunskap om ämnet som dom gärna dela med sig av. Här finns bl a ett länkarkiv till myndigheter och regler om flygning. Det läggs upp mycket bilder och filmer som inspiration.
Inte helt olikt fotosidan, men när det gäller flygfoto, med radiostyrda helikoptrar, så är dom ljusår före fotosidan. Faktum är att jag ser mer på FB idag än fotosidan, tack vare flygfotogrupperna.
För ett år sedan köpte jag min första fotohelikopter, en Phantom med en Gopro kamera och tack vare FB så vågade jag mig på att bygga en hexacopter från grunden med en Canon EOS M. Fungerar utmärkt.
Drivande för flera sidor är Fotomicke: https://www.youtube.com/watch?v=xJWKvXbUoE4.
Tack vare honom så har jag nu ett nytt intresse.

Vet inte om jag förlorar så mycket på det, då nätet översvämmar med forum som tar upp flygfoto. Finns många bra engelskspråkiga forum.
Då jag ser mina vänner och bekanta sitta med sina Facebook och är mer intresserade av andras liv än sina egna, väljer jag att inte gå med. Lever hellre mitt eget lilla liv och mitt intresse för flygfoto lär inte kunna höjas, det är redan högt. ;)

Har också en Phantom 2 med GoPro och en Hexacopter som jag köpte i somras färdigbyggd.
Hexan är dock inte riktigt ok ännu och är tillbaka hos tillverkaren. Men då pengarna tickar iväg på förlorade uppdrag, tänkte jag införskaffa något som faktiskt fungerar och är bättre än Phantom 2 med GoPro eller Vision +.
 
Vet inte om jag förlorar så mycket på det, då nätet översvämmar med forum som tar upp flygfoto. Finns många bra engelskspråkiga forum.
Då jag ser mina vänner och bekanta sitta med sina Facebook och är mer intresserade av andras liv än sina egna, väljer jag att inte gå med. Lever hellre mitt eget lilla liv och mitt intresse för flygfoto lär inte kunna höjas, det är redan högt. ;)

Har också en Phantom 2 med GoPro och en Hexacopter som jag köpte i somras färdigbyggd.
Hexan är dock inte riktigt ok ännu och är tillbaka hos tillverkaren. Men då pengarna tickar iväg på förlorade uppdrag, tänkte jag införskaffa något som faktiskt fungerar och är bättre än Phantom 2 med GoPro eller Vision +.

Är man inte med på FB så vet man ju inte vad man förlorar. Men håller med om att många numera är "FB-missbrukare", men det innebär ju inte, att jag måste vara det.
Är med i många grupper som handlar om foto, ex v Nordiska Naturfotografer, Vi som gillar fjärilar, Foto Macro/stacking mm. Dessutom 3 -4 grupper om flygfoto med radiostyrd helikopter. Har också varit inne på utländska sidor, men lämnar dom ganska snabbt. FB-grupperna ger mer info, lättare.

Min hexacopter, en DJI F550 har jag försökt att bygga så billigt som möjligt och lyckats riktigt bra.
Har starkare motorer än original och köpt delar från hela världen för att hålla nere priset.
Helt nöjd med hur den flyger. Den har en relägimbal (köpt beg från FB) och en Canon EOS M.
Kan dessutom se, vad kameran ser i en display (10") vid min radiosändare.
Frågan i år var väl om Tomten skulle komma med en helikopter eller om en helikopter skulle komma med Tomten. Här är mitt svar.
 

Bilagor

  • _LGH6265.jpg
    _LGH6265.jpg
    131.8 KB · Visningar: 41
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar