bentelkalb
Aktiv medlem
OM man flyger inom synhåll och det inte är kommersiellt behövs inget tillstånd. Men ge fan i att flyga över tätbebyggt område! Man ska kunna ta ett haveri utan att skada någon eller orsaka olycka.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Intressant. Jag ser att det mesta fortfarande stämmer med min gamla flygvapenkarta från 1991.All flygning skall rapporteras och nästan hela södra Sverige är indelat i zoner.
En förening för skärmflyg underhåller en site med tillåtna flygzoner: http://www.madsen-system.se/luftrum/
Där "långt ifrån" brukar vara 2 km från flygplatser och inflygningszoner respektive 50 meter från bebyggelse och människor. Det flygs rätt ofta med RC-flyg på Årstafältet. Nu vet jag inte riktigt var inflygningszonen till bana 30 på Bromma börjar och slutar, men jag vet att den omfattar Fredhäll, och det är inte många kilometer bort.Flyger man långt från flygplatser, människor, tätbebyggelse och håller sig på låg höjd lär det inte innebära några problem även om det, vad jag förstår inte är helt ok.
All flygning skall rapporteras och nästan hela södra Sverige är indelat i zoner.
En förening för skärmflyg underhåller en site med tillåtna flygzoner: http://www.madsen-system.se/luftrum/
Flyger man långt från flygplatser, människor, tätbebyggelse och håller sig på låg höjd lär det inte innebära några problem även om det, vad jag förstår inte är helt ok.
T.o.m. modellflygklubbar som ligger långt från flygplatser och bebyggelser måste anmäla när de flyger.
Anders
Om det inte har ändrats alldeles nyligen så går det alldeles utmärkt att flyga i okontrollerat luftrum utan att tala om för någon att man flyger där. Någon anmälan till flygtrafikledningen behövs inte.
Den där kartan ser vederhäftig ut. Den visar usträckning i sidled och begränsningar uppåt och nedåt för alla områden som är kontrollerade (och permanenta restriktionsområden). Det står dock ingenting om hur gammal informationen är.Vad klassas som okontrollerat luftrum?
Måste jag, som bor i Norrköping åka till Västervik, Vimmerby eller Tranås eller räcker det att komma undan flygplatsernas områden och hålla sig under lägsta flyghöjd (enligt http://www.madsen-system.se/luftrum/)
Vad tror ni om DJI:s nyaste skapelse "Inspire 1"?
Tycker den ser väldigt bra ut, med många bra funktioner för kreativt fotograferande/filmande.
Går i valet och kvalet om jag ska beställa en eller inte.
http://www.dji.com/product/inspire-1
Är inte med på Facebook och kommer inte gå med heller, så jag kan tyvärr inte se vad din länk innehåller.
Det är en grupp som heter "Inspire 1 Sweden". Själv så är jag lite kluven när det gäller Inspire 1. Den har rätt starka motorer, men bara fyra. Den har innovativ design med landningsstället/armarna, men kameran verkar vara sådär. 4K låter ju ballt, men bara 12 Mpix för stillbild och 1/2,3" sensor.
Tråkigt, men det är du som förlorar på det.Är inte med på Facebook och kommer inte gå med heller, så jag kan tyvärr inte se vad din länk innehåller.
Tråkigt, men det är du som förlorar på det.
FB har flera grupper som handlar om flygfotografering med radiostyrda helikoptrar. Deltagarna har oerhört mycket kunskap om ämnet som dom gärna dela med sig av. Här finns bl a ett länkarkiv till myndigheter och regler om flygning. Det läggs upp mycket bilder och filmer som inspiration.
Inte helt olikt fotosidan, men när det gäller flygfoto, med radiostyrda helikoptrar, så är dom ljusår före fotosidan. Faktum är att jag ser mer på FB idag än fotosidan, tack vare flygfotogrupperna.
För ett år sedan köpte jag min första fotohelikopter, en Phantom med en Gopro kamera och tack vare FB så vågade jag mig på att bygga en hexacopter från grunden med en Canon EOS M. Fungerar utmärkt.
Drivande för flera sidor är Fotomicke: https://www.youtube.com/watch?v=xJWKvXbUoE4.
Tack vare honom så har jag nu ett nytt intresse.
Vet inte om jag förlorar så mycket på det, då nätet översvämmar med forum som tar upp flygfoto. Finns många bra engelskspråkiga forum.
Då jag ser mina vänner och bekanta sitta med sina Facebook och är mer intresserade av andras liv än sina egna, väljer jag att inte gå med. Lever hellre mitt eget lilla liv och mitt intresse för flygfoto lär inte kunna höjas, det är redan högt.
Har också en Phantom 2 med GoPro och en Hexacopter som jag köpte i somras färdigbyggd.
Hexan är dock inte riktigt ok ännu och är tillbaka hos tillverkaren. Men då pengarna tickar iväg på förlorade uppdrag, tänkte jag införskaffa något som faktiskt fungerar och är bättre än Phantom 2 med GoPro eller Vision +.
Tråkigt, men det är du som förlorar på det.
Föredrar Svenska sidor med Svenska bilder- Här en bild från en proffsfotograf som är aktiv på FB: http://www.pressfotograf.se/smogen.html