Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tacksam för råd kring Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
Men dagens mått så är såklart D80 gammal och inte up to date när det gäller att kunna fota på höra ISO, men som kamera är den ju inte sämre än när den kom och det är ju inte antalet MP som är problemet för vardagsfotografen. Jag bara letade upp en bild i högen som exempel. Hade den varit bättre med en nyare kamera verkligen? Det är säkert skillnad om man är profs, men då kanske man ändå fotar i studio och har bra ljus osv? DSC_0041r.jpg

Men dagens mått så är såklart D80 gammal och inte up to date när det gäller att kunna fota på höra ISO, men som kamera är den ju inte sämre än när den kom och det är ju inte antalet MP som är problemet för vardagsfotografen. Jag bara letade upp en bild i högen som exempel. Hade den varit bättre med en nyare kamera verkligen? Det är säkert skillnad om man är profs, men då kanske man ändå fotar i studio och har bra ljus osv?

Nu finns det andra saker än bara högt iso som skiljer en modern kamera. Jag hade haft stående en D3200 med kit objektiv som jag inte längre använde. Så jag gav bort det, bara testade att det fungerade. Men AF var ju väldigt segt jämfört med D7200, D750 och D500,

Men dagens mått så är såklart D80 gammal och inte up to date när det gäller att kunna fota på höra ISO, men som kamera är den ju inte sämre än när den kom och det är ju inte antalet MP som är problemet för vardagsfotografen. Jag bara letade upp en bild i högen som exempel. Hade den varit bättre med en nyare kamera verkligen? Det är säkert skillnad om man är profs, men då kanske man ändå fotar i studio och har bra ljus osv? Visa bilaga 152827
Problemet är inte bilderna som går att ta med bra resultat, utan bilderna som inte går att ta med bra resultat eller mer eller mindre inte alls. Så var det när kameran var ny och så är det nu. Det hände väldigt mycket med sensorerna efter D80. Min GR som delar sensorns grundläggande konstruktion med D7000 är långt mycket mer användbar i dåligt ljus, trots att den ligger efter nyare sensorer (och den i GR III).

Nikkor AF-S 50mm f/1.8 G (FX) - Review / Test Report (opticallimits.com)
7 linser/6 grupper, varav 1 asfärisk (som du också skriver)
Nikkor 50 mm/1,8 Ai
6 linser/5 grupper
Grundkonstruktioner, från en Zeiss Planar, en normaloptik 50 mm,
ger ögats perspektiv.
Perspektivet ändras inte av vilken brännvidd objektivet har, men detta är helt klart överkurs i denna tråd, så jag hänvisar till en gammal tråd som behandlar saken.
https://www.fotosidan.se/forum/threads/brännvidd-och-perspektiv.58263/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar