ztenlund
Aktiv medlem
Jag hänger inte riktigt med på det du skriver om skärpedjup. Jag känner mig lite okunnig på dessa bitar Behöver läsa på lite mer. Jag vet bara att jag brukar ställa in läge A och F-talet på så låg siffra som möjligt och zooma in kameran så mycket som möjligt så brukar jag få någorlunda suddig bild i bakgrunden
När du skriver att den föreslagna kombon borde fungera utmärkt, menar du då D5600 + Nikkor 50, f1,8? Eller syftade du på någon annan kombo?
Det handlar om att om jag på min FX-kamera (småbild) sätter mitt 85/1,8 och ställer bländaren på f/1,8, så skulle du på din kamera (eller en D5600) behöver ett 56/1,2 för att få en bild som ser likadan ut, dvs samma utsnitt och lika kort skärpedjup. Nu finns det inte precis ett sådant till Nikon, men rent teoretiskt.
Ställer du din 18-55 på 55 mm och f/5,6 så ser det ut ungefär som om jag ställer den 85:an på f/8 (rent matematiskt f/8,4).
Köper du ett 50/1,8 så kan du få strax över tre steg kortare skärpedjup än vad ditt 18-55 ger på samma brännvidd, för jag antar att den variabla största bländaren nått f/5,6 vid 50 mm. En FX/småbildskamera ger ett steg till, så med din utgångspunkt så gör ett ljusstarkare objektiv större skillnad än en större sensor.