Annons

Digitalt vs Analog

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: "digital vs Analog"...

lion-62 skrev:
Bäste Christoffer Wallstenius!

Mellanformatskamera+digitalbakstycke=B-I-L-D!!!

Mellanformatskamera+filmbakstycke=F-O-T-O!!!

I bägge fallen: K-A-M-E-R-A, givetvis!!!

That's MY opinion!!!

Mvh: Stefan S

Du har rätt till en åsikt, även om den är fel.
 
En fråga om semantik eller något mer?

Kan tyvärr inte låta bli en kommentar till denna delvis extremt roliga tråd, men som också har något på djupet viktigt.

Ett sätt att se denna diskussion är att sen den som en språkfråga. "vad menar jag när jag säger foto..." etc. Jag tror inte att någon blir speciellt upprörd bara för att någon annan använder ett ord på med en annan innebörd än man själv gör eller vad man tycker borde vara allmänt språkbruk.

Ser man dock lite djupare i dessa semantiska förvecklingar ligger ofta en värdering. Låt mig ta ett annat exempel "golf är ingen sport". Om man med sport menar något du skall bli fysiskt utmattad etcetera så är det klart att det inte är en sport. Men ofta vill den som säger detta förmedla en värdering om att aktiviteten golf inte står så högt. Eller, möjligtvis, uppfattar den som spelar golf att den andra nedvärderar golfen.

Så tror jag det är i detta fallet också, bara det att termen golf är utbytt mot foto.

Vidare tror jag inte det är fruktsamt att försöka gömma sig bakom fraser som att "detta är min (subjektiva) uppfattning".

mina tankar i en tråd kring ett ämne som ofta blir hett diskuterat...
 
"digitalt vs Analogt"...

Du ÄR en fin människa, Daniel Ahlin, som ger Mej rätt(i att ta Mej friheten...)att ha en åsikt, DET värdesätter Jag!!!
En, just nu, glad&tacksam(hobby)fotograf i ett(del)demokratiskt samhälle...

Mvh: Stefan S
 
arleklint skrev:
Susning.nu:

"En bild är en grafisk avbildning av något. Det kan vara ett fotografi, en målning eller en mental visualisering. [klipp]"

Jag tolkar det så att ett fotografi är en delmängd bland bilder. Men jag är nyfiken på VARFÖR lion-62 inte inkluderar våra digitala bilder i delmängden fotografier.

Jag tror han plojar och sitter just nu och har j*t roligt åt oss :)

Om det inte är det så tror jag åsikten beror på rädsla. En rädsla för det nya som man kanske inte förstår eller behärskar - inte alldeles ovanligt. Ofta beror det i sådana här fall på att mörkrumsarbetet (som ses som en manipulation och rackartyg och inget riktigt jobb) sker i datorn, en maskin som man inte kan hantera och drar sig för att utforska.

/Johan
 
Re: "digital vs Analog"...

lion-62 skrev:
Bäste Christoffer Wallstenius!

Mellanformatskamera+digitalbakstycke=B-I-L-D!!!

Mellanformatskamera+filmbakstycke=F-O-T-O!!!

I bägge fallen: K-A-M-E-R-A, givetvis!!!

That's MY opinion!!!

Mvh: Stefan S

Okej, då tar vi min åsikt: Med kameror fotograferar man. Således framställer man fotografier. Vad gör man om man fotar digitalt? Enligt ditt resonemang så fotograferar man inte, men vad gör man? Bildifierar? :)
 
"digitalt vs Analogt"...

Japp, "Walle"!

"Man" och/eller "kvinna" framställer BILDER, många gånger UNDERBART VACKRA BILDER, dessutom...

Mvh: Stefan S
 
Jag tycker att debatten har spårat ur. Frågan är inte vilket som är bra eller dåligt. Frågan är vad man ska kalla det.

Analog är en felaktig benämning, och därmed även digital.

Jag tänker starta en ny tråd där vi kan diskutera vilket som är bäst, kemisk fotografering eller elektronisk.
 
Äh, jag kollade litet och det finns ju redan en sån tråd.

Ni som vill tjafsa om vilket som är bäst kan väl hålla er där!
 
Re: En fråga om semantik eller något mer?

Ja, det handlar i högsta grad om annat än semantik. Det handlar bl.a. om respekt för andras val av arbetsmetoder. Att påstå att en bild från en digital kamera inte är ett fotografi är inte bara djupt okunnigt det är även otroligt oförskämt.

I samma anda skulle man ju kunna påstå att en artist som väljer att ge ut sin musik på CD och inte LP inte sysslar med musik utan med "ljud"...

/Janne
 
Re: Re: En fråga om semantik eller något mer?

Loj skrev:
Ja, det handlar i högsta grad om annat än semantik. Det handlar bl.a. om respekt för andras val av arbetsmetoder. Att påstå att en bild från en digital kamera inte är ett fotografi är inte bara djupt okunnigt det är även otroligt oförskämt.

I samma anda skulle man ju kunna påstå att en artist som väljer att ge ut sin musik på CD och inte LP inte sysslar med musik utan med "ljud"...

/Janne

Det stämmer bra det..instämmer.
 
arleklint skrev:
Susning.nu:

"En bild är en grafisk avbildning av något. Det kan vara ett fotografi, en målning eller en mental visualisering. [klipp]"

Jag tolkar det så att ett fotografi är en delmängd bland bilder. Men jag är nyfiken på VARFÖR lion-62 inte inkluderar våra digitala bilder i delmängden fotografier.

Det vore kul med ett svar ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.