Annons

Skannade bilder blir grådaskiga

Produkter
(logga in för att koppla)
Det låter som en logisk förklaring, men jag är förvånad över att folk valde sådant papper. Kanske var det billigare för konsumenten?
Jag skulle kunna gissa på en möjlig förklaring.. när du fotograferar av fotot med din mobil/kamera så är den inställd på AUTOMATISK VITBALANS och den ändrar sig ju efter det befintliga ljuset.
 
Testade att skanna skoaffärsbilden med alla varianter som skannern erbjuder och tror att jag (delvis) har funnit problemet. Om jag väljer Standardvärden vill programmet bocka i en ruta som heter Oskarp maskning. Jag förutsatte därför att den borde vara ibockad, men när jag bockade ur den fick jag färre ljusa prickar!

Hade tidigare läst att det var en funktion för att öka skärpan, vilket ju lät bra. När jag nu har läst lite mer verkar det som om detta sker genom att programmet ökar enskilda pixlars kontrast. Det kan naturligtvis få helt fel effekt i en bild som är småprickig.

Det nedanstående fotot är fortfarande prickigt, men de enskilda prickarna lyser inte lika mycket.
Oskarp MASK....
Är ett filter som genom att skapa just en oskarp mask förstärker kontrasten mellan intilliggande fält och ger därmed en upplevelse av skärpa.
 
ANNONS